Ruokaa ruokaa...mitä himoitsette, mikä tökkii?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annik@
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Annik@

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oumaikaad, miten hyvältä maistuu varrasnäkkäri ja päällä valion sulatejuustoa... Ei mitään järkeä ei mitään rajaa [:D] Samoin tomaatti...ja tummat viinirypäleet...ja piimä (!!!) Ja juustonaksut...ja ja ja...

Karpalomehu (sokeroimaton), greippimehu (sokeroimaton), jäävesi, rahka, viili, kirpeät omenat... See the pattern here? [:D]
Eli kaikki suht hapan tai kirpeä uppoaa hyvin. Ja kaikki raikas: salaatti ja leivän päälle veistelen varmaan neljänneksen kurkusta. Ja sulatejuusto, todellakin!!!

Ällötyksiä: rasvainen ruoka yleisesti, etenkin sellainen kunnollinen kalan paistamisesta lähtevä rasvakäry saa kyllä ällötyksen nousemaan pintaan. Ja jostain syystä pähkinät etoo [&o] Se on ihan tyhmää, koska pähkinät ois niin hyviä syötäviä etenkin nyt ja "normaalissa elämässä" tykkään tosi paljon!
Ja semmoset tosi imelät jutut (kakut, viinerit jne) on kanssa aika yöh.

Mut juustonaksut ja sipsit ja raksut ja naksut ja ja ja... kaikki missä on suolaa <3333

Järkevältä kuulostaa! [:D][:D][:D]

Tässä ketjussa on muuten kerrassaan riemukasta luettavaa samasta aiheessa:
http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=39949

Ps. Piti tulla vielä lisäämään, että ei ihan mene tuohon ruoka-kategoriaan, mutta hammastahna vähän ällöttää ja suuvettä en voi käyttää ollenkaan! Samoin joidenkin purkkien pureminen tuo kaikkea muuta kuin raikkaan olon suuhun... [:'(]

Hillosipulit ja oliivit.. Oliiveja en oo koskaan voinu sietää, enkä siedä vieläkään mutta niitä on silti pakko saada [:D]
Esikoista odottaessa dippasin nakkeja mansikkahilloon, jota mies katteli yökkien vierestä. Mutta hyvää oli![:D] Ja vaikka ei ruokahimoihin tämäkään liity, niin oli pakko saada haistella lunta heti sen jälkeen kun lumiaura meni ohi.. Näin jälkeenpäin tuntuu hassulta, ja kauhulla odotan mikä kummallisuuksia tälläkertaa ilmenee. Alkaa isännän suku kattella jo pitkään ku miniä-renttu seisoskelee tien vieressä nenä kiinni lumipenkassa [:o]

Mun ällötykset oli oikeestaan jo aiemmin, millon mikäkin se vaihteli viikosta toiseen. Mutta yleisesti kahvi, tonnikala ja tupakanhaju etoo vieläkin kaikista eniten. Sitten esim. kaurakeksejä ei tee mieli, mutta jotain munkkia kyllä. Karkkia tekee vähemmän mieli kun yleensä, samoin suklaata. Sipsejä teki alussa mieli, nyt ei enää.

Kaikki epämääräisen oloinen ja vetelä etoo...esim. jos grillaa lohta, se on oltava tosi, tosi kuivaksi grillattu, ei sellainen mehukas. Jostain syystä sellainen löllyvä, hyllyvä ruoka ällöttää [:D]

Nyt uppoaa mehut, sellaiset joissa sitä hedelmälihaa seassa, aah ja tosi kylmänä! Namskis [:D] Kaikki kylmä ja raikas käy, säilytän kaikkia hedelmiä, Bona-soseita ym. jääkaapissa.

Hirveä jano on kokoajan, mutta juotavan pitää olla kylmää! Vesi, mehut ja maito on jees! [:D]

Tässäpä näitä [:D]

Banaani ja kahvi ovat siellä ällötysten listalla. muutenkin ruoka maistuu aika huonosti, etenkin illalla ei tee oikein mieli vaikka nälkä olis. Eilenkin närpin puol annosta tosi hyvää ruokaa mut ku ei mee alas, niin piti heittää mäkeen loput.

Kaikki suolanen tekee kauppansa kyllä hyvin, varsinkin sipsit, nomskis. [:)]

Jolane:
joo, ihan samaa ilmassa. Että vaikka ruoka ei ällöttäskään, niin ei vaan maistu. Kyllä joka päivä jotain "oikeeta" tulee syötyä, mutta melkoista keksimistä se kyllä on...
Ja ihmeellistä, miten pienestä annoksesta tulee ihan täyteen. Ei vaan jaksa syödä kunnolla.

Mut joo, kaikki tommonen pieni naposteltava menis kyllä alas oikein hyvin... Mutta terveellisyyden nimissä pyrin välttämään kaikkea turhaa napostelua ja pitäytymään säännöllisissä ruoka-ajoissa. Tilanteen mukaan, toki... [:)]

Mä en kanssa saa kahvia alas lainkaan. En kyllä mitenkään erityisen paljoa ole sitä ennenkään juonut, mut nyt se on ihan kamalan pahaa. Musta tee aiheuttaa välillä samaa. Punainen ja vihreä tee sen sijaan maistuu paljon paremmalle kuin ennen.

Sian lihan rasvan haju sai mut yökkäämään, mut se ois varmaan voinut tapahtunut ennen raskauttakin, koska en syö itse lihaa ja sian liha haisee tosi voimakkaalle paistettaessa...

Tavallinen suklaa menee, mutta tryffelisuklaa yököttää. Muuten karkkia tekee mieli ehkä vähän enemmän kuin normaalisti.. Erityisesti salmiakkia.

Uusin ihastus on keitot. Oon nyt syönyt viikon erilaisia keittoja. Tänään söin töissä kalakeittoa ja miten se voikin niin hyvää olla! Ehkä tuo vatsan hidastunut toiminta on saanut mieliteot vaihtumaan kaikkeen kevyempään.
tuossa toisella kuulla, kun oli pahimmat yökötykset päällä, oli vain yhtä ruisleipää, jota pystyin ylipäänsä syömään. Nyt oon taas muuttunut kaikkiruokaisemmaksi.

Hahhah, mäkin vedän täällä näkkäriä kuten ketjun alottaja - ihan sikahyvää...

Mun tekee oikeastaan kaikkea mieli. Makeeta, suolasta, kirpeetä, kunnon ruokaa, herkkuja, hedelmiä - name it I'll eat it [:D]

Helpommin kyllä tulee täyteen ja harva se ruokailun jälkeen tuntuu, että masu halkee.
Ja jano on. Vettä, ihanaa vettä....!
Nyt meen syömään greippiä! SE on ihan parasta!

(mussa on kyllä siis ennestäänkin kulinaristin vikaa, että oon ihan kaikkiruokanen ja rakastan makunautintoja, mutta nyt se tuntuu vaan korostuneen)

Juustonaksut...Naaammm.
Mulla ei ole ollut koko aikana minkäänvaltakunnan eto-oloa ja oksuja [:)]
huomaan että kylmä ja suolainen maittaa paremmin kuin lämmin ja makea.

uih...olen löytänyt uudelleen PIIMÄn [:D] Mikä hyvä, koska neuvolatäti käski
vahtaamaan kalsiumin saantia.

Minulla menee niin että jotain tekee ensin mieli ihan hirveästi ja sitten syömisen jälkeen alkaa sama ruoka ällöttää. Mainittakoon nyt vaikka oliivit, tomaattikeitto, säilötyt persikat, artisokka, vuohenjuusto...

Kestoällötysten listalla ykköspaikkaa on koko raskauden ajan pitänyt entinen lempikasvikseni kesäkurpitsa. Suklaa ja muut karkit tökkivät myös aika pahasti, paitsi tikkareita voisin imeskellä vaikka koko ajan! Siihen on kyllä enenmmän syynä se, että huomasin niiden auttavan minulla pahoinvointiin.

Ja nyt muutaman päivän olen syönyt ihan hulluna kananmunia. Ja ruisleipää, nami. [:)]

ALKUPERÄINEN: huhtihippu

Sit viel päätteeks yks oma vähän huono himon kohde: turkinpippurit! Vitsi, kun salmiakkia ei oikeasti vois oikein syödä, mä en kykene tuohon!

Täällä toinen, joka on ikänsä ollut salmiakki-addikti, eikä se himo tässä raskautumisen myötä ainakaan vähentynyt ole. Supersalmiakkia syön silloin tällöin, muutakin välillä. Yrittänyt kyllä vähentää... [8|]

Join aiemmin noin 4 kuppia/mukia maitokahvia päivässä, nyt on pakko saada aamukahvi ja toisinaan iltapäiväkahvi, muuten yrittänyt korvata teellä (siihenkin maitoa). Maistuis kyllä useamminkin.

Mä en kyllä oo mitenkään ajatellut vähentää salmiakin syömistä. Ei sitä nyt pussikaupalla päivässä kuitenkaan mene.. Ainakaan korkean verenpaineen riskiä mulla ei ole, joten ainut syy olla syömättä salmiakkia on se, että ei karkkien syöminen nyt muutenkaan ole hyväksi... Salmiakki on kuitenkin ainut karkki, josta tykkään suklaan lisäksi ja suklaa sattuu nyt raskausaikana ällöttämään jonkin verran. 

mulla oli alussa piimä jota oli pakko juoda litra päivässä. [:D] nyt en oo enää juonu..
poppareita tekee usein mieli. vichyä oon nyt juonu joka päivä.. [:)]

Tää nyt menee ehkä ohi aiheen, mutta kun ei tämmöselle kysymykselle viiti omaa topicciakaan perustaa. [:)] Niin että, oottekos te syöneet säännöllisesti noita raskaus-monivitamiineja? Mä nimittäin en.
Oon muistanu/jaksanu vaihtelevaan tahtiin syödä 1-5 nappia viikossa. Toivon, että siitä vähästä on jotain hyötyä.

Noiden vitamiinilisien suhteenhan on kahta eri koulukuntaa; jossain on sanottu että niistä ei ole mitään hyötyä ja varsinkin eri ihmisillä, suoliston kunnosta riippuen ja siitä riippuen mitä ottaa yhtäaikaa pillerin kanssa, on paljon merkitystä imeytyykö ne vitamiinit vai ei. Onhan ne kuitenkin keinotekosta kamaa, mikä voi elimistön olla vaikeakin hyödyntää.

Eniweis, en oo vitamiinipillereitä vastaan, mutta en kyllä usko niistä mitään hirmuistakaan hyötyä olevan silloin jos pystyy muutenkin syömään monipuolisesti. Ainakin ylikäytettyinä vitamiinipillerit rasittavat maksaa ja munuaisia kuten muutkin "lääke"aineet, joten parasta pysyy kohtuudessa.

No, onneks itsellä on pysynyt kaikki sisällä ja oon syöny kaikkea laidasta laitaan, niin ei tarvii pelätä että ois mitään puutteita.....

Ennenvanhaankin on syntynyt ihan terveitä lapsia, vaikkei tämmösiä lisäaineita raskaana olevat tuupanneetkaan itseensä, vaan vetivät huoletta kahvia, tupakkia, maksalaatikkoa ja vaikka mitä mikä nykypäivänä on kiellettyä ;) (ps. söin yhtenä päivänä puoli rasiaa maksalaatikkoa enkä kadu sitä pätkän vertaa)

Vesimeloni:
tuo vitamiinien napsiminen on minunkin mielestäni järkevintä tehdä just niinkuin itsekin tuossa pohdit - eli jos pystyy syömään monipuolisesti, niin mitäpä sitä turhaa sitten synteettisinä niitä vitskuja vetämään. Kyllä se aito luonnontavara on aina parempi, monipuolisempi ja parempi imeytymään.
Itse syön myös tässä raskaudessa omega-kapseleita, koska raskaanaollessa näköjään kala ällöttää aika paljon. (Syön Valioravinnon tyrniöljykapseleita, kun ne kalaöljytkään ei oikeen tipu nyt.) Tulee fiksuja lapsia kun aivot saa omegaa jo sikiövaiheessa! [:D] Ja syön niitä pääsääntöisesti muutenkin koko ajan - on taipumusta atooppiseen ihoon ja jatkuva omegojen syöminen auttaa ihoa pysymään paremmassa kunnossa.

En halua taaskaan yrittää väittää olevani joku supertietäjä näissä raskausasioissa, mutta siitä huolimatta kehotan kaikkia raskaanaolevia syömään kalsiumia myös ihan ravintolisänä. Keho ja kasvava vauva verottavat kalsiumvarastoja aivan uskomattoman paljon! Ei kannata tän asian kanssa kauheesti leikkiä - esim. hampaat saattaa alkaa kärsimään yllättävänkin nopeasti raskauden ja imetyksen jälkeen. Saatikka sitten jos raskauksia on useampi jokusen vuoden sisällä.
Eli se kalsiumlisä (+luonnollisesti d-vitamiini siinä samassa, jotta imeytyvät paremmin) kannattaa kyllä ihan viimeistään tässä vaiheessa lisätä ruokavalioon. Itsekin juon maitoa ja syön viiliä päivittäin ja otan silti 2xcalcichew / päivä. Sitä kun ei liikaakaan voi saada. Ja samaa kannattaa ehdottomasti jatkaa imetyksen aikanakin.

No mutta siinäpä päivän hyvät neuvot tältä suunnalta. [:)] Varmasti jokaisen neuvolantätikin on painottanut tuota kalsiumin saantia kyllä.

Hmmh. Välillä tuntuu, että aika kuluu tosi hitaasti. VASTA toisen kolmanneksen alku! Ja sitten samaan aikaan: joko tässä näin pitkällä ollaan!!! [:D]

PS. Maksalaatikkoa on todellakin välillä vaan pakko saada! [:D] Hyvin kohtuullisissa määrin tietysti, eikä liian usein, mutta hyvää se on!

Minä syön tuota multivitan raskaus & imetys monivitamiinia. Tavallisesti syön tavan multivitaa mut nyt raskauden ajan tuota nimenomaan siihen tarkotettua. Vaikka syönkin terveellisesti ja monipuolisesti, niin kyllä minä jotenkin koen sen tarpeelliseksi esim. foolihapon kannalta, jota tavan ruoasta tulee liian vähän ja se on sikiölle tarpeellinen.
Tuota kalsium-lisää en oo kyllä syöny, piimä ja maito maistuu suhteellisen hyvin ja lisäks oon nyt taas löytänyt ihanan viilin, nomskis [:)] hyvää on! Ja sit tietty juustoa päivittäin ja aika paljon myös jogurttia ja raejuustoa, joten koen kyllä siitä saavani tarpeeksi kalsiumia. Niin ja sitä jätskiä oon kyllä nyt himoinnu kans tän raskauden myötä, pakko oli ostaa pari pakettia pakkaseen jotta saa sit ku mieli tekee [:D]

Mä ostin jo jotain kuukausi sitten Multitabsin raskauspillereitä ja oon nyt koittanu tmuistaa syödä niitä. Äidin kaapista löytyi myös rautatabletteja, ja oon syönyt niitä suunnilleen joka toinen tai kolmas päivä. Hemoglobiini ei kuitenkaan ollut ihan huikea korkea, vaikka olikin ihan normaali.

Tarkoituksena ois hakea vielä kalkkitabletit. Niitä söin jo viime talvenakin. Mulla menee kevättalvella muuten kynnet tosi lohkeileviksi ja viime talvena epäsäännöllisesti syödyt luustotabletit piti hiukset ja kynnet tosi hyvinä kevääseen asti. Syön maitotuotteita aika huonosti, kun vatsa ei kestä laktoosia. (Olin teininä jonkin aikaa vegaani ja vatsa lakkasi sulattamasta laktoosia ilmeisesti sen seurauksena..) Ei ole tullut sitten sellaista tapaa, että maitotuotteet varsinaisesti maistuisi kovin hyviltä. Hapanmaitotuotteet on ainoat, jotka jossain määrin menee..

Olikohan se eilisissä vai toissapäiväisissä uutisissa, kun oli maitohappobakteerin hyvistä vaikutuksista lapseen raskauden ja imetyksen aikana. Oon jo aiemminkin syönyt lähinnä asidofilus+hyla/into-tuotteita, mut nyt tuli sit ihan oikea syykin jatkaa samaan malliin. Jos siitä sitten olisi ihan jotain etua mun lisäksi myös pikkuiselle :)

Mä olen syönyt elokuun alusta Ladyvita Mama -tabletteja. Ennen raskautumista söin jo multivitaa/ -tabseja. Olen ollut lakto-ovo-vege jo 12 vuotta ja vaikka syön monipuolisesti olen ruokavalioni takia syönyt noita monivitamiineja aika säännöllisesti jo vuosia. Maitotuotteita käytän joka aterialla, joten kalsiumia uskon saavani riittävästi ja ainakin toistaiseksi ovat rauta-arvoni olleet hyvät. Mutta eiköhän ne ekstraraudat pidä jossain vaiheessa raskautta ottaa mukaan kuvioon.

Hassua kun tilastot sanoo, että niissä maissa joissa käytetään eniten maitotuotteita, on eniten osteoporoosia, ja sitten jossain Aasian ja Afrikan maissa joissa ruokavalio on soija- ja kasvispainotteista, on ostoporoosi tuntematon... Silti ihmiset hokee vaan sokeena että maidosta saa kalsiumia ja se ois niin simppeliä...
Pitää muistaa että maito on yksi kalsiumin lähde muiten joukossa ja sen imeytymiseen liittyy varmaan paljon asioita, joita tiede ei ole kunnolla selvittänyt, kuten se että liika eläinrasva saattaa haitata sen imeytymistä, tai muuten liian prosessoitu ruoka haittaa kalsiumin imeytymistä...
Siks kannattaa vitamiinin ku vitamiinin (hivenaineen joo tiedetään [;)]) kohdalla varmistaa sen saanti monesta eri LUONTAISESTA lähteestä ja välttää liian prosessoituja ruokia.

Oijee... voiko mandariineista vetää överit? [;)] Niitä nimittäin menee nyt ihan sumeita määriä, on NIIIIN hyvää. Piimä väistynyt, hedelmät joista eritoten nuo mandariinit ja omenat uusi himotuksen kohde.

Takaisin