Rokotukset

Tuosta influenssarokotuksesta, minä olen ottanut useana vuonna, töiden puolesta sen saan ja myös suojellakseni lapsiani olen sen halunnut ottaa. Toiset sanoo että rokotuksen jälkeen on ollut paljon flunssia mutta eihän se anna suojaa miltään muulta kuin nimenomaan influenssalta..itse en ole huomannut sairastavani sen kummemmin kuin ilmankaan rokotusta, flunssia tulee ja menee, toisina vuosina enemmän ja toisina vähemmän. Influenssa kuitenkin on vähän eri juttu kuin tavallinen flunssa...

Muutenkin olen todella rokotusmyönteinen, monet vakavat taudit on saatu hävitettyä rokotusten ansiosta ja mielestäni on edesvastuutonta jättää lapsensa rokottamatta (nimenomaan näitä rokotusohjelman rokotuksia). Vaikka monet noista taudeista ovatkin harvinaisia nykyään Suomessa niin esim. ulkomaanmatkoilta voi ihan hyvin saada tartunnan. Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa omasta rokottamisestaan, mutta kyllä nuo rokotusohjelman mukaiset pitäisi olla pakollisia kaikille lapsille, influenssa ja muut sitten harkinnan mukaan. Jos vauva muutaman päivän rokotuksista kitisee niin se on pieni paha verrattuna esimerkiksi kurkkumätään tms.mihin on ennenaikaan lapsia kuollutkin. Rotaviruskin vetää pienet vauvat/lapset tosi heikkoon kuntoon ja usein sairaalahoitoon joten sen paikka rokotusohjelmassa on mielestäni ihan ansaittu.
 
Eilen tyttö sai 5 kk rokotteet. Ei ole juuri oireillut, paitsi nukkunut enemmän. Minä sain influenssapiikin. No, se nosti mulle yöllä kuumeen ja pistokohta on punainen,turvonnut ja kipeä. Saan melkein aina rokotteista kuumeen...Mutta ymmärtää taas paremmin vauvaa. :-)
 
Olikos näissä rokotusohjelman rokotteissa se tuberkuloosikin? Meilläpäin pari keuhkotubrkuloositapausta..
Ajattelin itse ottaa muutaman vuoden tauon jälkeen tuon influenssarokotuksen minäkin. Vanhempien rokottaminen kun suojaa pikkasen sitten tuota vauveliakin.
 
Tuberkuloosirokote eli BCG (tai calmette) on jäänyt yleisestä rokotusohjelmasta pois jo useampi vuosi sitten. Meillä 2 vanhinta on sen vielä saanut, mutta 2 nuorinta ei. Annettiin jo sairaalassa parin päivän iässä. Nykyään annetaan vain riskiryhmille.
 
Otin kausi-influenssa rokotteen itselle samalla ku vauva kävi 4kk neuvolassa. Ei tullu mitään hetkellistä väaymystä kummempaa. Meillä neuvola suosittelee pikkuvauvan lähipiiriä ottamaan rokotteen ja sillä suojataan vauvaa. Kun on ottanut piikin niin vasta 3 vkon kuluttua on täysi suoja influenssaa vastaan.
 
Joo tuberkuloosia ei saa enää ellei ole joku syy. Esim se että viettää aikaa paljon alueella jossa sitä on. Kummityttö sai sen vähän myöhemmin kun eivät sairaalassa siitä paljon puhuneet, sukua on puolet Virossa ni on tarpeellinen siellä. Sinänsä itseä vähän ihmetyttää täällä Venäjän rajan lähellä tuo asia mutta kaippa ne viisaammat tietää. Ite onneks on aikanaan sen saanu ku ei noista mummoista ja papoista tiedä mitä töissä on että mitä kaikkia tauteja siellä on muhimassa, sekin kun voi aktivoitua vuosikymmenien jälkeen.
 
Lyy täyttä suojaa influenssaa vastaanhan sillä rokotteella ei saa koskaan. Influenssaan voi sairastua siitä huolimatta mutta se tulee lievempänä. Iteki otin rokotteen kuun alussa, oon töiden takia ja reuman takia ottanu sen muutenki melkein joka vuosi, eikä miulle tuu siitä mitään ikinä. Jotkuu töissä on valitellu kättä kipeeks ja osalle sit tulee sitä kuumetta, mutta niinhän se on kaikissa rokotteissa.
 
Mä sain influenssapiikistä niin kamalat oireet, ettei ikinä oo ollut. Sain sen maanantaina. Ei mennyt pitkään kun olo oli jo ihan höntti. Käsi kipeytyi heti. Yöllä tärisin kananlihalla, olin kuumeessa. Olkapäässä on edelleen lähes kämmenen kokoinen punainen, kovin turvonnut ja kutiseva alue. Kuin valtava hyttynen olisi purrut. Ja kipeä on, tietenkin. Nenäkin vähän vuotaa... Mies on sairaanhoitaja ja myönsi ettei mun käden reaktio oo ihan lievä. Yleensä ei usko mitään. Otti sen itsekin joku aika sitten, eikä saanut siitä mitään. Päätettiin ettei tytölle tätä laiteta, jos tuleekin samanlainen reaktio. Meillä on seuraava neuvola just ennen joulua. Outoa,kun otin tän piikin raskaanakin, eikä käsi mennyt näin pahaksi. Vähän taisi silloinkin tulla lämpöä. Oon vissiin erityisherkkä rokotteille...
 
Vauvoillehan ei annata alle 6kk ko rokotetta. Vai kerkeeks teil jo täyttää sillo, ku ei muista miten kenenki vauvat on syntyny.
Niissä rokotteissa kun on niitä kaikkia apuaineita (mm kananmunaa) ni voi niistäki tulla reaktioo vaikka itse taudinaiheuttajasta ei tuliskaan.
 
Kerkii täyttää, meillä on 6 kk synttärit seuraavalla neuvola kerralla, eli 22.12. :-) kehotti miettimään halutaanko rokottaa. Ei ole kuulemma niin tarpeellista, jos meidät on rokotettu, eikä käydä esim. vauvakerhoissa. Ei oo tullut käytyä.
 
kääk meillä on viikkoa ennen joulua 5kk neuvola eiks sillon tuu se vika rota-annos (?) , meillä saattaa tulla kiukkusempi joulu..:dead: ei ne oireet onneks mitään hirmusia oo mut tulista kakkaa ja vähän ärtyneempi muksu. noh kyllä kait se siitä!:facepalm:
 
Vaikka rokotusmyönteinen olenki ni ehkä en rokottais vauvaa nyt influenssaa varten. :)
Nakshan kertoi saaneensa vauvalle rotan nyt 4kk neuvolassa ettei joulu mee pilalle :)
Meidän neuvolat menee vähän hölmösti kun tällä viikolla ei ollu aikoja ni lääkäri neuvola 4kk on vasta ens viikolla 3.12 ja ilmeisesti sit seuraava on sen takia vasta tammikuussa et menee yli noista virallisista kuukausista kun johan tuo 23. päivä tuli 4kk. No ei ainakaa saa rokotteita just ennen jouluu :wink
 
kääk meillä on viikkoa ennen joulua 5kk neuvola eiks sillon tuu se vika rota-annos (?) , meillä saattaa tulla kiukkusempi joulu..:dead: ei ne oireet onneks mitään hirmusia oo mut tulista kakkaa ja vähän ärtyneempi muksu. noh kyllä kait se siitä!:facepalm:
Sen voi pyytää antamaan jollain toisella kertaa, vaikka 6 kk neuvolassa. Ne aikarajat on aika väljät, milloin sen voi antaa. Meillä siis kans 5 kk neuvola just ennen joulua, rota annettiin jo eilen 4 kk neuvolassa kun pyysin ettei tarvis sillä joulua pilata. :)
 
voiskohan sen pyytää tosiaan vasta tammikuulle! En tajunnu tätä että ois pyytäny jo 4kk neukkulassa, noh pitää muistaa kysyä että onnaisko tammikuu! :)
 
Onpa meillä tyttö syntynyt hyvään aikaan, kun tältä vuodelta on rokotukset jo annettu. :) Tosiaan, meillä heinäkuisilla voi olla kuukaudenkin ikäero. Meidän tyttö kun otti kaksi viikkoa ja päivän ennakkoa. Eipä tuo ole mielestäni edelleenkään oireillut, ehkä vähän enemmän piereskellyt, mutta ei oo kipeä. :)
 
Aika vähällä taidettiin päästä 5 kk piikeistäkin, jotka saatiin siis eilen. Aamuyöllä vähän tavallista enemmän kitinää ja lämpöisen tuntuinen tyttö, ei muuta.
 
Nostellaas tätä, kun just oli radiossa uutisissa influenssakaudesta, että ennustetaan kuulemma rankkaa siitäkin. Nyt kun vauvat ovat tai täyttävät pian 6 kk, onko moni ottamassa lapselleen influenssapiikin(vai onko se tältä kaudelta jo myöhäistä)?

Olin siis itse ajatellut, että ei näin pienille kun ei muutenkaan olla influenssapiikkejä otettu (rokotusohjelman rokotteet kaikki kyllä) ja meillä tuo kuumekouristelijakin, joka luultavasti olisi pelkästä rokotteesta jo sairaalassa... Mutta toisaalta taas ei houkuta influenssakaan siitä samaisesta kuumekouristelusyystä. Meillä esikoinen on aloittanut päiväkodissa, joten tauteja kyllä tulee kotiin, valitettavasti.
 
Itse en ole antamassa lapselle kun en ole itsekään ikinä ottanut. Meidän työpaikka tarjoaa joka vuosi nämä influenssarokotukset, mutta lopulta ne muutamat jotka piikin käyvät ottamassa ovat juuri niitä jotka saikuttavat koko talven. Itselläni siis aika heikko usko näihin.
 
Takaisin
Top