Sairaalakassi

Mulla ei oo laukkua pakattuna vielä, vaikka pitäisi olla kun kerran neuvolatädin mukaan tässä voi lähtö tulla milloin vaan...Mut en oo kyllä missään muussakaan asiassa ollu hirveen ajoissa kun niin vakaasti uskon edelleen, ettei tässä mikään kiire ooemoticon . En oo pessy vielä ees vauvan vaatteita ja vauvan huonekin saadaan valmiiksi vasta nyt tässä pääsiäisvapaiden aikana. MUTTA mulla on vakaa aikomus ruveta hommiin heti maanantaina. Saan sitten vauvan vaatteet viikattua suoraan omille paikoilleen valmiiseen huoneeseen ja pakattua kotiintulovaatteet. Lisäksi oon kyllä suurinpiirtein suunnitellut, mitä itelleni pakkaan, pitää vaan katsoa, mitä vielä tarvii ostaa.

Mä en tiedä niistä sairaalan vaatteista, mutta meinaan omat ottaa kyllä varmuuden vuoksi ainakin. Siis alushousut, sukat ja muutakin vaatetta, kun mua ei himottais laahustaa niissä kaavuissa päivät pitkät..Otan myös oman aamutakin. Sit jos ei tuu käytettyä, niin ei siitä nyt hirveästi haittaakaan kai ole... Meillä on kyllä sellanen 10min ajomatka sairaalaan, joten ei tuu paniikkia, vaikka jotain unohtuiskin.
 
Minä pakkasin oman sairaalakassini heti seuraavana päivänä, ku edellisenä olin ollu KYS:illä vauvaa kääntämässä. Herätti aika hyvin sellanen.. Kaikki muu siellä on, mut karkit puuttuu kun ei ne siellä säilys kuitenkaan. oon sellanen herkkusyöppö. Pitää vaan pitää tuo sairaalakassi näkösällä, et lähtee mukaan ku miehellä voi olla vaikeuksia löytää oikeeta kassia noiden muuttosäkkien ja laatikoiden keskeltä. Ja muuttohan on selviteltävä ensviikon lauantaihin mennessä. Ukot viimestelee uutta kotia ja minä pakkailen täällä tavaraa... toivottavasti myös siivoovat siellä, ettei mun tarvii. emoticon
 
Sairaalan vaatteista voin vastata TYKSin puolesta vajaan kahden vuoden takaa, mutta kaipa muuallakin aika sama systeemi on. Eli sukat on siellä semmoisia pötköjä, ei mitään ergonomisia tosiaankaan. Mua ei haittaa, mutta ymmärrän hyvin, että jotakuta haittaa. Alkkarit on sama-koko-kaikille rumat verkkoalkkarit... mutta sinne mahtui puristamatta sairaalan jättikokoiset siteet, vaikka jouduinkin laittamaan 2 päällekkäin, jotta pysyivät päällä. Mä en olisi voinut kuvitellakaan laittavani omia pikkareita jalkaan, lähetin itse asiassa miehen ostamaan mulle L/XL-kokoiset mummoalkkarit kotimatkaa varten (mun oma koko tuolloin S/M). Sairaalavaatteet oli musta kivat käytössä, kun niitä sai puhtaita käytävältä hakea aina kun tuntui. Ja kun välillä side falskasi taikka tissit vuosi maitoa, niin ehdin mä aika monet vaatteet käyttää siinä 5 vrk:n aikana, jonka sairaalassa olin. Vauvalle vaatteita oli tuolloin ainakin kahta eri kokoa 'isompi' ja 'pienempi', joista isompi oli sopiva meidän 3775g/53cm vauvalle. Ja niitäkin sai laittaa puhtaat aina kun likaantui. Keskolan puolella oli vielä erilaiset vaatteet, ja siellä varmaan vielä pienempiäkin vaatteita.
 
Itsellä ei olisi tullut edes mieleeni käyttää esikoisesta omia vaatteita sairaalassa. sukat voi olla oikeestaan ainuat mitä voisin omasta kaapistani ottaa mukaan, kun ne on niitä lörtsymakkara sukkia :D siellä sairttaalassa. Itse sain varmaan 3 kertaa päivässä vaihtaa sitä sairaalaan pyjamaa kun se oli maidossa ja veressä. Ja omat pikkarit voivat olla aika epämiellyttävät jalassa synnytyksen jälkeen, mahdollisimman löysät ja isot alkkarit ovat hyviä ainakin minulla.
 
Juu kyllä sairaala vaatteet kelpasi oikeen hyvin ku tuli niitä sotkettuakin, hien erityskin lisääntyy synnytyksen jälkeen niin senkin takia oli jo kiva vaihtaa vaatteita aina ku tuntu siltä. Ja sit heti synnytyksen jälkeen ei oo kiva laittaa mitään puristavaa päälle et isot vaatteet "kaavut" oli ihan kivat. Sukkia voi ottaa matkaan jos haluaa ja alusvaatteita mut kuhan muistaa ottaa niitä paljon ja isoja. Mulle kepasi kyllä sairaalan. joo sai sitä sairaalasta nännirasvaa, mutta ku aika kipeenä nännit lähdin kotiin ja kotimatka pitkä niin olis ollut siinä vaiheessakin mukava sitä laittaa. Et ainakin kotona on hyvä olla sitä valmiina.
 
Tulin helmikuisista huutelemaan...

Komppaan Samakataa!

Itse synnytin Hyvinkäällä (HUS:n alue) ja sairaalassa käytin pelkästään sairaalavaatteita juurikin siksi, että voi huoleti vaihdella niitä miten tuntuu. Ne järkyttävät isot alkkaritkin tuntuivat oikein mukavilta, kun eivät puristaneet ja kiristäneet. Jälkivuoto oli omalla kohdallani aikamoista, joten alkkaritkin tuppasivat sotkeentumaan siteistä huolimatta. Ne sairaalan jättisiteet ovat muuten oikeasti suojia virtsankarkailuun. Itse käytin niitä tuon jälkivuodon ja - kyllä - myös virtsan karkailun vuoksi. Lantionpohjajumpista huolimatta oli aluksi ihmetys, että pidätyskyky oli oikeastaan ihan nollissa. Onneks nyt jo palautunut ;) Sukat oli ihan kamalat, semmoset muodottomat putkilot. Ne oli ehkä ainoat, jotka olisin voinut vaihtaa omiin. No joo, pidin mä imetysrintsikoita (omia siis, sairaalassa niitä ei ollut), koska oli pakko saada liivinsuojat nännien päälle, muuten oli koko ajan se sairaalamekko maidossa. Nännirasvana oli Lansinohia, joka on älyhyvä aine! Kannattaa ostaa kotiin jo valmiiksi ja käyttää sitä siellä sairaalassa heti alusta alkaen. Itse en käyttänyt ja nännit kipeytyivät tosi ikävästi ja jouduinkin sitten käyttämään rintakumia hetken aikaa. Vauvalle on sairaalassa ihan kaikki, vaippaa ei siis välttämättä tarvitse ottaa kotiinlähtöä varten mukaan. Ja ai niin, kotiinlähtövaatteiksi ei välttämättä kannata valita vanhoja raskautta edeltäneitä vaatteita. Mulla ainakin maha jäi vielä hetkeksi pömpöttämään, jolloin mammavaatteet olivat edelleen kova sana ;) Itselleni oli jopa pieni järkytys kuinka paljon näytin edelleen raskaanaolevalta, vaikka vauva oli jo syntynyt. Toki se siitä sitten seuraavien viikkojen aikana nopsasti vetäytyi, joten ei liikaa huolta siskot ;) Tässä ei nyt ollut kyse raskauden aikana tulleista ylimääräisistä kiloista vaan siis siitä, että maha ei heti vetäydy entiseen kuosiinsa.
 
Takaisin
Top