Ruokarajoitukset raskauden aikana

AryA

Kommentoinnin ninja
Joulukuunmammat 2015
Aina joku näissä ruoka-aineissa, rajoituksissa ja kiellossa mietityttää. Miten tarkasti syötte niiden mukaan?
 
Mä suunnittelin tänään ruokalistaa, kun on tulossa vieraita. Kovasti tekisi mieli tehdä mustikka mascarpone piirakkaa, se on niin makoisaa! :hungry:
Mutta mutta... tuo mascarponehan on tuorejuustoa joka on vältettävien listalla. Onkohan se ok, jos löytyy pastoroituna vai onko se silti ihan nousi, nou...? :confused:
 
Tai olisiko jollain vinkata ihanaa "sallittua" marjapiirakan ohjetta? :hungry:
 
Vegaanina vältettäviä on onneksi vähemmän. Lakuja toisinaan tekee mieli ja siemenien kanssa oon jo pitempään ollut tarkka etten syö liikaa.
 
Tai olisiko jollain vinkata ihanaa "sallittua" marjapiirakan ohjetta? :hungry:
On muuten olemassa vegaaninen "mascarpone", mutten ole vielä testannut niin en osaa sanoa onko se mistään kotoisin:)
 
Eiks sen mascarponen vois korvata siinä jollain pastoroidulla versiolla? Ja eiks se mee uuniin jokatapauksessa ni kuumenee :think005
Mä oon unohtanu koko ruokarajotteet, tänään vedin onnessani graavilohta ja sit kun olin syöny ni muistin et ohops :facepalm: täytyy alkaa vähän taas keskittyyn tähän hommaan kun sais mahtuun tajuntaan et on oikeesti kyytiläinen mukana :rolleyes:
 
Eiks sen mascarponen vois korvata siinä jollain pastoroidulla versiolla? Ja eiks se mee uuniin jokatapauksessa ni kuumenee :think005
Mä oon unohtanu koko ruokarajotteet, tänään vedin onnessani graavilohta ja sit kun olin syöny ni muistin et ohops :facepalm: täytyy alkaa vähän taas keskittyyn tähän hommaan kun sais mahtuun tajuntaan et on oikeesti kyytiläinen mukana :rolleyes:

Joo, mä itse asiassa tänään tutkin kaupassa noita mascarpone juustoja ja otin sitten Pirkan, joka on pastoroitu. Ja tosiaan, kyllähän se uuniin laitetaan niin kuumenee se kyllä niin että mahdolliset listeriat saa kyytiä.
Mulla meinaa myös välillä unohtua noi rajoitukset, varsinkin jos jossain kylässä ollaan niin ei kyllä tule niin tarkkaa syynättyä tarjottavia... :rolleyes:
 
Jossain puhuttiin jostain kovista juustoista tms, enkä mä oikein tajua :scratch suurena juuston ystävänä siis pohdin, että riittääkö että juusto on pastöroitu, että sitä voi syödä? :grin
 
Esikoisen odotusaikana riitti et oli pästöity, mut noita sittemmin tiukennettiin. Nyrkkisääntönä että ulkomaisia erikoisjuustoja ei ja kotimaiset oltermannit yms on ihan ok. Esim valion sivuilla lukee heidän tuotteista että mitkä ok ja mitkä ei.

Itse oon vähän lepsu et unohdan aina välillä nää ruokarajotukset ja oon nyttekin syönyt jo metukkaa, pästäröimätöntä juustoa jne. Mut yritän aina kyllä muistaa ja vältellä, mut hyvällä mielellä syös yhden lakun tai slmiakin jis ihn hulluna tekee mieli.

Mut onhan nuo ruokasuositukset ihan tarkoituksella ja niitä on hyvä noudattaa. Se on kumminkin aikuisen elämässä se 9kk lyhyt aika ja vauva elämässä ikuisuus.

Itse oon ehdoton alkoholin ja tupakan kanssa. Sushia tulee kyllä ikävä ja sitä taidankin sit tilata synnärille :hungry::grin
 
Kuulin tässä vasta jutun miten tutun vauva oli syntynyt vk28 ilmeisesti listerian vuoksi (Ei ollut saatu varmuutta). Taas hetken muistaa olla tarkempana.:nailbiting:
 
Perhanan hauki.. ollaan siis Lapissa ja miehen isä on kans mukana. Ja mun mies ja appi käy joka päivä kalassa ja sitä haukeahan tulee. Normaalisti kyllä söisin sitä, sen appi tietää. Toivottavasti ei ala ihmettelee miks nyt ei maistu...
 
Mulla kävi täs eilen silleen että oltiin kaverin kanssa kaupungilla ja hän sit ehdotti sushilla käyntiä ja mä sit siinä että joo mennään mielummin kotiin syömään. Olin just hetkeä aikasemmin kertonut miten oon innostunut sushista ja miten hyviä ne on :hilarious:
 
Perhanan hauki.. ollaan siis Lapissa ja miehen isä on kans mukana. Ja mun mies ja appi käy joka päivä kalassa ja sitä haukeahan tulee. Normaalisti kyllä söisin sitä, sen appi tietää. Toivottavasti ei ala ihmettelee miks nyt ei maistu...
Mää sanoisin, että hauki on kesällä niin kauhean makuista, etten siksi syö. :D siis meillä meni istutus kirjolohet, mitä mies sai alkuviikosta joelta, koirille ku maistuivat niin muhalle...
 
Koitan kyllä syödä mahdollisimman rajoitusten mukaan, mutta fetaa tulee syötyä salaatin mukana ehkä 5 palasta per päivä. Muistelen, että sekin oli kiellettyjen listalla.

Sitten mulle iski hirveät himot härän kylmäsavupaisti viipaileisiin. Vetäsin niitä viime viikolla puol pakettia ennen ku tajusin että saakohan niitä syödä!?

Salmiakkia menee pari päivässä, koska töissä on aikataulutettu ruokkikset kiirehuippuina jokaiselle, joten niillä saa vähän nälän takia tullutta pahaa oloa siirrettyä :happy: ja jotenkin tuntuu, että kun niin harva asia tällä hetkellä menee kurkusta alas ilman yökkiä niin keskityn syömään ees jotain. Tosin pyrin kuitenki pitämään terveen järjen mukana touhussa koko aika.
 
Mä suunnittelin tänään ruokalistaa, kun on tulossa vieraita. Kovasti tekisi mieli tehdä mustikka mascarpone piirakkaa, se on niin makoisaa! :hungry:
Mutta mutta... tuo mascarponehan on tuorejuustoa joka on vältettävien listalla. Onkohan se ok, jos löytyy pastoroituna vai onko se silti ihan nousi, nou...? :confused:

Teitkö muuten jotain ihanaa herkkua?
 
Mun käsittääkseni fetaa saa syödä. Korjatkaa jos oon väärässä.

Ja mä oon syöny kyl tuorejuustoakin.
 
Noi juustojutut on nykyään niiiiin sekavat :facepalm: Mum ymmärtääkseni jos on tehty pästäröidystä maidosta ja kylmäketju on kunnossa eikä ole lojunut jääkaapissa avattuna pitkiä aikoja niin olis ok. Kannattaa tarkistaa valmistaja nettisivuilta vielä, ainakin Valiolla lukee selvästi et onko ok vai ei :)

Ulkomailta tuodut pästäröimättömät erikoisjuustot on ne mitä kannattaa oikeesti varoa.
 
Takaisin
Top