Ristiäiset/nimiäiset.

Tuuli90 mistä sä tilasit nuo servetit joihin on laitettu vauvan nimi ja syntymäaika? Kuulostaa kivalta idealta..
 
Me tilattiin http://www.lautasliinat.net/ täältä meidän lautasliinat ristiäisiin.. Tilasin liinat noin viikko sitten. Vielä ei oo tullu, mutta laitoinkin kohtaan "lisätietoja" että liinoilla ei ole kiire kun ristiäiset ovat vasta 3.9. :)
 
Tulin huuteleen toukokuisista ja vastaan  et ei haittaa jos vauva on yli 2kk ristiäisissä. Eikä tartte ilmoittaa erikseen maistraattiin.meillä on 2 lasta kastettu yli 2kk iässä.
 


niiva kirjoitti:
Tulin huuteleen toukokuisista ja vastaan  et ei haittaa jos vauva on yli 2kk ristiäisissä. Eikä tartte ilmoittaa erikseen maistraattiin.meillä on 2 lasta kastettu yli 2kk iässä.



Maistraatti on kyllä asiasta eri mieltä:

Lapsen vanhempien tai huoltajan on ilmoitettava lapsen nimet ja äidinkieli
väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Vanhemmat merkitsevät tiedot saamalleen esitäytetylle lomakkeelle, joka
palautetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsen äidillä on kotikunta
tai väestökirjanpitokunta.

Jos lapsi otetaan evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan
seurakunnan jäseneksi, lomake palautetaan kastavalle papille, joka toimittaa sen
edelleen ao. seurakunnalle.


http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Perustiedot/

Vai ymmärsinkö jotenkin väärin mitä tarkoitat..
Ystävän muksu kastettiin kolmikuisena, nimi piti ilmoittaa maistraattiin ennen 2kk ikää.
 
Kyllä lapsen nimi pitää ilmoittaa maistraattiin ennen kuin täyttää 2kk. ja kastaa ennen sitä. tänään juuri soitin seurakuntaan ja keskusteltiin asiasta ja ekana kysy multa koska vauva syntyny jne. 
Meidän prinssi saa nimen 3.9. ei tarvitse sitten salata enää nimeä :)
 
Lapsen voi kyllä kastaa 2kk jälkeenkin. Mun pikkuveli esimerkiksi on kastettu 2,5kk ikäisenä. Käytäntöjähän voi olla erinlaisia, joten tähänkään on tuskin yhtä oikeaa tapaa tai vastausta. :) Mira, meillä on myös ristiäiset 3.9.
 
Yleisenä ohjenuorana tuon kastamisen yms ajankohtien kanssa on mun mielestä pidetty 3 kuukautta.

Sain eilen sitte aloitettua ristiäisjärjestelyt. Kaikki siihen puoleen tuntiin. Eli papin soitto, tilan varaus, kummien pyytäminen, vieraslistan teko yms.. tänään vois jatkaa.

Pitäis vaan ensin jaksaa tusata noi esikoisen 4v. synttärit, mutta eiköhän ne tässä onnistu.

Meillä tosiaan ristiäiset 10.9.  Eka pappi mitä ajateltiin on virkavapaalla =) toine pappi mitä oltiin ajateltu oli jääny eläkkeelle =) nooh tää kolmas vaihtoehtokin on ihan hyvä tyyppi eli papin saanti onnistui kuitenkin.

Ristiäisten tarjoilun ulkoistan, ehkä. Paikassa missä bileet pidetään sijaitsee kans rafla mistä ollu joihinkin juhliin tarjoamiset ni pitää kysyä vähän hintoja... meidän sakkia vaan kun ei ole muutama. Miehen puolelta lähisuku käsittää sen 10 henkeä ( kummitädit yms mukaanluettuna) mutta kun itsellään noita sisaruksia miehineen ja vaimoineen on muutama ( kuuden lapsen perhe ) ja niillä tuota jälkikasvua ni eilen laskeskelin että jos kaikki ylimääräiset lasketaan ja serkuista kutsutaan ainoastaan samalla paikkakunnalla elävä ni meitä on 45 aikuista ja 11 lasta.. eli toi on pahin kauhuskenaario, voi apua.

 
huomenna aika isyyden tunnustukseen aamulla ja saadaan pitää ristiäiset sunnuntaina !

iso taakka tippu harteilta. . . 
 
Meille sano pappi puhelimessa että se maistrrattiin ilmottaminen ei oo mitenkään päivälleen tarkkaa mutta siinä 2kk kieppeillä. Mä ajattelin ehkä ilmottaa nimen etukäteen ettei tuu sit ongelmia kun meidän tytön nimi ei oo kokonaan suomalainen.

Mä tilasin servetit www.nowandforever.fi. Siellä on paljon vaihtoehtoja ja olin tyytyväinen lopputulokseen.
 
Tulin huutelee syyskuisista: Mun pikkusisko joka on tosin nyt jo 9v , mutta hänet kastettiin 3kk ja 4 pv vanhana vasta
 
Oliko niin, että Jenni90:llä on tänään ristiäiset? Mikäs prinsessan nimeksi tuli? Ei sillä että oisin utelias tai mitään!
 
Takaisin
Top