Sairaalakassi :)

Kiips

Näppärä viestien naputtelija
Onko elokuulaisilla jo sairaalakassi pakattuna? Mitä pakkaatte mukaan? :)
 
Ei ole pakattu... Eikä näin ensikertalaisena osaa vielä oikein edes ajatella sitä... :))
 
Ei oo vielä, mutta kohta rupeen peseen pienimpiä vaatteita juurikin sitä sairaalakassin pakkausta ajatellen..
Vielä en oo pitäny kiirettä pakkaamisen kanssa, odottelen vielä mitä lääkäri sanoo reilun viikon päästä, kun kohdun ulkosuu oli hieman auki viime käynnillä (puoltoista viikkoo sitten).
Ehkä sitten sen jälkeen laitan kassin valmiiks. :)
 
Vinkkejä siihen, mitä sairaalakassiin kannattaa pakata, ottaisin mielelläni täällä vastaan näin ensikertalaisena. Vaikka ainahan sinne saa jotain "tilattua" vaikka mieheltä, mutta jo ajatellen mukavuutta sairaalassoloon, niin toivoo että kaikki tarvittava on mukana.
 
Mukaan kannattaa pakata:
- omat hygieniatuotteet (suihkutarvikkeet, hammasharja+tahna, hiusharja, roll-on deodorantti jne)
- puhelimen laturi
- kamera
- kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle (mieshän voi toki tuoda ne jälkeenpäinkin)
- neuvolakortti (sitä en tosin itse tarvinnut ollenkaan esikoisen aikaan)
- vauvalle tutti kotimatkaa varten (meillä esikoinen sai kyllä jo sairaalalta tutin)

Halutessaan myös:
- jotain pientä naposteltavaa ja juotavaa ruokailujen välille
- omat sairaalassa olo -vaatteet (suosittelen kyllä käyttään sairaalan omia, ettei turhaan sotke omia vaatteita sairaalassa ollessa)

mitään ylimääräistä ei kannata pakata, koska siellä kyllä pärjää hyvin vähällä tavara määrällä. Ja koska kaikki aika menee kuitenkin vauvan ihasteluun ja ihmettelyyn, niin eipä sinne pahemmin tarvi mukaan mitään viihdykettäkään :)
 
Vielä ei ole onneksi sellaisia oireita, että sairaala kassia olisi tarvinnut ruveta pakkailemaan :) LilMinnillä olikin jo aika kattava lista, muutamia juttuja mulla tuli vielä mieleen:

-Imetysliivit
-nännivoide (itse tykkäsin lansinoh merkkisestä) ja liivinsuojat
-lueskeltavaa
 
Kunhan nyt ne kotiutumisvaatteet muistaa ottaa itselle ja vauvalle. Kaippa se hammasharjakin olis kiva. Itse olin esikoisen kanssa niin väsynyt verenmenetyksen takia että taisipa olla aika paljon turhaa mukana. Sairaalarytkyissä makoilin tukka pystyssä, eipä siinä sairaalakassia paljon availtu, eikä ketään taida kiinnostaa onko dödöt kainalossa vai ei :wink jorvissa ainakin mammat saa mennä ottamaan jääkaapista aina välipalaa kun tekee mieli, mutta onhan ne omat herkut toki kivoja :) Suklaata taidan ottaa mukaan. kaiken oleellisen saa kyllä sairaalasta, muut omat jutut on sitten sellaista kivaa bonusta.
 
Ihan sitä perus juttua mitä nyt yönylivierailulle muutenkin ottaisi. Puhtaat pikkarit, hius- ja hammasharja. Shampoo ja hoitoaine, jne mitä nyt ihan perus juttuja. Mies sitten voi tuoda/hakea jos jotain tarvitsee, mutta siinä se aika menee lepäillessä, syödessä, syöttäessä, ja TV:tä katsellen. kai siellä jotkut tekee jotain käsitöitä tai lukee kirjaa tms, mutta itsellä ei ainakaan ollut kiinnostusta juuri mihinkään. Niin ja taisin kyllä tulla kotiin ihan samoilla päälivaatteilla kuin sairaalaan meninkin! Vauvan tarvikkeet oli pakattu kaukaloon, ja mies toi ne sitten tullessaan meitä hakemaan :D Olisimme toki halunneet perhehuoneen, mutta sellaiseen ei tuolloin ollut mahdollisuutta.
 
Ei ole vielä sitä tullut pohdittua. :)
Vauvalle on vaunut ja turvaistuimet sun muut jo hankittu, mutta oma sairaalakassi ei varmaan vielä hetkeen täyty. Ehkä sit heinäkuun lopulla pohdin sitä. :D
Minulla alkoi loma ja äippäloma alkaa aivan loppukuusta, joten eiköhän tässä ehdi vielä. (ellei sit tuu se kuuluisa äkkilähtö ja hups, mitään ei oo valmiina). Nyt keskityn itseni hoivaamiseen. Lämpimät ja aurinkoiset päivät vietän uiden ja löhöillen rannoilla. Tympeet kelit ajattelin varata asunnon siivoamiseen ja raivaamiseen.
 
Haluausin kysyä vielä tarkemmin noista vaatteista. Mitä luulette, millaiset vaatteet vauvalle pitää pukea tuohon aikaan vuodesta, kun tullaan kotiin? En yhtään tiedä vauvan pukemisesta.
 
hillevi, kysyit sen mitä itsekin ehdin miettiä tässä näitä tekstejä lukiessani. Joku voi pitää ihan hölmönä, mutta kyllä nämä pikkuihmiset on vaan niin ihmeellisiä, ettei sitä kaikkea osaa ajatella ja ottaa huomioon :angel13
 
Elokuussa nyt harvemmin pakkasia on, eli ajattelin pukea muksulle pitkähihaiset housut ja bodyn, sitten joku viltti päälle jos tarvitsee. Päähän kevyt pipo. Vastasyntyneillä aika usein myös tumput kädessä ettei raavi itseään pikku terroristikynsillään. Jos nyt jotenkin erityisen kylmää niin äitiyspakkauksen vanupuku sitten vaikka päälle. Eipä sitä pukeutumisen määrää osaa oikeasti kukaan tarkasti arvioida, se tulee kokemuksen kautta. Jokainen lapsi on kuitenkin erilainen.
 
Itse suunnittelin, että otan vauvalle kotiinlähtövaatteiksi bodyn ja housut. Bodyn koitan kattoo sen mukaan, että niistä hihoista sais ne hihan suut käännettyä ns. "tumpuiksi", eli niitä tumppuja en pakkaa erikseen mukaan. Sitten varmaan vielä varuiksi bodyn ja housujen päälle potkupuvun tai kevyen peiton. Jalkaan laitan pienelle sukat. Ja päähän laitettavaksi jokin kevyt hattu.
 
Ai niin mulle itselle oli äärettömän tärkeää että meillä oli pieni lelu valmiina pikkuiselle. Esikoinen joutui lastenosastolle ja kun se soittorasiapehmo oli siellä hänen sängynpäädyssä se tuntui todella suurelta asialta! Varmasti nytkin hommataan jokin pieni valmiiksi odottelemaan.
Vauvan vaatetukseen toki vaikuttaa sää, mutta kaukalossa on ihan lämpöistä ja helppo säädellä pienen filtin kanssa. Varmaan vähän paksumpi kuin ihan trikoopuku riittää, ja tietysti lakki päähän. Sitä sitten pitää kelin mukaan miettiä kun aika koittaa...
 
Hmm, viimeksikin sairaalakassi tuli pakattua valmiiksi asti vasta illalla 16.3., tyttö syntyi 17.3. kasin maissa aamulla. :D Itsellä oli sairaalakassissa juuri hygieniatarpeita, vaikka jotain saippuaa toki on sairaalallakin, mutta itsellä on ainakin niin pitkät hiukset, etten ilman hoitoainetta pärjäisi. Omassa sairaalakassissa taisi olla myös kotiintulovaatteet, lukemista, pientä naposteltavaa. Sairaalassa ollessa käytin kyllä niitä sairaalan vaatteita, sillä sitä vuotoa tuli kuitenkin jonkun verran yli siteistä. Eipähän tarvinnut kotiin kuskata verisiä vaatteita. Muistan kyllä, että kummastelin, kun kaikki sairaalavaatteet olivat pienimmillään kokoa M, ne olivat vähän reiluja minullekin (normaalioloissa 165 cm ja n. 54 kg), ja mielestäni olen kuitenkin ihan normaalikokoinen, pienempiäkin on, että ne minua pienemmäthän hukkuu niihin vaatteisiin. :D Omia sukkia minulla kyllä oli mukana, koska tuli nyt mieleen, että joku taisi silloin kertoa, että sairaalan sukat ovat aika väljiä eli eivät pysy jalassa kovin hyvin. Kaiken kukkuraksi kun on 35:n jalka, niin...

Vauvan kotiintulovaatteet itsekin kasasin kotona turvakaukaloon, josta ne tulivat mukaan, kun puoliso tuli hakemaan meitä kotiin. Nyt elokuun vauvalle, no loppukesän joka tapauksessa tuli sitten etuajassa tai LA:n jälkeen, ajattelin varata juuri jonkun pitkähihaisen bodyn, potkuhousut, niin ei tarvitse sukkien kanssa pelata, myssyn ja jonkin ohuen puvun. Muutenkin jos ajattelee vauvalle kerrospukeutumista, niin sitten voi tilanteen mukaan kotiin lähtiessä katsoa, mitä tarvitsee laittaa päälle. Niitä kerroksia on sitten helppo lisätä tai vähentää.
 
Ajattelin, että vois pikkuhiljaa pakkailla sairaalakassin valmiiks, ei tuohon LA:han niin kauhean pitkä aika enää oo ja jos muksu syntyykin vaikka 2vko etuajassa.. :)
 
Kiippu, koska sulla on la?
Elokuisia kun ollaan, niin kyllä tää aika on menny pian, hui.
 
LilMinni: Miten teillä on jo sairaalalla annettu tutti vastasyntyneelle? Meillä ainakin toitotettiin silloin pikemminkin, ettei pitäisi tuttia ihan niin pienelle vielä antaa. Voisi kuulemma vaikeuttaa imetyksen onnistumista, jos nyt oikein sen selityksen muistan. En itsekään kyllä ihan vastasyntyneelle tuttia vielä antaisi. Oma mielipiteeni siis se, että tuttia ei todellakaan sairaalakassiin tarvita. :wink Mutta kukin tietysti tekee tyylillään! Tuttiasia nyt tuskin on niin suuri kuitenkaan. :D
 
Kellitys: en itsekään tiedä.. Esikoinen oli sen ensimmäisen yön hoitajien hoidettavana, että sain itse nukkua (oli rankka synnytys), ja aamulla kun palauttivat pojan luokseni, niin oli hänellä tutti suussa. Eivät hoitajat siitä mitään erikoista sanoneet, joten kai se on heillä TAYS:ssa normaali käytäntö antaa jo vastasyntyneelle tutti.
 
Takaisin
Top