Sairaslomalla?

Johi82

Jostain jotain jo tietävä
Viikkoja on kasassa 21+2 ja töissä alkaa olla tukalaa. Selkä, etenkin oikea pakara on ajoittain järkyttävän kipeä. Teen hoitotyötä fyysisesti raskaalla vuodeosastolla ja nyt tuntuu, ettei töissä pysty enää kauan olemaan. Mites teillä muilla? Oletteko syystä tai toisesta joutunu jäämään saikulle?
 
Mä oon psykiatrisessa sairaalassa sairaala-apulaisena ja kyllä tuntuu jokainen työpäivä raskaalta. Painavien jätesäkkien kuljettaminen, likaisten wc:iden siivoaminen ja lattioiden moppaaminen ei enää tunnu hyvältä. Luojan kiitos mulla on enää neljä viikkoa työtä jäljellä kun sopimus loppuu. Oon kyllä ollu täs jo muutaman kerran sairaslomalla.
 
Mulla alko tossa rv 28 tienoilla selkä kipeytyä ja kun itse olen kanssa hoitoalalla töissä, niin jäin jo tuossa rv 32-33 (en tarkkaa aikaa muista, on jo niin monta viikkoa tullu oltua kotosalla :D) tienoilla sairaslomalle n. 2 viikon verran ja sitten jo jäinkin äitiyslomalle. Ei meinannut kyllä pystyä olemaan enää tuon rv 30 jälkeen töissä, kun on kuitenkin sen verran raskasta työtä. Ja sitä vähän jännitti/pelottikin että sitä saa jotain vahinkoa aikaan kun rehkii liikaa. :/
Nyt rv 38+2 ja odotellaan pikkuista kovasti jo maailmaan. emoticon
 
Itellä päätty työshde hetki sitten ja sitä ei sitten enään lähdetty uusimaan kun olen raskaana... jos oltais uusittu olisin luultavimminkin saikulla koska selkä niin saamarin kipee ja puol pakaraa Mulla on vaikeeta istua tai seistä.. Sinuna kyllä kävisin lääkärillä puhumassa ja kyselemässä mitä mieltä he ovat jatkaakko vai saikulle... Mulla mennyt jo monet yöunet näitten tosi kovienkin särkyjen takia.. mulla viikkoja nytten 21+4
 
Päivä kerrallaan tässä mennään. Kauhulla odotan, miten huomisesta iltavuorosta selviytyy, kun nostoja on kymmenittäin edessä. Täytyy huomenna soitella neuvolaan, jos näyttää pahalta. Tällä hetkellä ei pysty edes tiskikonetta täyttämään kivun takia. Argh!
 
Minä oon ollu saikulla syyskuusta lähtien. Ku pahoinvointi jatkuu edelleen. Hajut saa minut oksentaan ja olen hoitoalalla palvelukodilla...jossa vähän henkilökuntaa ja hajuja tod. paljon. Oon aina välillä yrittänyt töihin mut ennimmillään oon sinnitellyt siellä 4h siittäkin oksensin 2h. Alkaa tää saikulla olo vähän kyllästyttään...ku oon vähän niinku jumahtanut tänne kotia ku hajut on yllättänyt monessa paikassa ja ei jaksa kokoaikaa oksentaan. Kotona pärjään ällöololla ku välttelee kriittiset hommat esim. tiskit ja jääkaappi on pahoja. Mies on joutunut vaihtaan dödöä jo useampaan kertaan et voin oksentamatta olla lähellä. Vielä olis tätä kestokrapulaa jäljellä rapiat 4kk...kait tän kestää ku sen palkinnon saa sit keväällä.
 
Ole ihmeessä yhteydessä neuvolaan jo oman terveyteskin takia! Kyllä se vauva siellä luultavastikin hyvin jaksaa, mut jos rikot selkäsi nyt (kun noi nivelet on löysällä niin tulee kaikenlaista lipsumista) se voi olla eliniän vaiva. Pakaraan säteilevä kuulostaa siltä että iskiashermo on jossain jumissa, painaa sitä sitten lihas tai nivel tai välilevy tai mikä vaan, ja hermoa ei sais ärsyttää tekemällä kipua tuottavia liikkeitä. Tuskin se on kenenkään etu että kohta syöt vaikka mitä lääkkeitä kun kivut on vaan kovemmat...
Toki liikkuminen on pääosin selkäkipujen kanssa parempi kun täysi lepo, mut sen pitäis olla kivutonta. Ittellä esim kävely, taaksepäin suuntautuvat liikkeet (tää nyt sit riippuu siitä mikä siellä selässä on onkelma) tuntuivat hyvältä. Sukan laittaminen jalkaan ei. :) Mulla oli kyllä akuutti selkäkipu, tollanen pikkuhiljaa paheneva vaatii varmaan erilaiset keinot. Ylipäätään selkäkipu pitäis aina diagnosoida yksilöllisesti - mut mä olen sitä mieltä et vaik jäisitkin sairaslomalle, älä jää liikkumattomaksi!
Huom en ole fysioterapeutti enkä lääkäri enkä luule olevani. Olen vain pitkän linjan selkäkipulainen ja liikunnanharrastaja ja olen ollut pakotettu yhdistämään nämä, lopputulos hyvä! :)
Samakata, onpa jännä (TOSI jännää varmaan... :)) tuo sinun pahoinvointi että jatkuu vieläkin noin voimakkaana! Toivottavasti nyt edes vähän helpottaisi loppua kohden.
 
Mulla on selkä kuvattu kaksi kertaa ja siellä on kahdessa välilevyssä repeämä. Olen sen kilpaurheilussa loukannut. Tämä selkäkipu on aivan erilainen, kuin koskaan ennen. Kävely pahentaa, eikä suinkaan helpota kuten selkäkivussa yleensä.

Tänään soitin neuvolaan ja kehoittivat varaamaan ajan lääkäriltä. Tän päivän oon saikulla ja huomenna meen lääkäriin. Neuvolassa sanoivat, että kohtu saattaa tällä hetkellä painaa iskias-hermoa ja kipu voi taas myöhemmin mennä ohi. Toivotaan näin... Jos vaikka sais jonkun tukivyön ja pystyis vielä jatkamaan töissä.
 
Okei. Mun terveyskeskuslääkäri oli ainakin mulle tunkemassa tukiliiviä, joten eiköhän niitä saa lainaksi apuvälinelainaamosta. Se just on harmi noissa selkävaivoissa kun niistä ei voi sanoa mitään yleistä. Toisaalta onhan se aika loogista et selkään alkaa sattua kun asento ja painopiste muuttuu. Sillain mä ainakin olen selvinnyt että itte kokeilee mikä asento ja liike tuntuu hyvältä. Välillä ei jaksa ajatella sitä ja sitten sen tuntee taas nahoissaan kun on lorvannut väärässä asennossa sohvalla. Noh, toiv aloitettu jumppa stabilisoi tilanteen itsellä.

Kerro sitten mitä lekuri sanoi? Toiv saat avut jos kerta haluat vielä jatkaa töissä! Luulis että siihen panostettais ainakin työterveyshuollossa.
 
Justiin neuvolasta tulin ja puhuttiin sielä työssa jaksamisesta.. Huhhuh, meinas aivan itku tulla tuosta työpaikasta missä tällä hetkellä olen. Oon siis yksityisessä palvelutalossa jossa meillä on tällä hetkellä 5 hoidettavaa ja kaksi vakinaista hoitajaa plus meijän esimies joka tekee vuoroja. Mutta nyt kun raskaus on edenny tähän asti että alkaa olemaan kaikenlaisia vaivoja, saan vaan pelkkää paskaa niskaani jos oon päivän pois töistä, esim pari viikkoa sitte kovan huimauksen takia vapaapäivien llisäksi lääkäri kirjoitti yhden päivän sairasloman. Sain kuulla töissä kun oli yheltä mummolta lääkkeitä loppu että "nii, en mä päässy apteekkiin ku et sä ollu töis" kommentin, aiva kun olis mun vika! Ja muutenkin, meillä on kaikki työt sielä, eli siivotaan, laitetaan ruoka ja hoidetaan vanhukset. Ennen joulua oli aivan hirveää kun mun olisi aamulla 10.20 mennessä pitänyt saada pestyä 4 ihmistä, pukea ne, rasvata ihot, siivota huoneet, siivota osasto, pestä pyykkiä ja tehdä ruoka. Kun esimies jo tuolloin 10.20 kysyi JOKO mä oon saanu siivotuksi ku onneksi se tajusi tulla tekemään ruuan sille päivää. Sanoin että en oo kerenny ku oon kuskannu pyykkejä kellariin ja tehny muita aamuhommia, syöttäny ja juottanu sakin ja pessyt ne ja niiden vessat. Kehtasi vielä sanoa kuinka itse on kuulemma nelikymppisenä vielä 16 ihmistä saunottanu ja pukenu ja riisunu tuohon mennessä.. Hmm.. Voi voi, mutta valitettavasti mulla on pieni asia joka rajottaa mun tekemisiä. Sen päivän aikana hinkkasin koko laitoksen niin että istuin tasasn 10min tauolla että sain syödyksi itse. Ja tuon työmäärän jälkeen vielä kotona pitäis jaksaa pitää huushollia yllä, siivota ja laittaa sapuksaa isännälle. Mutta mistä sitä virtaa saa lisää työvuoron jälkeen ku kaikki on töissä annettu ja odottaa vaan iltaa että pääsee sänkyyn.  Neuvolatäti sanoiki sitte että ethän sä pääse nauttimaan raskaudesta ollenkaa tolla menolla että jos tuntuu ettei kertakaikkiaan jaksa nii pitää soittaa sinne ja hakea saikkulappu. Olisin nytkin jo saanu sairasloman mutta en viitsi olla 3pvää pois koska tiedän mitä saan kuulla siitä. Eikä tämä selkäkipukaan mitää kivaa ole, iltasin ei saa asentoa vaihdettua sängyssä kun ottaa niiiiin kipeää saatika ensi illalla kävelemäänkään kunnolla kipujen takia. kumpiki lonkka alkaa jo kertomaan että sais riittää jo. Ajattelin jo että jäisin varhennetulle äitiyslomalle mutta tulinki siihen tulokseen että haen sairaslomaa viimeistään kk päästä ellei muuten tahti ala muuttumaan. Ja vielä, kivuttomia supistuksiaki alkaa välillä jo olemaan kun saa touhuta päivän aikana paljon.. Eipä nekää kivoja oo... :/
 
Joval: Eipä oo mukava tilanne sulla. Muista, että sulla on täysi oikeus sairaslomaan. Sitä ei voi kukaan sulta viedä.

Mulla on aivan mahtavat työkaverit ja ne on yksi suuri syy siihen, miksi mä haluan jatkaa vielä töissä. Meillä ei kukaan kato kieroon, jos joutuu olemaan saikulla. Eilenkin käskivät mun jäädä kotiin, kun hammasta purren yritin töitä tehdä selkäkivussa. Tuun sitten huomenna kertomaan, mitä lääkäri sanoi.
 
Ihan hirveitä työpaikkoja! emoticon Kamalaa millasta työelämä nykyään on, itellä edellisessä paikassa oli helvetillinen kiire aina mutta kyse ei sentään ollut ihmisten hyvinvoinnista. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta kannattaa ehkä kysyä itseltään onko tärkeämpi yleinen hyväksyntä työpaikalla kuin oma terveys...? Taidat olla Joval sen verran kiihtynyt että olet jo tätä kysynyt. Minusta kannattaa ehdottomasti harkita sitä saikkua jos ei jaksa ja lääkäri sitä on valmis kirjoittamaan. Miksi itseään kiusata?
Mutta kummallista että tuntuu että näillä naisvaltaisilla aloilla tuntuu olevan vaikeinta näiden asioiden järjestämisessä. Luulis että olis ymmärrystä mutta ei! Oikein ittekin kiukustun. emoticon
Ja voisiko se mies tehdä itte ne safkat himassa? Tai sitten olla vaikka syömättä? Anteeksi, että puutun. :)
Johi82, se on kyllä kumma miten pitkälle kivojen tyyppien kanssa jaksaa.
 
Ekasta jouduin jo rv 14 jäämään, koska oksenteli koko ajan joka jatkui itseasiassa koko raskauden. Tästä olen päättänyt olla viimiseen asti eli siihen asti kun lähtö tulee :D itseään ja masua kannattaa kuunnella ja sen mukaan mennä :)
 
Kävin tänään lääkärissä selkäkivun takia ja sain viikon sairaslomaa. Lääkärin mielestä kyseessä ois lihaskramppi, joka toivottavasti menee levolla ohi. Hain kirjastosta kasan kirjoja ja vietän viikon niitä lukien ja koiria lenkkeilyttäen. emoticon
 
Täällä oltiin sairaslomalla rv 16 ja 17. Selkä oli niin äly kipeä ettei pystynyt kuin makaamaan tai olee kontillaan. En tie oliko jotain iskiaskipua vai liitossärkyjä. Nyt on ollut ihan kohtuullinen, mutta muuten paikkoja jomottaa ja repii ja väsymys on välillä ihan kaamee.
 
Nyt ku täs on paripäivää asiaoita mietitti ym nii taidan tämän uuden vuoden kyllä vielä töissä olla ainaki, tulee nii kivat pyhäkorvaukset.. :) Mutta ens vuoden puolella alan kyllä enemmän miettimään omaa jaksamista. Ohimennen ajattelin mainita esimiehelle supistuksista joita on tullu täs ny lähipäivinä enemmän että osaa varautua siihen etten kauaa pysty olemaan töissä enään.

Tässä kohtaa elämää sitä alkaa miettimään miksi ihmeessä sitä vaihtoikaa työpaikkaa vajaa vuosi sitten.. ja paikkakuntaa..? Jos samassa paikassa olisi töissä nii ei tarvitsisi tosiaankaa tälläisiä asioita edes miettiä, lääkäriin vaan suoraa mennä hakemaan lappua. Kukaan ei sanoisi mitään. Tosin olihan se kunnallinen, mutta kuitenki.. Olis se ihana saada nauttia tästä ajasta ku lasta ei vielä ole ja saa vielä tehdä miehen kanssa mitä huvittaa mutta kuntoja väsymys rajottaa niitäki..
 
Nyt ku täs on paripäivää asiaoita mietitti ym nii taidan tämän uuden vuoden kyllä vielä töissä olla ainaki, tulee nii kivat pyhäkorvaukset.. :) Mutta ens vuoden puolella alan kyllä enemmän miettimään omaa jaksamista. Ohimennen ajattelin mainita esimiehelle supistuksista joita on tullu täs ny lähipäivinä enemmän että osaa varautua siihen etten kauaa pysty olemaan töissä enään.

Tässä kohtaa elämää sitä alkaa miettimään miksi ihmeessä sitä vaihtoikaa työpaikkaa vajaa vuosi sitten.. ja paikkakuntaa..? Jos samassa paikassa olisi töissä nii ei tarvitsisi tosiaankaa tälläisiä asioita edes miettiä, lääkäriin vaan suoraa mennä hakemaan lappua. Kukaan ei sanoisi mitään. Tosin olihan se kunnallinen, mutta kuitenki.. Olis se ihana saada nauttia tästä ajasta ku lasta ei vielä ole ja saa vielä tehdä miehen kanssa mitä huvittaa mutta kuntoja väsymys rajottaa niitäki..
 
Nyt ku täs on paripäivää asiaoita mietitti ym nii taidan tämän uuden vuoden kyllä vielä töissä olla ainaki, tulee nii kivat pyhäkorvaukset.. :) Mutta ens vuoden puolella alan kyllä enemmän miettimään omaa jaksamista. Ohimennen ajattelin mainita esimiehelle supistuksista joita on tullu täs ny lähipäivinä enemmän että osaa varautua siihen etten kauaa pysty olemaan töissä enään.

Tässä kohtaa elämää sitä alkaa miettimään miksi ihmeessä sitä vaihtoikaa työpaikkaa vajaa vuosi sitten.. ja paikkakuntaa..? Jos samassa paikassa olisi töissä nii ei tarvitsisi tosiaankaa tälläisiä asioita edes miettiä, lääkäriin vaan suoraa mennä hakemaan lappua. Kukaan ei sanoisi mitään. Tosin olihan se kunnallinen, mutta kuitenki.. Olis se ihana saada nauttia tästä ajasta ku lasta ei vielä ole ja saa vielä tehdä miehen kanssa mitä huvittaa mutta kuntoja väsymys rajottaa niitäki..
 
Nyt ku täs on paripäivää asiaoita mietitti ym nii taidan tämän uuden vuoden kyllä vielä töissä olla ainaki, tulee nii kivat pyhäkorvaukset.. :) Mutta ens vuoden puolella alan kyllä enemmän miettimään omaa jaksamista. Ohimennen ajattelin mainita esimiehelle supistuksista joita on tullu täs ny lähipäivinä enemmän että osaa varautua siihen etten kauaa pysty olemaan töissä enään.

Tässä kohtaa elämää sitä alkaa miettimään miksi ihmeessä sitä vaihtoikaa työpaikkaa vajaa vuosi sitten.. ja paikkakuntaa..? Jos samassa paikassa olisi töissä nii ei tarvitsisi tosiaankaa tälläisiä asioita edes miettiä, lääkäriin vaan suoraa mennä hakemaan lappua. Kukaan ei sanoisi mitään. Tosin olihan se kunnallinen, mutta kuitenki.. Olis se ihana saada nauttia tästä ajasta ku lasta ei vielä ole ja saa vielä tehdä miehen kanssa mitä huvittaa mutta kuntoja väsymys rajottaa niitäki..
 
Nyt ku täs on paripäivää asiaoita mietitti ym nii taidan tämän uuden vuoden kyllä vielä töissä olla ainaki, tulee nii kivat pyhäkorvaukset.. :) Mutta ens vuoden puolella alan kyllä enemmän miettimään omaa jaksamista. Ohimennen ajattelin mainita esimiehelle supistuksista joita on tullu täs ny lähipäivinä enemmän että osaa varautua siihen etten kauaa pysty olemaan töissä enään.

Tässä kohtaa elämää sitä alkaa miettimään miksi ihmeessä sitä vaihtoikaa työpaikkaa vajaa vuosi sitten.. ja paikkakuntaa..? Jos samassa paikassa olisi töissä nii ei tarvitsisi tosiaankaa tälläisiä asioita edes miettiä, lääkäriin vaan suoraa mennä hakemaan lappua. Kukaan ei sanoisi mitään. Tosin olihan se kunnallinen, mutta kuitenki.. Olis se ihana saada nauttia tästä ajasta ku lasta ei vielä ole ja saa vielä tehdä miehen kanssa mitä huvittaa mutta kuntoja väsymys rajottaa niitäki..
 
Takaisin
Top