Ruokapäiväkirja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mohomaha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
n.3kk
maissisose
porkkanasose
porkkana-perunasose
n.4kk
mangosose
päärynäsose
omenasose
luumusose
mustikka
(ja tässä välissä kaikki mahdolliset variaatiot hedelmäsoseista, joita tän ikäselle voi antaa
kesäkurpitsasose
bataattisose
bataatti-parsakaalisose
n.5kk
bataatti-kana
bataatti-porsas

Ruisleipä (kuivanut kova käntty ikenien järsimiseen) [;)]
Tuore kurkku suoraan jääkaapista, semmonen puol senttiä paksu viipale kiukutteleville ikenille.. Meillä tykätään ja hirvee huuto kun se kädestä sattuu tippumaan [:D]

Näin meillä, näitä siis sekotettu miten milloinkin, kun nuo kasvissoseet on paloina pakkasessa. Hedelmäsoseet kaupasta. Lihasoseet olen aluksi sekottanut bataatin kanssa, koska se meillä ehdoton ykkönen, ja sitten muidenkin kasvisten. Ensiviikolla kokeilen syöttää kalaa ja kukkakaalia. Näillä mennään vähän aikaa, kunnes kokeiluun nauta, lohi ja viljat.

Ainakaan vielä ei mitään oireita ole tullut.. Paitsi että niistä maissinaksuista tuo neiti ei tykkää. Tai mausta kyllä, mutta kuvottaa näemmä se, miltä se kädessä/suussa tuntuu [:D]

Ai ei Marika tykkää maissinaksuista [:D] Nea veis sit varmaan siltä ne kädestä jos viereen sattuis. Aika harvoin meillä kyl niitä syödään ja pari kerralla... Koirakin saa sellasen sulaneen lössönjämän mikä siitä jää ettei Nea tukehdu siihen.

Mä syötin sitä possua kans aika kauan, varmaa yli viikon [8|] Nyt sitte se seiti maistissa muutaman päivän ja sit se kana... Ehkä lohi sit? Nauta jää joko viljojen jälkeen tai... niitä ennen [:D] Täytyis vaan se kanakin saada aikaseks [:D] Ostitko katusutariina sen tiskiltä vai pakettina?

Vadelma aiheutti tänään (toista kertaa maistissa, voimakkaampana kun eilen) sellasia kielileikkejä ja puistatuksia että saatto olla joko kirpeetä tai hapanta, mutta alas meni [:)]

mä olen noiden naksujen kanssa aika vanhanaikanen. En jotenkin tykkää ajatuksesta että muksu niitä välipalaks tms. vetää, mielummin kurkkua, omenaa tms. mut ostin kun ajattelin kokeilla kun täälläkin oli puhetta [:D] Itelleni olen noita kyllä ostanut kun ajaa suht saman asian kuin naksut, mut sisältää paljon vähemmän rasvaa tms [:D][:D]

Mohomaha: Kanan ostin ihan paketissa, maustamattomia fileitä. Otin niistä ne turhat valkoset sydeemit pois, siivutin suikaleiks ja keitin kypsäks. Maistu muuten yllättävän hyvältä ihan semmosenaankin, ilman suolaa tai mausteita, varsinkin valkoviinin kanssa [:D] Porsaan ostin tiskiltä, semmonen valmis köntti. Lohen teen niin, että ostan niitä lohikuutioita.. Naudan kanssa mäkin odottelen jonkun aikaa, mutta senkin ostan tiskiltä.

mä en kuulemma muksunut syömään millään ruusunmarjasosetta, en lusikallastakaan.. [8|]

Eikös noita maissinaksuja voi antaa jo heti kun maissiakin kokeiltu? Pakko saada jotain tekemistä pojan käsille ruokailun ajaksi ettei ne olisi suussa, paidassa ja repimässä ruokalappua, niin josko jyystäisi noita kun syödään[:D] Lusikan lykkään käteen heti kun syöttäriin pääsee.

Mä en oo vieläkään antanu maissia soseena, mutta vellinä ja naksuina kylläkin [:D]
Vadelma aiheutti tänään ihan itkun, itki tasan niin kauan kun lähin sen kipon kanssa muualle [:D]

Jasminin ruokalista [:)]

Peruna
luumu
maissi
peruna-porkkana
bataatti-kesäkurpitsa

Maissi-ja peruna-porkkanavelliä oon antanuu illalla korvikkeeseen sekotettuna..mitään vattavaivoja tai ihottumaa ei oo viä ilmenny.

Maissinaksuja Jasmin on maistanu pari kertaa ja on se vaan hauskan näköstä ku alkaa imemään sitä ja sit sekunnin päästä ku ottaa suusta pois ni puolet on kadonnu [:D]

Meillä on nyt maisteltu seuraavasti:

peruna
porkkana
kukkakaali
kesäkurpitsa
bataatti
omena
kaurapuuro
maissi
mango
ruusunmarja

toki niistäkin voi tehdä, ja miks ei riistastakin kuten hirvet, porot (no kuka laskee poron karjaks, kuka riistaks [8|]), jänis jne. Kuulemma nuo riista eläimet olisi jopa jollain tavalla parempiakin kuin nauta. No mutta juu, tää kuutiovaihe on niin lyhyt, etten noita erikoisempia lihoja jaksa alkaa väsäämään. Kohtahan sitä siirrytään samoihin ruokiin kuin me muutkin [:)]

Meillä on maistettu nyt 4kk-5kk:
peruna
porkkana
maissi (sose, velli, naksu)
luumu
bataatti
päärynä (aiheutti ehkä vähän allergiaa)
omena
vadelmakiisseli (anoppi oli keittänyt enkä mä raaskinut kieltää [8|])
mango
Ja nyt kun 5 kk tuli täyteen, niin:
kaurapuuro

Meillä ei maissinaksut oikein uppoo, mutta veikkaisin että johtuu siitä, että ovat kiinteitä. Kaiken muun ruoan kun saa soseena [;)]. Maissivellien antamisen taidan lopettaa, kun ne on tuolta syöty pois. Ei ainakaan yöuniin tunnu vaikuttaneen millään tavalla...

Katusutariina: Oletko antanut kurkusta vain sitä pehmeää sisustaa vai kuorta myös? Syökö Marika sen kurkun vai hieroo vain ikeniä, kun se on kylmää?

Jeminan repertuaariin kuuluu tässä maistelujärjestyksessä [:)]:

Maissivelli
Peruna-porkkanavelli

Porkkana
Peruna
Päärynä
Bataatti
Mango
Aprikoosi
Luumu

Kaurapuuro

Poppi81: Kurkusta.. Neiti siis hieroo sitä ikeniinsä, mikäli ne vaivaa, mutta sillon annan sille tarkoituksella paksumman palasen. Sellaisen, mistä ei oikeastaan kunnon palasta irti saa. Mutta kyllä tuo kurkkua mussuttaa muutenkin, eli esim. aamupalapöydän jämäkurkit neiti natustaa mahaansa, mutta nimenomaan niin, että sen pehmeen keskustan. Ne syötän kyllä itse, koska siihen siivuunhan voi vaik tukehtua. Ollaan myös kokeiltu raastaa kurkkua, ja sekin uppoo. Eli semmoseks ihan hienoks mössöks.. [;)]

Jos vauva on pystyssä istumassa niin ei ne hirveen hevillä taida paloihin tukehtua...tai siis tuntuu ristiriitaselta kun kaikki pelkää hirveesti et ei oo paloja ruuassa ettei vauva tukehdu ja täs kun oon syöttäny pojalle sormiruokaa niin sillä on ollu esim. pieni parsakaalin kukinto suussa mussutettavana.. niillähän on aika herkkä toi kakomisrefleksi[8|] et en ite epäilis antaa pojalle kurkkusiivua omin käsin mussutettavaks, kuhan ois riittävän kokonen palanen että saa piettyy kiinni...

mutta mutta, meillä on kokeiltu;
banaania
maissinaksuja
perunaa(sekä paloina että soseena)
kukkakaali
parsakaali
kuivattu päärynä, omena, aprikoosi

maissinaksuja menis vaik kuin, ja parsakaali kans maistuu. Mies sai pottuakin syötettyä soseena ainaki 10 lusikallista[:-] lisää maistellaan ku äiti jaksais käydä kaupassa ostoksilla[:D]

no kyllä mä olen Marikan muutaman kerran joutunut ottamaan vatsalleen ja lyömään muutaman kerran selkään, melko kovaakin.. [8|] Ja mä en ole kyllä ihan heti sitä lasta siitä tilanteesta pelastamassa, vaan odotan ensin saako itse palan pois muutaman kerran yskimällä. Nuo on siis ollut sellaisia tilanteita, että on ollut ihan pakko mennä väliin, kun happi ei vaan kulje..

mies ei kaupassa perjantaina meinannu millään uskoo että niitä maissinaksuja saa jo näitten ikäsille muksuille antaa..hirveetä taistelua piti käydä asiasta siellä[:D][:D]

Meillä oli sama juttu, ensin että niissähän on suolaa! Okei, no ei oo, no mutta rasvaa on! Ok, no ei oo paljoo, muttei niitä silti saa pojalle syöttää[:D] Kyllä se naksupussi sieltä kaupasta mukaan lähti, mutta mies ne sitte söi, kun ei pojalle kelvannutkaan[:)]

Kans kokeilin antaa kurkkuu yks päivä ni onnistu kyl lohnasee niin ison palan että! Neljää osaa laitoin kurkun... En oo uskaltanu antaa toiste, oli sen verta iso pala minkä sai irti. Tosin enpä kyl usko et tosiaa ois siihen tukehtunu, soseit syöttäessäki tulee isommat palat suupielest pihalle [;)] äiskä jätti kanan vähä liianki kokkareiseks... [:D]

Siis teitkö sellasia pötköjä siitä kurkusta, vai siivuja?? Ite annan sellasen puol senttiä paksun siivun, kun haluun että se sitä vaan jäystää. Ei ole meillä ainakaan onnistuttu siitä palasta ottamaan [8|]

Siis sellai 10cm pala kurkkuu ja laitoin neljää osaa pitkittäin... eli ihan iso pötkylä oli enkä ois uskonu et saa siit mitää paloi ku ei viel hampaitakaa oo, mut osaa kyl purra niil ikenilläkii kovaa. Äiti pikkusormi on välil saanu osansa [:D]

Takaisin