Ristiäiset ja nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nimiäiset pidettiin 10.12. minun vanhempieni luona. Meillä mummot vastasivat järjestelyistä, itse tilasin vain mieleiseni kakun tytölle ystävältäni, etsin juhlavaatteet ja askartelin kutsukortit. Näin vältyin siivoamiselta ja juhlien järjestämisen stressiltä. Me vain ilmestyimme paikalle. :)

Meillähän oli nimiäiset jo lähes kaksi viikkoa sitten. Tein itse miehen avustuksella ainoastaan suolaisia joulutorttuja, muuten tarjottavat tuli pitopalvelusta ja edullinen tila oli vuokrattuna eli ei tarvinut siivotakaan. Kahdet edelliset nimiäiset olen järjestänyt itse kotona, nyt halusin päästä helpommalla, suosittelen!
Mitä laitoit sisälle suolaisiin joulutorttuihin.

Mitä laitoit sisälle suolaisiin joulutorttuihin.

Ihan pelkästään vaan savuporotuorejuustoa ja kinkkukuutioita (niistä siis sekoitin keskenään sellaisen massan ja nökäreet sitä torttuihin) sekä päälle juustoraastetta. Olisin vielä itse halunnut paprikaa kuutioituna mutta kun se närästää anoppia ja appea niin en kehdannut laittaa (ja vissiin sitten kuitenkaan anoppi ei edes syönyt oikeastaan mitään koko nimiäisissä...)

Nyt ollaan saatu sovittua päivä & kellonaika, pappi ja juhlatila tytön kastejuhlaa varten. Kutsukortit tekeillä, tarjottavat mietitty. Nyt juhlitaan joulu ja uus vuos rauhassa, sit ruvetaan enemmän suunnittelemaan (ja stressaamaan :D ) kastejuhlaa, etsitään kiva kastemekko tytölle, jne. Ollaan päätetty tehdä kaikki tarjottavat itse (kaksi erilaista voileipäkakkua, piirakoita ja munavoita, täytekakku ja juustokakku nyt ainakin), tarvittaessa siskot auttaa! Vieraira tulee n. 30. Katsotaan mitä olen mieltä juhlien jälkeen, kannattiko kaikki duunata ite!! :D Pappi soittelee varmaan huomenissa ja sovitaan päivä millon tulee käymään kotona. Nimen miettiminen on tällä hetkellä kaikkein hankalinta - mikä nimi olisi täydellinen juuri meidän tytölle?! No, eiköhän me hyvä nimi keksitä!! :) Ihanaa joulun aikaa jokaiselle!! :)

Tiitu, kuulostaa että nautit juhlien järjestämisestä :)

Joo, pakko myöntää, nautin kyllä!! <3 :) Tykkään tosi paljon suunnitella, miettiä ja järjestää!! Odotan jo kuumeisesti, että pääsen tekemään koristeita täytekakkuun!! :D Mutta saa nähdä mikä fiilis on kastajaisten jälkeen. :D Onko takana monta valvottua yötä ja kauhea stressi, vai miten tyttö antaa järjestää ja tehdä. :)

Meillä miehen suvussa ei oo ollu tapana pitää lapselle mitään juhlia, vaan nimi on vaan ilmotettu kaikille jossain vaiheessa. Mä olisin halunnu ristiäiset, mutta koska niitä ei nyt tuu, niin järkätään pienet nimiäiset meillä kotona. Mukana on isovanhemmat ja mun siskot perheineen. Ja kaakun oon tosiaan tilannu.

Tänään lähetän itse tekemäni kutsukortit kastetilaisuuteen :)
Kakun tilaan valmiina ja ajattelin opetella tekemään itse lohivoileipäkakun, onko kenelläkään hyvää reseptiä? :D

Meillä suunniteltu ristiäisten pito tammikuun viimeiseen viikonloppuun. Ensin olin sitä mieltä että vain lähimmät (vanhemmat, sisarukset perheineen sekä kummit) pyydetään. Ja kaverit pyydetään ns. rääppiäisiin sitten iltapäivällä/illalla. Nyt vähän miettinyt josko pyytäisi kuitenkin kaverit myös kastejuhlaan, eihän siinä sen enempää tulisi hommaa.. loppujen lopuksi saisi juhlat 'nopeammin' pois alta :-D

Meillä on sama viikonloppu mielessä tammikuun lopusta. Eivät ole soittaneet seurakunnasta, että pappi olis estynyt (oletan että siis käy). Pitäis varmaan alkaa pikkuhiljaa laittaa kutsuja, joihinkin joulukortteihin merkkasin "save the date", olis kiva että moni pääsis. Meillä voi olla nämä elämämme ainoat ristiäiset, joten sikäli haluamme juhlistaa isommalla porukalla. Seurakunnan Emännällä on varmaan joulun vuoksi kädet täynnä työtä, että otan yhteyttä sitten pyhien jälkeen.

Meillä kanssa ristiäiset sitten tammikuun viimeisenä päivänä ja pappi tossa soitteli pari päivää sitten ja tulee ennen ristiäisiä meille kotiin käynnille ja suunnitellaan kastetilaisuus :)

Kortit olis sisätekstin liimausta ja lähetystä vailla valmiit , mekko löytyy , mutta sinne alle en tiedä vielä mitä pukea ja mikä liina pään alle ja tulee puklua ja omat vaatteet pitäis hoitaa..

Tarjoilut alustavasti mietitty mutta katsoo nyt miten sitten ehtii..

Oletteko te laulaneet ristiäisissä mitä lauluja/virsiä? Me ollaan ajateltu, että laulettaisiin yhdessä kaikkien kanssa yksi virsi (sekin vielä mietinnässä, että mikä) ja sitten mies tai sukulaistyttö laulais yhden laulun. Nyt tuo "yksin laulettava laulu" on kuumeisesti mietinnässä. Luulen, että tuo virsi on lopulta helppo päättää, mutta mikä voisi olla hyvä laulu toiseksi lauluksi? Paljon vaihtoehtoja, mutta mikä olisi lopulta se paras?! Vinkkejä otan vastaan!! :happy:

Tiitu, mua alkaa itkettää jo pelkkä ajatus että pitäisi joku lastenvirsi laulaa oman pienokaisen ristiäisissä (siis porukalla). Eka laulu, mikä mulla tuli mieleen on ennemminkin nuoruuteen kuin lapsuuteen liittyvä, niin "Nuoruus on seikkailu". Ehkä vähän vanhemmalle suunnattu, mutta tämä pälkähti mieleen.

Esikoisen ristiäisissä itkin koko toimituksen alusta loppuun. Tai oikeammin itkin jo ennen kuin kukaan oli mitään sanonutkaan. Laulettiin silloin jumalan kämmenellä ja ystävä sä lapsien.

Tiitu, mua alkaa itkettää jo pelkkä ajatus että pitäisi joku lastenvirsi laulaa oman pienokaisen ristiäisissä (siis porukalla). Eka laulu, mikä mulla tuli mieleen on ennemminkin nuoruuteen kuin lapsuuteen liittyvä, niin "Nuoruus on seikkailu". Ehkä vähän vanhemmalle suunnattu, mutta tämä pälkähti mieleen.

Oi miten ihana kappale tuo olisikaan! Toinen hyvä on Johanna Kurkelan ainutlaatuinen.

Huoh, kaksi kummeiksi pyydettyä on vastanut myöntävästi :) Mä oon ihan liikuttunut, miten oma kummityttöni ilahtui kysymyksestäni. Vasta äsken hän oli ristiäisissä sylissäni ja sain äitinsä kanssa armottoman tirskunauruhepulikohtauksen... jaa, no onhan siitä pian 24 vuotta... :)

Mekin tänään kysyttiin serkkuani kummiksi kun hän kävi kahvilla, ja hän vastasi myöntävästi. :) Aiemmin kysyimme miehen veljeä ja hänkin suostui. :)

Huoh, onpa hyvä kun on tämmöinenkin ketju, että voi vähän vinkkiä saada, mitä juhlissa vois tarjoilla. Olen ottanut pitopalveluun yhteyttä, ja katsotaan jos siitä mitään tulee (muukin varaus sille päivälle, pieni paikka, vähän vaihtoehtoja). Varmasti tekevät tarjottavia, mutta tarvitsisin myös "tarjoilijan", järjestelemään. Kaste on suunnitteilla kirkkoon ja ruoka ja kahvit olis pappilassa. Srk ei kuulema tarjoa apuaan, eli näillä mennään. Meillä on suunnilleen kaikki vieraat tulossa kaukaa, joten eipä oo käsipareja oikeestaan tässä lähellä. Ei voi kun toivoa, että tästä saadaan juhlat kursittua kokoon..

Katjusha, kannattaa valita sellainen pitopalvelu, josta saat kaiken ellei lähipiirissä satu olla emäntää, joka auttaa. Minä valitsin tarjottavat pääosin pitopalvelun suositusten mukaan. Kerroin suunnilleen, mitä haluan ja hän ehdotti sen mukaan, mitä tekee. Kaikki oli hyvää ja riittävästi. Pitopalvelu tuli ennen juhlia kotiin, järjesti kaiken paikoilleen, tarjoili ja siivosi pois.

Takaisin