rinnat ja maito

Reesti

Silmät suurina ihmettelijä
Hei.
Olisi kiva kuulla miten on teidän rintojen laita, ovatko arat tai kasvaneet? Joko on maitoa tullut vai koska sitä pitäisi alkaa tulla?


 
Elikkäs itsellä menossa 12+1 tänään ja rinnat ja erityisesti nännit ollu tosi herkillä. Kasvua ei ainakaan pahemmin huomattavissa. Illalla kun puristelin rintaa niin tuli jotain nestettä nännistä, sellaista kirkasta vähän kellertävää, olisko ollut jo jotain maidon esiastetta? Ensimmäinen raskaus menossa ja kaikki niin outoa.
 
Mullakin on rinnat tosi arat ja tuntuu jotenkin painavilta. Tuntuu, että rintsikan olkaimet porautuu päivän mittaa olkapäihin ja sitten on niskat kipeet. Ja pitää varmaan ostaa uudet uikkarit ennen ensi kuun lomaa... Tuntuu meinaan, että noista nykysistä pursuaa ulos. :D
 
Itsellä toinen raskaus ja ensimmäinen lopetti tissin syönnin 8kk iässä, sen jälkeen tullut edelleen puristamalla maitoa rinnoista. Eli poika on nyt ollut 9kk ilman tissiä ja nyt on loppunut maidon tulo. Jo oli aikakin. Tissit ovat kyllä taas alkaneet kasvaa ja tuntuvat raskailta kovilta ja herkiltä. Saa nähdä alkaako taas maitoa erittymään jossain vaiheessa raskautta. 
 
Joo, rinnat ovat nyt yht äkkiä pyöristyneet reilusti ja vähän arat koskettaessa.

Mulla on tullut maidon tapaista rinnoista puristaessa melkein aina, ei liity raskauteen.
Esikoisen kanssa ainakin se varsinainen maito nousi rintoihin vasta synnärillä.
 
Mulla ensimmäinen oire raskaudesta olikin juuri tuo, että rinnoista puristettaessa tuli maitoa/maidonoloista nestettä.

Ensimmäisen kerran huomasin yhteyden keskenmenoon (5+2 viikolla) johtaneessa raskaudessa alkukesällä. Heti keskenmenon jälkeen maidontulo lakkasi, kunnes sitten muutaman viikon päästä maitoa alkoi taas rintaa puristettaessa tulemaan. Siitä siis tiesinkin jo ennen kuukautisten poisjääntiä ja ennen plussatestiä, että meitä oli onnistanut! 
 
Mulla tuli esikoisesta sitä ensimaitoa jo todella aikaisin, pidin liivinsuojuksia jo vissiin rv 15 alkaen. No imettäminen kesti sitten vain 2 vko :( Nyt rinnoissa näkyy selvästi verisuonet ja olen saanut "kahdet nännit" :D  Rinnat on siis turvonneet nännien kohdalta :D

 

Mulla alkoi esikoisen odotusaikana valua maitoa muistaakseni rv 17-20 tienoolla. Ihan yllättäen alkoi valua ja paita kastui... Sen jälkeen rauhoittui ja sitä tuli lähinnä saunoessa. Imetys onnistui hyvin sen jälkeen, kun maito nousi. Toivottavasti imetys onnistuu myös nyt.

Mulla ei muuten loppunut koskaan kunnolla maidon tulo. Vissiin vähän sama tilanne kuin totorolla. Kysyin jo lääkäristäkin, että mitä tämä on, kun 6 vuotta imetyksen lopettamisesta tulee vielä maitoa, jos kokeilee. Prolaktiinikokeita otettiin ja ne oli ok. Joillakin vaan jää se eritys päälle. Outoa.

 
Tiedustelisin, onko kellään muulla rinnat muuttuneet super-herkiksi kylmälle? Esimerkkinä oma tilanteeni, jossa rintojen "kylmäherkkyys" oireilee siten, että ei tarvitse kun hetken palella sormia tms. ja rinnat myötätunnosta vetää kohmeeseen ja sen jälkeen varsinkin nännit on aivan törkeän kipeät. Hieromalla ja lämmittelemällä tilanne hiljalleen siitä helpottaa, mutta tuskaa ja sen suuruutta voisi verrata lapsuuden varpaiden palelluttamiseen. Se kamala pakotus ja kipu, joka asettuu vain ajan kanssa.

Onko muilla tällaista? Odotan ensimmäistä ja tämä ihana raskausoire on kyllä yksi viheliäisimmistä...
 
Itselläni olen huomannut, että nännit ovat väriltään tummemmat ja kyllä rinnatkin ovat kasvaneet. Ostin tässä hiljattain parit uudet rintsikat, kun vanhat alkoi olemaan hieman tiukahkot. Muuten ei ole tullut mitään kummempia muutoksia. Olen ostanut itselleni yökäyttöön sellaiset Sloggin toppimalliset rintsikat ja mielestäni antavat yöksi ihan riittävän tuen. Luulen, että ne auttavat sen verran, ettei esim. alkuraskaudessa rinnat tulleet ihan kamalan kipeiksi.
 
Nännit on hiukan aiempaa tummemmat, mutta eipä täällä ole mitään kummoisia turvotuksia näkynyt. :P Tällaisena minitissinä huolisin kyllä kunnon rinnat, mutta pahoin pelkään, ettei raskaus ja äitiyskään niitä miulle suo. :D
 
Se on kyllä jännä et net joilla on pienet rinnat, valittaa jo raskauden alkuvaiheessa et ei nää kasva jne. Itse taas todella rintavana toivoisin, että pysyisivät edes normaalissa koossaan, mutta eihän se niin hienosti voi mennä. Heti alku vaiheessa rinnat turposivat ja olivat todella arat mille tahansa kosketukselle. Nukkuminen olikin se haastavin vaihe.

Joku puhui erityisen kylmän arkuudesta...minulla myös sitä esiintyy. Vaikka ulkona olisi ihan vain aste pakkasta ja normaalit vaatteet ja takki päällä niin tulee sellainen kylmä aalto rinnoille. Tämähän voi merkitä sitä, että maidon noustua ja imetyksen aloituksen jälkeen rintatulehdukset ovat herkempiä, ei tosin kaikilla.

Kävin vastikään imetystukiryhmän odottavien äitien tapaamisessa, jossa sai runsaasti infoa imetyksestä, niin alusta kuin muistakin mahdollisista ongelmista. Siellä kerrottiin mm. että maitoa voi hyvinkin tulla ennen synnytystä, mutta todellisen maidon tulon aiheuttaa istukan irtoaminen. Sitäkin painotettiin, että imetys vaatii hyvää hermoa ja sinnikkyyttä. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Itse olen kyllä todella tyytyväinen, että tuli käytyä. Täällä seudulla puhutaan paljon, että sairaalalla kätilöt eivät tiedä/ osaa neuvoa imetysasioissa juuri laisinkaan tai sitten ne neuvovat ns. väärin. Onhan siellä toki niitäkin, jotka osaavat neuvoa, mutta ei kaikki. Itselläni eniten hirvittää kaiken kuulemani perusteella, että ne pilaavat minun ja lapseni välisen imetysmatkan antamalla vauvalle pullomaitoa synnärillä. Täällä sekin kuulemani hyvin yleistä, että joku hoitaja tulee ja ilmoittaa vain, että lapsi viedään nyt punnitukseen, mutta eipä sitä takaisin tuodakkaan, jos et itse hae tai mene mukaan. Samalla mikäli se painokäyrä ei ole nousussa tuupataan pulloa suuhun. Eihän se muuten haittaa, mutta se pullon käyttö vain voi heikentää vauvan imuotetta ja aiheuttaa ilmavaivoja. Ja se pelottaa eniten sillä äitini kertoman mukaan itse olen puoli vuotta hutanut koliikissa, joten huh hah hei...

Että näin täällä. Muutenki koko synnärille meno hirvittää, kun on sattunut ultriin jotenki tylyt kätilöt niin ei paljoa heidän naamat lämmitä sitten kun se H-hetki koittaa...
 
Mulla on rinnat alkaneet kasvaa ja ovat olleet turvoksissa ihan koko raskauden ajan. Ne eivät myöskään ole mitään pienintä koko alunalkaen, ja jouduin ostamaan uusia rintsikoita jo alussa. Nyt nekin alkaa olla pieniä, oikeastaan mulla on enää yhdet joita voin pitää ja niissäkin on pitsiä joka aiheuttaa kutiavia painaumia :( Jotenkin ei jaksaisi aloittaa sitä rintiskoiden ostorumbaa sovituksineen.

Viime viikolla huomasin ensimmäisen kerran, että nännistä herahti tippa. Se oli saunomisen jälkeen ja senki huomasin vain koska nänniä nipisteli ja aloin katsomaan on siinä joku haavauma. Sen enempää ei ole erittynyt ja ihan kiva jos ei ihan vielä eritykään.

Mulla on sisko töissä kätilönä, pitääpä kysyä hältä onko täällä synnärillä semmosta mitä puhutaan :)
 
Moikka!

Minullakin rintojen kasvu alkoi raskauden alusta jo. Aluksi olivat todella arat, ja nyt n. kuukausi sitten rintoihini alkoi muodostua raskausarpia. Kuppikoko on kasvanut 2 kokoa suuremmaksi. Itselle oli jotenkin ns. järkytys, kun kuvittelin, että rintani ovat ehkä kasvaneet yhden koon isommiksi, ja kun kokeilin sitten niitä liivejä niin EI rintani mahtuneet niihinkään. 

Taitaa vielä synnytyksen jälkeenkin kasvaa ainakin yhden/tai kaksi kokoa isommiksi. 
 
Mulla on kasvanut ehkä vajaan yhden koon, muutenkaan en omaa isoa varustusta :D Mutta hyvin sujui imetys viimeksi ja toivon, että niin käy myös nyt. Ja synnytyksen jälkeen imetyksen käynnistyessä rinnat turposi lisää, mutta se tasottui kyllä.

Mulla ei ole ollut isompaa arkuutta, mutta aina välillä vihloo nännejä ja maitoa tihkuu hiukan. Pitäisi kai alkaa jo käyttää liivinsuojuksia, kun maitotippoja tulee liiveihin ja yöllä yöpaitaan. Ei onneksi valumalla tule, tippoja vain!
 
Lohdutuksen sana, useimmissa sairaaloissa ei todellakaan ole nykypäivänä tapana tarjota pulloa koska äidin maito on niin ravinteikasta että vastasyntyneelle riittä vain muutama tippakin ja paino nousee silti. Ensinhän se kyllä laskee mutta lähtee uuteen nousuun ja syntymäpaino tavoitetaan taas muutaman päivän päästä. Kunhan se jo sairaalassa on menossa ylöspäin niin kaikki pitäis olla hyvin eikä mitään lisämaitoa tarjota. Näin ainakin TYKSissä.
 
Seuraa tarina siitä, miksi en osta imetysliivejä etukäteen!

Esikoisen kanssa rinnat kasvoivat pari kuppikokoa raskauden aikana. Maidonnousun yhteydessä rinnat turposivat loppuraskauden noin D-kupista pariksi viikoksi jonnekin H:n tienoille, jonka jälkeen tilanne rauhoittui täysimetyksen ajaksi E:n paikkeille. Imetyksen vähetessä rinnat palautuivat hiljakseen normaalikokoonsa.

Tässä raskaudessa kuppikoon kehitys on ollut samanlaista. Maidoneritystä ei ole havaittavissa ja jos asiat etenevät kuten esikoisen kanssa, maitoa tulee vasta synnytyksen jälkeen. En kuitenkaan osta imetysliivejä etukäteen, kun en tiedä miten tässä kokokehityksessä vielä käy.

Tavallisesti rintavarustukseni on pienenpuoleinen tai enintään normaali ja tuo H-kokemus opetti, että en ikimaailmassa halua ylikokoisia silikoneja. Ei niiden jättipallojen kanssa voinut nukkua, liikkua tai muutenkaan olla, kun ne olivat koko ajan tiellä. Tuijottelua kyllä sain osakseni, kun olin muuten normaalipainoinen. Tuijottelijat tosin katosivat kun tulin haisteluetäisyydelle. Sitä maitoa nimittäin riitti...
 
Täällä oli raskauden alussa rinnat arat. Nännien väri ei ole muuttunut eikä rintojen koko ole kasvanut vielä yhtään. Raskaammilta rinnat kyllä hieman tuntuvat. Nännien päihin ilmestynyt valkoisia "pisteitä" ja useita viikkoja sitten olin bongaavinani pientä eritystä. Sen jälkeen ei mitään.
 
Harjoitusmaitoa tuli toissapäivänä saunan jälkeen. Huimaa!

Mä olen aina ollut pienirintainen ja mulle lupailtiin, että raskauden myötä miekin saisin oikeat rinnat. Pöh, kuppikoko on kasvanut ehkä puolikkaalla ja tissit vaikuttavat jopa aiempaa pienemmiltä, kun maha niiden alapuolella on kasvanut.... Hö, olin niin odottanut tätä. :D
 
Mullakin tulee saunassa tuota harkkamaitoa ja päivisin muutamia tippoja, huomaa siitä, kun liivit ovat nuhruiset.

Minä myös pienirintainen ja koko on kasvanut just ehkä sen puolikkaan. Imetyksen aloitus tuo kokoa vielä jonkin verran, mutta kun maidontulo tasoittuu, kutistuu myös tissit taas... Mutta eipähän tarvi kärsiä hartiasäryistä ja vaateongelmista isojen rintojen takia!
 
Takaisin
Top