Sairastelu raskausaikana

Empäs edes ajatellut tuota että siinä on A-vitamiinia. Täytyy käydä apteekissa kyl uudestaan.

En mie sillä, etteikö joku muu voisi/uskaltaisi käyttää. Mulle vaan sanoivat sillon ettei kannata sitä ottaa kun on esim se seesamiöljy mitä voi käyttää :)
 
Mulle sano erikoislääkäri että öljyt jättää nenään bakreereille parhaan mahdollisen tarttumisalustan, ja a-vitamiinisuihketta ei suosittele virallisesti, mutta satunnaisesti voi sitäkin suihkasta,koska se auttaa pienenä määränä enennän kun moni muu useasti suihkittuna [emoji3]
 
Miulle sanottiin tänään kanssa neuvolassa että rautaa ei saa ottaa ennen ku on rv 12 täynnä, kysyin että miksi niin kuulemma vaikuttaa sikiön kehitykseen! En ollut ennen kuullutkaan moista. Miulla hb 103, pitää mennä verikokeisiin vielä tarkistamaan onko oikeeesti noin alhaalla.
 
Miulle sanottiin tänään kanssa neuvolassa että rautaa ei saa ottaa ennen ku on rv 12 täynnä, kysyin että miksi niin kuulemma vaikuttaa sikiön kehitykseen! En ollut ennen kuullutkaan moista. Miulla hb 103, pitää mennä verikokeisiin vielä tarkistamaan onko oikeeesti noin alhaalla.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...opalvelu/ravintojavitamiinit/Sivut/Rauta.aspx

"Rautalisän käyttö alkuraskaudessa ei lisää sikiövaurion vaaraa, mutta se voi lisätä mahdollista alkuraskauden pahoinvointia."

Olisko siinä luotettava linkki. Onpa erittäin erikoinen väite, mitä sulle sanottu. Mä palaisin asiasta neuvolaan ja pyytäisin tarkempia perusteluja. Ihan järjellä kun aattelee, se hb yleensä vaan laskee tuosta hiljalleen, jos lisärautaa ei syö.

Pieni lisäys, mua jotenkin suututtaa että neuvolassa annetaan väärää tietoa tästä aiheesta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00882#s3
Tässäkin luotettavassa artikkelissa: "Raudasta ei ole mitään haittaa."

Rauta on tosi tärkeä rakennusaine sikiölle ihan koko raskauden ajan.. Ei sinäänsä liity aiheeseen, mutta ei meidänkään ennenaikaisesti syntynyt esikoinen turhaan syö lisärautaa ensimmäisen elinvuoden ajan, kun raudansaanti jäi masussa kesken.
 
Muokattu viimeksi:
Juu ei oo kiva olla kipeenä raskaana. Itse lähdin kaukomatkalle juuri positiivisen testin tehtyäni. Sain reissusta muistoksi ripulin, joka jatkui yli viikon. Alussa oli pieni kuume ja jatkuva heikotus. Oli vaikea syödä mitään. Matkakohteessa oli jo pakko käydä hakemassa lääkkeitä, jotka vähän auttoivat, mutta Suomessa sain sitten antibioottikuurin. Sillä tauti lähti viimein. Palattuani tänne kylmyyteen tuli myös kova nuha ja yskä, onneksi ilman kuumetta. Mutta tosiaan, voimat oli aika vähissä pari viikkoa ja koko ajan huoli takaraivossa, että alkiolle aiheutuu jotain myös... Yritän luottaa siihen, että keho suojelee pientä jollakin tapaa... Tarkistustesti piti silti tehdä välissä oman mielenrauhan takia.:gen113
 
Hups, olikin joku toinen ketju missä tästä lisäraudasta oli puhetta kun jollekin muulle oli myös sanottu noin. Juu, en mie tuota purematta niele ollenkaan mitä neuvolassa sanottiin,mut oottelen nyt eka ne verikokeet että kertoo varmistuksen tuosta. On kyllä liian alhaaalla jos on noin oikeesti ja jos tässä vielä pitäs ootella yli kuukausi niin johan se sitten olis anemia. Ihme juttu kun antaavat tosiaan niin eri neuvoja, tästäkin asiasta!
 
Täällä kans flunssaa ollut viikon. Kahtena viimesenä päivänä verta tullut ihan kunnolla nenästä :hungover: Yleensä ei vuoda edes nuhassa. Nyt näyttää veri olevan tosi ohutta.
 
Miks sitten raskaus vitamiineissa on rautaa jos sitä ei sais koko raskautta syödä? Ei mee jakeluun :D
 
Tosiaan ihme että neuvolassa sanottu noin! Ite ottaisin yhteyden sinne, niillä on nyt väärää tietoo. Samalla koittaisin syödä vaikka paljon rautapitoista ruokaa (vihreitä salaatteja, pinaatti tms.) jotta pysyis kurissa eikä lähtis hb laskemaan.
 
Yskän hoitoon vinkkejä? Ihan kauhea yskä ja yskiminen aiheuttaa välillä repäisevää kipua :/ hunaja ja pastillit ei nyt auta...
 
Ei tullu vinkkejä yskään kun niitä kyselin jossain aikasemmin. Koko ajan jotai juo niin se vähän helpotti. Google sanoi että astmalääkkeitä voi käyttää, ite testasin jotai esikoisen vanhaa kurkunpääntulehdus lääkettä, eipä se yks kerta auttanu enkä jaksanu enempää hönkiä sitä.
 
Mulla kertyi sairasviikkoja loppujen lopuksi kolme. Sitä ennen viikko heikkenevää oloa ja kaiken jälkeen viikko puolikuntoista toipumista. Että viisi viikkoa yhteensä joko pikkuoireilla tai kunnolla sairaana. Ei ole ollut koskaan näin sitkeässä, on jäänyt mietityttämään, olisiko ollut influenssarokotteen lieventämä influenssa tai jokin muu virus ihan.

Aloin tulla kipeäksi ehkä viikko sen jälkeen kun sain tietää raskaudesta. Flunssan ja raskauden oireet sekoittuivat yhteen enkä oikein tiennyt mikä johtuu mistäkin. On ollut aikamoinen ahaa-elämys nyt kun on taas ihan kunnossa, että raskauden kuuluu tuntua tältä. Olo on mainio, hengästyneisyyttä ei sitten kai ollutkaan (luulin raskausoireeksi ja ihmettelin kun tuli niin alussa) ja muutenkin energiaa ihan erilailla. Vaikkakin edelleen voin nukkua helposti 9 h yöunet ja silti sammahtaa kasilta illalla. Tuo alku oli vaan niin rankka että veti ihan maihin kun mietti, onko seuraavat 9 kk sellaista kitkuttamista. Pahoinvointikin tältä erää loppui tuohon RV10-11 tietämille. Nyt on toiveikas olo...!
 
Mulla on jo toinen flunssa alkuraskauden aikana. :meh: Räkäisyyden ja yskän kanssa vielä pärjää, mutta ottaa aivoon tämä astman paheneminen, joudun vetämään ihan hirveitä määriä astmalääkkeitä eikä oikein huvittaisi vetää raskaana hirveästi mitään lääkkeitä.
 
Onko muilla ollu jo nyt raskausaikana hengitys ahtaalla/raskaampaa? Ilman sen suurempia limasuuksia. Mulla on raskaampaa olevinaan hengittää ja toisaalta, jos on vähänkin keuhkoissa limaa, niin se on tiellä...
 
On hankalampaa hengitys. Ja nenän limakalvot rutikuivat, niin sekin ahistaa hengitystä. (+koirankarvat ahistaa extrapaljon nyt :sad001 )
 
On ollut raskaampaa hengittää. Jopa puhuessa hengästyy varsinki jos täytyy jotain pitempää tarinaa kertoa. Välillä pitää ihan keskittyä siihen et tasaa hengityksen.
 
Täällä kans sairastelija :/ siis tää on jtn niin älytöntä, koko ajan joku kotoo kipee ja itekki sit saa aina heiltä taudin. Just olin koko viime viikon pois töistä. Nytkin järkky yskä ja tukossa. Onneks heikotimus loppus. Tosta raskaasta hengityksestä ni mä saatan hengästyä jopa selittäessäni jotain :D
 
Mulla oli viime viikolla ihan kauhee kuume! 39,8 oli korkein mitä mittasin ja panadolilla sain laskettua hädintuskin alle 38. Neljä päivää kesti kuume, eikä juuri muita oireita ku vähän piti niistää ja välillä särki kurkkua tai korvaa. Kuume nousi ultran jälkeen, et yks vaihtoehto on että siinä stressi laukes tällee. Kuumeilu oli jo ohi, kun mun lääkäri-äiti soitti että oli lukenut uusimmasta jostain julkaisusta, et raskaana ollessa suositellaankin nykyään ennemmin buranaa ku panadolia, paitsi vikalla kolmanneksella. Helpottava tieto jatkoo ajatellen, koska kyllä burana auttaa mulla paremmin. Tietysti sitäkään ei tuu ihan turhanpäiten napsittua.
 
Takaisin
Top