Sairaslomat raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KTJ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
joo, näin se valitettavasti menee joissakin työterveyshuolloissa ja että potilaan asiat ei ole oikeastaan kenenkään hanskassa, vaan sitä mennään usean eri lääkärin luo ja aloitetaan aina alusta tai sitten ei pääse lääkäriin ollenkaan. on mulla tosta työterveyshuollosta hyväkin kokemus viime syksyltä, kun kyynärnivel pamahti ja kipeytyi, ja pääsin kaikenlaisiin tutkimuksiin ja sain lähetteen ortopedillekin. nyt tietysti toivoisi, että saisi yhtä hyvää palvelua, mutta en tiedä, miksi asia ei hoidu.

toivon itsekin, että jaksaisin ja pystyisin olemaan töissä loppuun asti niinkuin tyttöä odottaessa, mutta jokainen raskaus on erilainen eikä voi tietää viikonkaan päähän, missä kunnossa on. mulla olisi itsellä ekaan viikon kesälomapätkään vielä 2,5 viikkoa ja sitten siitä vielä kaksi viikkoa seuraavaan vuosilomaan, jolta en sitten enää palaakaan. toivon tosiaan, etten tule tarvitsemaan lääkäriä tässä välissä, kun se tuntuu olevan niin vaikeaa, mutta varmaankin ensisijaisesti käännyn terveysaseman puoleen, jos jotakin tarvitsen.

Sirriäinen, ootko kokeillu saada aikaa neuvolalääkäriltä? Mulle sellanen määräs tänään nimittäin sairauslomaa äitiysloman alkuun asti just selkäkipujen takia. Niillä luulis ainakin olevan enemmän perspektiiviä näin odottavien äitien suhteen, mutta toki poikkeuksiakin löytyy...

Mulla oli niin mulkku esimies että kun edellisessä raskaudessa neuvolalääkäri kirjotti mulle 2vk sairaslomaa supistusten ja uupumuksen takia niin se esimies ei hyväksyny saikkulappua vaan passitti mut työterveyteen tarkistuttaan että onko sairasloma aiheellinen -.-

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Gnome oon koittanut pariinkin otteeseen. Ei pääse, vaan sillon jos sikiö on vaarassa tms. Muutenkin on kuulemma kovat ruuhkat, akuuttiaikojakaan ei kuulemma ollut moneen päivään niitä "oikeasti" tarvitseville.. Mutta mä en tarvi ku vaan mä kärsin :rolleyes:

No meen koittamaan jaksaako sitä lusmuillakaan siellä töissä vai tuleeko huono olo ja kipeäksi, pitää sitten mennä vaikka keskussairaalan iltapäivystykseen jos sieltä sitten vaikka heruis loppuaika.

Tai vaihtoehto joka alkaa olemaan jo aika houkuttava; menee työterveyslääkäriin ja vetää sellaiset raskausraivarit, että ei uskalleta olla kirjoittamatta sitä saikkua :wink

hat: voiko tollanen olla ees luvallista pasittaa työterveytee, kuulostaa jotekii mahottomalta :O

Itel menny kyl tosi hyvin lääkärille pääsyt neuvolan kautta vaikka ärsyttää se et kolmel eri lääkärillä käyny ja epäilen et se viimenen lääkärikäyntikin on joku muu kun noi kolme. Olisi mukavempaa kun ois tuttu lääkäri ja tietäs jo vähä et mis mennää. Sain eilen loppu raskauden saikkuu ku alkaa supistelee jos on useeman tunnin jalkojen päällä, enkä kyl ois muutenkaa kestänyt tätä kuumutta ja kiirettä, jossai vaiheessa oisin varmaa pökertynyt. Lääkäri kyl hetken pohti et laittasko miut kokeilemaan mut totes sit edellisen lääkärin tekstien perusteella ettei siitä taida olla hyötyä.

Tinka85 Työnantajalla on oikeus valita lääkäri jolle työntekijän ohjaa. Mutta siinä tapauksessa työnantaja on velvollinen maksamaankin lääkärin.

Mulla oli nyt sama show:"Mutta hetkinen, eihän tätä sairaslomaa olekaan kirjoittanut meidän oma työterveyslääkäri."
Eipä se sitten mua sinne laittanut..Onneksi!

Se työterveyslääkäri soitti sille mun esimiehelle että mikä tää homma nyt on, että eiköhän neuvolassa tiietä raskaushommat paremmin ku työterveydessä. Se nlalääkäri oli siis ihan erikoistunu näihin raskaushommiin. Esimies oli siis aivan varma että sairasloma ei oo aiheellinen, saimpahan näpäytettyä sitä ku vein sille saman saikkulapun johon oli vaan ilmestyny lisäksi työterveyslääkärin allekirjotus. Hähää. :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Työnantajalla on oikeus pyytää työntekijää käymään vielä omalla työterveyslääkärillä tarkistuttamassa lausunto, koska työterveyslääkärillä on tietämys juuri kyseisen työpaikan työolosuhteista, työtehtävistä ja jouston mahdollisuuksista. Neuvolääkärit ovat raskauden asiantuntijoita, mutta samat oireet eivät ole rajoitteina kaikissa työtehtävissä. Jotkut työnantajat pystyvät myös tarjoamaan korvaavia työtehtäviä. Jos työnantaja on pyytänyt käyntiä omalla työterveyslääkärillä, eikä työntekijä siihen suostu, ei työnantajalla lähtökohtaisesti ole sairausloma-ajasta palkanmaksu velvollisuutta.

Yleensä nämä asiat saadaan kyllä selvitettyä maalaisjärjellä ja useimmat työnantajat ovat joustavia ja ymmärtäväisiä, onneksi.

Voimia kaikille niille, joiden pitää vielä kyetä fyysisiin ponnistuksiin oman työnsä puolesta. Vaikkei itselläni olekaan mitään selkä tms. kremppaa, niin silti sen huomaa, jos vähän kauemmin tekee kotitöitä ja on jaloillaan, ettei se oma olo ole enää kovin mukava. Maha alkaa painamaan jo melko paljon.

Järkyttävää ettei saa saikkua vaikka ei selvästikään töissä pärjää! Kyllä on ihmeellistä, ei voi kuin kauhistella täällä! Stemppiä teille jotka joutuu taistelemaan tuon asian kanssa!
Mä oon ollut jo pitkään saikulla kun selkä ei kestänyt töissä ja sit alkoi supistelee! Selässä ei nyt ole niin kovaa kipua tuntunut, kuin silloin kun jäin saikulle! Si-nivel vaivaa ilmeisimmin oli tuolloin, kova polte alaselässä ja välillä säteili jalkaan kipua! Supistuksia tulee edelleen, jos jotain raskaampaa tekee, pienempiä supistuksia tulee nyt muutenkin, mutta kovia jos jotain tekee....esim. imuroi, moppaus, kauppa kassien kanto toiseen kerrokseen yms. Joten ei ole töihin menemistä, kun hoito alalla olen myös töissä (kotihoito)! Mulla ei enää oo saikkua kuin ens viikolle ja neuvola-lääkäri meinas että menisin äippäpolille tarkastukseen ja saisin sieltä loppu ajan saikkua, mulla on kesälomaa ennen äippälomaa joten saikkua ei tarvis kirjoittaa enää kuin reilu viikko! :) silti en osaa vielä rentoutua ja jotenkin on syyllinen olo kun ei jaksa olla töissä, ja kun meilläkin on se tilanne töissä että sijaisia ei tahdo saada.... :/

Onko muille tullut jo vaikeutta olla kuykyssä ja kumartua yms. Musta tuntuu hassulta, että kenkien jalkaan laitto voi olla jo haastavaa, onneksi on crocsit keksitty ja nyt niillä tarkenee käppäillä! :) Mulla on vaan tosiaan joku rasitus vamma tullut tohon koipeen, kävelin balleriinoilla reilu 6 kilsaa ja nyt sit kärsitään....

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Itsehän en edes pidä kesälomaani. Olen mielummin sairaslomalla ja lomailen sitten vasta, kun olen siihen kykenevä eli ennen hoitovapaalle jäämistä. Sillä työnantaja jälleen vaatii pitämään pitämättömät lomat ennen hoitovapaata. Mikäli olisin saanut pitää tämän kesälomani niin kuin olin sen alkujen aluksi hakenut, olisin pitänyt lomani lomana. Mutta kun ei niin ei..

No olisin kyllä saanut saikkua ihan hyvin äippäloman alkuun asti, mutta palkka tippuu jo kelan päivärahoille ja siihen meillä ei nyt ole yksinkertaisesti varaa! Näin ollen saan siis täyden palkan ja lomaa jää silti kivasti vielä säästöön! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Ite oon päässyt tosi hyvin neuvolalääkärille tarvittaessa. Kummastuttaa kyllä hatin esimiehen asenne, kurjaa! Onneks kuitenkin ratkesi parhain päin. Ite jouduin jäämään nyt saikulle, 31+5. Enkä enää voi mennä töihin. Liitoskivut on karseita, lisäksi huono olo :( tylsää,mut kroppa ei anna enää mahdollisuuksia tehdä töitä

Kaksi viikkoa saikkua takana, ensi viikolla alkaisi virallinen äippäloma. Eli viimeiset 3.5 vko sain olla kotona työtervesylääkärin "määräämänä". Esikoinen hoidossa vielä tämän viikon ja mies ollut töissä, olen päivät vain levänyt ja ollut tekemättä mitään suurempaa sen ajan kun sain vihdoinkin vaan olla yksin. Raskausaika ollut väsyttävää, ahdistavaa kun huono oli ja väsy, töissä ei vaan jaksanut aina. Vilkas lapsi kotona niin lepoa ei saanut lainkaan ja uupumus iski 3-4 vko vällein. Nipisteli/supisteli ja liitoskivut häiritsi liikkumisen.

Nyt voin jo sanoa että on niin paljon parempi mieli, levännyt olo, raskaus tuntuu paljon kevyemmältä ja nautin jopa välillä olostani, supistukset kadonneet...helpottaa niin paljon. Ei varmaan vauvalle jatkuva stressi/ahdistus tee hyvää.
Itkin onnesta kun sain sairasloman. Esim. neuvolalääkäri vielä toukokuussa vaan kommentoi että oma vika että olet väsynyt, sellaista se on kun on pieni lapsi ja on uudelleen raskaan ym. Jäi silloin niin paha mieli.

Lollo, olipa törkeästi sanottu neuvolalääkäriltä. Eihän sitä nyt tollee voi sanoa! Hyvä että oot saanu levättyä :)

No onpa todella törkeetä tollanen. Eikös neuvolan homma nimenomaan oo kannustaa äitejä, joilla on lapsia tai jotka on raskaana, tilanteesta riippumatta.

Se oli max. kolmekymppinen naislääkäri, varmaan sinkku ja realisti. Voimavaralomake mentiin läpi ja siinäkin suht viileästi kommentoi kaiken. Kysyin esim tutkimuksen aikana onko perätila niin "ei hän kommentoi, ei sillä väliä" (rv 30). Hyvän ammatin on valinnut itselleen kun ei myötätuntoa omista :) Menin pari päivää myöhemmin yksityiselle kun jäi niin turhautunut fiilis.

Höh, ihmeellistä toimintaa. Meillä ne on taas pikemminkin herkästi kysyneet että jaksaako olla töissä, tartteeko sairaslomaa. Lepäilehän nyt Lollo, täällä levätään saikulla myös!

Joo, täälläkin lääkäri sekä neuvolan täti kysyneet jaksanko hyvin töissä, ja sanoneet myös että jos yhtään tuntuu etten jaksa, niin tulet vaan hakemaan sairaslomaa.... Päivääkään ei tarvinnut olla saikulla :) Se on loma ny :)

Takaisin