Saako lapsen nähden juoda?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Saako teistä lasten nähden juoda alkoholia?

Omasta mielestäni saa juoda kunhan ei humallu. Esim. ruuan kanssa viinilasillinen on ok. Kännipäissään lapsen hoitaminen ei ole.
 
Totta kai saa juoda, sehän on normaalia elämää. On myös kohtuukäytön opettamista, kun lapsi näkee, miten alkoholia käytetään. Eikä siitä tule mikään jännittävä ja salainen juttu.
 
Saa juoda, kunhan ei juo niin paljon, että on humalassa. Itse juon satunnaisesti lasillisen viiniä vaikka ruuan kanssa, mutta se jää siihen yhteen.
 
Saa. Meillä otetaan "joskus ja jouluna" lasi viiniä ruuan kanssa ja lapset tietää että me vanhemmat otetaan saunakaljat (no, minä otan alkoholittoman tai ykkösen, mutta aikuisten juomaa kuitenkin). Humalassa lapsen edessä oleminen ei todellakaan ole ok. Mä olen joutunut liian monta kertaa katsomaan isäni suoranaista örveltämistä ja päätin, että mun lapseni ei tule näkemään samaa. Minun lasten ei tarvitse soittaa itku kurkussa vanhemmalle baariin ja pyytää tulemaan kotiin kun pelottaa olla veljen kanssa kahdestaan. Juu, saattaa olla että mulle on jäänyt jotain hampaankoloon aikanaan...
 
Saa mutta tosisaan kännissä ei saa olla! Se pari sauna kaljaa tai ruoka viinit Ok... olen muutenkin sitä mieltä että alkoholi ja lapset ei kuulu yhteen! Jos meillä on esim grilli juhlat aikuisille varataan 1 annos alkoholia muuten se on jotain muuta alkoholitonta teemaan sopivaa ”kupin täytytettä” :wink
 
Meillä alkoholin käyttö on vähäistä. Mies ottaa saunan jälkeen lonkeron mökillä, kotiin ei hankita. Lapsi on hauska, kun pakkaan saunakassia ja lähdetään saunalle, niin pysähtyy jääkaapin kohdalla ja muistuttaa isin saunajuomasta.
 
Saa juoda. Kohtuullisista määristä kuitenkin on pidettävä huolta, lasi viiniä, saunaoluet yms on mielestäni täysin ok. Alkoholikielteinen äitini on monesti motkottanut minulle jopa tästä, mutta mielestäni lapselle ei saa tehdä mörköä alkoholista, kuten minulle tehtiin kun olin pieni. Äiti lähes absolutisti, isä alkoholisti ja tilanteena se, että äiti tyhjentelee juotavia lavuaariin ja isä itkee sohvalla. Ei niin, vaan että alkoholi ei ole tabu, kunhan käytät sivistyneesti.

Lähipiirissä myös jonkin verran sellaista, että vanhemmat jättävät lapsensa hoitoon joka viikonloppu jotta pääsevät kaljalle. Sitten lapsen edessä ei saa vilahtaa yhtäkään tölkkiä. Mielestäni voit juoda sen yksi tai kaksi lapsenkin läsnäollessa, mutta jos lapsi on jatkuvasti hoidossa että saat humaltua...
 
Mä olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että saa juoda (mutta ei kännejä).

Niin se ajattelutapa muuttuu.
Mä mietin aina niitä tilanteita, että pitääkin lähteä yhtäkkiä lääkäriin (ja meillä lääkäri on klo 20.00-08.00 välisenä aikana noin 100 km päässä). Ei viittis soittaa lanssia sen takia että äiti ja isä ei oo ajokunnossa. Taksimatkallekin tulee melkoinen hinta.

Mutta meillä poika on vasta päälle vuoden ja aika tapaturma-altis. Ehkä parin vuoden päästä uskaltaa ottaa rennommin.
 
Mä olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että saa juoda (mutta ei kännejä).

Niin se ajattelutapa muuttuu.
Mä mietin aina niitä tilanteita, että pitääkin lähteä yhtäkkiä lääkäriin (ja meillä lääkäri on klo 20.00-08.00 välisenä aikana noin 100 km päässä). Ei viittis soittaa lanssia sen takia että äiti ja isä ei oo ajokunnossa. Taksimatkallekin tulee melkoinen hinta.

Mutta meillä poika on vasta päälle vuoden ja aika tapaturma-altis. Ehkä parin vuoden päästä uskaltaa ottaa rennommin.
Meillä ainakin minä olen aina ajokunnossa eikä mieskään siitä yhdestä saunajuomasta ajokuntoaan menetä. Tosin jos jotain kävisi, niin toki minä ajaisin tällaisessa tilanteessa.
 
Meillä ei mennä rattiin edes sen yhden saunakaljan jälkeen.
Ei meilläkään, mutta jos joku hätätilanne tulisi, niin kyllä tuo iso mies on vielä ihan laillisestikin ajokuntoinen yhden 0,33 lonkeron jälkeen. Ja minä en käytä alkoholia. Harvoin kahta kuskia tarvitaan.
 
Totta kai saa, ei siitä tabua tarvi tehdä. Oon lapsena ollut monesti humalaisten aikuisten kanssa enkä oo mennyt siitä rikki. Musta on ok, jos joku on vähän hiprakassain, kunhan on joku toinen joka ei oo humaltunut pitämässä lapsista huolta. Kunnon kännit ei oo enää hyväksyttävää.
 
Totta kai saa, ei siitä tabua tarvi tehdä. Oon lapsena ollut monesti humalaisten aikuisten kanssa enkä oo mennyt siitä rikki. Musta on ok, jos joku on vähän hiprakassain, kunhan on joku toinen joka ei oo humaltunut pitämässä lapsista huolta. Kunnon kännit ei oo enää hyväksyttävää.

Samaa mieltä. Kun olin lapsi, käytiin koko perheen voimin kyläilemässä esim. setieni ja tätieni perheiden luona, ja kyllä siinä osa aikuisista saattoi olla vähän hiprakassa. Ei todellakaan missään räkäkännissä, mut sillain pienessä sievässä. Kaikki herkuteltiin yhdessä hyvällä ruualla ja me lapset saatiin limsaa tai mehua. Mulla on noista illoista ihan hyvät muistot.

Kunnon humalatila ja turvaton ilmapiiri on tietty täysin eri asia.
 
Totta mooses. Perheissämme on aina ollut ns terve suhtautuminen alkoholiin. Aina sitä on nähty, se on ollut aikuisten juomaa ja maistunut pahalta kun sitä sai sen yhden kerran kielenkärjellä maistaa. Humaltumisen konseptin ymmärsin silti vasta teininä, ei ollut vanhemmat demonstroineet. Illanistujaisissa aikuisten pöydässä naurettiin kovaan ääneen, siinä se.

Meillä saattaa olla olutta tai skumppaa jääkaapissa, viskiä tai viiniä viinakaapissa. Aikuiset näitä nauttivat silloin tällöin, harvemmin lasten kanssa mutta joskus niinkin. Aikuisten juomaa, ei niin paljon että näkyisi yleensä edes hilpeytenä. Lapsille sama kuin limsa: aikuisten pahanmakuinen juoma jotta silloin tällöin yleensä aterialla juodaan. Näillä mennään. Nollatoleranssiin en usko (paitsi raskaana, imettäessäkin 0.01% toleranssi).
 
Minusta olisi hyväkin, että lapsi saisi kotoa kohtuukäytön mallin, eli että yksi on ok silloin tällöin. Saman mallin sain minäkin kotoa, ja tuon seurauksena alkoholista ei koskaan tullut minulle kiellettyä hedelmää, eikä minulle tullut koskaan tarvetta mihinkään kokeiluihin.

En tosin tiedä, miten saisin opetettua samanlaisen mallin omille lapsilleni, koska meillä ei kukaan käytä alkoholia, se kun maistuu niin pahalta.
 
Meillä varmaan tulee tämän alkoholiasian kanssa ongelma siinä, kun me kumpikaan ei oteta lainkaan ikinä alkoholia. Itse en ole sinällään absolutisti kuitenkaan, mutta minkäänlainen alko ei vaan maistu, enkä halua alkoholia elimistööni varsinkaan nyt kun pitää olla kaiken varalta aina ajokunnossa, enkä menisi rattiin, jos olisin vähänkään edes maistanut alkoholia, siinä olen 200-prosenttisen tarkka. Lisäksi nyt vielä imetän tällä hetkellä.

Miehellä taas on omat kokemuksensa juopottelusta aiemmin elämässään, joten on vannoutunut absolutisti, koska pelkää, että ratkeaa taas ajan kanssa juomaan hallitsemattomasti, jos ottaa vähääkään alkoholia. Arvostan kyllä hänen katsantokantaansa ja sisuaan, että on pystynyt olemaan täysin ilman alkoholia historiastaan huolimatta. Olen itsekin nuorena juonut aika paljon, ensikänni 14-vuotiaana, mutta alkon juominen loppui joskus parikymppisenä, kun ei vaan enää maistunut. Toki olen senkin jälkeen yksittäisiä paukkuja juonut, mutta hyvin harvoin. Eli en siis ole täysin tietämätön alkoholista minäkään. Oman lapsuuteni olen elänyt alkoholittomassa maailmassa, vasta teini-ikäisenä sain kotona tutustua aiheeseen.

Nyt siis tulee ehkä se ongelma siinä, ettei poika näe kotona edes sitä kohtuullista alkoholin käyttöä. Voidaan toki sitten myöhemmässä vaiheessa kertoa alkoholiin liittyvistä asioista, ja ehkä jopa ostaa jotain maistettavaksi esim. teini-iässä, jotta homma ei sitten mene siihen, että kaveriporukassa vedetään (kenties vahingossa) yletön känni jopa vaarallisella alkoholimäärällä.

Olen kyllä nähnyt senkin, että iso kaveriporukka aikuisia on aivan tukka täynnä ja pieni, juuri kävelemään oppinut lapsi kipittelee ympäri pihoja kun kukaan ei katso perään. Sitten yhtäkkiä kuuluukin huuto, että "mistä lasista tuo lapsi joi, näkikö kukaan?", niin kyllä siinä sivusta seuraajalla oli sydän kurkussa :sad001 Sellaista tilannetta en ikipäivänä soisi yhdellekään lapselle!!
 
Minä en juo alkoholia nyt ollenkaan, kun on vauva ja imetän. Ennen vauvaa, kun oli vaan koululaiset, otin usein viikonloppuisin yhden siiderin, kun lapset jo sängyissään. Lomilla ollaan joskus otettu lasit viiniä ruokajuomaksi. Mies on lopettanut oikeastaan kokonaan kännijuomisen (näin määräsin, kun vauva oli tulossa ja miehelle sattui yksi paha lipsahdus raskausaikana, oli siis juonut aivan liikaa, ei muistanut mitään ja aamulla oli kauhea sotku vastassa kun heräsin). Voi sen jokusen oluen ottaa, kun on kuitenkin sekin pysynyt nyt hyvin hanskassa.
 
Takaisin
Top