Ristiäiset/Nimiäiset

*Sara*

Vauhtiin päässyt keskustelija
Millaisia ristiäisiä/nimiäisiä toukokuiset pitää? Minkä verran vieraita, missä pidätte jne.? Ja tärkeintä, onko nimi jo päätetty?

Meillä ristiäiset on 16.7. Kirkossa kastetaan ja juhlat sitten anoppilassa, jossa on vähän enemmän tilaa kun täällä meillä :) Varmaan aika pienet juhlat on tulossa, kummit ja perheet ja tarjoilusta ei olla vielä oikein päätetty. Paitsi kakkua on tietysti, aattelin tilata jonkun oikeen hienon leipomokakun, johon tulis vaikka pojan nimi.
Etunimi meillä on ollu selvillä jo siitä asti ku kuultiin että poika tulee. Toisesta nimestä vielä väännetään ja lujaa :D
 
Meillä pidetään ristiäiset Länsimäen kirkossa ens lauantaina.. Samassa tilassa on sitten myös kahvitus. Mä palkkasin mun kaverin tekeen kakun ja pasteijoita sinne. Kaupasta sitten hain keksiä.
Nimet me on pojille päätetty jo aika päivää sitten.. Ei olla ite vielä uskollettu niitä käyttää ettei sitten lipsahda vahingossa muille.. :D Sisko ja sen mies tietää ja sit tuo kaveri, joka leipoo kakun tietää.
Huomenna ois pappi tulossa käymään..Mulla on kamala ongelma niiden virsien kanssa, kun en oikeestaan haluis yhtään virttä sinne.. Mut kai se on jotain keksittävä..jospa sillä papilla olis hyviä ehdotuksia.
Vieraita sinne tulee n. 30. Me ei sinne pyydetty muita kun kummit perheineen ja lähisuku.
Ristiäisten jälkeen lähetäänkin sitten maalle viikoks nauttimaan kesästä..
 

Meillä on näillä näkymin ristiäiset vasta syyskuun alussa, tietty maistraattiin ilmoitetaan nimi sen kahden kk:n kuluessa. Pitää vaan vielä varmistella seurakunnalta, että käyhän se näin. Tämä siis siksi, että tuleva sylikummi on tällä hetkellä Argentiinassa ja tulee Suomessa käymään silloin syyskuussa vasta. Varmaan pidetään ristiäiset ihan kotona, vaikka tietty himpun verran ahdasta saattaa tulla..

Meillä on ollut tytölle kaksi eri nimivaihtoehtoa jo vuosia, mutta vielä ei ihan varmasti olla päätetty... Mies kysyi kyllä yks päivä, että eikö sille vois antaa nimeksi vaan vaava:D

 
Meillä nyt lauantaina kans ristiäiset ja hieman alkaa olemaan ressiä päällä :/ Eniten nuo vaatteet aiheuttaa päänvaivaa.. Mitä sitä laittias päälle.. Pari kertaa toivonu että miksen voi olla mies, puku olis helppo vaan laittaa päälle :) Ja kotona järjestetään ne ja onneksi koti ja piha alkaa olemaan aika hyväs kunnos lauantaita varten.. Täytyy vaan toi meijän koira viedä anoppilaan että saa kaikki karvat pois joka paikasta ja siivottua pe iltana vielä kunnolla.. huhhuh! Onneksi ei oo hellettä! Meitä on 15hengen porukka täälä +pappi ja ihan tarjoiluks tilattiin leipomosta kakku ja teen ite voileipäkakut, lohi ja kinkku ja sit jotain pientä keksiä ja muuta. Leipäjuustosta ajattelin tehdä sydämen muotosia paloja :) Ehkä sitä vois pyöräyttää pari kuivakakkua huomenis ku äiti tulee tänne, niin saan sen laittaa vaunuttelemaan tytön kans että saan rauhassa tehdä :) Nimiki tuli viimein päätettyä, on semmonen mitä ei luulisi ihan heti tulevan toista vastaan :)
 
Yritämme ainakin pitää ristiäiset kotosalla. Menuukin on jo suunniteltu ja niin edespäin. Ainut ongelmamme on nimi. Kummallakaan ei ole hajuakaan mikä nimeksi voisi tulla???? Joo onhan sitä jotain nimiä heitetty ilmaan kun jossain nähty mutta ei niin että tosissaan olisi oltu niistä. Molemmat ovat sitä mieltä että mikään suhtkoht tavallinen se ei olisi kuten Liisa, Susanna tai Niina. Eikä mitään näitä luontonimiä kuten Sade, Pilvi tai Metsänkukka jne. Mutta jotain vähän erikoisempaa ja söpöä ja nättiä =) Kyllä se varmaan sieltä sitten joskus tulee kun vain ahkeraan miettii ja tuijottaa söpöliiniä.

Onko kenelläkään tietoa siitä että osaako pappi sanoa heti käykö nimi ko. seurakunnalle vai täytyykö niiden päättää se jossain kokouksessa?? Tai kuinka ajoissa nimi pitää ilmoittaa kirkkoon tms tai miten nää asiat sitten hoituvat? Ettei tule sitten ristiäispäivänä yllätystä että ko. nimi ei käykään heille mitä on itse pähkäillyt kuukauden päivät.

RonjaM & NaPPula
 
Meillä on ristiäiset heinäkuun vimppana viikonloppuna. Eli poika on silloin melkein 3 kk. Tämän takia me lähetettiin jo ne paperit maistraattiin ja saatiin jo Kela-korttikin. Nimi on siis jo nyt virallinen, kutsumanimi on ollut käytössä jo syntymästä saakka. Muut nimet paljastetaan sukulaisille vasta ristiäisissä. Ristiäiset on todennäköisesti läheisessä pikkukirkossa ja kahvitilaisuus kotona.

RonjaM: Pienellä googlettelulla löysin tällaisen: "Lasta kastava pappi ja maistraatti ovat ensimmäiset viranomaiset, jotka ottavat kantaa ehdotetun nimen sopivuuteen. Jos lapsen vanhemmat eivät tyydy papin tulkintaan, he voivat valittaa siitä maistraattiin. Toisaalta papin hyväksymä nimi voidaan joskus hylätä maistraatissa. Jos pappi ja maistraatti eivät puolla nimeä, asiasta voi pyytää oikeusministeriön nimilautakunnan lausunnon. Asian voi viedä aina alueen hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka. — Vaikka nimi on kerran hyväksytty Suomessa, se ei ole perustelu sille, että se voitaisiin ilman muuta antaa uudelleen. Nimistä kannattaa keskustella viranomaisten kanssa ja yrittää löytää sopiva ratkaisu." Vaikka artikkeli on vanha, niin tuo on varmaan paikkansa pitävä. Eli jos jotain erikoista nimeä suunnittelee, niin kannattaa ajoissa varmistaa papilta/maistraatista.
 
Meillä pidetään ristiäiset 23.7., eli melkein tasan tarkkaan kaks kuukautta syntymästä. Miehen isä tulee silloin vasta Suomeen seuraavan kerran kun on ulkomailla duunissa. Ja muutenkin silloin on jo varmempi olo että kaikki menee hyvin ja vauveli ei huuda ihan koko toimitusta :D

Meillä on ollut käytössä sairaalasta asti se nimi, joka siihen paperiin piti kirjoittaa. Kun poika oli päässyt sektion jälkeen isän paidan alle vierihoitoon, hoitaja oli jutellut nyytillä että ai oleksä ---? Ja se kuulosti kuulemma niin kivalta että mies heti ajatteli että nimi toimii muidenkin suussa. Se on kuulunut myös mun suosikkinimiin. Meilläkerättiin kevään aikaan sellaista listaa, jossa oli molempien suosikkinimet, ja nyt niitä ollaan käännelty ja väännelty että mitkä toiseks ja kolmanneks. Eka nimi on sen verran pitkä että toimii paremmin kahden muun kanssa. Nyt on enää kaks vaihtoehtoo ja on tässä vielä aikaa makustella että kumpi setti annetaan.

Ristiäiset pidetään tossa lähikirkossa ja kahvit sen jälkeen meidän porukoiden luona, jotka asuu lähellä ja jonne mahtuu paremmin ku meille. Vieraita tulee noin 20, pääasiassa siinä on kummit ja sit lähipiiriä. Just tänään soitti pappi ja varmistin että sylikummin pitää kuulua kirkkoon, samoin vauvalla pitää olla kaks kirkkoon kuuluvaa kummia. Meillä on kaks jotka kuuluu ja kaks jotka ei kuulu.

Toi nimijuttu menee mun käsityksen mukaan myös noin että jos kastetaan kirkkoon niin pappi on eka joka hyväksyy nimen, jos maistraattiin, niin se päättää. Ja eri paikkakunnalla on eri käytäntöjä, eli ensimmäinen hyväksyntä johtuu kai ensin ihmisen (papin, maistraatin) omasta mausta ja käsityksestä mikä voi olla sopiva nimeks. Meillä on kaikki kalenterinimiä vaikkei niitä kaikkein yleisimpiä, niin tota ongelmaa ei ole.
 
Meillä ristiäiset 16.7 meillä kotona.. Kutsuttiin sisarukset, vanhemmat  ja kummit ja meit on sit jo yhteensä sen 16kpl....

Nimi on ollu tytöllä valmiina jo ennen synnytystä ja sitä ei olla pidetty salassa... Neidin nimeks tulee Milla Alina
 
Kiitos vastauksistanne Kaiko ja pikkuruu. Täytyy pistää mietintämyssy päähän ja toivoa että nimi löytyisi ja sitte pappi (ja maistraatti) hyväksyy sen jos tulisi sen verran harvinaisempi. Mikään ei ole varmaa =)

RonjaM
 
Meillä on kastejuhla jo vietetty. Vieraita oli 45 ja siinä oli vain lähi suku molempien puolelta. Kivat juhalt oli onnistuneet. Neiti nukkui koko kastetoimituksen ajan ja oli niin enkeliä koko päivän, tietenkin kun kaikki halusi vauvaa hoitaa niin tyytyväisenä kulki sylistä syliin ja nukkui aina välillä jonkun sylissä. Neiti sai nimeksi Minka Julia. Nyt vaan opetellaan kutsumaan neitiä nimellä Enimmäkseen kyllä tulee sanottua vauva, neiti, pikkanen, lapsi yms kuin oikealla nimellä. Olis pitänyt alkaa puhutteleen nimellä heti synnyttyä et olis nyt helpompi. Nimi oli päätettu jo rv10 tienoilla. Näin silloin unta että hoidan Minka nimistä tyttövauvaa. En kyllä tiedä mistä uneeni kyseisen nimen sain, koska en tunne yhtään Minka nimistä ihmistä.
 
Sintura, meidän koulussa oli tyttö joka nimi oli Vaava... Vai oisko se kirjoitettu yhdellä aalla (Vava)? Mut kumminkin. Aika outo? :D Niinkun viivi mut ei sinnepäinkään.

Meillä on nimijuhla 17.7., ohjelmaa en oo vielä suunnitellut mutta syömistä ja musiikkia ainakin. Laittakaapa tänne mitä toimitukseen on kuulunut! Kirkollisessa on tietty aina omansa, mut kun meidän juhlasta ne puuttuu niin mitä tilalle? Isi pitänee puheen ja kertoo nimen, ja sisko varmaan soittaa viulua, mut onko jollain jotain kivoja nimiäisperinteitä?
 
Sofi: Meillä on kans nimiäiset 2.7. ja olen ihan pihalla, että mitä ohjelmaa sellasiin kuuluis järjestää?! Eli myös minä kaipaisin hyviä ideoita! :)
 
Meillä oli viime sunnuntaina 12.6 ja pidettiin tilaisuus srk:n tiloissa. Vieraita oli noin 30 ja pitopalvelu hoiti tarjoilun. Pääsin ihanan helpolla, kun ei tarvinut kuin saapua paikalle, ei siivousta, tiskausta eikä leipomista! Suosittelen! Lysti maksoi noin 663 euroa, mutta kyllä sen mielellään maksaa.
 
Meilläki oli jo ristiäiset 12.6 tossa pelimannitalolla ja onnistuneet juhlat oli.mie olin leiponut kaiken ite. ja neidin nimeksi tuli Heta Maria Katarina
 
Meillä on nimiäiset 17.7. Ohjelmaa ollaan jonkun verran mietitty jo valmiiks. Vauvalle tulee kummit, joten heidät varmaan esittelemme ensiksi, ja heistä yksi lukee pätkän Kahlil Gibranin kirjasta Profeetta. Minä luen Ennen kuin minusta tuli äiti -runon, sen jälkeen mies kertoo vauvan nimen ja yksi kummeista lukee kummitodistuksen ääneen. Sitten varmaan nostetaan maljat vauvalle ja siirrytään kahvittelemaan. Tietenkin jos joku vieraista on puheen pito tuulella niin vapaasti saa puhua :)

Vauvalle hommaamme pienen kukkaseppeleen, sen laitamme hänelle päähän joko heti juhlan alussa tai siinä vaiheessa kun vauvan nimi paljastetaan. Kummitodistusten lisäksi hankimme nimenantotodistuksen jonka kaikki vieraat voivat allekirjoittaa.
 
Hei! :) Meillä ristiäiset 26.6. Ja ne pidetään mun vanhemmilla eli mummulassa ku sielä paljo tilaa yms. Lössiä tulee n.30 vaikka vaan omat perheet kutsuttii ja pari muuta, kummallaki vaan aika isot perheet. Jännittää vähäsen ku lapsi kastetaan ortodoksiksi koska isänsäkkin on, jtn on vähän erillainen tilaisuus mihin on tottunu. :) Vauvan kastaa Isä Antero.
Itse en ole mitään erikoista ohjelmaa keksiny lähinnä vaan tarjoamisia! Väsersin jopa kutsukortit ja ne on jo lähetetty voin laittaa kuvaaki jos vaan osaan :P Mut joo mun mielestä ruoka on tärkeää koska siitä tulee aina hyvä mieli tai lähinnä haluan vaan että on kivat tarjoamiset :D ja silleen ei oo pitkään aikaan mitään juhlia ollu niin kiva vähä panostaa. Laitampa tähän et mitä meil on tarjolla:
 
Menu
Kinkkuvoileipäkakku
Lohivoileipäkakku
Lohisalaatti
Taatelisalaatti
broileripiiras
patonkiviipaleet +yrttilevite
täytetytkananmunat

2xMangokakku
Leipäjuusto +lakkahillo
Kääretorttu
Persikka-rahkapiirakka
Kuivakakku

Kahvi
Tee
Booli(alkoholiton)
Mehu ja vesi


Mul siis on myös isoapujoukko tekemästtä näitä


 
Voi ihanat kutsut siira teillä! Pitäsköhän itekki väkertää jotkut tommoset nyt kiireenvilkkaa :) Mä en oo saanu vielkää päätettyä mitä tarjois tuolla ristiäisissä, tuntuu ihan ylivoimaselta päättää. .Ja kastemekkoki pitäs käydä ostamassa.. Ehkä tossa juhannuksen jälkeen vois aktivoitua :)
 
Kiitos! :) saa kivan muiston myös vauvakirjaan! Meillä onneksi ukon puolelta kastemekko jonka anoppi on tehnyt ja on kiertänyt jo monet ristiäiset niin ei tarvii ostaa.
taidan jättää persikkapiirakan pois menusta ja juomaksi tulee viel kotikaljaa. (kiitos mummun)
Jos joku noista kiinostaa niin voin heittää ohjetta jos vaan itse satun sen tekemään. Mango kakku on tosi hyvä ainaki! se on juusto kakku mut ei oo liian makiaa, se on aina menny ku kuumille kiville! suosittelen lämpimästi. Ite halusin teema väreiksi ruskean ja keltaisen, ja siitä sitte lähin kehittelemään ruokia mis vaikka toistuis samat värit jne. :)
 
Meilläkin on 16.7 nimiäiset, ei kumpikaan kuuluta kirkkoon.
Kutsutaan lapsen isovanhemmat, sekä tädit ja sedät perheineen ja laskin että jos kaikki tulee niin parisenkymmentä vierasta olisi.

Kummihomman kanssa olen vieläkin ihan hukassa, kysyäkö vai ei. Mutta ehkä en stressaa siitä tässä  kohtaa, kummithan voi kysyä myös vaikka vasta vuoden päästä, silloinhan ainakin näkee ketkä muutenkin on lapsen elämässä mukana.

Bileet pidetään mun äidin kesämökillä ja ajateltiin että päivällä tarjottais kahvit, voileipä- ja kermakakkua yms. ja sitten vois jäädä vielä saunomaan ja grillailemaan ne jotka haluaa.

Mistään ohjelmasta tai puheista ei ole mitään ideaa, kai sitä jotain pitäis? Nimi on jo kokonaisuudessaan kaikilla tiedossa joten sen paljastamisesta ei mitään seremonioita saa...
Teetin fotonetissä kortit jossa on lapsen kuva, runo ja nimi sekä syntymäaika ja -mitat. Lähetän ne myös ilman nimiäiskutsuja omille tädeille ja enoilleni ihan huvin vuoksi. Tosi kivoja korttipohjia siellä ja maksaa n. euron kpl :)
Sitä kutsun tekstiä olen pähkäillyt, ja alkais olla jo vähän kiirekin lähettää ne. Huokaus ja stress....:D
 
Takaisin
Top