Ruokarajoitukset raskauden aikana

Mua harmittaa nyt, kun menin syömään sushia vielä vkl, vaikka tikussa jo näkyi haamut.. Jotenki aattelin, et ei se nyt vielä haittaa ja nyt luinkin, et listeria bakteeri voi itää elimistössä 70vrk ajan, ääh..
Sit kävin eilen ulkona aamupalalla ja söin ilmeisesti leivän päällä kylmäsavustettua lihaa :sad001
Me käydään usein lidlissä kaupassa ja käytetään sieltä saatavia juustoja, pitää kyllä nyt tsekata onko ne tehte pästäröidystä maidosta :oops:
 
Mua harmittaa nyt, kun menin syömään sushia vielä vkl, vaikka tikussa jo näkyi haamut.. Jotenki aattelin, et ei se nyt vielä haittaa ja nyt luinkin, et listeria bakteeri voi itää elimistössä 70vrk ajan, ääh..
Sit kävin eilen ulkona aamupalalla ja söin ilmeisesti leivän päällä kylmäsavustettua lihaa :sad001
Me käydään usein lidlissä kaupassa ja käytetään sieltä saatavia juustoja, pitää kyllä nyt tsekata onko ne tehte pästäröidystä maidosta :oops:

Noita vahinkoja käy vähän joka toiselle. Sit vaan tulevaisuudessa tarkempana :)

Mä tajusin vasta tokaa odottaessa et tosiaan kinkut ja metukat jne lasketaan kiellettyihin juttuihin :facepalm:
 
Listeria voi huonolla säkällä tulla esim.huolimattomasti pestystä oman maan porkkanasta! Se on kyl salakavala, mut suomalaisia pastöroituja juustoja oon kyl yleensä syöny ihan huoletta jos tiedän et säilytysolosuhteet on kunnossa :happy:

Tänään join onnessani ginger beeriä (limpparia siis)kunnes muistin et se inkivääriki on nykyään pannassa :facepalm: noh, se helpotti sitä helteen aiheuttamaa öklöoloa, joten menköön tänkerran :grin
 
Listeria voi huonolla säkällä tulla esim.huolimattomasti pestystä oman maan porkkanasta! Se on kyl salakavala, mut suomalaisia pastöroituja juustoja oon kyl yleensä syöny ihan huoletta jos tiedän et säilytysolosuhteet on kunnossa :happy:

Tänään join onnessani ginger beeriä (limpparia siis)kunnes muistin et se inkivääriki on nykyään pannassa :facepalm: noh, se helpotti sitä helteen aiheuttamaa öklöoloa, joten menköön tänkerran :grin

Varmaan siin on niin pieni määrä inkivääriä et ois muutenki ok satunnaisesti nautittuna :) Tai ainakin viimeks ku pari vuotta sit oon ollu kartalla näistä niin inkivääriä oli ok käyttää esim maustamiseen :happy:
 
Hitsi söin tänään ravintolassa pizzaa mis oli aurajuustoa. Olin äitin kanssa liikenteessä ja en oo viel raskaudesta kertonut niin ajattelin et en viitti siit aurajuustosta tehä numeroa ku mietin et kuumaa se kuitenki on et menköön. No sit ku se tuotiin pöytään ni siin keskel normijuusto oli kyl sulanut mut aura oli sillee enempi kökkäreinä etten tiiä oliks ihan läpikuumaks ehtiny :bored: No mut eiköhän se oo ollu, turha tollast varmaan enää murehtii :oops: Syöty mikä syöty.
 
Minäkin oon fetoja syönyt. Pitääpä tarkistaa tuo asia. Samoin tulee välillä lipsuttu salmiakin ja lakritsin suhteen. Määrät kuitenkin pieniä, eikä jatkuvasti.
 
Inkivääristä, kiellettyjä ovat siis inkiväärijuomat ja -valmisteet, ei inkivääri mausteena. Näissä inkivääri lisätään uuttamalla, joten inkivääristä saadaan irti ainesosia joihin ihmisruumis ei muuten saisi. Toki näissäkin määrä ratkaisee, yksi kerta ei ole kriittinen.

Ruokarajoituksissa on minusta hyvä muistaa että suurimmassa osassa kiellettyjä ruokia, vaikka tuote olisikin kokonaan kielletty, kyse on silti oikeasti määrästä eikä muutama satunnainen hairahdus ole kriittinen. Ne mitkä voi olla "kerrasta poikki" huonolla tuurilla on listeriariskituotteet tai muut sikiölle vaaralliset bakteerit tai virukset. Listeria ei kuole pakkasessa, pystyy lisääntymään jääkaappilämpötilassa ja pitää hapettomista oloista. Suurin riski on tyhjiöpakattu raaka kala. Toki muualtakin sen voi saada, mutta riski on huomattavasti pienempi. Ja kuolee kuumennettuna, joten kypsennyksen jälkeen riskituotteita on turvallista syödä.
Ruokaviraston nykysuositusten mukaan pastöroidusta maidosta valmistetut ovat sallittuja myös kuumentamatta. Homejuustoja ei pastöroida.
 
Mä en jotenkin hoksannut, ettei parmesanjuustoa saakkaan syödä. Oon vaan ajatellut sitä kovana juustona eli sallittuna. Tuli neuvolasta noottia siitä.. :angelic:
 
Mä olen kyllä syönyt parmesania ja muita kovia juustoja, tsekkaan toki että on pastöroitu. Aurajuustoa olen syönyt uunin kautta.
 
Uskaltaako glögiä juoda, kun siinä on inkivääriä? o_O
Täs parhaillaan juon ja tuli mieleen sitten että siinä on inkivääriä.. :confused:
 
Onneksi huomenna on neuvola. Tosi vaikeaa ollut nyt perjantaista asti, kun on hirveä flunssa päällä ja joutunut joka päivä syömään parasetamolia korvakipuun. Molemmat korvat ihan kipeät ja heräilen yöllä jatkuvasti kipuun. Ajattelin käydä tänään apteekissa kysymässä, että uskallanko vielä ottaa parasetamolia vai mitä sieltä sanovat. En kuitenkaan ole ehkä tarpeeksi sairas lääkäriin, koska nykyään kai poskiontelon tulehdustakaan ei juuri hoideta lääkärissä. Alkaa vain tämä paineen tunne päässä ja jatkuva molempien korvien kipu helpottaa. Ehkä neuvolassa osaa huomenna täti sanoa, että kannattaako lähteä lääkäriin.
 
Mä olen kyllä syönyt parmesania ja muita kovia juustoja, tsekkaan toki että on pastöroitu. Aurajuustoa olen syönyt uunin kautta.
Parmigiano-reggiano eli parmesan on valmistettu pästöroimattomasta maidosta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Parmigiano-Reggiano
Selvisi, kun ekaa odotin ja söin sitä ns. vahingossa. Lohdutukseksi kuitenkin; listerian ei pitäisi elää/lisääntyä tms. kovissa juustoissa.

Inkivääri on OK, inkiväärivalmisteet jne. taas ei ole. Eli ei glögissä pitäisi olla mitään kiellettyä. Suomessa inkiväärituotteissa tulee lukea, jos niitä ei suositella raskaana, kuten teepaketeissa lukee.
 
Hei pitääkö sitä foolihappoa vielä syödä, kun eka kolmannes jo ohi? Tajusin, etten oo viikkoon muistanut ottaa. Sama kai toi purkki ois toki tyhjäksi syödä.
 
Kyllä mä (varmaan) suurimmaksi osaksi välttelen kiellettyjä/ei suositeltuja ruoka-aineita. Epähuomiossa saattaa tulla syötyä jotakin pientä :)
 
Nyt alkaa tehdä tiukkaa lakun ja salmiakin välttely, mutta nollassa pitäydyn. Synnärillä odottaa sitten palkinto:grin
 
Meikäläinen veti sitten turkinpippuri överit... jälkeenpäin tajusin et ei helvetti.. :sad001

Kalat harmittaa kun joulu tulossa. Mun herkkua kaikki graavit ym. :shifty: Mutta e voi mittään. Täytyy herkutella sitten myöhemmin.
 
Takaisin
Top