Ristiäiset ja nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei miten se menee, pitääkö itse välittömästi ilmoittaa jonnekin isyysasioihin liittyen kun vauva syntyy? Haluaisin että se 30 päivän aika alkaisi heti siitä kun lapsi syntyy, olisi kiva saada ristiäiset mahdollisimman nopeasti. Vai lähteekö syntymän jälkeen välittömästi tieto jonnekin?

Teittekö isyyden tunnustuksen neuvolassa? Neuvolaan pitää ilmoittaa syntymä ainakin, sieltä kai se tieto lähtee lastenvalvojalle. Näin olin ymmärtävinäni. Vai kelalta? En ole varma, mutta minulle ei ole sanottu, että lastenvalvojalle enää erikseen pitäisi mitään ilmoittaa. Meillä on keskiviikkona jo vauvan kanssa neuvola, niin varmistan vielä kyllä. Pakkohan sen 30pv on alkaa juoksemaan syntymäpäivästä, ei kyllä voi olla niin hölmösti, että odotteleevat, että äiti soittaa et nyt voidaan aloittaa laskemaan päiviä.. :D

Tehtiin joo tunnustus neuvolassa mutta jäi kyllä ihan epäselväks että onko kaikki sillä ok :D oon niin hajamielinen mutta pitää kyllä itekkin yrittää muistaa kysyä asiaa neuvolasta :D ettei tosiaan kukaan oottele mun puheluita suoraan synnäriltä :P

Meilläkin on nimiäispäivä lyöty lukkoon (10.12.), kutsut menneet perille, juhlatila hoidettu ja tarjottavat tilattu. Itse teen kuitenkin suolaista tarjolle vaikka oli tarkoitus tilata kaikki tarjoiltavat. Itselle olen mekonkin hankkinut ja miesväellä on ennestään juhlavaatteet ja pikkuisen vaatteet tulevat joulukuun alussa. Eli kaikki on hyvällä mallilla. Tai nimestä pitää vähän miehen kanssa keskustella vielä kun hän on ruvennut nyt arpomaan, että onko etunimi hyvä vai ei; mun mielestä se on täydellinen!

Me ollaan päätetty päivämäärä ja ajattelin kutsut tilata nyt vklp. :)

Pojalle tulee yksi kummi. Kummi on yksi läheisimmistä ystävistäni ja hänen tehtävänsä on vain se, että muistaa poikaamme rukouksissaan. Hänen virkaansa voisikin nimittää rukouskummiksi. Toki toivon, että hänestä tulee erityinen aikuinen pojallemme :) Ketään muuta en edes tosissaan harkinnut kuin tätä ko. ihmistä, mutta kovasti mietin, että onko OK valita pelkästään yksi naiskummi pojalle. Jotenkin luontevampaa olisi olllut, et pojalle mieskummi. Mut ku ei ketään toista olisi osannut aatella, niin päätimme pyytää häntä. Jospa sukupuolella ei tässä asiassa olisi lopulta merkitystä!

Pidämme ihan vaan juhlat vauvan kunniaksi. Nimi on jo kaikkien tiedossa ollu syntymästä asti ja emme halua kastaa vauvaa.

Joku kavereistamme tai seurakuntamme pastori tulee vähän alustamaan jotakin ja rukoilemaan vauvan puolesta. Sit lauleskellaan varmaan pari laulua.

Tällä kertaa juhlimme omassa kodissa (esikoisen juhlat oli vanhemmillani). Ei oo tässä vuoden vanhassa omakotitalossa vielä monia juhlia ollutkaan :)

Meillä on kastajaiset kotona 3.12. Molemmille tulee mun serkut puolisoineen kummeiksi. Toinen heistä on itsekin kaksonen :)
Molempien vanhemmat ja mummot sekä mun molemmat veljet tulevat vieraiksi. Aika pienet juhlat pidetään.

Huomenna on kastejuhla. Pieni tapahtuma jossa vain meidän sisarukset ja vanhemmat. Äsken mun mummoni toi älyttömän kokoisen kakun,jotain leivoksia ja karkkia ja kukkia yms. Olin jo laittanut kaiken tarjottavan itse valmiiksi ja nyt en tiedä minne survon nuo kakut ja muut.. Ärsyttää,kun hän ei voinut edes kysyä tarvitsenko mitään vaan ilmoittamatta tuli kakkujensa kans. Minä niin inhoan kaikkea ylimääräistä hössöttämistä.. Turhaa stressiä vaan saa aikaan.

Nyt on vauvalla nimi ja kaikki sujui hyvin. Pappi hämmästeli perheemme suurta lapsi lukua,harvoin kuulema tavannut yhtä isoja perheitä. 5 lasta ei itsestä tunnu erityisen paljolta,niin tottunut ilmeisesti tähän hulinaan. Ja tuli mummon tuoma kakkukin syötyä,vaikka alkuun tuskailin siitä. Hormoonit välillä heittää pienestäkin

Me päätettiin pitää kastejuhla vasta vuoden vaihteen jälkeen vaikka neiti syntyi jo marraskuun alussa. Päivä jo sovittu ja pappi varattu. Ja pienet juhlat tulee. Vain kummit ja mummit ja meidän omat sisarukset. Tarjottavat taidan tilata :grin

Me päätettiin pitää kastejuhla vasta vuoden vaihteen jälkeen vaikka neiti syntyi jo marraskuun alussa. Päivä jo sovittu ja pappi varattu. Ja pienet juhlat tulee. Vain kummit ja mummit ja meidän omat sisarukset. Tarjottavat taidan tilata :grin

Meilläkin vasta kastejuhla tammikuussa vaikka poika syntyi myös marraskuun alussa.
Mekin tilataan osa tarjottavista valmiina :)

Mie oon nyt alkanu suunnittelee nimiäiskakkua :) Tammikuussa pidetään juhla kun en jaksa tän vuoden puolella ruveta järjestää, tytöllä ikää alle 2kk kuitenkin kun juhla on, eli ei se kovin myöhästä oo sillon. Tilasin just koristelutarvikkeita ni saan kakun tehtyä, oon tykästyny sokerimassakoristeisiin mut ennen lapsia ei oo ollu mihinkää tarvetta leipoa, nyt alan harjottelee kakkujen koristelua :grin Ite meinasin siis kakun tehä ja miun äiti varmaan tekee muut tarjottavat.

Muokattu viimeksi:
Meilläkin vasta kastejuhla tammikuussa vaikka poika syntyi myös marraskuun alussa.
Mekin tilataan osa tarjottavista valmiina :)

Mitä sitä turhaan ressaamaan tosiaan niiden tarjottavien leipomosesta kun on ihan oma ammattikunta tekemässä kaakkuja ym :hilarious: ja ei millään ehtis ennen joulua jotenki kun haluaa vähä hakea rytmiä päiviin neitin kans.

Mitä sitä turhaan ressaamaan tosiaan niiden tarjottavien leipomosesta kun on ihan oma ammattikunta tekemässä kaakkuja ym :hilarious: ja ei millään ehtis ennen joulua jotenki kun haluaa vähä hakea rytmiä päiviin neitin kans.

Sama täällä :)
Päädyttiin tuohon tammikuuhun koska joulukuussa on kaikkea ja osa perheestä on reissussa joulun niin tammikuussa sitten pääsee kaikki paikalle :) eilen aloin vähän suunnittelemaan että mitä kaikkea tarvitsee ja mitä pitäis tilata :)

Meillä ei ookkaan ristiäisiin kun enää muutama viikko. Pitäs varmaan harjoitella taas sillä sokerimassalla leikkimistä. Ne nimikirjaimethan voisi tehdä oikeestaan jo valmiiksi, ne säilyy kumminkin.. tai sit teen muutamaa päivää aikaisemmin.
Meinasin päälle siis jotenkin taiteilla tulevan nimen ja sit yritän saada aikaisekseksi Ainu-pupun siitä massasta. Toivottavasti tunnistettavan sellaisen... tai sit se on pelkkä pupu :hilarious:
Mietin, että mustat osiot ois niin helppo vaan maalata sille pupulle, maalaamisessa oon pikkusen parempi mitä muotoilussa.. Nimikään jos ei onnistu, ni sit sutasen maalata sen varmaan elintarvikevärillä siihen sokerimassan päälle. Tai sit kirjotan nimen paperille ja isken coctailtikkuun kiinni ja tikku kakkuun, siinä nimi. :grin

Myö ei olla viel kauheest mietitty ristiäisii, ne on varmaa vast joskus tammi-helmikuussa ku vauva synty joulukuun alussa. Pelkkä nimen miettimine on tosi vaikeeta :woot: Ollaa mietitty kovast mut mikää ei tunnu sellaselt mikä sopis :D
Aateltii kyl pitää mahdollisimman pienet ristiäiset, lähisuku ja kummit tulee, kaverit tulkoo sit vaikka myöhemmin :) Meinasin ekan et tilataa tarjottavat valmiina mut taidankin hyödyntää sukulaisia ja tehdään itse. Ei onneks kovin kummosta tarvi ku porukkaakaa ei luultavasti kauheesti tuu. Paikka on vielä ihan auki et missä mahollisesti pidettäs. Pitää tiedustella onko seurakunnalla jotain paikkoja edullisesti vuokralla. Meillä pidettäs muuten jos ois kesä et sais osittain oltuu ulkona mut tänne ei oikein muuten mahdu.

Mites muuten noi ristiäisten järjestelyt tapahtuu tai siis pitääkö ite vaa jossai vaihees ottaa pappiin yhteyttä ja jos pitää ni missä vaiheessa kannattaa tehä? Ja ootteko ekan varannu papin ja sit vast paikan vai toisin päi?

Myö ei olla viel kauheest mietitty ristiäisii, ne on varmaa vast joskus tammi-helmikuussa ku vauva synty joulukuun alussa. Pelkkä nimen miettimine on tosi vaikeeta :woot: Ollaa mietitty kovast mut mikää ei tunnu sellaselt mikä sopis :D
Aateltii kyl pitää mahdollisimman pienet ristiäiset, lähisuku ja kummit tulee, kaverit tulkoo sit vaikka myöhemmin :) Meinasin ekan et tilataa tarjottavat valmiina mut taidankin hyödyntää sukulaisia ja tehdään itse. Ei onneks kovin kummosta tarvi ku porukkaakaa ei luultavasti kauheesti tuu. Paikka on vielä ihan auki et missä mahollisesti pidettäs. Pitää tiedustella onko seurakunnalla jotain paikkoja edullisesti vuokralla. Meillä pidettäs muuten jos ois kesä et sais osittain oltuu ulkona mut tänne ei oikein muuten mahdu.

Mites muuten noi ristiäisten järjestelyt tapahtuu tai siis pitääkö ite vaa jossai vaihees ottaa pappiin yhteyttä ja jos pitää ni missä vaiheessa kannattaa tehä? Ja ootteko ekan varannu papin ja sit vast paikan vai toisin päi?
Meille tullut joka kerta seurakunnalta kirje,jossa on esitäytetty lomake vauvan nimeä varten,sitten löytyy seurakunnan puhelin numero josta varata pappi ja mahd.kaste tilat. Lista kaikista alueen papeista yms. Ja ohjeita kastajaisten järjestämiseen. Vauva tais olla reilun 2vkoa kun tuli tuo kirje

Jewell, meille tuli eilen se seurakunnan kirje, muksu syntyi 25.11. Kirjeessä oli kaikki lomakkeet ja ohjeet yhteystietoineen. Täällä jos pitää kasteen kirkossa on seurakuntakodin vuokra 50€ kahvitilaisuutta varten. Meinattiin ensisijaisesti pyytää meidän vihkipappia kastamaan (kaveri), mutta jos ei saada, niin sitten vaan srk:n pappi.
Tammikuussa meilläkin on ristiäiset. Sisko meinasi leipoa gluteenittomat ja maidottomat eväät. Pakko kai on joku keitto olla pitkänmatkalaisille. Ihan vähällä ei pääse, vaikka miten päin aattelee.

Mie meinasin siihen kakkuun taiteilla sokerimassasta nimen kirjainmuoteilla jotka tilasin. Täytyy varmaan joka vuos jatkossa laittaa lasten synttärikakkuihin nimi ettei muotit jää liian vähälle käytölle :hilarious: Ja sokerimassakukkasten tekoa täytyy harjotella etukäteen, ne onneks säilyy niin voi tehä useemman päivän aikasemmin. Ja useempana päivänä... kun hermot menee kuitenkii :grin

Kyllä minäkin itse meinaan tarjottavat tehdä. Minulle se on ihan terapiaa, kun saa näpertää koristeita.. Esikoisen kakkuun tein sokerimassasta vaaleansiniset tennarit ja juurikin noilla kirjainmuoteilla nimen. Voileipäkakkukin tulee tehtyä ym.. Yleensä vähän lähtee käsistä nuo tarjoilut, mutta onneksi meidän suvussa on paljon herkuille persoja ihmisiä, että hukkaan ei ole vielä koskaan mennyt.
Ajankohtaa nimiäisille ei olla vielä edes mietitty, juhlitaan nyt ensin joulu pois alta. Nimikin on vielä miettimättä..

Takaisin