Ruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olin tänään Nestlen vauvanruoka ryhmäkeskustelussa mukana. Sai kertoa oman mielipiteensä valmisruuista sekä antaa parantamis ehdotuksia suoraan valmistajalle (piltti,bona)
Ehdotin että tulevaisuudessa saisi vauvan ruokaa tuoreena ja oikean ruuan tuoksuisena sekä että pakkaus voisi sisältää myös jotain sormiruokaa :p niin ja luomuna vielä :rolleyes:
Näitä jos alkaa ilmestyä kauppojen hyllyille tiedätte kellä on ollut sormensa pelissä :wink:wink

Ja hinnan nostosta suurperheet kiittelee sua myös Eevis :laughing014 ei vaan..kyllähän ne haisee ihan kummalliselta ja sit ku niitä pitäis maistaa ennen antamista. No ne ruoat maistuu ihan yhtä peeelle kaikki, ni mitä niistä pitäis huomata :grin no, marja-ja hedelmäsoseista huomaa sentään jotain makua. Saatiin nestleltä jokune aika sitten lahjapakkaus 30 purkkia :happy: ..on niitä pilttejä yms.joutunut muutenki hätävaraksi ostelee.Vaikka vkonloppuisin teen isot satsit ruokaa (pakkaseen) niin kyllähän kaksi suursyömäriä ne äkkiä "tuhoaa". Ja ei, mulla ei ole arkisin aikaa tähän..ja mikäs siinä, hyvä että ruoka maistuu :)

Muokattu viimeksi:
Kyllä meillä on myös noita purkkiruokia syöty, kotiruuan lisäksi, en muista mikä liha-pöperö- juttu olikaan, mutta se oli harmaata ja haisi niin pahalle että syötin sen koiralle, periaatteella -jos en voi itse maistaa, niin lapselleni en sitä syötä- :laughing002 Ja mä en tiiä mihin mun kaikki aika menee, mutta kyllä olen monena iltana ollut puolenyön aikaan vääntämässä ruokia, joten on päiviä, kun en tod jaksa alkaa väsäämään mitään omia ruokia pojalle. Kaapissa on aina hätävarana noita purkkiruokia, juurikin näitä -huono äiti pisteitä- keräilyjä varten. Niillä pisteillä voin viedä itseni joskus vaikka ulkomaille lomalle :laughing021 Jos alkaa päiväykset lähenemään niin ite voin syödä hedelmä/marja soseet (tai käyttää leivontaa) ja koirat syö muut :smiley-angelic002

Citrus, mähän olen suurperheellinen :) ja tuskin ne peruspiltit mihinkään häviää vaikka rinnalle tulisi tuoreruoka valikoima . Ja sanoinkin heille että tuskin siltikään ostaisin valmisruokaa, kun kerta tykkään ja osaan ja haluan tehdä itse .

Eevis vitsiä tarkoitin - näköjään puujalka sellaisella. Oikeasti hyvä että sanoit ja toivottavasti myös toteutuisi! :) juu mä kans osaan ja haluan tehdä ruokaa itse. Vieläkun olis aikaa enemmän. En tosiaan itse ole valmistanut ruokaa kuin max.5 kertaa vauvojen synnyttyä (meille aikuisille). Mies kokkaa, no onneksi hän on hyvä kokki :)

Mie oon miettiny et olis kiva jos vauvoille olis olemassa pakasteruokia, siis kaupasta ostettavissa.. Olis kotiruoan makusia mössöjä jonkun muun tekemänä pakkasessa :grin niitä vois ostaakkii ni pääsis ite helpommalla. Mie oon kans sitä mieltä et jos omasta mielestä vauvan purkkiruoka maistuu ja haisee pahalle ni aika kamalaa tarjota sellasta lapselle... Vaikka siis oon välillä pahan hajusia ja makusia kaupan soseita antanu kun ei aina jaksa tehä ite, ja tien päälläkii tarvii evästä. Mut ois tuollanen tuoreruoka vaihtoehto kiva, pakkasesta ostaisin.

Meitä oli siellä 5 äitiä haastattelussa, kaikki oli sitä mieltä että tuoreempaa ruokaa vauvoille ja että nykyiset haisee ja näyttää teolliselle. Jännä nyt nähdä miten piltti ja bona tulee reagoimaan, vaikka eivät minusta asiakasta saa kuitenkaan :)
Citrus,tajusin vitsiksi kyllä,oma vastaus jäi ehkä vähän tökeröksi,mut no worries :)

Mä en myöskään halua syöttää lapselleni sellaista mitä en itse söisi..meinaa oksennus lentää, kun maistaa/haistaa :wtf: hipp on ainoa merkki, jolla on joitakin jo ihan ruuallekin maistuvia ruokia ja niitä yleensä ostankin, jos reissun päällä täytyy turvautua valmiiseen. Kotona teen kaikki itse aina jossakin välissä pienen satsin. Onneks tää kokoajan helpottaa, kun tyypit rupee syömään isompia paloja ja jonkun ajan päästä saa jo käyttää maitotuotteitakin jonkinverran niin voi siirtyä samoihin pöperöihin meidän kanssa. Ja tuo osittainen sormiruokailukin auttaa jo nyt jonkinverran, kun hätätapauksessa voi esim banaanin ostaa vaan välipalaksi reissun päällä, jos kestää siitä syntyvän sotkun :grin

Meillä toinen tyttö on ihan hulluna jogurttiin. Olen antanut niitä "piltin"jogurtteja, joita voi antaa alle 10kk:n ikäiselle (eli 5kk:n iästä alkaen). Olen pari kertaa antanut maistaa sormenpään verran itse syömääni jogurttia ja tyttö on suorastaan suuttunut kun ei ole saanut lisää. Luin jostain, että maustamattomia jogurtteja aloiteltaisiin 10kk:n iässä lisäämällä ruokalusikallisen verran maustamatonta jogurttia hedelmä-tai marjasoseeseen sekoitettuna. Kysymys kuuluukin, uskaltaako aloittaa jo suosituksia aiemmin? Näillä ei ainakaan vielä ole ollut mitään allergioita..

Kyse on maidon sisältämästä runsaasta proteiini määrästä. Vauvan munuaiset sulattaa proteiinin 3×huonommin kuin aikuisen. Tuskin kuitenkaan pienillä määrillä on suurta vaikutusta,mutta mä en ole vielä uskaltanut antaa. Tosin sun ,citrus, tytöt ovatkin melkein kk minun tyttöä vanhempia.

Meillä tyttö ei liienmmin välitä niistä piltin jugurttivälipaloista, pelkkä hedelmä menee paremmin. Itse voisin niitä kyllä syödä vaikka kuinka :grin

Eevis4, kiitos! :) tuota en tiennytkään. Taidanpa siis odotella sinne 10kk:n asti :)

Apinaeväs tehdään 1 dl kaurahiutaleita (itse käytin ne blenderissä, jotta on hienompaa meidän sihtikurkulle), 1 banaani haarukalla muussattuna ja 1 tl öljyä ja ne sekaisin ja tekee taikinasta pötkylöitä ja paistaa 200 asteessa uunissa pellillä leivinpaperin päällä 15 min.
On tosi hyviä, tein kaksinkertaisen annoksen ja pakastin osan.
Tänään kokeillaan meilläkin tätä miten onnistuu :) Iso kiitos ohjeesta! Otan mielellään muitakin ohjeita vastaan. Mä oon niin noviisi viel näissä jutuissa :laughing002 Perusruuat menee kyllä heittämällä, mutta ei mulla ole tullut tällaistakaan pieneen mieleenkään :p

Munkin pitäis kokeilla tota, onko öljyissä jotain rajoituksia mitä öljyä voi käyttää?

Iso kiitos vielä ohjeesta. Upposi kuin kuuma veitsi voihin! Kieltämättä oli ihan hyviä :laughing002 ulkonäkö vähän niin ja näin, mut mitäs sen väliä on. Poikakin hymyili kun " patukan" käteen sai :laughing002

Kun tuo ruuan lennokas sylkeminen on tiukalla linjalla saatu loppumaan, niin nyt neiti panttaa ruokaa suussaan jos ei tykkää syödä. Olen ruvennu tekeen ruuasta rakeisempaa, mikä on ilmeisesti ihan perseestä vauvan mielestä. Sormiruokaillen isot palat on ihan jees. Kaikki marjat, hedelmät, makaronit jne. menee tuosta vaan, mut sit isompana mössönä kaikki on epäillyttävää tällä hetkellä.
Ja neiti on ihan fiksu, minkäs äiskä sille mahtaa jos nieleminen kestää aina pari minuuttia per lusikallinen...
No, tämäkin varmasti hetkellinen kausi.

Anjuska: Meillä sama juttu noiden karkeempien ruokien kanssa. Ei oikein uppoa.. Sormiruokaa menee mitä tahansa.

Eilen annoin paahtamatonta paahtoleipää. Tykkäs kovasti ja söi puolikkaan leivän ihan hetkessä. Ei yhtään kakomista vaikka haukkaili siitä kunnon palasia. Suli ilmeisesti hyvin suussa, koska kahdella pilkistävällä hampaalla ei paljoa pureskella. No ikenillä pystyy kyllä möyhentämään. Niin kuin mummot ennen vanhaan :)

Apuva:woot: mitä te syötätte vauvoillenne iltapalaksi? Pitäis olla jotain sormiruokaa ku neiti ei suostu esim soseita tai puuroja illasta syömään, jossei kaverina oo jotain sormin naposteltavaa... Ja mulla lyö ihan tyhjää:sorry: tänään tyttö söi persikkasosetta ja pilkottua kananmunaa o_O

Pieniä leipäpaloja? Murohyllyssä on myös sokeroimattomia muroja. Esim Talk Muru täysjyvää (talkkunajauhosta), ihan vähän suolaa.

Takaisin