Sairastelu raskausaikana

JenniK

Piirimestaruustason postaaja
Lokamammat 2018
Onko jollain muulla ollut useamman päivän korkeaa kuumetta alkuraskaudessa? Viikkoja kasassa 7+4. Olen nyt kolmatta viikkoa kipeänä ja kuume nousee nyt toistuvasti yli 38 asteen. Toinen viikko oli kuumeeton, ekalla viikolla ehkä neljä kuumeilupäivää (ei noussut yli 38), nyt kolmas päivä korkeaa kuumetta (ylin 38,8 enkä meinannut saada panadolilla laskettua). Tänään lääkäri totesi ultraamalla poskiontelotulehduksen ja määräsi antibioottia sekä kortisonisuihketta nenään. Olen jo huolesta sekaisin, mitä tämä meinaa sikiölle. Kun sairastelu vain jatkuu ja jatkuu. Muutaman päivän päästä olisi eka neuvola, jos sinne voin mennä, mietin, olisiko perusteltua vaikka ultrata jotta saisi varmistuksen että siellä on kaikki kunnossa? Kamala tunne tämä! Eikä tämä sairastelukaan mitään herkkua ole, energiat aivan nollassa ja alkaa henkisestikin jo vaikuttaa.

Pelkään ettei tämä ole pelkästään poskiontelotulehdusta ja että sairastelu vaan venyy. Välillä tärisen ihan horkassa kun kuume alkaa nousta. Unet jäävät hyvin vähäisiksi eikä nenäkannusta ole mitään apua. Kaikenlaista apua olisi jos uskaltaisi käyttää lääkkeitä, mutta tuntuu ihan kauhealta jo tuo tänhetkinen lista: panadolia, antibioottia ja kortisolia.
 
Mä en oo koskaan kipeä mut nyt oon toista kertaa flunssassa ja kuumeessa. Myös vatsatautia on ollut. Tosi ärsyttävää kun melkein mitään lääkkeitä ei saa syödä
 
Mä en oo koskaan kipeä mut nyt oon toista kertaa flunssassa ja kuumeessa. Myös vatsatautia on ollut. Tosi ärsyttävää kun melkein mitään lääkkeitä ei saa syödä

Sama minulla! Töissä on sairaslomaa tosi harvoin ja aina kiltisti sairastan lomalla tai viikonloppuna. Nyt tulee 7 saikkupäivää täyteen noin vain. Kuume ei ole noussut näihin korkeuksiin sitten teinivuosien. Ja jatkuu vaan....
 
Sama minulla! Töissä on sairaslomaa tosi harvoin ja aina kiltisti sairastan lomalla tai viikonloppuna. Nyt tulee 7 saikkupäivää täyteen noin vain. Kuume ei ole noussut näihin korkeuksiin sitten teinivuosien. Ja jatkuu vaan....
Jep. Itse oon ollut varmaan nyt 3krt saikulla tänä talvena. Mulla vielä koeaika menossa niin en nyt uskalla jäädä saikulle
 
Mites tuo influenssa, ootteko ottaneet rokotuksia? Ite en oo ottanu muulloin kun edellisen raskauden aikana, ja tänä talvena on ottamatta nyt myös. Vähän mietityttää että kun se nyt jyllää joka paikassa, että vieläkö se pitäis ottaa vaiko ei.
 
Mites tuo influenssa, ootteko ottaneet rokotuksia? Ite en oo ottanu muulloin kun edellisen raskauden aikana, ja tänä talvena on ottamatta nyt myös. Vähän mietityttää että kun se nyt jyllää joka paikassa, että vieläkö se pitäis ottaa vaiko ei.

Onneksi otin. Sairastin neljännellä viikolla silti influenssan mutta todella lievänä siihen mitä se olisi muuten ollut, lämpö oli korkeintaan 37.5 ja kaula vain turposi kipeäksi.
 
Onneksi otin. Sairastin neljännellä viikolla silti influenssan mutta todella lievänä siihen mitä se olisi muuten ollut, lämpö oli korkeintaan 37.5 ja kaula vain turposi kipeäksi.

Mie kanssa haluaisin sen ottaa nyt kun tulin raskaaksi jälleen, mutta mietin että joko se tässä vaiheessa on liian myöhäistä kun sitä joka suunnalla sairastetaan niin paljon ja siinä rokotteessakin se aika on kai parisen viikkoa kun alkaa tehota. Ja mistä sen oikean rokotteen edes saa, kun se mitä julkisella puolella tarjottiin ymmärtääkseni ei tehoa tähän jylläävään vaikka sitä onkin neljää kantaa liikkeellä?
 
Mites tuo influenssa, ootteko ottaneet rokotuksia? Ite en oo ottanu muulloin kun edellisen raskauden aikana, ja tänä talvena on ottamatta nyt myös. Vähän mietityttää että kun se nyt jyllää joka paikassa, että vieläkö se pitäis ottaa vaiko ei.

Mun on pakko! Kun hoitaa ihmisiä työkseen..
 
Mä kanssa otin influenssarokotuksen, taisin silloin olla jo raskaana siitä vielä tietämättä. Olen opettaja, joten todellakin kannattaa ottaa rokotus, sen verran noita pöpöjä meillä on liikkeellä. Muutenkin mietityttää että mitä kaikkea voi saada kun joitain lasten sairauksista ei ehditä diagnosoimaan ennen kuin tartuntamahdollisuus on ollut.

Olen käsittänyt että nyt on tarjolla vain sitä heikommin suojaavaa rokotetta, korjatkaa jos olen väärässä. Sen sain kun kävin hakemassa ja silloin asiasta jotain juteltiin.

Täällä alkaa vähitellen olo kohenemaan, huomenna jo töihin vaikka olisi tehnyt varmasti hyvää vielä ainakin päivä levätä. Saikkua pitäisi mennä taas erikseen hakemaan, työpaineet tulevat jo niskaan ja oma pää lahoaa täällä kotona makaamiseen. Toivottavasti en tehnyt ihan pöljää valintaa. Ylihuomenna on jo eka neuvola, iiks!
 
En ota koskaan influenssarokotetta, eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Mulla on nyt jokin tosi lievä nuha viimein, olen ihmetellytkin miksei minuun tartu kun koko muu perhe on jatkuvasti kipeinä. En tiedä säästynkö useimmilta flunssilta kun syön paljon D-vitamiinia ja myös C-vitamiinia.
 
Sama juttu Jansku82. Tätä saakin sitten selitellä taas neuvolassa, olen ihan kamalan edesvastuuton kun en suostu rokottamaan itseäni tuolta influenssalta. Näin antavat aina ymmärtää vaan jäärä kun olen, niin en silti ota sitä. Ja todettakoon, että muut rokotukset otetaan kyllä.

Meillä ei onneksi juuri sairastella flunssia, varsinkin me aikuiset ollaan tosi harvoin kipeinä. Mä uskon kans että noi vitamiinit auttaa tässä.
 
Sama juttu Jansku82. Tätä saakin sitten selitellä taas neuvolassa, olen ihan kamalan edesvastuuton kun en suostu rokottamaan itseäni tuolta influenssalta. Näin antavat aina ymmärtää vaan jäärä kun olen, niin en silti ota sitä. Ja todettakoon, että muut rokotukset otetaan kyllä.

Meillä ei onneksi juuri sairastella flunssia, varsinkin me aikuiset ollaan tosi harvoin kipeinä. Mä uskon kans että noi vitamiinit auttaa tässä.
Olen hieman rokotekriittinen muutenkin, en luota rokotteisiin joita ei ole tosi kauan tutkittu. Rota jätetään ottamatta kun esikoinen sai siitä kauheat vaivat ja kaverin lapsi vielä pahemmat. Pmeumokokkia ei olla otettu, eikä vesirokko- tai hpv-rokotetta oteta influenssarokotteen lisäksi.
 
Mulla ollut yli viikon jo flunssa ja viime yönä alkoi järkyttävän kipeä korvatulehdus... Eipä sitten nukuttu :sad001 onneksi pääsen kohta soittamaan lääkäriin. Panadol ei kyl hirveesti auta :/
 
Mulle määrättiin sit antibioottikuuri. Pitäisi olla turvallista ottaa raskaana, mutta epäilyttää.
 
Mulle määrättiin sit antibioottikuuri. Pitäisi olla turvallista ottaa raskaana, mutta epäilyttää.

Mä jouduin kans edellisessä raskaudessa syömään parikin antibioottikuuria korvatulehduksiin :sad001 ja sama jatkui vielä synnytyksen jälkeen...
 
Onko muilla limakalvot kuivat? Mulla on nenän limakalvot ihan vereslihalla. Suuta kuivaa ihan hirveesti.
 
Onko muilla limakalvot kuivat? Mulla on nenän limakalvot ihan vereslihalla. Suuta kuivaa ihan hirveesti.

Nenä on tosi kuiva! Ostin apteekista seesamiöljyä ja sitä oon nyt laittanut, käytin sitä esikoisen raskausaikanakin. Ekassa raskaudessa loppua kohden mulla vuosi nenä verta oikein kunnollakin välillä :sorry: Suu ei oo kuiva kun aamuisin, juon noin 3litraa vettä päivään.
 
Nenä on tosi kuiva! Ostin apteekista seesamiöljyä ja sitä oon nyt laittanut, käytin sitä esikoisen raskausaikanakin. Ekassa raskaudessa loppua kohden mulla vuosi nenä verta oikein kunnollakin välillä :sorry: Suu ei oo kuiva kun aamuisin, juon noin 3litraa vettä päivään.

Kävin ostaan myös A-vita nenäsumutetta. Toivottavasti se auttais. Vettä menee myös sen muutama litra päivässä. Jospa se tästä.
 
Kävin ostaan myös A-vita nenäsumutetta. Toivottavasti se auttais. Vettä menee myös sen muutama litra päivässä. Jospa se tästä.

Uskalsit? Mulle apteekissa sanoivat viimeksi ettei saisi käyttää kun on sitä A-vitamiinia? :wideyed:
 
Takaisin
Top