Rinnat ja maidon tihkuminen

Murucat

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko muilla jo alkanut maitoa tihkumaan rinnoista? Pitää vissiin alkaa käyttää liivinsuojuksia jo vähitellen et ei tarvi rintaliivejä ihan päivittäin vaihtaa... Hassua et näin aikasin jo tapahtuu. Huomasin jo muutama viikko sitten ekan kerran ja nyt oon 19.viikolla
 
Ei ole vielä. Mihin aikaan näin yleensä tapahtuu? Eli kannattaako jo ostaa liivinsuojuksia valmiiksi kotiin? T. Tietämätön ekakertalainen rv 19+0
 
Mä oon kans ekakertalainen, joten ei mitään aavistusta asiasta. Mulla on neuvolalääkäri huomenna ekaa kertaa, pitää varmaan siltä kysäistä, jos muistan. Sain työpaikalta kestoliivinsuojukset, jotka oli tulleet testeriksi, mut ei oo meidän valikoimissa, joten sain ne tarpeettomana ittelleni. Ne voi pestä pesupussissa pyykkikoneessa :)
 
Ei ole alkanut ja ekassa raskaudessa ei alkanut ikinä siten, että olis tarvinnut mitään suojuksia raskausaikana. :wink Puristamalla sai tippoja ulos, mutta ei muuta.
 
Joo ei tuu kaikilla maitoa raskausaikana ja se on ihan normaalia :) Mulla ei tullut esikoisen aikaan ollenkaan, silti maito nousi ihan normaalisti synnytyksen jälkeen. Meillä esikon imetys loppui alkuvuodesta, eli mulla edelleen maidontuotanto jollain tavalla käynnissä. Ei tuu kyllä enää ku puristamalla, eli eiköhän se ehdi ehtyä vielä tässä ennen ku tämä kakkonen syntyy :)
 
ei ole koskaan tihkunut tai noussu ennen synnytystä..2 lasta saanut. Eikä mitään merkkejä nytkään vaikka tuplat tulossa ja varmaan tupla hormoonit :D
 
Miulla alko esikosta tihkua maitoa joskus rv30+. Jopa niin paljon et kun olin synnärillä käynnistelyissä niin lypsin muutamia millejä jääkaappiin.
 
Ei ole kahdesta aikaisemmasta alkanut ennen synnytystä ja silloinkin vasta neljäntenä päivänä. En usko, et nytkään alkaa.
 
Mulla ei ole tihkunut, mutta nännit on aina kovettuessaan todella kipeät, oikein polttelee heti jos jossain on vähän viileämpi niin että on pakko yrittää diskreetisti hieroa niitä lämpimiksi. Loppuuko tää ikinä? Oon päätellyt, että se olisi jonkinlaista kasvukipua, mutta se ei vaan tunnu helpottavan. Ei kai ne nyt äärettömyyksiin kasva?
 
Täällä olen huomannut maidon todella pientä tihkumista, ensimmäisenä kiinnitin huomioita siihen että sänkyyn tummalle lakanalle ilmeistyi välillä yön jäljiltä yksittäinen tipan jälki. Yleensä kuitenkin yhdynnän jälkeen mutta myös saattaa välillä ihan muutenkin ilmestyä paitaan pieni märkä läntti siis kun ei ole rintsikoita päällä, tätähän en itse huomaa mutta mies kyllä :D Rintsikoita kun pitää niin en edes tiedä tihkuuko tai tihkuttaako.
 
Mulla on alkanu kaikissa 3 aiemmassa raskaudessa aika tarkkaan puolessa välissä tihkumaan, sillai että yöpaidassa ja rintsikoissa huomaa pienet kellertävät täplät jos ei oo mitään suojia. Paperia tai pumpulia pitäny liiveissä ni se on riittäny, en jaksa liivinsuojia viel siinä vaiheessa kun niitä saa sitt kk-kaupalla käyttää myöhemmin...
 
Vaaleissa paidoissa on siis näkyny päällepäin jos osaa katsoa, tummissa tullu sotkua paidan sisäpuolelle. Sellasta kellertävää ja aika paksua on mulla tuo ollu eli sitä "ensimaitoa". Heh, ens viikolla tulee puoliväli täyteen, joten on vaan ajan kysymys koska alkaa itselläkin... Jippii. Mutta onpahan sitte vauvalle ruokaa valmiina :)
 
Maitoa tihkuu täälläkin, tosin en tiedä onko vielä jämiä edellisesta vai jo uusia :D reilu kuukaus sitten lopetin imetyksen..
 
Maitoa tihkuu täälläkin, tosin en tiedä onko vielä jämiä edellisesta vai jo uusia :D reilu kuukaus sitten lopetin imetyksen..

No jos sulla selvästi oli maidontulo jo vähentyny ennen imetyksen lopettamista niin veikkaisin uutta, ellei koko ajan ole ollut tihkumista läpi imetyksen. Onhan se maito koostumukseltaankin ihan erilaista, se on aika litkua kun imetettävä on jo "iso" kun taas ensimaito on sellasta kermaa enemmänkin... Oi että, vauvan haluan ja imettää haluan mutta sen ensipäivien maidonnousun tahtoisin saada hallintaan kun mulla se on ollu sitä että maitoa tulee jo melkein korvistakin ulos :D
 
Hmm joo tosiaan ei tässä välissä kait maitoa tullut, ja nyt oli jo sitä paksua.. :D joo miulla kans nous maito ihan yhtäkkiä ja sitä sit olikin, tissitkin repes arville kun yhtäkkiä oli niin täynnä.. Aiai kamalia muistikuvia, maito nous yöllä, vauva nukku, pakko oli mennä kokeilee sairaalan pumppua mut eihän se auttanu .. Onneks tasaantu suht nopee (vai onkohan aika kullannut muistot :D)
 
No jos sulla selvästi oli maidontulo jo vähentyny ennen imetyksen lopettamista niin veikkaisin uutta, ellei koko ajan ole ollut tihkumista läpi imetyksen. Onhan se maito koostumukseltaankin ihan erilaista, se on aika litkua kun imetettävä on jo "iso" kun taas ensimaito on sellasta kermaa enemmänkin... Oi että, vauvan haluan ja imettää haluan mutta sen ensipäivien maidonnousun tahtoisin saada hallintaan kun mulla se on ollu sitä että maitoa tulee jo melkein korvistakin ulos :D

Pakko tarttua ja korjata sen verran, että taaperoimettäjän maito on ihan yhtä tuhtia tavaraa, kuin imeväisen imettäjänkin. Taaperoimettäjän maito saattaa olla jopa rasvaisempaa, kun imetyskertoja on päivässä vähemmän. Alun kolostrum on toki sitte asia erikseen, mutta perus tissimaito on aina lapsen tarpeisiin sopivaa lapsen ikään katsomatta :)
 
^itse ymmärsin "litkun" lähinnä öö laimeutena(?), niinkuin jos vaikka vertaa rasvatonta maitoa ja kermaa :) mutta tosissaan nyt tulevat tipat on "paksumpaa" kuin mitä vielä tuota taaperoa imettäessä..
 
Tästä oli muuten Imettäjät-sarjassa juttua, siinä taaperoa imettävä äiti vei laboratorioon omaa maitoaan testattavaksi ja se maito osottautui jopa vähän rasvaisemmaksi, kuin imeväisen maito :) Eli siis samaa kermaa se taaperokin saa, mitä se alle vuoden ikänen vauvakin. Äidinmaito ei mystisesti laimene, kun vauva täyttää vuoden. :)
Mannikka, mulla ainakin meni reilusti yli kuukausi, että maidontulo tyrehtyi, kun esikoinen vierotti itsensä. Tammikuun alussa lopetettiin ja joskus helmikuun lopulla ei enää maitoa saanut puristettua ku ihan minimini tipan :) Mulla kans muuttu ensin paksummaksi ja sitte vielä alko lopussa kellertään, niinku kolostrum :)
 
Takaisin
Top