Ruokailu ja mitä olet syönyt?

Pakko saada homejuustoa!!! Eilen oli tuskaa käydä kaupassa kun en tiennyt ottaako vai eikö ottaa.. tänään meen ja otan! Ja syön kaiken yksikseni! :mad:

:grin Ruoka on mulle pyhä asia... Ehkä juuri tää ruokavalioon liittyvä epätietoisuus plus taipumus epäluuloon kaikkea ei-100%-varmaa informaatiota kohtaan ja toisaalta myös taipumus uskoa pahinta, on ollut kamalinta tässä raskaudessa :grin Ainakin tähän mennessä.. tai sitten se pahoinvointi.. aika 50-50. :p

Olen miettinyt sitä sokeriton tammikuu - tempausta, mutta en usko että aion mitenkään syödä erityisemmin sokeria. Ei ole tehnyt mieli syödä hirveästi karkkia tms. ja tuoreista hedelmistä en luovu. En oikein ole varma että mihin kategoriaan riisipuuro sokerilla/kanelilla (ainakin kerran vielä ennen loppiaista!) kuuluu tai jos syö kerran kuussa pannukakkua mansikkahillolla.. mmm... :Heartred:Heartred:Heartred:Heartred nom nom. Eli.. vastauksena kysymykseen.. en ole varma :confused: Mutta se on varmaa etten suklaata syö! :grin

Paitsi ehkä tänään ... sitä suklaata siis.. Muistin juuri että olin luvannut tehdä tumma- ja valkosuklaa - croisantteja uudenvuoden juhllin.. *facepalm* :grin

Tänään minäkin meinaan vielä herkutella :) ja voisin myös lähteä haasteeseen sillä tavalla kevennettynä että jätän karkit ja muut makeat herkut ja juomat pois mutta en rupea kyllä lukemaan jokaista tuoteselostetta sisältääkö hipun sokeria.

Ideanahan siinä haasteessa on välttää lisättyä sokeria :) Eli hedelmät ja marjat on oikein sopivia herkkuja.

Mä oon kans huomannut etten jaksa syödä yhtä isoja annoksia kuin ennen. Jouluna olin ihan ähkyssä yhden maltillisesti kootun lautasen jälkeen :)
Ruoka on ollut mullekin yksi suurimmista stressaavista jutuista raskauden aikana. Sitä pelkää syövänsä koko ajan väärin. Mutta yritän rentoutua :)

Ihan sokerittomaan tammikuuhun en lähde mukaan, koska kohdallani nuo totaalikiellot kostautuvat ja tekee vain enemmän mieli karkkia :D mutta vähentää voin, koska onhan sokeri huono juttu kaiken kaikkiaan. Hyvä haaste siis!

Mä voisin osallistua haasteeseen myös! Oon ollut ennen joulua aikamoinen sokerirotta ja kun viime neuvolassa glukoosit oli +2, pelästyin. Sokerirasituksessa arvot oli onneks tosi hyvät mutta silti lakko tekis hyvää.

Selvisin vuoden alusta anoppilassa ilman sokeria. Meni terveellinen ruokavalio raskauden piikkiin vaikka pientä houkuttelua joutuikin sietämään. :)

Mulla ei taida nyt riittää itsekuri tuollaisiin haasteisiin. En kuitenkaan suklaata vedä mitään levyllistä päivässä, että jos joskus syö pari karkkia tai palan suklaata niin ei varmaan ole vaarallista. Mulla tahtoo nuo tuollaiset lakot kostautua niin, että kun kielto loppuu niin alan syödä "kiellettyä hedelmää" kahta kamalammin.. Eli jos viettäisin sokerittoman tammikuun saattaisi loppuraskaus olla liiankin sokerinen. Uskon esim. että ensi kesänä saatan syödä aika paljon sushia :p

En mäkään halua tuommoisiin lähteä. Syön jos syön ja lihon jos lihon.

Ps. Vedin just 10 minuutissa puolet sipsipussista ja yhden dipin. Yleensä en edes sipsiä syö. Nyt on vähän ällö olo :wideyed:

Mä oon vähän kade säästeliäille sokerin kohtuukäyttäjille (mun mies on sellainen, ärsyttävää :happy:)! Oman kokemuksen mukaan tällaisen lakon vaikutukset - eli juurikin se maltillinen sokerin syöminen tai sen välttely - jatkuu kuitenkin pitkälle lakon jälkeen.

Alkuraskaudesta oli pahoinvointia ja silloin teki mieli syödä kaikkea raikasta..hedelmiä ja marjoja sekä mehujäätelöä :P Edelleen kaikki tuore ja raikas ruoka maistuu parhaiten! Missä vaiheessa (rv?) rupesitte syömään raskausajan monivitamiini tabletteja? Alkuraskaudesta söin hieman foolihappoa ja edelleen käytän D-vitamiinia päivittäin sekä maitohappobakteereja.

Mäkin oon syöny raskausmonivitamiinia jo ennen plussausta. Samoin omega3, kalsiumia ja magnesiumia.

Foolihapon alotin kuukausi ennen plussaa ja monivitamiinin plussan aikaan.

Soitin neuvolaan ensimmäistä aikaa rv 5+ ja tuolloin kuulin ensimmäistä kertaa foolihappolisästä. Ostin sitten apteekista raskausajalle ja imetykseen tarkoitetun monivitamiinivalmisteen, jossa on foolihappo mukana (500 yksikköä mitä mikro- tms. grammoja olikaan). Niitä olen syönyt siitä alkaen, lisäksi olen ottanut kalanmaksaöljyä, jossa ei lisättyä a-vitamiinia. Kalanmaksaöljy oli oma keksintöni, kun ei kalaa ole tullut syötyä kovin paljon, joten en tiedä suositellaanko sitä varsinaisesti.

Takaisin