Sairaalakassi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Flover
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Flover

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka! Olen seuraillut keskusteluja täällä ahkerasti, mutta kommentointi on jäänyt todella vähälle kiireen vuoksi. Ajattelin perustaa uuden aiheen sairaalakassista (en tiedä onko aiheesta puhuttu jo tällä foorumilla jossain muualla..). Mitä te muut mammat pakkaatte mukaan sairaalaan? :)

Mä olen miettinyt samaa! Tosin mun pitäis ostaa se laukku eka, ei oo mitään siihen tarkotukseen sopivaa. Onko jotkut ottanu esim. oman pyyhkeen? Saako sairaalassa olla omat vaatteet päällä? Kun olin yön osastolla, tuli käytävällä vastaan juuri synnyttäneitä äitejä ihan omat vaatteet päällä. Ois ihanaa. Omia siteitä varmaan? Ja tietty hygieniatarvikkeet ynnä muut omat jutut.

Varmaan hiukan käytäntö vaihtelee eri paikkakunnilla eli kannattaa tarkistaa vaikka oman synnärin sivuilta tai suoraan, millainen käytäntö siellä on... Yleisesti ottaen omia vaatteita, siteitä, pyyhkeitä ei tarvitse olla mukana, helpompaakin on synnyttäneenä kun saat heittää pesuun vaatteet vaikka tarvittaessa päivittäin kun menet pesulle, ja ainakin itse mieluummin sairaalan siteillä aluksi, kun ne on paksumpia kuin kaupan, tietty jos vuoto vähenee niin paljon,että pystyy käyttämään pienempiä...
Omia vaatteita pitäisi olla kauhea kasa mukana, ja jonkun pitäisi myös niitä viedä pesuun ja tuoda puhtaita tilalle... Jos tykkää omista shampoista, saippuasta, niin sellaiset kannattaa olla mukana, deodorantti, hammasharja, tahna hiusharja, Pompuloita jne mitä voisi kuvitella tarvitsevansa... Pikkupurtavaa, jokin ajankäyttöväline, jos tykkää, kuulokkeet jos tykkää katella vaikka elokuvia tabletilla (ihmisiä on niin erilaisia jotka tykkää eri asioista), kirja, lehtiä, sanaristikoita.... ?!?Vaihtovaatteet, imetysliivit, monessa paikassa kai omat sisäkengätkin on plussaa... Muilta varmaan tulee lisää... :D

Esikoisen kohdalla sairaalakassiin tuli laitettua mm. omat ja vaavin kotiutumisvaatteet, hygieniatuotteet, vähän käteistä kahviota varten, neuvolakortti, kännykkä, laturi ja kamera, miekkonen pystyi tuomaan kotoa jos jotain unohtui :)

Mä oon nyt pakkaillut vauvalle ja itelle kotiutumisvaatteet, kirjan, laturin, kameran, hygieneniatuotteet, siteitä ja jotain pikkunaposteltavaa (pähkinöitä, alpenpatukoita ja ruissipsejä). Toi käteinen oli hyvä idea mukaan. Tartteeko muuta?

Millaset vaatteet otatte vauvalle? Jos on turvakaukaloon lämpöpussi?

Tällä hetkellä laukusta löytyy vauvalle ja ittelle kotiutumisvaatteet. Laturi pitää vielä laittaa ainakin ja ehkä pitäis pari lehteä käydä ostamassa osastolla oloa varten. Naposteltavat meinaan jättää laukusta pois. Esikoista synnyttäessä ei käyny mielessäkään syöminen ja mehua/vettä sai ihan synnärilläkin :) Varmaan ois jotain syömistäkin saanut jos ois halunnut. Hygieniatuotteet myös puuttuu vielä laukusta.

Meillä tulee turvakaukaloon se lämpöpussi. Varasin vauvalle bodyn, potkuhousut, neuletakki, housut, villasukat, tumput, 2xlakki(sisälakki ja hiukan paksumpi ulkolakki), fleecehaalari. Taisinpa laittaa kaiken varalta sit vielä äitiyspakkauksen toppatumput ja -tossut. Kun ei tiedä millainen sää sitä silloin on niin onpahan tarpeeksi ainakin :) Ja sit tietysti lisäksi turvakaukalon suuaukolle se harso estämään tuulta ja ulkoilmaa iskemästä pientä kasvoille :)

Itteki muistin sen just tuossa samalla kirjoittaessa :) ja tietystihän niitä harsoi kannattaa varata mahdollista puklua vartenkin :)

Mulla oli 4kk sitten esikoisen syntymää varten pakattuna omat ja vauvan kotiutumisvaatteet. Sen lisäksi vauvalle tutti, muutama harso, rintapumppu, liivinsuojia, tuttipullo (varmuuden vuoksi), uusin numero lempilehdestä (+suklaalevy,joka maistui maailman parhaalle synnytyksen jälkeen), laturi, omat shampoo, deodorantti, hammastahna ja harja. Sairaalassa kaikki käyttivät sairaalan vaatteita kotiinpääsyyn asti mikä minusta oli kätevää. Imetysliivit minulla oli myös mukana joita pidin sairaalan vaatteiden alla. Pyyhkeen ja siteet sai sairaalan puolesta. Vauva sai vaippoja ja vaatteet ja tarvittaessa rintakumin. :)

Muokattu viimeksi:
Rintapumppu... Nii joo. Sitähän mä aiemmin mietin, mut eikös sairaalasta saa lainata jos tarvii? Kun millä sen siellä sairaalassa pesee ja desinfioi...?

Ainaki tyksissä oli osastolla rintapumppuja käytettäväksi jos tarttee.

Joo olis saanut sairaalan puolestakin :angelic: Mulla oli mukana siis käsipumppu jolla pumppailin aina sillä välin kun vauva veteli sikeitä ja koitin maitoa saada nousemaan pintaan pumppailulla. Nousikin sitten vasta neljäntenä päivänä joten pumppua ei tarvinnut sen kummemmin puhdestella kun maitoa ei vielä siinä pumppailun aikana tullut...:happy: Minulla se pumppailu siinä välissä auttoi maidonnousussa ratkaisevasti kun vauva ei rinnasta kunnollista otetta saanut vielä synnärillä :happy:

Kannattaa ottaa se äitiyspakkauksen nännivoide mukaan.. Itse sain esikoisen kohdalla rasvaa vasta sitten kun nännit oli jo rikki ja silloinkin sitä annettiin sairaalan puolesta tosi nihkeesti.

Itsellä taas päinvastainen kokemus osastolla tuon nännivoiteen suhteen. Riitti että sanoin että on arkana niin toi lansinoh-näytteen ja sain pari näytepussia kotiinkin.

Tuttipullon ja tutinkin saa sairaalasta sairaalassa olo ajalle. Kotiin lähdössä jos tarvii tuttia niin siihen sen voi varata. Meillä ei ole omat tutit olleet sairaalassa mukana vaikka esikoinen söikin sairaalassa tuttia. Hyvin selvittiin kotiin asti ilmankin :)

Lappeenrannassa ainakin tuttipullot yms tuli sairaalan puolesta. Hoitajat toivat lisämaidon lämmitettynä suoraan huoneeseen. Tuttia ei suositella käytettäväksi ennen kun imuote rinnasta on varmasti kunnossa. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Itsellä meni aika tutustuessa pienokaiseen toki neiti nukkui tuolloin paljon niin kävelin käytävillä ja juttelin lähimmäisten kanssa puhelimessa ja tutkin netistä että miten sitä vauvaa oikein hoidetaan. Olen käytännön oppija niin tuli paljon asioita mieleen mitä opetella kun käärö oli jo maailmassa. Perus hygienia tarvikkeet ja poislähtö vaatteet kummallekin, puhelin ja laturi, vesipullo. Muuta en oikeastaan tarvinnut, kaikki muu plussaa. Toki jos joutuu olemaan sairaalassa pidempään kun sen 3pvää niin saattaa kaivata muutakin puuhaa mut monesti vaikka mies voi tuoda jälkikäteen.

Meillä ei edes sairaalassa kyselleet halutaanko vauvan syövän tuttia vaan tutti oli laitettu suuhun sillä välin, kun kävin alhaalla kahviossa. Syyksi sanoivat, että huuti niin kovasti. Eipä sitä viittinyt enää poiskaan repiä ja imetys onnistui siitäkin huolimatta hyvin.

Jes, huippua kun olette jakaneet tänne hyviä ideoita! Nyt onkin kassin pakkaus aloitettu ja näistä vinkeistä on ollut hyötyä. Muistui mieleeni viiden vuoden takainen kotiutuminen esikoisen kanssa ja nyt pakkaan mukaan myös uimarenkaan! Sen verran oli arat paikat synnytyksen jälkeen, että uimarenkaan kanssa pystyi huomattavasti paremmin autoilemaan.

Takaisin