Sairaalakuulumisia!

Voi ei Mimaro ja Siitzu. Voimia tuohon. On kyllä sydäntä raastavaa jättää vauva yksin laitteeseen :sad010

Me vielä pötkötellään lasaretissa.
Maito ei ole vielä noussut, joten en pidä kotiin lähdön kanssa kiirettä. Lisämaitoa (onneksi luovutettua) joutuu muutaman kerran päivässä antamaan. Kunhan siitä päästään eroon ja katsotaan ilmestyykö tänään tai huomenna keltaisuutta, ja jos ei, niin aletaan harkita kotiinlähtöä. Ehkä perjantaina. Maito varmaan tämän päivän aikana nousee, kun juilii tissejä siihen malliin.
Eilen pystyin jo lähes normaalisti liikkumaan ja hoitamaan vauvan, kun sain kipupumpun, kanyylin ja virtsakatetrin pois. Pitää vain muistaa 3 tunnin välein ottaa kipulääkettä ja pysyä liikkeessä.
Mä joudun lisäksi pistämään 10 vrk sellaista lääkettä, joka estää veritulppien syntymisen. Tarkkaan en tiedä miksi, mutta liittyy siihen, kun menetin leikkauksessa 1,5l verta..
Eka yö oli hankala, kun ei pystynyt edes kylkeä kunnolla kääntämään ja vauvaa piti kuitenkin vaihdella tissiltä toiselle. Nyt on pahin selkeästi selätetty ja nyt vaan toivotaan että maito mahd nopeasti nousisi!!!

Hyvältä kuulostaa kuitenkin Rosita, toivotaan että paraneminen sujuu ilman isompia ongelmia!

Klyxanea minäkin jouduin piikittämään edellisen synnytyksen jälkeen, juurikin kun verta vuoti niin paljon ja sain lisäverta. Pieni vaiva, vaikkakaan ei niin miellyttävä.

Mä en saanut lisäverta, kun hemppa oli ennen sektiota 138. Ilmeisesti verihukkaan liittyy veritulpan riski.
Ei tuo onmeksi iso vaiva ole. On vaan ihan uusi juttu mulle, kun aikaisemmin ei ole tarvinnut.
Lääkäri muuten totesi, että on todella hyvä kohtulihas. Hyvin napakka. Vaikka on kolme sektiota tehty, niin ei minkäänlaista estettä uusille sektioille, jos vauvakuume vielä iskee.
Hyvä tietää ja oli kiva kuulla, vaikka meidän lapsiluku on täynnä. (Näin olen sanonut tosin jo kolme kertaa )
Aivan ihana henkilökunta leikkurissa ja heräämössä! Sattui tuttu kätilö, ja anestesiahoitaja oli mun huonekaveri synnärillä, kun sain mein nuoremman tytön.
Tosi hyvä mieli jäi kaikesta ❤️❤️
Vitsiä heitettiin ja vetoa lyötiin vauvan mitoista. Sain vauvan rinnan päälle kun olivat hänet pikaisesti tarkastaneet ja heräämössä sain imettää.
Tyttö imee niiiiiin hyvin! Ihanaa. Kaikista kauheinta on jos vauva ei suostu tissiä imemään ollenkaan. Siinä ei paljon auta vaikka maitoa tulisi ovista ja ikkunoista. Tämä jaksaa pienestä koosta huolimatta imeä vaikka 2 tuntia ja otekin on hyvä! Sen takia lisämaito ei huolestuta, kun hän silti viihtyy rinnalla niinhyvin, eikä lisämaito vähennä imetyskertoja, kun vauva on tissillä ihan koko ajan. Kainalossa nukkuu ja oli imu päällä koko yön. Kunhan maito nousee, niin ei lisämaitoja enää tarvita. Niin tehokkaasti hoitaa neiti homman. Häntä ei haittaa yhtään, vaikka rinnasta ei juuri mitään tule. Ja
Sillähän se maito nousee ja sitä riittää, kun vauva saa imeä niin usein kun haluaa, eikä korvaa tarvetta tutilla. Ja mikä parasta vauva tekee sen ilman kommervenkkejä ja raivareita ❤️

Mäkin jostain luin että Päksissä antavat joulukuussa kaikille nuo toukkapussit, minusta se on tosi ihana ajatus ja juttu, vaikka itse en varmaan otakaan vastaan (olen siis useamman jo neulonut itse tälle tulijalle). Siis jos nyt sattuisi käymään niin, että synnytys sattuu joulukuulle. :wink

Mä menetin 3litraa verta silloin ekassa synnytyksessäni, jonka takia hemoglobiini sitten kyllä romahti vaikka lähtötilanne olikin hyvä

340 oli, ku jouduttii sairaalaan. Me siis päästiin yhden vrk.n jälkeen kotiin. Kotiin lähtiessä luku oli 220. Seuraavana aamuna (ma) oli arvot taas nousseet (240) ja sanoivat että ti aamuna kontrolli. Vauva meni kuitenkin ma päivän aikana ihan veltoks, ei saanu hereille eikä jaksanu syödä, joten lähdettiin takas sairaalaan. Silloin arvot oli 253 ja kun vauva oli nii huono kuntoinen, niin takas valohoitoihin. Tänään päästiin kotiin, kun arvot oli laskenu alle 200.n. Toivottavasti nyt saatais pysyäkin kotona.

Me kotiudutaan neitosen kanssa tänään. 4,5 vrk tulee mein sairaalasaldoksi. Paino ei neidillä enää laske ja syöttöpunnitukset on 35g luokkaa, joten maitoa menee joka syötöllä hyvin. Uskallan siis lähteä kotiin
Tissit on aivan järkkykipeet, isot ja kovat. Toivottavasti alkaisi pahin turvotus ja kipu hellittää. Äsken pumppasin syötön päälle vielä 100ml maitoa, joten ei ole tarvetta lisämaidoille. Maito nousi 2vrk leikkauksesta. Ja tiheästi tuo on sitä tilannutkin. Ekat päivät imi 1-2 tunnin välein kellon ympäri, ja lisämaitoa annettiin vain kun oli pakko. Kahteen päivään ei ole tarvinnut antaa ollenkaan enää. Bilirubiinitkin oli ok.
Jee!

Mä ihastuin ja hehkutin tuota toukkapussia niin, että äiti lupas tehdä meidän pikkuiselle semmosen :) On kuulemma melkein valmis ja odotan, että saan tuon pienen toukan sinne pussiin nukkumaan :)

Mä tykkään siittä toukkapussista ihan älyttömästi! Täällä on enempi viuluinen vauva kuin esikko joka oli kuumakalle ja toi toukkapussi on kyllä todella kätevä ja todella lämmin! Best ever!! :)

Noh niin.. viimeisiä viedään. Huomenna aamulla klo 9 kirjaudun osastolle ja sitten aloitetaan käynnistely. Toivottavasti on huomenna jo hyviä uutisia kerrottavana.

Käynnistetään, koska on hieman ahdas lantio ja lääkäri sanoi, ettei anneta kasvaa yli 3 kg. Perjantain kokoarviossa tyyppi oli n. 2,9 kg. Olisivat jo käynnistelleet silloin, mutta toivoin ettei pyhiä vasten tarttis jäädä sairaalaan... joskin lääkärin mukaan sairaalaa toimii myös silloin ihan täydellä teholla... ( my ass toimii ;))

Mites Lilly menee? Sain perjantaille (41+3) kontrolliajan, jossa katsotaan onko syytä käynnistellä, vai ei. Halutessamme saadaan jäädä sille reissulle, tai tulla vielä kotiin viikonlopun viettoon :).

Miten paljon tota buranaa kehtaa pyytää? Mulla on toi alapää niiiiin kipeä että hyvä ku kävelee pystyy. En tiiä onko tikki jotenki huonosti vai onko joku jääny tikkaamatta mutta ku ei pysty pissallakaa käymää. Edes suihkun kanssa. Tekis mieli pyytää ilokaasu pytyn vieree odottelemaa. :D

Kutsut vaan hoitajan paikalle ja pyydät siltä kunnon troppia. Multa ne kyseli vähän väliä tarvinko särkylääkettä, jos siellä ei kysellä niin kannattaa itse olla aktiivinen, ettei tarvi kärsiä ja muutenkin puhua noista kivuista, että tietävät sun tilanteen. Jaksamista!

Multa piti viimeksi poistaa pari tikkia, kun olivat jotenkin liian kireella tms. Sen jalkeen alkoi paraneminen (ja pystyin viimein istumaan).

Hmm oliskohan tuolla joku vähän vinossa.. jos huomenna tuntuu ihan yhtä vaikeelta ellei jopa pahemmalta niin pyydän tarkistaa uudestaan. Kertaalles ne sen jo kattoki silleen nopeesti mutta ainoa kommentti minkä kuulin oli että hyvältä näyttää mutta mustelmilla on.

Takaisin