O- täälläkin :) Tokassa neuvolassa tää selvis vasta mullekkin :D puhui silloin et joku verikoe otetaan missä selvitetään sitten sikiö veriryhmää ja jos eri niin annetaan ruiske!? Ette kroppa ala hylkimään sikiötä . Nyt oon miettinytkin et missähän vaiheessa tää katotaa
Täältä löytyy tietoa noista rh- seurannoista raskauden aikana: http://www.veripalvelu.fi/www/2815
Vasta-aineita seurataan kai tarvittaessa pariinkin otteeseen raskauden aikana sekä synnytyksen yhteydessä/jälkeen.
Täällä myös veriryhmä B-. Varmaan ens perjantain neuvolassa saan lähetteen tuohon sikiön reesustekijän määritykseen. Todennäkösesti päästään pistelemään rokotteita, koska mies on aivan varmasti rh+ ja vielä hänen vanhemmat on molemmat positiivisia. Vauva on siis hyvin suurella todennäköisyydellä myös rh+.
Mulla B- ja kaikki aikaisemmin syntyneet lapset ollut b+. Mut on rokotettu aina synnytyksen jälkeen . Mutta ei raskauden aikana. Nykyään ne kai rokottaa raskauden aikanakin jos on vasta-aineita. Ei oo vielä otettu sitä verikoetta missä näkyy lapsen veriryhmä.
Juu täällä kans O-. Sokerirasituksen yhteydessä otettiin verikoe ja esikoisen synnytyksen jälkeen oon saanut rokotuksen. Vähän toi mietitytti myös alkuun tän kakkosen kanssa, mutta mitä nyt asiaan oon perehtynyt ja neuvolassa jutellut, niin säännöllisesti seurataan, et ei sitä tarvii koko ajan murehtia.
Täällä kans A- mäkin yllätyin kun neuvolassa kertoi että se rokote annetaan nykyään jo ennen syntymää. Tehoaa kuulema paremmin. Eka seula tähän liittyen oli kulla vko 16 ja seuraavaan pitäs mennä ihan lähiviikkoina. Ens viikolla neuvola ja siellä varmaan muistuttaa. Kolme näytettä tätä varten muistaakseni otetaan.
Mahtaakohan ne enää tutkia sitte lainkaan lapsen veriryhmää, kun rokote annetaan käsittääkseni joka tapauksessa
Mulle neuvolatäti sano taas ihan päinvastoin, että ennen annettiin suoraan rokote jos - veriryhmä mut nykyään tutkitaan ensin ja sit vasta jos on tarve niin annetaan rokote.... :) tiedä näistä... Mul on yks sokerirasitus ollu jo. Mut ehk sit ku jossain vaihees toinen ni saan lähetettä :)
Mulla esikko on A+ ja näitten veret katotaan nyt 24 viikolla ja jos tarttee niin annetaan se rokotus ja ymmärsin terkkarin puheesta niin että tarvittaessa rokotetaan myös synnytyksen jälkeen.
Viimeks ottivat vauvalta jossain välissä verikokeen synnytyksen jälkeen ja samapa tuo oli kun mulla, eli A-. Nyt oon käyny kerran näytteellä ja kaks kertaapa nuo vielä otteloo. Ja joo, jotenkin selvittävät kohtuaikana jo sikiön rh:n ja jos eri on terkka tökkää piikillä neuvolassa. Jospa sieltä tulis taas miinusta :)
Mul katotaa muistaakseni ensviikolla vai sitä seuraavalla se vauvanveriryhmä. Tai siis sillo pitäis mennä kokeisii. Itse ku olen juuri - veriryhmää. :) mut ei siinä sen kummempia mun mielestä ole silti
Mäkin oon O- ja mullakin asiaa tutkitaan tarkemmin perjantain neuvolassa sokerirasituksen yhteydessä. Rakenneultrassa hoitaja sanoi, että menettely rokotteen suhteen vähän vaihtelee, mutta että kyllä se jossain vaiheessa annetaan. Seuraavassa raskaudessahan siitä voi sitten tulla ongelmia, ei kai niinkään tässä.
Kysäisin neuvolassa milloin se vauvan veriryhmä sitten määritetään, mut kuulema sitä ei määritetä vaan pistos annetaan joka tapauksessa ja sen myötä sitten viimeinen kontrollinäytekin näyttää aina plussaa... Mietin vaan että miks ihmeessä se viimeinen verikoe pitää sitte ottaa jos se on jokatapauksessa positiivinen...
Tuntuu olevan käytännöt levällään tämäkin asian suhteen tässä Suomen maassa