särkyjä ja kaikenmaailman vaivoja...

Puutumisesta : mulla oli yhteen vaiheeseen ( varmaan pari vuotta sitten ) vas. käden sormien puutumista ja käden voimattomuutta. Ja kaiken syynä olikin rintalastan tulehdus. Oli noussut pattikin tuohon rintalastalle rinnan viereen ja mähän säikähin tietenkin sitä pattiakin suunnattomasti. Sain tulehuskipulääkekuurin ja sillä meni ohi.
Tollaset voi tietysti johtua hermopinteestä tai mistä muustakin vaan, kannattaa ehkä käydä lääkärillä, jos vielä vaivaa, niin ei tarvitse sitten stressata :)

Täällä edelleen on noita liitoskipuja, kun paikat venyy ja paukkuu :) Vatsan sivuilla ja nivusissa lähinnä..
 
mulla särkee taas ranteita, just niinku esikoisenki kohdalla ja sormet kans puutuu..
mikähän rannekanavaoireyhtymä se oli nimeltään, joka on raskaana olevilla tavallista :)
 
voin täysin olla samaa mieltä vaivoista. itsellä myös iskias vaivaa, varsinkin jos pitkään liikkeellä tai makaa kovalla alustalla (esim.neuvolan ultrapöytä), meinaa noustessa jalat lähteä alta kun vihloo molempiin lonkkiin todella paljon, mutta sekin hetkellistä.

yö juoksut vessaan jatkuvalla syötöllä, itse huomasin kun söin illalla muutaman näkkärin niin empä juossut vessassa, liekkö sitoo nestettä vai mieleni harhailee :) kokeilaa muutkin jos ei olekaan vain sattumaa.

vihlooko kenellään aina öisin masua? minulla ala vatsaa vihloo monesti öisin joka säteilee hiljalleen ylemmäs. johtuisiko koska tykkään nukkua lähes vatsalleen ja vauva on toista mieltä näin kasvaessaan? itsesäni se ei kuitenkaan tunnu pahalle, mutta sitku alkaa vihlomaan niin sit ei tunnu olevan hyvä missään asennossa. päivisin ei kipuja laisinkaan, ihania potkuja vain :)
 
Täällä ollaan jo toista viikkoa sairauslomalla pahan iskiaksen ja oikean jalan hermosäryn vuoksi. Oikea jalka saattaa pettää alta milloin vain. Yöt ovat tuskallisia selkä- ja lonkkakivun vuoksi ja nyt on alkanut mahaakin vihloa, varmaan kasvukipuja. Melkoista kipujen kanssa elämistä, nyt viikkoja vasta 22+5. Olen fyysisesti raskaassa työssä, jossa joutuu olemaan lähes sen 8h jalkojen päällä. Eilen kävin ihan kirran polilla asti ja siellä kirugi oli sitä mieltä, että ei enää töihin, kun oireet vaan lisääntyneet eikä särkylääkkeitä voi juuri käyttää. Nyt hirveä sopeutumistaistelu itseni kanssa menossa, kun pitäisi olla kotona rauhassa 4 kuukautta. Voi hermot kiristyä sekä itellä että miehellä. Huh huh. Ja jotenkin tuntuu, että kroppa pettää, vaikka oon aina paljon urheillut ja hyvässä kunnossa kaikin puolin, eikä ylipainoa ole. Jonkinlainen identiteettikriisi tässä kai on käytävä, kun olin ajatellut pärjääväni töissä vähän kauemmin kuitenkin. Toisaalta nyt on aikaa kasvatella vauvaa rauhassa omaan tahtiin kehoa kuunnellen. Ja toivoa ettei kivut kamalasti pahene mahan kasvun myötä. Tulevaa ei voi ennustaa, täytyy nyt nauttia näistä vapaa hetkistä ja odotella.
 
Tiina:
Toi rannejuttu kiinnostaa. Itsellä aivan yhtäkkiä loman jälkeen kipeytyi töissä oikea ranne. työhöni kuuluu nostelua ja paljon fyysistä tekemistä, joten alkoi jo haitata arkea. Onneks meni ohi, mut pelolla odotan, milloin tulee uudelleen.
 
Voi ei, Jarosa89, kuulostaapa tylsältä! Jospa se lepo auttaa ja voitkin palata töihin vielä ennen varsinaista äitiyslomaa. Aika pitkä aika vain koittaa lepäillä kotona.

Minulla alkoi tuo oikea jalka vaivata alaselästä johtuen tuossa heinäkuussa, mutta nyt kun olen ollut sen kanssa iisisti, niin ihan kuin se olisi vähän parempi. Työkin minulla on lähinnä istumista, joten ei rasitu siinä. Tiedän miltä tuntuu kun keho yhtäkkiä pettää, olin ihan kauhuissani jumpassa kun en pystynytkään tekemään vaan piti jättää tunti kesken. Eihän tämä tapahdu minulle! No, eiköhän me tästä vetreydytä synnytyksen jälkeen entistä paremmiksi emoticon Ja nyt tosiaan ota ilo irti joutilaisuudesta.
 
Hermopinne voi vaikuttaa siten, että raajoissa on puutumista. Itselläni oli niskassa hermopinne muutama vuosi sitten ja silloin mulla oli ranteet kipeät sekä tietyt sormet puutuivat ja oli vaikea tarttua mihinkään. Raskaus voi tuoda mukanaa kaikennäköistä ja olen myös kuullut, että rannekanavaoireyhtymä voi tulla vaikka sitä ei olisi muuten ollut.

Mä hankin vihdoin tukisukat ja nyt vain harmittelen, miksen tehnyt sitä aiemmin. Ei ole enää jalat turvoksissa ja mulle mahtuu taas kengät jalkaan. Rupesi huolettamaan, kun sandaalikelit ovat kovaaa vauhtia västymässä eikä muut kengät mahtuneet. Pidän ihania, lämpimiä tukisukkia nyt yötäpäivää, eikä ole enää öiset suonenvedot pohkeissa ja jalkapohjissa vaivanneet.
 
Täällä alkoi myös tuo iskias vaivaamaan. Ei paljoa tarvitse itseään rasittaa ja tehdä nostoja, kun on pari päivää puoli rampa. Hirvittää ajatella, missä kunnossa on työpäivän jälkeen, kun pitäisi parin viikon päästä mennä hieman hommia tekemään. Raskas työ (keittiöala), eikä siellä kyllä ihan kauheasti voi sanoa, etten tee sitä ja tätä ja joku muu saa purkaa kuorman jne. :/ Itse alan kallistumaan siihen, että soitan neuvolaan ja varaan ajan lääkärille saikun toivossa. Tylsää täällä kotona on ja rupean pian pahojani tekemään, mutta ei siitä mitään palkintoa saa vaikka kävisi hirveät kivut muutaman työpäivän aikana hankkimassa. Muiden töitä siinä hidastaa kaiken lisäksi, eikä työturvallisuus ole kaikkein parhaimmasta päästä, jos jotain raskasta ruoka-astiaa kärryille nostat ja iskias päättää silloin ilmasta hyvin selkeästi olemassaolostaan.

emoticon 
 
ei närästys itsessään olis viel niiiin paha, mutta tää ku nousee oksennus ihan kurkkuun asti, yritä siinä sit jotain syödäkki..
 
Mulla oli aluks vaan toi et oksennus nous kurkkuu välil ja röyhdytti kokoaja. Pari iltaa sitte tuli kauhea polte joka oksetti niin et lens kaaressa ja ei nukkumaan pystyny. Mulle suositeltii Gavisconia ja se autto. Se jotenki tekee kalvon tonne ruokatorvensuulle ettei hapot pääse nousee ja sen jälkee saanu nukuttuu paremmi.

Onko kukaan muu ollu useammin sairaana kuin ennen. Mullao n nyt kolmas flunssa 2 kk sisää menos. Edellinen loppu n. 3 viikkoa sitte ja nyt taas alko sama kauhea kurkku kipu ettei puhumaan pysty. Alkaa mennä usko jo tähän hommaa ku ei minää päivänä voi olla hyvä. Pahoinvointikin on löytäny taas itsensä takaisin varsinkin näin aamulla. Noh tää pahaolo ja kurkkukipu vie hieman pois tuota selkäkipua mielestä että niitte johdosta pitkästä aikaa oon taas välillä hetkeksi unohtanut olevani raskaana :D

69 päivää jäljellä................... TULIS JO!
 
Ninquo, ma oon aiemmilla kerroilla ollut usein kipeena, esim toi mainitsemasi flunssa oli paalla koko ajan. Jostain syysta talla kerralla voin vahan paremmin. Poskiontelot on kylla tukossa, mutta sen kanssa voi viela elaa. Toisaalta taas kroppa on paljon painavamman oloinen. Tuntuu, ettei vaanny mitenkaan. Lisaksi jos syon liikaa, niin ruoka tuntuu kurkussa..

Jos narastaa, niin mun anopilla oli tallanen kotikonsti, etta soi lusikallisen kuivia kauraryyneja. Ne imee kait niita vatsahappoja pois. Oon kuullut, etta joillakin toimii hyvin ja toisilla ei. Ainakin voi olla kokeilun vaarti..
 
Kiitti vinkistä Maisan.
Mulle yks nainen kertoi, että kuorelliset mantelit poistaa närästystä, mutten ole vielä muistanut kokeilla.
Mulla alkoi närästys vasta nyt raskaana ja Rennieillä olen sitä vastaan taistellut. Toistaiseksi olen vielä boiton puolella, mutta käyttäisin mielummin tuollaisia "luomukeinoja", kun lääkkeitä - ellei ole pakko :)
 
Baais, yksi "luomukeino" mikä on toimivaksi todettu: lasiin tilkka vettä, sitruunamehua ja ruokasoodaa. Sekoitetaan ja ootetaan että poreilu loppuu ennen juomista. 
Mä oon käyttänyt nyt ihan hedelmäsuolavalmistetta (esim Samarin), kun tuntuu jotenkin paremmalta tollanen juotava kuin pilleri :) hyvin on tähän asti auttanut, saa nähdä miten käy kun maha vielä kasvaa lisää.
 
Onko muilla ollut paineentunnetta alavatsalla/alapäässä? Välillä tuntuu ihan emättimen sisällä. Vauva köllii pää alas päin masussa, voiskohan johtua siitä... Seistessä ja kävellessä tää tuntuu, makuulla helpottaa eikä juurikaan vaivaa. Tuntuu että vauva on tosi alhaalla! Kohdunsuu on tarkistettu viikko sitten noitten kivuttomien supistusten takia, ja silloin oli kaikki ok. Ultralla kaulalla pituutta 4cm ja paikat kiinni..
Lisäksi jatkuva pissahädän tunne vaivaa pystyssä ollessa, vaikka just olis käynyt pissalla. Johtuukohan vaan tuosta vauvan asennosta vai pitääkö huolestua... Tosiaan viikko sitten kaikki oli ainakin ihan kunnossa eikä mulla mitään kipuja ole.
 
Heissan! Täällä myös samankaltaisia tuntemuksia kuin sinullakin äskoo. Painetta alavatsan seudulla, mutta sitäkin kiusallisempaa on vähän väliä pissahädän tunne. Vauveli on vielä kovin aktiivinen ja tuntuukin välillä, että kunnolla myllätessä rakko joutuu "puristuksiin", jolloin vessaan olisi päästävä heti. Neuvolalääkärillä kävin supisteluiden vuoksi pari viikkoa sitten. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä. Kohtu oli jo aika alhaalla. Saman totesi myös neuvolan täti viime käynnillä. Uskon, ettei huolestumiseen ole syytä. Varsinkin, kun tilanne on tsekattu äskettäin. Paljon sinulla on viikkoja äskoo?
Onko muilla ilmennyt vaivaa rintojen alla, kylkiluiden välissä. Tämä ilmenee päivinä, joilloin on paljon seisomatyötä. Siellä varmaan vaan venyy joku paikka. Tästä vaivasta en ole niinkään huolissani, olisi vaan mukava kuulla onko muilla vastaavaa. 

Kiitokset kaikille täällä kirjoittaville siitä, että tämän foorumin  "ilmapiiri"  on pysynyt hyvänä.

Hyvää loppuodotus aikaa foorumin väelle 

 
 
alkaa jo ärsyttään tää jalkojen ihottumien kutina.. mitään tietoo ei oo mitä se on, mut ei terveydenhoitaja vissiin aijo asialle tehdä mitään ellei kutina leviä muuallekki ja viel pahemmaks..
 
Itselläni on tullut kans selkävaivat, maidon eritys alkanut tässä loppu suoralla, aamupahoinvointi palannut. Ja kaikkein inhottavin mitä olen saanut tähän kaksoisraskauteen on nämä levottomat jalat..Tää on aivan hirveetä, kaikki konstit kokeiltu :)Nyt rv 32+3 ja kohtu on yhtä iso kuin viikolla 40, ja liikkumisvaikeudetkin tullu :) Onko muita joilla on tullut aamupahoinvoinnit takaisin tai levottomat jalat :)?
 
Mulla tällä hetkellä vaivoina hengästyneisyys (puuskutan kuin höyryveturi vähäisenkin rasituksen jälkeen), kipeä alaselkä, kramppaavat pohkeet ja valtava paineen tunne häpyhuulissa. Maha on melko pieni (tai niin kaikki mulle sanoo...), mutta tuolla alapäässä tuntuu kuin kaikki olisi kamalan suurta. Lääkärintarkastuksessa kuitenkin todettu, että kaikki on normaalia. 

Ja sitten mulla on ollut yskä pari viikkoa, joka on aiheuttanut ikävää virtsan karkailua. Onneksi vain yskiessä, eikä muulloin. Valkovuoto on muuttunut taas tässäkin raskaudessa vetiseksi. Mulla on side koko ajan, koska muuten saisin vaihtaa alushousuja 3-4 kertaa päivässä, kun koko ajan tulee jotain märkää.

Haluaisin jo kovasti lepäämään, mutta aikatauluni on viralliseen äitiyslomaan asti tiukka. Aikatauluni tälle syksylle sovittiin ennen kuin tiesin olevani raskaana ja olen siis sopinut mahdollisimman paljon tekemistä itselleni... Nyt en henno luopua mistään. Mutta viikonloppuisin olen aina kuin perseeseen ammuttu karhu, sillä olen vain niin lopen uupunut. Saikkua en kehtaa hakea..
 
Mulla ollu tällä hetkellä vaivoina koko selän särkyä. Missään asennossa ei oikein meinaa helpottaa, kovalla alustalla jos makaa voi olla että hetkeksi helpottaa. Fysioterapiassakin käyty ja saatu tukivyö avuksi mutta välillä tuntuu että ei siitä ole mitään hyötyä.
Välillä ollut myös ihmeellistä vihlontaa navasta alapäähän, neuvolassa kun otin puheeksi niin ei ollut mitenkään huolissaan asiasta. Myös kun koiran kanssa käy lenkillä niin oikeaan kylkeen ja mahaan tulee kamala kiristyksen tunne mutta lähtee levolla aika nopeasti pois.
Ehkäpä kun äitiysloma alkaa niin pystyy ottaa rennosti ja kivut helpottaisi edes vähän. :)
 
Mulle iski tänään sitten kaiken maailman vaivat. Oikeassa pakarassa on joku ihme kipupiste, joka saa aikaan sen, että välillä tuntuu, kuin jalka pettäisi alta. Lisäksi sen verran paljon joutunut seisomaan, että nyt illalla tuli kauhia selkäjumi. Tosi kiva, kun tuntuu, että on ihan raihnainen. Onneksi sain tuota selkää vähän rusauteltua lattialla maaten ja kiertoja tehden. Joskos sitä saisi vaikka nukuttuakin... :/

Muutenkin alan kyllä olla ihan kypsä koko raskauteen. Varmaan kahteen kuukauteen en oo enää nukkunu kunnolla. Välillä valvottaa iltaisin, välillä aamuisin, välillä molempina. Tämä toinen mukero tuntuu olevan melko paljon vilkkaampi kuin tuo esikoinen, kun en kyllä ainakaan muista, että esikoisen liikkeiden takia olisin valvonut öitä, mutta nyt valitettavasti sitäkin on tapahtunut. Eli odotan kyllä kuin kuuta nousevaa, että päästään perhepetiin nukkumaan. (Tottakai tämä uusikin tulokas nukkuu yöt yhtä hyvin kuin tuo esikoinen, eikös vaan?! nimim. toiveajattelija) Mutta siis joo. Tällä hetkellä en kyllä nauti raskaana olosta tipan tippaa. Anteeksi valitus, mutta nyt piti avautua ja päästää höyryt pihalle. :D Ja nämä pirun supparit. Ei mitään järkeä. Kipuasteikolla (1-10) ollaan ehkä 1, jos ollaan asteikolla ollenkaan, mutta epämukavuusasteikolla ollaan kyllä ainakin 8. Ja kun nämä iskee yleensä tälleen illalla ja just nukkumaan mennessä. Inhottavaa. Ei tämmöistäkään ollu esikoista odottaessa. Tyhmää tietysti vertailla, kun jokainen raskaus on aina omanlaisensa, mutta silti. No joo. Se siitä. Nyt nukkumaan. Kiitos ja anteeksi! :)
 
Takaisin
Top