Se on kyllä jännä et net joilla on pienet rinnat, valittaa jo raskauden alkuvaiheessa et ei nää kasva jne. Itse taas todella rintavana toivoisin, että pysyisivät edes normaalissa koossaan, mutta eihän se niin hienosti voi mennä. Heti alku vaiheessa rinnat turposivat ja olivat todella arat mille tahansa kosketukselle. Nukkuminen olikin se haastavin vaihe.
Joku puhui erityisen kylmän arkuudesta...minulla myös sitä esiintyy. Vaikka ulkona olisi ihan vain aste pakkasta ja normaalit vaatteet ja takki päällä niin tulee sellainen kylmä aalto rinnoille. Tämähän voi merkitä sitä, että maidon noustua ja imetyksen aloituksen jälkeen rintatulehdukset ovat herkempiä, ei tosin kaikilla.
Kävin vastikään imetystukiryhmän odottavien äitien tapaamisessa, jossa sai runsaasti infoa imetyksestä, niin alusta kuin muistakin mahdollisista ongelmista. Siellä kerrottiin mm. että maitoa voi hyvinkin tulla ennen synnytystä, mutta todellisen maidon tulon aiheuttaa istukan irtoaminen. Sitäkin painotettiin, että imetys vaatii hyvää hermoa ja sinnikkyyttä. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
Itse olen kyllä todella tyytyväinen, että tuli käytyä. Täällä seudulla puhutaan paljon, että sairaalalla kätilöt eivät tiedä/ osaa neuvoa imetysasioissa juuri laisinkaan tai sitten ne neuvovat ns. väärin. Onhan siellä toki niitäkin, jotka osaavat neuvoa, mutta ei kaikki. Itselläni eniten hirvittää kaiken kuulemani perusteella, että ne pilaavat minun ja lapseni välisen imetysmatkan antamalla vauvalle pullomaitoa synnärillä. Täällä sekin kuulemani hyvin yleistä, että joku hoitaja tulee ja ilmoittaa vain, että lapsi viedään nyt punnitukseen, mutta eipä sitä takaisin tuodakkaan, jos et itse hae tai mene mukaan. Samalla mikäli se painokäyrä ei ole nousussa tuupataan pulloa suuhun. Eihän se muuten haittaa, mutta se pullon käyttö vain voi heikentää vauvan imuotetta ja aiheuttaa ilmavaivoja. Ja se pelottaa eniten sillä äitini kertoman mukaan itse olen puoli vuotta hutanut koliikissa, joten huh hah hei...
Että näin täällä. Muutenki koko synnärille meno hirvittää, kun on sattunut ultriin jotenki tylyt kätilöt niin ei paljoa heidän naamat lämmitä sitten kun se H-hetki koittaa...