Ruokajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vivian_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis kaikki petokalat on kiellettyjä ja tonnikala on nimenomaan iso petokala :) Petokalat siksi että ne syövät niitä pienempiä eli kaikki ympäristön shaiba kerääntyy lopulta niihin. Sama syy siis esim. hauen kiellossa.

Ja tosiaan, metalliset säilyketölkit ovat tutkimuksien mukaan hormonihäiritsijöitä joten en ole pitkään aikaan (ennen raskauttakaan) syönyt ananasta metallipurkista ja tomaattimurskassakin siirryin pahvitölkkeihin. Jokainen tietty taplaa tyylillään ja tekee omat valinnat mutta mielestäni on hyvä tiedostaa riskit :) http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1411584508204

Kummallista, ettei Eviran listalla mainittu tonnikalaa, mutta hauki mainitaan. Mulla ainakin loppui tonnikalan syönti raskausaikana tähän. Olis kyllä kiva, että ohjeistukset olis selkeitä ja kattavia.

En missään tapauksessa halua ottaa
riskejä, jotka voisin omilla valinnoillani välttää, kun oon tähänkin asti välttänyt kaikkea kiellettyä, syön mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti sekä valkkaan luomua aina, kun mahdollista.

Kiitos taas foorumilaisille tiedoista! Ootte mahtavia! :)

Mua alkoi ihan häiritsemään tää että olenko jotenkin käsittänyt väärin ton tonnikala-asian ja googlettelin sitä lisää.. Tälläinen löytyi jossa kätilö-terveydenhoitaja vastaa ja tässä Iltalehden Consumer Reports-lehden juttuun viittaava artikkeli. Aiheeseen liittyen Hesarin artikkeli "Ruotsalaislehti: Raskaana olevien ei pidä syödä purkkisäilykkeitä".

Eli näkisin itse että epäilystä on (vähän kuten alumiinin suhde rintasyöpätapauksissa) mutta sitä ei ole niin vankasti todistettu/tutkittu että olisi tuonne virallisiin ohjeisiin asti päätynyt.

Iltalehti ei nyt ole mikään parhain lähde. Kaikki petokalat eivät ole kiellettyjä tai vältettävien listalla, ainoastaan hauki (kerää muutakin kuin elohopeaa) ja muita voi syödä 1-2 krt/kk. Ja tärkeintä noissa kaloissa on vaihdella kalalajeja.

http://www.evira.fi/portal/fi/elint...n+kayton+rajoitukset/kalan+syontisuositukset/ tossa noi Eviran syöntisuositukset kalan suhteen ja samat on THL: n lapuissa ja sivulla.

Tällä viikolla on tehnyt tosi paljon mieli hedelmiä eikä juurikaan mitään epäterveellistä. Noo, eilen illalla iski hirveä lettuhimo. Jotenkin pääsin siitä yöksi yli, mutta nyt tilanne oli pakko korjata. Niinpä pannulla tirisee maailman paras lättytaikina, ja valmiit lätyt aion nauttia aidon mansikkahillon ja vanilja-valkosuklaajäätelön kera. Mmmm! Mitä herkkuja teillä on tehnyt pääsiäisenä mieli? ImageUploadedByVau Foorumi1459175907.902935.jpg

Mun on tehnyt mieli äidin leipomia sämpylöitä! Onneksi Olin pääsiäisen äidin luona, niin sain niitä! :D

Odotettu, nyt alkoi tietty lettuähkyn päälle tehdä mieli sämpylöitä, kun mainitsit... On tää kans :D

Letut ovat minunkin päässäni pyörineet, mutta en ole saanut aikaiseksi tehdä, kun niin paljon kaikkea muuta syötävää.. Tein appelsiini-suklaamoussekakun pääsiäisen kunniaksi. :joyful:

Teeleivät tulee nopeesti ja tuoreina lähes sämpylän veroisia! Tein just.

Mut löytyi uusi rajoite. Nyt pyhien aikaan luin huolella neuvolasta saadut lappuset ja ruokapaperissa ei-suositeltavien listalla on myös rooibos-tee. No voi yhden kerran, sitähän mie oon iltaisin lipitellyt!

Napu, teeleivät on niin mainio lämmin herkku! Mäkin tein eilisiltana. Siis mitä, lasketaanko rooibostee yrttivalmisteeksi, vai miksi se on kielletty? Sitähän mä olen juonut kuppitolkulla joka päivä, koska ei sisällä kofeiinia. Mitä kofeiinitonta teetä siinä tapauksessa SAA juoda?

Suora lainaus saamastani ohjenivaskasta (4/2014): "Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen) ja marjoista tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos) eikä niitä suositella. Voivat sisältää luontaisia haitta-aineita, joiden turvallisuutta ei ole tutkittu."

Jaahas. No, onneks tykkään myös valkoisesta teestä. Meillehän ei tosiaan neuvolassa edes annettu MITÄÄN papereita tai ohjeita mukaan, joten nettitietojen, Eviran ja THL:n mukaan menty. En muista, että kummassakaan viranomaislähteessä olis noin tarkasti sanottu. Tuskinpa tuosta rooiboksen lippaamisesta mitään todellista haittaa on koitunut, mutta taidan silti jatkossa jättää pois. Kiitos siis tästäkin! Onneks on tämä foorumi.

Mie oon niin rebel et kesällä aion syödä kerran ainakin savustettua haukea :hungry:
Mies on kova kalastamaan ja aina on heittämässä hauet takaisin lätäkköön mut miepä estän sen ja savustan ne...Miun mielestä hauki on niiiin hyvää vaikka muut haukkuu roskakalaksi...
Mut en taida kestää kesää ilman savu haukea...

Eiks silakka oo ihan ok? Isoja vain pari kertaa kuussa mut pikku silakat varmaan ihan ok useemmin syötynä?

Juu on, niit isompia silakoita yli 17cm suositellaan syömään vaan muutamia kertoja kk mut sitä pienempiä voi syödä melkeestään niin paljon kuin jaksaa.

Takaisin