Sairastelu raskausaikana

Mulla oli viime viikolla ihan kauhee kuume! 39,8 oli korkein mitä mittasin ja panadolilla sain laskettua hädintuskin alle 38. Neljä päivää kesti kuume, eikä juuri muita oireita ku vähän piti niistää ja välillä särki kurkkua tai korvaa. Kuume nousi ultran jälkeen, et yks vaihtoehto on että siinä stressi laukes tällee. Kuumeilu oli jo ohi, kun mun lääkäri-äiti soitti että oli lukenut uusimmasta jostain julkaisusta, et raskaana ollessa suositellaankin nykyään ennemmin buranaa ku panadolia, paitsi vikalla kolmanneksella. Helpottava tieto jatkoo ajatellen, koska kyllä burana auttaa mulla paremmin. Tietysti sitäkään ei tuu ihan turhanpäiten napsittua.

Mä olin kans korkeessa kuumessa muutama viikko sitten ja sillon lääkäri suositelli buranaa mut otin vaan panadolia.
 
Mulla tällä viikolla koko viikon pitänyt enemmän ja vähemmän kuumetta. Hetkeksi laskee lääkkeellä. Lisäksi kurkkukipu, älytön tukkoisuus ja yskä. Tänä aamuna ollut jo hieman helpompi olla. Toivottavasti menee ohi :)
 
Ois mielenkiintosta nähdä tuo julkaisu siitä, että Buranaa suositellaan Panadolin sijaan. Ei liene vielä suomessa ainakaan julkisena tämä suositus? Vai onko? :wideyed:

Jonkun tutkimuksen näin vähän aikaa sitten (olisko ollut ruotsalainen) jossa oli tutkittu, että paljon Panadolia raskauden aikana käyttäneiden äitien lapsilla oli viivettä puheenkehityksessä verrattuna vähän/tai ei ollenkaan Panadolia raskausaikana käyttäneisiin.

Mutta sitten siihen sairastamiseen: meillä koko perhe kauheassa röhässä ja ai että mitä repäsykipuja yskiminen aiheuttaa! :confused: Kuumetta ei kyllä ole tullut.
 
Nää on nii näitä kun kaikkia tutkimuksia tehdään koko ajan ja uusia tuloksia saadaan.. :sad001

Stiffie, en tiedä mikä julkaisu oli kyseessä, enkä tiedä missä vaiheessa noista lekurien omien julkaisujen jutuista tulee yleisiä. Mangustimamma vois osata siihen vastata...?
 
Jonku tutkimuksen luin panadolista, että poikien kohdalla aiheuttais hedelmällisyysongelmia lapselle jos paljon käyttää. Vähempi parempi kaikissa lääkkeissä... ps. Yskiessä kannattaa mennä kumaraan niin ei tuu repäisykipuja.
 
Kun koko ajan tehdään kaikenlaisia tutkimuksia, tulee sitä informaatiota tietoa etsivälle koko ajan hirveä määrä. Sen suhteen että mitä suositellaan käyttämään ja mitä ei, mutta myös näistä mahdollisista seurauksista liiallisella käytöllä. Ihan mahdotonta touhua jos kaikesta alkaa tietoa etsimään, siinähän sekoaa pää eikä uskalla syödä mitään mutta kun sekin on pahasta.... :banghead:

Mä olen ajatellut että menen tämänhetkisten virallisten neuvolasuositusten mukaan ja pidän käytännön järjen äänen mielessä, se riittää. Oon lueskellut noita erilaisia raskaudesta ja vauvanhoidosta kertovia kirjoja ja eilen oli mielestäni kivasti kirjoitettu siitä, kuinka raskauden aktiivinen seuranta nykyaikana on muuttanut äidin katsantakantaa koko raskauteen: kun se aikaisemmin oli vahvemmin sisäistä, äiti luotti enemmän omiin tuntemuksiinsa, nykyisin se on lääketieteen avulla muuttunut ulkoiseksi, kun äiti odottaa eri tutkimusten lukuarvoja ja kätilön kertomaa saadakseen tietää, eteneekö raskaus hyvin. Toki nämä asiat ovat vaikuttaneet lapsi- ja äitikuolleisuuteen vähentävästi, mutta kyllä mulle jäi ajatus siitä, että kun musta tuntuu että voin hyvin ja kaikki on sujunut ilman mitään outoja oireita, mä voin myös niihin omiin tuntemuksiini aika pitkälti luottaa - etenkin tässä vaiheessa raskautta kun riskialttein aika on ohi. Muut jutut on sitten sen oman tiedon tukena.
 
Miulla taitaa olla korvatulehdus :meh: tänään vihlonu aamusta asti toista korvaa, tulee sellasina aaltoina kipu tosi tiheesti. Taidan vaan odotella mihin kehittyy ja otan parasetamolia tarvittaessa, nyt ainakii tuntu helpottavan kun gramman otin tunti sit.
 
Mä oon toista kertaa nyt flunssassa, onneks ei nostanu kuumetta tällä kertaa. Kurkku oli ensin kipee 3 päivää ja sit alko nuha ja sit meni ääni. Esikoinen on kans samassa taudissa mut jaksaa porskuttaa toisin kuin äitinsä.
 
Mulla nousi perjantaina kuume, kolmatta kertaa kahden viikon sisään. Sit on järkyttäviä silmien- ja päänsärkyjä, pimeessä makaaminen tuntuis parhaalta ratkaisulta. Migreenioiretta oli kuopusta odottaessa myös, vaikka ikinä ei oo mulla migreeniä todettu. On kyllä myös monta isoa stressaavaa juttua päällä yhtä aikaa, joten on mahdollista että tää on sitä. Oli mitä hyvänsä nii tuntuu ettei jaksa enää. :sad001 Tiistaina meen työterveyteen jos saan sinne ajan, tk ei kiinnostais...
 
Oliko jolleki määrätty primperania pahoinvointiin? Vai soitanko vielä huomenna aamulla varulta jonnekin (minne?) saanko ottaa? Lento 7h edessä ja ruoka ei pysy sisällä vatsataudin vuoksi. Pakko päästä kuitenkin Suomeen... Miehelle hain tuota apteekista (sai näemmä ilman reseptiä täällä...) ja se nyt ei enää ainakaan oksenna.

Sekin huolettaa et saankohan mennä ultraan ylihuomenna jos olen vielä kipeä :sad001 viikkoja jo kuitenki sitte 13+2...
 
Muistelen, että tääl Turussa olis ollut neuvolassa (jossa on myös ultra) lappu, jossa toivottiin et vatsatautisena ei tultais neuvolaan. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa paremmin..?
 
Muistelen, että tääl Turussa olis ollut neuvolassa (jossa on myös ultra) lappu, jossa toivottiin et vatsatautisena ei tultais neuvolaan. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa paremmin..?

Näin luulen mut sitten jää niskapoimu mittamatta kokonaan :sad001 ja sit tuskin saa vakuutusta... tai ainakin luin että viikolla 11-13 pitäis tehdä.

Toki tämä taitaa todennäköisemmin olla ruokamyrkytys koska kestää näin pitkään. Toivottavasti ei tee pahaa vauvalle...

Ja lisäys vielä et ultria ei tehdä Oulussa neuvolassa vaan kaupunginsairaalassa. No soitan aamulla neuvolaan kai tuosta primperanista jos ne osaa neuvoa.
 
Muokattu viimeksi:
Näin luulen mut sitten jää niskapoimu mittamatta kokonaan :sad001 ja sit tuskin saa vakuutusta... tai ainakin luin että viikolla 11-13 pitäis tehdä.

Toki tämä taitaa todennäköisemmin olla ruokamyrkytys koska kestää näin pitkään. Toivottavasti ei tee pahaa vauvalle...

Ja lisäys vielä et ultria ei tehdä Oulussa neuvolassa vaan kaupunginsairaalassa. No soitan aamulla neuvolaan kai tuosta primperanista jos ne osaa neuvoa.

Joo ei saa neuvolaan mennä kipeänä, edes flunssassa kun siellä käy vastasyntyneitä ja muita raskaana olevia, joille voi olla vaarallista. Epäilen, että sairaala sanoo samaa, kun se tarttuu niin helposti muihin raskaana oleviin. Olin kerran vatsataudissa tiputuksessa ja jouduin eristyshuoneeseen.

Toivotaan, että on harmiton ruokamyrkytys vauvalle, niitä on monia aiheuttajia.
 
Oliko jolleki määrätty primperania pahoinvointiin? Vai soitanko vielä huomenna aamulla varulta jonnekin (minne?) saanko ottaa? Lento 7h edessä ja ruoka ei pysy sisällä vatsataudin vuoksi. Pakko päästä kuitenkin Suomeen... Miehelle hain tuota apteekista (sai näemmä ilman reseptiä täällä...) ja se nyt ei enää ainakaan oksenna.

Sekin huolettaa et saankohan mennä ultraan ylihuomenna jos olen vielä kipeä :sad001 viikkoja jo kuitenki sitte 13+2...

Soita HUSin teratologiseen palveluun siitä lääkkeestä!
 
Niskapoimu tulee mitata 11+0-13+6 mikäli käytetään alkuraskauden seerumiseulaa. Jos missaat tuon ajankohdan, niin on myös keskiraskauden seerumiseula, jolloin uusi verikoe ja ultra 15+0-16+6. :-)

Ja niin, ei tietenkään kipeänä neuvolaan/ultraan.
 
Mulle lääkäri määräs ihan hetki sitten Primperania pahoinvointiin, ihan huoletta saa ottaa. :)
 
Joo primperania saa ottaa. Apteekista löyty precosaa ja imodiumia vasta sitten jos mikään muu ei auta. Sen käytöstä ei juuri ole kokemusta mutta ei sais elimistö päästä kuivumaankaan... Pikku vinkki matkustaville: syökää precosaa koko reissu. Pelkkä tavis maitohappobakteeri ei auta mitään (tietenki mulla oli vielä takana ab-kuuri...).
 
Takaisin
Top