Reissaaminen raskaana

Embo

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oletteko reissaanneet ja onko edessä vielä reissuja? Miten on mennyt? Minkä ajankohdan jälkeen ette enää aio reissata?

Mä oon paahtanu koko kesän töissä ja odotan kuin kuuta nousevaa syyskuussa odottavaa viikon löhölomaa Euroopassa ❤️ Oon tuolloin muistaakseni viikolla 22 joten vakuutusyhtiönkin puolesta vielä reissaaminen ok (eli korvaavat jos sattuu raskauden vuoksi jotain).

Viimeksi oltiin kaks viikkoa Aasiassa viikoilla 12-14. Se oli muuten ok mutta 12 tunnin istuminen koneessa kiristi jo silloin massua. Tulomatkalla vaihdettiin businekseen että sain köllöttää :D
 
Me ollaan menossa ens viikolla Ruotsiin muutamaksi päiväksi reissuun ja sit syyskuun lopulla olis vajaan viikon Espanjan reissu. Mulla kans syyskuun lopulla matkan aikaan muistaakseni 23 viikko meneillään. En oo edes selvittänyt mitään vakuutusjuttuja... vaikka täältä foorumilta joskus luin, että masuvauvalle voi joutua ottamaan erillisen vakuutuksen.

Ulkomaille en oo enää ton Espanjan jälkeen menossa ja tuskin mihinkään muutenkaan kovin pitkälle mennään sit loppuvuodesta. Appivanhemmat asuu 300 kilsan päässä ja sinne menee normipysähdyksen kanssa melkein 5 tuntia matkassa. Jo kesällä kun siellä käytiin, aattelin että sinne tuskin mennään enää ennen vauvan syntymää. Jotenkin se pitkä autossa istuminen ei tuntunut kovin kivalta. En kyllä tiiä sit miten se Espanjaan lentäminen sujuu... pitää varmaan hommata jotkut tukisukat. Jossain lähemmällä etäisyydellä vois kyllä käydä vielä loppuvuodesta esim. Porissa tai Helsingissä, jotka on molemmat n. 1,5h automatkan päässä.
 
Kannattaa kysyä suoraan vakuutusyhtiöstä, mitä oma matkavakuutus kattaa. Omani kattaa viikolle 23 saakka raskaudesta johtuvan ensiapuluontoisen hoidon.

Lentoyhtiöillä on sitten omat sääntönsä siitä, millä viikoilla vielä ottavat koneeseen ja minkä jälkeen pitää olla lääkärintodistus.
 
Oon reissannut koko ajan ja lähden ensi viikolla (rv20) vielä käymään Australiassa, mutta sen jälkeen olisi tarkoitus hiljentää tahtia ja käydä maksimissaan Euroopassa lyhyempiä reissuja. Meinasin matkustella ainakin lokakuulle saakka ja mahdollisesti pidempäänkin, jos oma olo ei mene huonoksi.

Pääsääntöisesti taitaa olla että vkosta 28 eteenpäin tarvitaan/kannattaa olla lääkärintodistus (Finnair vaatii ja Lufthansa suosittelee).
 
Meillä on suvussa ennenaikaisuutta, ja kun ei vielä voi tietää, olenko perinyt sitä ominaisuutta vai en, niin ajattelin pysytellä kotimaassa sitten 20+ eteenpäin. Sitä ennen vielä yksi Euroopan reissu :).
 
Käytiin juhannuksen jälkeen Pariisissa, silloin taisi viikkoja olla 9+
Suunnitelmissa ei ole enää lähteä ulkomaille. Esikoinen meinasi syntyä rv28 niin siitä jäänyt niin kova pelko että pysytellään varmaan vaan sairaalan lähellä syksystä alkaen jos yhtään supistelee :sorry:
 
Mää oon reissannut jonkin verran, aluksi tietämättä raskaudesta ja sen jälkeen Hollanti (rv 13), Kroatia (rv 15-16), Norja (rv 17-18) ja toivottavasti vielä rv 26 jonnekin Välimerelle.

Pitää vaan varautua hyvin eväin, lentosukin ja löysän aikataulun kanssa. Ja toki varmistaa vakuutukset yms.
 
Meidän Euroopan sisäinen reissu ajoittui ekalle kolmannekselle (rv 9-10), ja tämä oli minusta lieviä pahoinvointeja lukuun ottamatta tosi hyvä ajankohta matkustelulle. Pystyi rentoutumaan (mitä nyt ruokavalio välillä aiheutti harmaita hiuksia), ja eka kolmanneskin tuntui menevän hujauksessa. Toki itsellä pahoinvointi oli tosi lievää ja olo muutenkin suht ok. Lentosukkia ja runsasta vedenjuontia suosittelen! Tämän ajankohdan jälkeen en oikein itse viitsisi reissuun lähteä, esikoista odottaessa haluaa jotenkin olla turvallisilla vesillä lähellä kotia.. :dance008samoin nyt rv20 alkaneet harjoitussupparit estää nyt myöhemmän reissailun omassa tapauksesssa.
 
Mä kyllä oon tänään lähdössä viikoksi reissuun vaikka harjoitussuppareita on ja raskaus on viikolla 21+6. Enpä ole itse kokenut asiaa esteeksi :) jos se kesken on vielä tässä vaiheessa mennäkseen niin menee varmaan myös kotimaassa. Vakuutukset on kunnossa, joten jos jotain sattuu niin saapa sen sitten reissussakin hoidettua.
 
En itsekään ole kokenut omia harkkasuppareita lennon esteenä. Viime viikonloppuna edellinen mannerten välinen pitkä lento, tuolloin rv22+5. Ainoa negatiivinen puoli lennolla oli, että lonkkia on pikkuhiljaa alkanut juilia ja koneessa ei meinannut löytyä hyvää asentoa unille :) Lentosukat, juominen ja liike auttaa lennolla omaan olotilaan ja sen jälkeiseen palautumiseen.
 
Mulla nää on niin häiritseviä (kuitenkin siis kivuttomia) ja tulee sen verran helposti, että ei mun tapauksessa kyl olis mahdollista.. :grumpy: toivotaan että hellittää levolla.
 
Mulla perjantaina lähtö Espanjaan. Sain vasta äsken kyseltyä vakuutusasiaa Pohjolasta, että tarviiko syntymätön vauva oman vakuutuksen. Mulla on kuulemma joku vanhanmallinen vakuutus, joka kattaa mukana olevat alle 15-vuotiaat lapset, joten ei tarvii omaa vakuutusta vauvalle. Olin yllättynyt... Me kyllä ollaan otettu meidän 2-vuotiaalle oma matkavakuutus. Pitää vissiin jatkossa selvittää onko se nyt sitten turha. Kysyin ton chatissa, niin jäi kysymättä tää 2-vuotiaan asia. En nyt taida sitä tähän hätään katkaista, mutta pitää selvitellä matkan jälkeen. Ei se muistaakseni ollut kauheen kallis kuitenkaan, niin ei toi muutama päivä siihen paljoo vaikuta.
 
^ Kannattaa vielä tarkistaa, korvaako sun hoidon jos joudut vaikka sairaalaan. Monet vakuutukset ei korvaa, koska raskaus ei ole sairaus eikä komplikaatiot ole tarpeeksi harvinaisia ollakseen ennustamattomia... Tai jotain. Mutta tarkkana saa olla!
 
Meitsi on lähdössä reilun viikon päästä Ranskan rivieralle löhöreissulle. Valitsin paikan tarkkaan ja päädyin Ranskaan, koska lento on alle 4 h, siellä hyvä hygieniataso (kunhan ei ala vetelee tartaria ja juustoja) ja Nizzassa on ihan hyvätasoinen lastensairaala (kuulemma Angelina Jolie synnytti siellä kaksoset). Matkalla on rv 26-27. Soittelin vakuutuksesta ja sanoivat, että korvaa myös raskauden ensiavullisen hoidon. Saatan vielä tiedustella toistamiseen varmuuden vuoksi.
 
Mä palasin just viikon rantalomalta. Ei minkäännäköistä vaikutusta raskaudella loman kulkuun. Toki kaikki normi vaivat, paineentunne kävellessä ja illalla harkkasupistuksia, sekä kamala ummetus vaivasi, mutta niitä nyt on ihan kotisuomessakin. Ihana oli kulkea mahan kanssa bikineissä ja hellemekoissa. Ruuasta en jaksanut välittää, kun kävimme ravintoloissa missä ruoka tuli todistetusti kypsennettynä ja kuumennettuna eteen. Paella meni merenelävineen, mutta tietysti noutopöydät ja valmisruuat jäi välistä suosiolla, mitään juustoja ym kieltolistalla olevaa en syönytkään. Paluumatkalla unohdin laittaa tukisukat jalkaan lentokoneeseen ja vasta hetki lennettyä muistin koko jutun. Vahinko oli ehtinyt tapahtua ja jalat turposi ja oli sen illan/yön vähän kipeinä, mutta äkkiä sekin laski.
 
Meilläkin on pieni matka edessä nyt viikonloppuna :) ihan Euroopan sisäinen lyhyt lento kyseessä eli tuskin mitään ongelmaa on. Ihanaa mennä vielä kun vaivat ei ole liian suuria ja esikoinenkin juuri ja juuri saa matkustaa sylissä niin ei tunnu vielä rahallisestikaan niin pahalta lentoliput.

Näin ulkomailla asuvana hieman harmittaa kyllä ettei pääse jouluna Suomeen tänä vuonna raskauden takia...
 
Reissupäivitys, matka Etelä-Ranskaan meni ihan hyvin. Toki piti enemmän lepäillä kuin normaalisti ja kävely max. 3 km per päivä oli vielä ok. Muutoin alkoi vatsa kiristellä. Mutta kiva oli käydä ja voin suositella jopa lapsiperheille. Suora lento Nizzaan 3-3,5 h ihan ok aika lennellä.
 
Mies tahtoisi että käytäisiin hänen vanhemmilla Lapissa jouluna autolla. Meiltä sinne on aika kiitettävästi matkaa, ajoon uppoaa helposti yli 10 tuntia. Saas nyt nähdä mikä mahtaa olla vointi tuolloin, alkaa olla synnytys sen verran lähellä..tai no kuukausi silloin olisi vielä odottelua kun tammikuun lopussa laskettu aika. Voi olla ettei mitään ihmeempiä tapahdu, voi olla myös että mitäpä jos se synnytys käynnistyy etuajassa!! :eek:

Pitää vähän kysellä neuvolasta. Luulen kyllä että eivät suosittele.. Mulla on mennyt tosin raskaus ihan hirmu hyvin, voisin kuvitella joulureissua vielä tässä vaiheessa. Mutta voipi olla toinen ääni kellossa sitten joulun alla.. :rolleyes:
 
Mies tahtoisi että käytäisiin hänen vanhemmilla Lapissa jouluna autolla. Meiltä sinne on aika kiitettävästi matkaa, ajoon uppoaa helposti yli 10 tuntia. Saas nyt nähdä mikä mahtaa olla vointi tuolloin, alkaa olla synnytys sen verran lähellä..tai no kuukausi silloin olisi vielä odottelua kun tammikuun lopussa laskettu aika. Voi olla ettei mitään ihmeempiä tapahdu, voi olla myös että mitäpä jos se synnytys käynnistyy etuajassa!! :eek:

Pitää vähän kysellä neuvolasta. Luulen kyllä että eivät suosittele.. Mulla on mennyt tosin raskaus ihan hirmu hyvin, voisin kuvitella joulureissua vielä tässä vaiheessa. Mutta voipi olla toinen ääni kellossa sitten joulun alla.. :rolleyes:

Aika pitkältä kuulostaa tuo aika autossa noilla viikoilla. Tietty jos on hyvä vointi edelleen ja pääset hyvään lepoasentoon niin voihan se mennä :) ja paljon taukoja!
 
Takaisin
Top