Ruokajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vivian_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Majtai, uusissa suosituksissa salmiakki ja laku on kyllä ihan kielletty. Vanhoissa oli toi pieni määrä sallittu.

Sellaisen suosituksen mä sain, enkä aio seota jos syön joskus vähän salmiakkia (syön karkkia überharvoin) :D

Muistaako joku, mikä oli ohje punajuuren suhteen? Aiemmin on ainakin ollut, että voi syödä kunhan on luonnollisestikin kunnolla kypsennetty. Muistan vain, että th sanoi, että kaksi asiaa on muuttunut, joita ei ole vielä nettiin päivitetty. Toinen oli, että lakritsia ja salmiakkia ei suositella enää ollenkaan, mutten saa mitenkään päähäni mikä se toinen asia oli ja liittyikö se jotenkin juuri punajuuriin. Heh, mikä raskausdementia. :angelic:

En siis todellakaan muista koskiko se uusi kielto punajuurta vai ei. Punajuurista oli kyllä th:n kanssa puhe, mutta voi olla että se oli juurikin se, että punajuuren pitää olla ehdottoman kypsää. Ajattelin vain josko joku muu muistaisi, mitä muuta se uusi ohje koski kuin salmiakkia ja lakritsia. :) Ei kannata siis vältellä punajuurta oman mutu-tuntumani perusteella! :p

Pikkupapunen punajuurta voi syödä, jollet syö raakana. Raa'assa punajuuressa piilee ruokamyrkytyksen riski. Kahvia ei ainakaan saa juoda enää niin paljon kuin ennen, selvis eilen. Muuten samat kuin ennen.

https://www.julkari.fi/handle/10024/129744 toi kannattaa lukea jos yhtään kiinnostaa. Sivulta 42 (jos en väärin muista alkaa raskauteen liittyvä osio) ja sivulta 109 ruoka suositukset taulukoina.

Juu, mulle kans neuvolan th sanoi, et maalaisjärki käteen ja sanoi, et esim. Valion tuorejuustot ja salaattijuustokin ovat turvallisia. Olen näitä syönyt, kun olen pakkauksen avannut.
Miten olette toimineet jäätelöiden kanssa?

Mä oon ainakin syöny jäätelöä ihan huoletta. Yks Puffet jäätelö päivässä auttaa pahimpaan pahoinvointiin mulla joten sillä mennään niin kauan kun toimii :D

Mulle ei oo tullut kyl mieleenkään et jäätelössä ois jotain mitä ei sais syödä ja aion kyl ihan huoletta syödä sitä :)

Joo kyllä tää jäätelön arveluttavuus oli mullekin uusi tieto... Olen huomannut että kielletty hedelmä himottaa eli tonnikala ja lakritsi, joita en normaalisti ole usein edes syönyt, ovat nyt jatkuvasti mielessä! Erityisesti noitapillejä himoitsen. Ärgh. Monesti kun mies keittää kahvia (itse en siis sitä juo) olen nuuhkinut että nyt tuoksuu ihan tonnikalalta. Ruokakaupassa myös irtotavara myytävät suola- ja maustekurkut tuoksuivat mielestäni aivan sairaan ihanalta, pakko oli saada. Miestä nauratti että joo selkeästi oot raskaana :D

Olen muuten tykännyt lisätä salaatteihin babypinaattia sen hyvien ravintoarvojen vuoksi mutta äitini alkoi epäilemään onko se arveluttava ruoka raskausaikana, et sisältääkö nitriittiä. Kysyin siitä neuvolassa ja sanoivat että se on ihan sallittu että ei tarvii rajoittaa. Mietiyttää se nyt siltikin, koska raudan tankkaushan ois kuitenkin ihan hyvä juttu mutta jos siinä samalla tulee jotain haitallista. Noh, sen kourallisen päivässä olen sitä syönyt että en sen enempää.

Jäätelöissä ei siis aina lue, et maito, mitä siihen on käytetty olis pastöroitua. Mut ainakin Pingviinit eli Nestlen jätskeihin käytettävä maito pastöroidaan. Voihan se olla, et jäätelön valmistusprosessiin kuuluu sen maidon kuumennus...
Eikö tonnikalaa saa ollenkaan syödä? Oon salaatissa vähän syönyt.

Mäkin oon syönyt tonnikalaa, kun ei sitä mun mielestä mainittu niissä neuvolan ruokapapereissa? :s

Sen tiiän, et tonnikalaa ja esim. itämeren lohta tai muita isoja kaloja ei kannata kovin usein syyä.. Niissä voi olla elohopeaa. Mut siis tyyliin 2 krt/kk on käsittääkseni ihan ok. Kai? :confused: Kaksi tai kolme pientä purkkia tonnikalaa oon syönyt raskausaikana.

Jäätelössä ei pitäis olla mitään, suomessa kuitenkin melkein kaikki maito pastöroidaan. Tonnikalassa on varmaan enemmän se purkki se ongelma, ei siis oo mainittu suosituksissa, mut siit voi liueta haitallisia aineita. Nitraatti mitä pinaatissa on ei ole haitallista, sillä se on luontaista ja pinaatin hyödyt on kuitenkin suuremmat kuin haitat. Eikä siis nitraatit/nitriitit ole kiellettyjä raskaana, ainoastaan alle 1v ei suositella syömään sillä heikentää veren hapenkuljetusta. Lisättyä nitraattia/nitriittiä sen sijaa suositellaan vähentämään mm leikkeitä, makkaraa, eineksiä ym. Eli luontaista voi nauttia huoletta.

Siis mitä, onko THL:n ja Eviran ohjeissa kielletty tonnikalan syöminen raskaana? En kyllä muista sellaista mainintaa listalla nähneeni. Ja on kyllä tullut purkkitonnaria muutamaan otteeseen raskaana syötyäkin.

Ei tonnikalaa edes mainita siinä neuvolasta saadulla listalla. Hauki kielletään kokonaan ja muuten käsketään syömään 2-3 kertaa viikossa vaihtelevasti kalaa.

Pikkuinen, joo. :) Mulla toi tonnikala on ollut melkein välttis viime viikkoina. En saa lohta enää alas ollenkaan enkä pysty olemaan edes samassa asunnossa lohen hajun kanssa, joten tonnikala on ollu helppo ratkaisu kalan syömiseen edes jossain muodossa.

Nessu 10+3

Googlailin eilen tuota tonnikalan syömistä ja ynnärtääkseni Suomessa myytävissä purkkitonnikaloissa ei käytetä niitä isoja tonnikaloja, jotka keräävät eniten elohopeaa, mutta mistään ei löytynyt lopullista siunausta tonnikalan syönnille. Kysäsen vielä keskiviikkona neuvolalääkäriltä:)

Takaisin