Rinnat ja maidon tihkuminen

Tänään alkuillasta huomasin, että mulla toisesta rinnasta, tai sen nännipihasta oli tullut oudon pullea ja maitoa tihkui. Illalla suihkussa oli jo normaalin näköinen, mutta maitoa tihkui.

rv 19+5
 
:happy: Niin enhän mä missään vaiheessa väittäny että se maito ravitsemuksellisesti muuttuis huonommaksi kun lapsi on 6kk 1pvä tms. :) vaan että koostumus, se paksuus ja ulkonäkö, on ihan eri ensimaidossa. Mulla ainakin, niin ku mannikallakin, se raskausaikana tihkuva tavara on just sitä alun paksua kellertävää maitoa, ei sitä normaalilta Valion maidolta näyttävää maitoa jota vaikka 11kk:n ikäinen tissistä nautiskelee. Tietty tässäkin voi olla yksilöllisiä eroja mutta oishan se loogista että tissit valmistautuis tehtäväänsä valmistamalla hiukan varastoon sitä ensimaitoa :)

Ja kyllähän joillakin, jotka vielä edellistä imettää uuden raskauden alkaessa, voi se tuleva isosisarus silloin itse vieroittaa itsensä, niin sekin puoltaisi sitä että se maito jotenkin muuttuu. Itse en osaa sanoa, oon korvikkeella ruokittu ainokainen niin en oo koskaan maistanu XD

Tuota en tiennyt että taaperoa imettäessä maito on sitä tujumpaa ravintoaineissa mitattuna mitä harvemmin imetyksiä on. Motivoi kyllä jatkamaan imetystä pitkään :)
 
:happy: Niin enhän mä missään vaiheessa väittäny että se maito ravitsemuksellisesti muuttuis huonommaksi kun lapsi on 6kk 1pvä tms. :) vaan että koostumus, se paksuus ja ulkonäkö, on ihan eri ensimaidossa. Mulla ainakin, niin ku mannikallakin, se raskausaikana tihkuva tavara on just sitä alun paksua kellertävää maitoa, ei sitä normaalilta Valion maidolta näyttävää maitoa jota vaikka 11kk:n ikäinen tissistä nautiskelee. Tietty tässäkin voi olla yksilöllisiä eroja mutta oishan se loogista että tissit valmistautuis tehtäväänsä valmistamalla hiukan varastoon sitä ensimaitoa :)

Ja kyllähän joillakin, jotka vielä edellistä imettää uuden raskauden alkaessa, voi se tuleva isosisarus silloin itse vieroittaa itsensä, niin sekin puoltaisi sitä että se maito jotenkin muuttuu. Itse en osaa sanoa, oon korvikkeella ruokittu ainokainen niin en oo koskaan maistanu XD

Tuota en tiennyt että taaperoa imettäessä maito on sitä tujumpaa ravintoaineissa mitattuna mitä harvemmin imetyksiä on. Motivoi kyllä jatkamaan imetystä pitkään :)

Joo siis mun kommentti oli tuohon kevytmaito--->kerma vertaukseen tarkotettu enemmänki. :) Meillä just esikoinen vieroitti itsensä raskauden alettua. Se, miksi lapsi vierottautuu johtuu siitä, että maidon heruminen on tiukemmassa ja sen maku muuttuu raskaushormoonien takia :) Tissit ei myöskään osaa tehdä maitoa "varastoon", vaan maitoa muodostuu rinnoissa koko ajan, kun rintoja tyhjennetään imetyksen alettua.
Kolostrumia voi joo tihkua jo raskausaikana ja se on ihan normaalia, mutta maito nousee oikeasti rintoihin vasta, kun istukka on irronnut ja rinnat on saanu stimulaatiota n.3-5 päivää synnytyksen jälkeen. Jos sitä tihkuu kunnolla, niin kannattaa kerätä ne tipat talteen ja pakastaa n.5ml ruiskuissa talteen :) Sen takia maito on alkuun just sitä jäätävän paksua keltasta tavaraa, kun siinä on hurja määrä ravinteita pieneen pisaraan puristettuna. Just sen kolostrumin ravintorikkauden (ja vauvan mahan pienen koon) takia vauva pärjää niillä pienillä tipoilla ne ensipäivät, kunhan saa asua rinnalla niin paljon, kuin itse haluaa :)
Toivottavasti tätä mun paasaamista ei kukaan ota pahalla, aihe on mulle vaan äärimmäisen tärkeä ja täällä Suomessa valitettavasti terveydenhuollon imetysohjaus on ihan lapsen kengissä ja liikkellä on hurjasti vääriä uskomuksia :sad001 Moni äiti säästyisi imetyspettymyksiltä, jos he saisi oikeaa tietoa ja oikeanlaista tukea imetyksen kanssa.
 
Mariianen, en minäkään maidon ravitsemuksellista puolta epäillyt, vaan lähinnä sitä miltä se näyttää. Siinä mielessä rasvaton maito - kerma vertaus oli huono kun onhan taaperomaitokin enemmin täysmaitoa vastaavaa.. Mutta joo. Ehkä tuli jo selväks et ensimaito on vielä paksumpaa tavaraa kuin maito myöhemmin :)
 
Mulle eka vauva tulossa ja oisko ollu joku kaks viikkoa sitten, kun huomasin tummissa liiveissä ekat vaaleat kuivuneet läntit nännien kohalla, vasemmassa isomman ja tuo vasen tissi onkin paljon kipeempi ollut. Liivit kun otti pois niin tuli oikeen semmonen lämpimän maidon haju nenään, yhh :grin Puristamalla ei kuitenkaan tullu kun korkeintaan pikkasen kirkasta nestettä. Mulla siis jo arpia tullu nännipihojen ympärille vaikka oon tehokkaasti koittanu rasvailla... Vaikka tiesinhän minä että ei se arpia estä vaikka kuinka rasvaisin, jos ihotyyppi on herkkä arpia kehittämään.

21+6
 
Itsellä ei ole rinnoista vielä minkäänlaisia nesteitä tullut, mutta vitsi tuo kipu. Kylmyys, kylmänväreet tekee rinnoista todella kipeät. Kaupan lihatiskilläkin ihmiset varmaan katsoo pari kertaa kun koitan pitää tisut lämpiminä käsien avulla :D
 
Jos rinnat on noin kylmänarat, voisi rinnanlämmittimistä olla iloa. Itse en ollut moisista kuullutkaan ennen kuin käly antoi muun vauvatavaran joukossa ja kehui kovasti. Ihan taitavat olla hienoa villaa ja välissä ehkä jotain lisäeristettä.
 
Itse leikkasin läpyskät liiveihin fleece-kankaasta :) ihan hyvin pelitti. Sit on kans olemassa semmosia geelityynyjä, joita voi lämmittää mikrossa :)
 
Ei ole tihkunut vaikka toinen raskaus menossa ja viikkoja reilusti yli 30. Hei onko kellään vinkkejä mitkä imetysliivit parhaiten sopii ja vähiten puristaa, useista kokemusta mutta vähän tuntunu hankalalta löytää omanalaisia :)
 
Mulla maitoa on tihkunut rv20 lähtien. Esikoisen aikaan ostin liivejä ennen synnytystä.. nepä sitten ei missään vaiheessa menny ollenkaan päälle. Nyt odotan suosiolla pidempään liivien oston kanssa :)
 
Oho no aika aikases vaihees.. kyllähän se koko muuttuu kun maitoo alkaa nousta ja herua.. Ärsyttävä vaan kun kaikki liivit puristaa kun muutenkin välillä ottaa henkeen.. :wink
 
Oho no aika aikases vaihees.. kyllähän se koko muuttuu kun maitoo alkaa nousta ja herua.. Ärsyttävä vaan kun kaikki liivit puristaa kun muutenkin välillä ottaa henkeen.. :wink

Ei se Pamelatissi-vaihe kestä ku pienen hetken, kun maidontulo tasaantuu, niin rinnat on taas pehmeät ja suht. normaalin kokoiset :) Mulla Carriwelin liivit olleet käytössä esikoisen kanssa, ostin ne jo raskausaikana ja hyvin mahtuu päälle edelleen. Niissä koot menee s,m,l jne :)
 
Ei kestä ei :D sepä oliski ku muuttuis kuppikoon isompaan pysyvästi mut on melkonen paineentunne välillä jos vauvalla pidemmät imetysvälit ja tai niinkun esikoisen kanssa tykkäs mieluummin imeä vaan toisesta rinnasta. Vois joo kokeilla Carriwelleja, kiitos vinkistä! :) melkeen kaikki muut merkit jo tullu kokeiltua..
 
Mistä noita Carriwellejä saa ostaa niin että vois sovittaakin? Kiinnostais jos ne on tosiaan joustavat. Mä oon tähän asti käyttänyt normaaleja kaarituellisia liivejäni mut varmaan loppua kohti vois vaihtaa johonkin mukavampiin. Rinnat ei tihku paljon mut joskus aamulla on vähän kuivunutta kähmää nännien päässä. Ja tosi kylmänherkät ne on, kirvelee kunnolla jos pääsee kovettumaan. Hommasin merinovillaisia liivinsuojuksia ja ne auttaa vähän.
 
Kannattaa ostaa Carriwellin topatut versiot, lämmittävät ja istuvat paremmin kuin ilman toppausta olevat. Sovittaa niitä ei oo saanut missään liikkeessä, mutta kokotaulukko pitää hyvin paikkansa!
 
Mulla kans nuo topatut Carriwelit tosiaan :) Mää itse tilasin netistä, mittailin vaan oikean koon kotona ensin ja hyvin piti kokotaulukko paikkaansa :)
 
Takaisin
Top