Ristiäiset/nimiäiset.

mira88

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tämäkin alkaa olla ajankohtainen. Mimmoisia suunnitelmia ; kotona vai kirkossa,keitä pyydätte paikalle,mitä tarjottavia jne. :)



Me aiotaan käydä kastamassa kirkossa johon paikalle tulee molempien vanhemmat,meidän isovanhemmat sekä kummit. Kotiin pyydetään kahville sisarukset perheineen kirkon jälkeen. Mutta voi kyllä olla että mieli muuttuu ja toimitetaan kastetilaisuus kotona.
Meillä on sen verran iso lähisuku että vierasmäärä on vähä reilu 30henkilöä.
Pari ystävä pariskuntaa pyydetään sitten illemmalla kahville.

Alustavien suunnitelmien mukaan aion taiteilla tarjottaviksi ;
Kinkku- ja lohivoileipäkakut.
Jauhelihapasteijoita
karjalanpiirakoita 
kotijuustoa
     ***
Prinssille suunniteltu ihana kakku, johon nimi päälle
Juusto-mangokakku
appelsiini- ja suklaa kahvikakut
mokkapaloja

Lapsille karkkia,sipsiä ,jäätelöä ;)

Lisää varmaan kyhään jotain kun saan mietittyä. Me pidetään ristiäiset aika pian syntymän jälkeen,että koitetaan saada tuohon elokuun alkuun sijoitettua :)
 
Kutsulistalla on 28 henkeä (vauvelin isovanhemmat, tädit ja sedät perheineen, elossa olevat iso-isovanhemmat sekä yksi minun läheisempi täti ja serkku poikakavereineen, yksi kaveriperhe jonka äipästä toivotaan kummia). Pappi on mielessä, vaikka en häntä virallisesti tunne, mutta uuteen seurakuntaan siirtymisen jälkeen olen kuunnellut joulumessuja yms. "sillä korvalla" et mikä pappi kuulostais meidän papilta :) Kastejuhla tulee olemaan kotona. Kutsukortit on askarrettuna (tai siis kunhan päivämäärä selviää niin tulostan ja liimaan tekstin kortin väliin) ja kirjekuoret osoitteineen ja postimerkkeineen valmiina.

Tarjottavat haluan tehdä kaikki itse, mutta en aio ottaa stressiä, joten sen seitsemää sorttia ei tule, viidellä on pärjättävä! Kaikki leivonnaiset on valittu sillä perusteella, että ne voi tehdä pakastimeen etukäteen ja ne eivät edellytä lainkaan tai edellyttävät vain minimaalista ja takuuvarmasti onnistuvaa koristelua ristiäispäivänä ;) Pikkuleipätaikina on tällä hetkellä pakastimessa jähmettymässä leipomisvalmiuteen.

* Hyydytetty kinkkuvoileipäkakku
* Aurinkotomaatti-juustokierteet

* Sitruuna-mangojuustokakku (digestive-pohjalla)
* Mustikka-valkosuklaakahvikakku
* Pikkuleivät murotaikinasta väriraesokerilla koristeltuna (ajattein jotain "lapsellisemman" näköistä)

Kukista on visio, laulutaidottoman suvun virsivalikoiman valinta ei ole vaikea (on olemassa ehkä yks minkä tämä porukka voisi osata :D), servetit ja valkoiset kynttilät on ostoslistalla, kastemekkovaihtoehdot karsittu kahteen, astiavuokraushinnat selvitetty (mieluummin vuokraan yhdestä paikasta kun palauttelen neljälle eri sukulaiselle jälkikäteen), kastemalja löytyy äidiltä, sopivien pöytäliinojen olemassaolo "pohdittu" (tarjoilupöytään löytyy kotoa, kastepöytään äidiltä)...

Katsotaan sitten, millä aikataululla tuntuu sopivalta laittaa juhlia kasaan, kunhan nyt tiedetään miten päin ja mitä kautta tämä murunen "ulkoistetaan" ja katsotaan miten virkeä tai rikki olen synnytyksen jälkeen. Mutta periaatteessa en näe syytä vitkutella kahta kuukautta...
 
Mua stressaaa miettiä tätä vielä :D  Varmaan, kun muutkin asiat täällä vasta loppusuoralla vauvan tuloa aatellen...
 Mutta mutta, nimiäiset on tulossa, ja halutaan mahd. pienellä porukalla ne pitää, mun vanhempien kotona kun siellä enempi tilaa ja pihakin, jos sattuu hyvä sää. Kutsuttavat tulee kaikki varmaan olemaan ihan vaan sukua, miehen kaksosserkkutytöt ovat kummeina, toisen kundikaveri ehkä ainoana ns. ulkopuolisena.
Vieraita varmaan kaikkiaan 12-15.  Tarjottavat tehdään varmaan äidin kanssa kimppaan, niitä en ole kerinnyt miettimään oikein vielä.

Ihanasti teillä jo hommat mietittyinä herkullisia tarjottavia myöden. :)
 
meillä on 23.7 ristiäiset tuossa seurakuntakodilla :) (vauva sitten jo 1 kk 3 pv)

(muistakaa että isyys pitää olla tunnustettu ennen ristiäisiä, meillä tämä oli jo 1. pv)

meille tulee kauempaa mun sukua (ovat lomalla juuri tuolloin) ja miehen sukua tästä seinäjoelta - vaan vanhempia-sisarukset lapsineen ja vaari - kummit tekee n. 15 henkeä (varaukset 20 hengelle)

otetaan tarjottavat seurakunnalta - kahvi/tee/suolainen/makea
valkosuklaakakkua (täytynee joku söpö koriste ite hommata) ja kinkkujuustopiirakka

ei vois helmpompaa olla - mennään - kastetaan - syödään ja lähdetään kotiin :)

kasteasuna saa kunnian toimia puku jossa minutkin on kastettu :) täytyy kirjota siihen vaan nimi sitten valmiiksi - kastemaljana on miehen suvussa kiertävä kastemalja johon sitten kaiverretaan nimi :) eli kummaltakin jotain :)

eli tässä kuussa miejän baby saa nimensä - kutsun häntä vielä vauvaksi :D en osaa muuta lempparinimeä :)

 
Meillä esikoisen ristiäiset oli mun vanhempien luona.
Meitittiin josko pidetään prinsessankin ristiäiset siellä tai toinen 
vaihtoehto olis, että kirkossa kastetilaisuus ja siitä meille kahville.
Silloin asummekin jo uudessa kodissa. [:

mutta mietinnän alla on . . . 

esikoisella oli oma kastemekko; jolla kastettu mut ja mun pikkuvelikin. Mutta 
nyt äiti teki ihanan vaaleanpunaisen kastemekos ihan vaan prinsessalle.
Laitan kuvaa kyllä siitä sitten. [:


'tarjottavia ei olla vielä mietitty; mutta se päätettiin , että ruokalua  ei jäsjestetä, ihan pelkät kahvittelut...

tuo nimikin mua ressaa....
on niiin monta ihanaa nimeä mielessä . . . Että mikä niistä etunimeksi ?  :o
 
Ristiäiset tulossa, mutta kun pikkuisen laskettu aika on vasta 28.7., niin vielä ei ole pitopaikka eikä ajankohta varma. Joko anopin luona, tai kotikylän perinnekahvilassa, tai sitten täällä Oulun seudulla seurakunnan tiloissa. Olemme molemmat kotoisin parinsadan kilometrin päästä Oulusta, joten meidän molempien vanhemmat joutuisivat ajamaan aika pitkän matkan jos ristiäiset pidettäisiin täällä. Ajankohta on varmaan vasta tuolla syyskuun puolella.

Vieraita kutsutaan anoppi, minun vanhempani, isäni naisystävä, mieheni sisarukset perheineen, minun sisarukset perheineen ja kaksi kummia (kolmas kummi on mieheni sisko), siihen vielä pappi ja me (silloin kolme henkeä ) tekee yhteensä 20aikuista ja 9lasta.

Tarjottavaa tulen tekemään itse, samoin äitini tekee jotain ja toivon veljeni tekevän voileipäkakun, koska hän on todella hyvä tekemään niitä. Itse aion tehdä suklaa-kaurapikkuleipiä, tiikerikakkua, kastekakun (jonka täytteitä en ole vielä miettinyt). Valmiita coctailpiirakoita tai lihapasteijoita ja lohivoileipiä.
 
Mira88: Ainakin meillä päin seurakuntakodin saa ristiäisiä varten käyttöön ilmaseksi kolmeksi tunniksi. Netistä varmasti löytyy tietoa.
 
Ahaa. Mä kun miettiny ku noita vieraita on ni palio että jos ei niitä pitäisi tässä meillä kotosalla niin seurakuntakoti olis ok.vaihtoehto koska on tuossa lähellä. Ei tarvitsisi porukoille/appilaan mennä pitämään kun sinne matkaa sitten molempiin ja oma hommansa järkätä kaukana kotoa. Varsinkin jos sataa vettä meillä sisällä tulee reilu 30 hengelle vähän ahdasta ja noista on lapsia 12kpl :)
 
ei maksa mitää muuta kuin nuo tarjottavat - mikä sitten onkallista emmää tiiä :D

meil tuo 6.40/hölö
 
Pappi on varattu, tarjottavat pakkasessa, kastemekko ja liina hommattuina, kynttilät, kakkupaperit ja servetit sun muut ostettuina, kutsut lähetetty. Oma juhlamekko viimeistelyä vailla, vuokra-astiat pitäisi varata, kukat tilata... lainaan pitää hakea vanhemmilta toinen valkoinen pöytäliina, pari tarjoilulautasta, kahvitermaria ja kastemalja.

On se hyvä, että tuli tehtyä tuota listaa ennen vauvan syntymää, nyt nimittäin tuntuu että kaikki pappia lukuun ottamatta unohtuisi muuten hoitaa :D Jos ei vauvaa meinaa koko juhlaa pitää kastemekossa, niin sen alle/tilalle pitäisi olla jotain mukavampaa siistiä vaatetta, sekin on hankintalistalla. Miten muilla järjestelyt etenee, saatteko hyvin apua, oliko papin saaminen vaikeaa (ilmeisesti kesällä ollut joillain paikkakunnilla aika tuskaa), mahdutteko juhlamekkoon?

Nimi saatiin ehkä lyötyä eilen lukkoon... sama jota makustelin varmaan jo ennen raskautta :D Pojalle olisi ollut miljoona kertaa vaikeampi päättää! Kummeista puolet on jo pyydetty, ja toisen puolenkin uskon suostuvan :)
 
Tänään sain aikaiseksi soittaa kirkkoherran virastoon, nyt on ristiäispäivä ja pappi tiedossa. Seuraava homma olisi kutsujen teko, jos saan aikaiseksi tuskarrella, tarvikkeet on jo ostettu. Tarjoamisen suhteen ei ole tehty mitään, miehen äiti tarjoutui leipomaan mitä tarvii. Täytekakun pyydän häneltä, kun se ei oo mun laji ja hän tekee hyviä kakkuja. Muuten leivon varmaan ite jotakin ja eiköhän äitinikin tee jotakin, niin tarjoamiset olisi sitten siinä.

Vielä pitäisi päättää lopullisesti kummit ja kysyä heiltä suostumus. Nimi vaihtoehtoja on pari, niistä pitäisi valita sopiva. Kastemekkoja on 2kpl, millähän perusteella valitaan kumman suvun mekko otetaan?
 
nyt meinaa paniikki iskeä, kuin luin tuon hen:n kommentin . . . 
että siis isyys pitää olla tunnistettu ennen kun voi ristiäisiä pitää . . .meillä viikon päästä ristiäiset ja oon unohtanu soittaa sitä tunnustus aikaa kun ollu muutto ym....
no äsken heti soittelin, mutta siellä ei ollu enään se ihminen paikalla että täytyy soittaa maanantaina uudestaa.....
täytyy pistää niihin vauhtia että päästään het ens viikolla tunnustamaan....
 
Seinäjoella on muuten kanssa tosi kiva paikka ristiäisten pidolle tuo Toimintojen talo Kasperissa.
Siistiksi ovat sen rempanneet, lapsille oma leikkihuone, jossa paljon tehtävää, ei tarvi erikseen keksiä viihdykettä. Se emäntä on kans kiva tyyppi ja mun mielestä ihan edulliseen hintaan on värkänny kans noita syömisiä tai jopa ihan ruuan jne... Oma keittiö siin yhteydes ja mun käsittääkseni kaikki astiat jne.. Joskus mitä juhlia on ollu ni ollaan vuokrattu se saunaosasto kans.. käyny ukot saunomas bileiden päätteeks. Suosittelen tosi mielellään!!
Ite en oo seinäjoelta mut miehen suku on ja Toimintojentalolla ollu useammissakin pirskeissä..
Ajattelin vaan infota jos haluaa vaihtoehtoja miettiä tuon seurakunnan tilojen kanssa..
 
Isyys pitää tunnustaa ennen nimen ilmottamista maistraattiin mikäli tulee isän sukunimi. Mun tietääkseni muuten ei oo kiirettä. Meillä on aika lastenvalvojalle 11.8. ja ristiäiset 27.8. eli kerkee hyvin. :) Ihana lukea muiden ristiäissuunnitelmia!

Meillä pappi tulee kotiin kastamaan ja sit onkin isot pippalot. Mun puolelta vieraita tulee noin 30 sukulaista/ystävää mutta afrikkalaisen mieheni lähipiiristä on odotettavissa sellaset toiset 30-100 vierasta. Mahdotonta arvioida paljon porukkaa todellisuudessa tulee mutta avoimet ovet on koko päivän. En älyy miten meiän kaksioon mahtuu kaikki mutta haluan pitää ristiäiset nimenomaan kotona ja kaikki ei onneks tuu samaan aikaan.

Meillä on tarjolla afrikkalainen lämmin ruoka jonka miehen tutut valmistaa. Mä teen kastekakut, kuivakakut ja pikkuleipiä lapsen tulevan kummisedän avustuksella joka on leipuri/kokki. Koitetaan pitää tarjottavat mahollisimman yksinkertasena kun kerta porukkaa tulee niin paljon. Lisäks tietysti kahvit ja suomalaisista tavoista poiketen alkoholitarjoilu. Illalla on vielä tarjolla jotain afrikkalaista keittoa. Meillä on käytössä kertakäyttöastiat ku menis ihan liian hankalaks oikeiden kanssa. Onneks löydettiin tosi kivoja pinkkikuvioisia. Yritän saada kattauksesta muuten juhlavan kukilla sun muilla yksityiskohdilla ja tilasin just servettejä missä on prinsessan nimi ja syntymä aika.

Kasteessa tytöllä on suvun perinnekastemekko missä mutkin on kastettu. Muuten meillä on koko perheellä afrikasta tuodut mekot. Kastemalja on kans mun äidin suvun puolelta. Mitä muuta sitä tarvii? Eiks kastekynttilä tuu kirkolta?

Oon miehen mukana laukannu vaikka missä afrikklaisissa pippaloissa mutta olin ite kyl ajatellu perinteisiä suomalaisia kahvitus ristiäisiä. Mies on kuitenki nii ylpeenä ja innoissaan suunnittelemassa meidän tyttären juhlia ni olkoon nyt sit paisunut juhlat hieman. :)

 
Sain äsken tehtyä puolet kutsukorteista :) askartelu olikin mukavaa puuhaa, kun edellisestä kerrasta on kulunut useampi vuosi. Tarjoamiset ristiäisiin suunniteltu, enää puuttuu toteutus, josta onneksi mun osaks ei hirveesti tekemistä jää kun mummot lupautuivat leipomaan.

Ensimmäinen kummi pyydetty ja suostumus saatu. Vielä pitäisi parilta muulta kysästä. Mitähän sitä osaisi toivoa lahjaksi? musta on niin outoa kun nyt jo tulee kyselyitä mitä haluutte ristiäis lahjaksi. Kun oma ajatusmaailma ei perustu niihin lahjoihin, ne tuovat lahjat ketkä haluavat, en mä osaa etukäteen pyytämällä pyytää mitään. Tietysti onhan se kiva et jossain määrin kysytään mitä tahdotaan, mut mun pää lyö ihan tyhjää sen suhteen.
 
Meillä on jo ristiäis päivä valittuna ja tyttö saa nimensä 20 pvä. Kamalasti vaan varjostaa järjestelyjä oma sairastelu ja vähän väliä osastolla olo. Leikkauskin tulossa mulla luultavammin vielä ennen ristiäisi mutta onneksi on tuo miehekkeen äiti ja oma mamma hyvänä apuna. Ristiäiset pidetään miehen vanhempien luona ja eri paikkakunnalla missä itse asutaan koska miehen perheellä on perhepappi. Kyseinen pappi on vihkinyt miehen vanhemmat, kastanut mieheni ja hänen veljensä, sekä ollut molempien rippipappina. Luonnollisintahan silloin on että hän kastaa meidänkin tyttömme :)
Kutsut tilasin netistä ja ne on varustettu kahdella neidin kuvalla. Kutsut ovat jo saavuttaneet vieraat ja nyt ootellaan vastauksia että saadaan lopullinen vieras lukumäärä.
Miehen äiti ja mamma tekevät ruuat joten sitäkään minun ei tarvitse miettiä.
Kummit on pyydetty ja tytölle on tulossa neljä ihanaa kummia.
 
Tuuli90, minäkin ajattelin että kynttilä tulee papin matkassa, mutta nyt kun oon tavannu erilaisia ohjeita aiheesta, niin ilmeisesti kastepöydällä pitäisi olla kynttilä palamassa valmiina, ja siitä sit pappi sitten tilaisuuden aikana ottaa liekin tuomaansa kastekynttilään. Pöydälle maljan ja kynttilän lisäksi liina vauvan pään kuivaamiseksi ja oman maun mukaan kukkia, perheraamattu...

Tuolta oon  itse katsonu ohjeita: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/607D087BB7FEB173C22574B7003725CE?OpenDocument&lang=FI
http://www.pienelleparasta.fi/etusivu/etusivu/miten-kastejuhla-menee
 
sininentuuli ; Toi paikka kuulostaa kivalta mutta mulla se paikan vuokraamisen suhteen että pitäisi olla paikka jonne saa ite tuoda ruoat/tarjottavat koska ite oon kokki ja mulla on kaveriporukka joka tekee munkans kaikki tarjottavat ym. pitää ottaa selvää :)
 
Me laitettiin tuulemaan myös ristiäisten suhteen, vajaan kk päästä päätettiin ne pitää. Isyydentunnustus saatiin siirrettyä  jo maanantaiksi. Ainoo "ongelma" on, ettei meillä ole likalle nimeä. "Pikku" juttu.

Ristiäiset pidetään täällä meillä kotona, ja meille tulee yksi nainen huusholleeraamaan, joten meille ei jää kuin oleminen paikalla... niin ja sen nimen keksiminen. 
 
Takaisin
Top