Refluksi ja allergiat

Pojalla siis on maito ja Almiron-allergiat altistuksissa todettu (almiron on maitoallergikoille tarkoitettu korvike), sekä sopimattomiksi kiinteiksi ollaan nyt koettu päärynä, mango, bataatti ja maissi.

En tiedä onko tää mustikkakin nyt sopimaton vai johtuuks nää nyt olevat oireet vielä eilisestä maissikokeilusta, vai johtuuks siitä et aloitin eilen kaupan mustikkasoseen vaikka siihen asti antanut vain itsetehtyä. Alkoi eilen kiukuttelu ja nieleskely, ja nyt on lattia kuin lokin pommituksen jäljiltä kun vauvan suusta tippuu noita pikkupukluja tasaseen tahtiin "pläts!" ja yritän niitä kuivailla ennenkö liukastun niihin...

Joka tapauksessa nyt on pidettävä pari päivää mustikkaa tauossa, kun se äsken nääs lensi kaaressa ulos ja haisi tosi pistävälle oksennukselle (syönnistä oli jo tunti kulunu..)

Parempi ilmeisesti vaan tehdä itse kaikki soseet, noihin kaikkiin marja/hedelmäsoseisiin on tungettu niin paljon muitakin aineita mitkä saattaa aiheuttaa refluksi- tai allergiaoireita (kuten sitruunahappoa!)...

Meidän pojan refluksi on silent- tyyppistä, eli yleensä nielasee ne ylösnousut, tai ylös nouseva neste ei tuu ees suuhun asti vaan sahaa tossa ruokatorvessa pitäen sellasta kurinaa ja sen kyl huomaa vauvan levottomuudestaki millon sitä tapahtuu (+ köhimiskohtauksista ja nenän ja silmien hinkkaamisesta, kun happamat kaasut siellä kutittelee), mut aina sit kun poika on saanu jotain allergisoivaa tai on nuhassa tai hammasvaivainen, niin refluksi yltyy tollaseks et tulee koko ajan pikkupukluja sen nieleskelyn lisäks.

Nyt kun on toi prepulsid-lääkitys niin vaikka refluksioireet välillä yltyykin, niin tuntuu ettei toi poika tuu siitä enää ihan yhtä kipeeksi ja saa nukuttua niiltä oireiltaan päiväuniakin. Oikeestaan sillon kun oireet on pahimmillaan, niin nukutaan paljon, poika menee ihan voimattomaks ja on vähän vetelä, nytkin kannoin sen nukkumaan ja tuntui aika kuumalle, refluksin pahenemisvaiheessa yleensä nousee pieni lämpökin.

Meillä on pojalla nyt ravintona Neocate-korvike, joka on vaikeahoitoiseen maitoallergiaan tarkoitettu valmiste. Sen lisäksi käytetään johanneksenleipäpuujauhetta sakeuttamaan maito, eli se mitä hänelle juotetaan on noin piimän paksuista. Se todella paljon vähentää takaisinvirtausta vaikka alkuun suhtauduin skeptisesti koko jauheeseen; epäilin et se vaan pahentaa kaikkee :D

Nyt on vointi yleisesti ottaen kohentunut niin paljon että jo melko monta kertaa päivässä voidaan laittaa vauva makaan lattialle selälleen ja mahalleen, eikä se ala kiljumaan kuin teurastettava sika ainakaan 15minuuttiin! Meillä nukutaan edelleen sängyn pääty n. 20cm korotettuna, melko jyrkkä kulma siis. Ja vaunuissa vauva ei suostu olemaan. Päivisin kannellaan tosi paljon sylissä ja pideään sylissä istumassa ja sitterissä varmaan ihan laittoman paljon, mut nyt kun on oppinut miten sitterin vyö avataan, avaa sen ja kääntyy sitterissä aina mahalleen. :D On refluksin kannalta tosi hyvä merkki et hän on alkanu viihtymään maha-asennossa! On oppinut vihdoin kääntymään selältä mahalleen, vaikka luultiin ettei tapahdu koskaan!
 
Minäkin taidan aktivoitua tänne takaisin. :)

Kiva kun Vesimeloni aloitin oman ketjun aiheelle. Minuakin kiinnostaa refluksi ja allergiajutut kun meidän 5,5kk pojalla epäillään refluksia. Oireina meillä on tosin "vain" jatkuvat pulauttelut ja heikko painon kehitys. Ruokaa meillä menee alas hurjia määriä. Kiinteitä olen alkanut nyt antamaan enemmän jos ne pysyisi vaikka paremmin sisällä. Terveydenhoitajan kanssa oli puhetta että 6kk  neuvolassa (kahden viikon päästä) katsotaan jos on tarvetta laittaa tutkimuksiin.
 
Meillä sillon alkuun pojan paino ei meinannu nousta, vaikka oli tissillä koko ajan. Refluksiinhan kuuluu sellanen suuri imemisen tarve usein. Mä imetin joinain iltoina oikeesti 17-21 välisen ajan. Tissi oli ainoo millä poika rauhottui. Mut toi painon huono kehitys johtui silloin läpipaskoudesta (onpa hyvä sana), puolen tunnin välein tuli kuraa vaippaan. Siitäkin meille vaan sanottiin et se on normaalia.... Refluksi ei vaikuttanut, koska ne puklut tosiaan pysy useimmiten sisällä. Sen takia ei millään osattu heti alkuunsa mitään refluksia epäilläkään, pelkkää maitoallergiaa.

Kalina. Onko teillä sitten suunnitelmissa tutkia myös maitoallergian mahdollisuus? Jossain tapauksissa kuulemma maitoallergia voi oireilla pelkällä refluksilla, mut se taas saattaa olla asia johon kaikki lääkärit ei usko (kuten meilläkään ei uskottu allergiaan koska ei ollut iho-oireita)... Onneksi olin sen verran pässi että vaadin pojalle sen almiron-altistuksenkin sitten ja prepulsid-lääkkeen, vaikka sainkin ehkä koko lastenosaston henkilökunnan ärsyyntymään sillä jankkaamisella :)

 
Sain tosi paljon ajateltavaa tuosta sen viestistä, kiitti. :)
Hurjaa on kyllä ollut teillä toi vaipan täyttäminen alkuun. Meillä tulee kakkaa 2-3 kertaa päivässä tällä hetkellä, mutta tuotokset on yleensä aika löysää. Meillä toi hurja syöminen on tyyliin eka iltavelli(2dl) ja sitten viimeistään tunnin päästä siitä vielä iltamaito (2dl).. Poika vetää noi hyvällä ruokahalulla. Mielenkiintoista että runsas imeminen voi liittyä refluksiin. Meillä ei suostuta syömään tuttia ollenkaan, mutta maitopullo kelpaa todella hyvin.

Kysyin viimeksi neuvolan tädiltä tuosta maitoallergian mahdollisuudesta, mutta se sanoi just samalla tavalla kun teille ettei usko kun ei oo iho-oireita. Mutta lisäsi että poikkeus voi vahvistaa säännön. :) Pitää kyllä ensi kerralla ottaa tosissaan puheeksi maitoallergian mahdollisuus.
 
Vesimeloni: ihana toi sitterijuttu! :D

meillä pojalle tehtiin syyskuun alussa se ruokatorven ph-rekisteröinti, oli siis 24h se nenämahaletku paikallaan ja se rekisteröi ph- muutokset.
Tulos oli normaali, eli refluksia ei ollut. Ehkä oireita vielä on, mutta tuo ei ainakaan selittänyt niitä. Lääkärille soittoaika 13.10, meinaan puhua allergiatesteistä, mutta jos ei ota kuuleviin korviinsa niin sitten mehiläiseen allergologille. Otettiin pojalle onneksi vakuutus jo ennen syntymää. Saatiin laittaa kaikki alkuaikojen sairaala/keskolalaskutkin vakuutusyhtiölle:)

meillä on tällä hetkellä kiellettynä: kukkakaali, parsakaali, maissi, kurkku, kesäkurpitsa, puolukka, aprikoosi, ruusunmarja, päärynä ja luumu.

pojalle syötetään semper 2-korviketta, perunaa, porkkanaa, lihaa, kanaa ja omenaa.
pulauttaa myös osan porkkanapitoisesta takaisin, mutta ei kuitenkaan isoja määriä.

poika oli syntyessään 3390g ja 49cm, 5kk neuvolassa 8290g ja 64,4cm :)
 
Seve kiljui/karjui selkä kaarella eilen illalla 3 tuntia putkeen silmät tiukasti kii, vaikka vaihdoin sille pari kertaa vaipan siinä ja käytiin hanan alla pesulla, ei hyvä ihme se oli järjetöntä... Se ei oo ollu pitkään aikaan niin kipee, se sai samanlaisen karjukohtauksen päivällä ja siitä kun nukahti, niin se unissaan mölisi ihan hirveeseen ääneen sängyssä ja repi kaikkea ympärillä olevaa ja kynti naama pitkin patjaa...=/

Oon nyt vaan syytellyt itseeni miten tyhmä olin kun menin niin huoletta antaan sille sitä kaupan mustikkasosetta kun luulin ettei se nyt voi niin kauheesti mitään aiheuttaa ku omatekemäkin mustikka oli ihan sopivaa. =( Tänä aamuna Severi heräs sit posket ihan tulipunasta ihottumaa täynnä... Mutta on ONNEKS ollu ihana oma aurinkoinen hymyilevä itsensä, mitä nyt parin pierun takia tuli nopea kiukkuitku. :) Väsähtänyt se on ja joka ruuan jälkeen on tullu pikkupukluja tasaseen tahtiin..

Kävin nyt vihdoin hakemassa maito-proteiinittomia maitohappobakteerikapseleita, et voin avata ne kapselit ja lisätä jauheen suoraan maitotilkkaan ja antaa siitä. Niistä maitohappobakteeri-tipoista tuli mahanpuruja kun niissä on apuaineita... Onkin pitkä aika siitä, kun Seve on niitä saanu, nii josko nääkin nyt auttais vahvistamaan tota suolistoa.
 
Mitä enemmän mää tätä asiaa pohdin, sitä enemmän musta tuntuu, että tytöllä vois olla tätä refluksi vaivaa. Miten se tarkastetaan, että löytyykö?
Tyttö puklauttelee jatkuvasti,(yrittää niellä puklut ja vetää itsensä ns. C- asentoon) ei nuku IKINÄ, sekä joudun kanniskelemaan häntä kokoaika. Pikkuinen myös kiemurtelee välillä ja raapii naamaansa.
Aikaisemmin pistettiin koliikin piikkiin tuo huutaminen, mutta nyt alan kallistumaan tähän.
Tuo ei suostu syömään muuta kuin perunaporkkanaa, eli allergiaakaan tuskin on. (No maitoallergia saattaa olla.) Velli alkaa pikkuhiljaa EHKÄ uppoamaan, mutta mikään muu ei kelpaa.
Tietenkin saattaa vain olla hieman "vaikea tempperamenttinen" tapaus, mutta ei toi ton käytös ihan normaaliakaan ole :D
 
Refluksin voi todeta käsittääkseni esim. tähystyksessä (ei taideta tehdä alle 8kk vauvalle, koska pitää nukuttaa) tai sitten ruokatorven ph-rekisteröinnissä. Siinä vauvalla on 24h nenämahaletku joka menee semmoseen pieneen laitteeseen. Ja se rekisteröi ph-muutokset.
 
Hurjalle kuulostaa refluksin toteamismenetelmät!  Tehtiikö Tiina teillä toi nenämahaletkulla testaus sairaalassa vai kotona..? Meillä on ensi viikolla 6kk neuvola ja siellä keskustellaan jatkotutkimuksien tarpeesta kun meillä pulauttelu jatkuu edelleen voimakkaana.
 
keskussairaalassa laitettiin katetri klo 8 aamulla ja seuraavana aamuna saatiin pois. Kotona oltiin siis ja normaalia elämää piti viettää.. ennen katetrin laittoa piti olla syömättä 4 tuntia, mutta sanoin suoraan ku aika tuli kotiin, että ei onnistu.. poika oli itkunen ja huomas että letku haittas..
 
Meillä ei ole tehty mitään tutkimuksia, mikä on musta aika outoa. Lääkkeet määrätty oireiden perusteella.

Maitoaltistus ja Almiron-altistus tehty ja niistä tuli ihan selvät oireet joten sen jälkeen tuntui lääkäritkin uskovan paremmin mun sanaan kun kerroin noista refluksioireista. On aika heikkoa todistella vauvan silent-tyyppistä refluksia, kun niitä pulautuksia ei tule kovin paljoo muuta kun allergiaoireen yhteydessä ja vauvan painon kasvu on ollu suht hyvää. Kyllä mulla jäi kieltämättä aika vmäinen muisto siitä meidän sairaalareissusta kun kolmelle eri lääkärille kolmena eri päivänä melkein itkua väänsin, et uskokaa nyt että tää poika on hyvin kipee, vaikka se just_nyt on rauhallinen... Viikko ennen sitä sairaalareissua poika ei suostunu syömään kunnolla muuta ku nukkuessaan ja kiljui jka karjui ja pingotti itsensä koko aika kaarelle.. Siis oli lähes koko ajan ihan mahdoton ja yöllä nukkui 6-7 tuntia ja aina aamusta alkoi saada unissaan sellasia nielemis-yskimis-tukehtumiskohtauksia, mistä olin niin paniikissa, et en pariin yöhön nukkunu kun kuuntelin vaan et hengittäähän se, ettei vaan tukehdu unissaan pukluun.

Olikohan Seve sillon jotain 3kk niin, me oltiin yhteensä neljä päivää sairaalassa ja saatiin se uus maito ja prepulsid. Tämän jälkeen näin ensimmäistä kertaa tyytyväisen vauvan ja hymyn ja kuulin jokellusta ja koin, mitä on kun vauva nukkuu päiväunia. Luulin, että hänessä on jotain vikaa kun muiden sen ikäiset vauvat oli jo hymyilly jo kauan! Hän muuttui parissa päivässä ihan erilaiseksi, silmiin tuli iloinen pilke sen samean väsyneen katseen tilalle. Voi luoja mä olen kiitollinen et siinä tuli se käänne parempaan...

Huomenna, jeeeee! on se allergiapoli-aika... Tätä onkin odotettu viimeset 3kk :D
 
" Hän muuttui parissa päivässä ihan erilaiseksi, silmiin tuli iloinen pilke sen samean väsyneen katseen tilalle."

Voi, että vesimeloni <3 Mulle tuli ihan kyyneleet silmiin ja iho meni kananlihalle.. Tuo lause kiteytti sen, miten muksu muuttui äkkiä paremmaksi oikean hoidon saatuaan.

Tuo lääkäreiden touhu on uskomatonta! Kyllä mekin saatiin tapella sen ph-rekisteröinnin lähetteen kanssa.. Lääkärit ensin sano vain "se on vauva, tuo on normaalia", "vauvat puklaa ja nukkuu välillä huonosti", "no nostakaa sängynpäätyä", "älkää syöttäkö kerralla niin paljo" yms..
Ja miks joka v*tun kerta kun menee lääkärille, niin ne kysyy "no mitäs".. mä oon ruvennu niin veemäiseksi, että sanon vaan, että lukekaa papereista, siellä lukee :DDD Saakeli, eikö ne just sen takia kirjota epikriisit sun muut, että ei tarttis aina selostaa uudestaa mikä milloinkin on vialla..

Mutta mukavaa, että asiat on muuttuneet paremmiksi ja pystytte nauttimaan pienestä! <3 jaksamisia jokaiselle äidille ja isälle, olipa huonoja päivä tai hetkiä paljon tai vähän 
 
Kiitos Tiina^ emoticon

Juu, kyllähän ne lääkärit on välillä vähän ihmeellisiä ja hoitajat samaten, mutta olkoot... emoticon

Me käytiin siellä allergiapolilla. (ja siellä oli ihan kiva lääkäri!) Lääkäri sanoi, että jatketaan tällä samalla lääkkeellä vielä eikä sitä nyt tauotetakaan, vaikka luulin. Pojalla on kuitenkin koko aika oireita, niin varmaan parempi jatkaa. Mennään nyt 7kg annoksella vaikka painoa on melkein 8kg, sovittiin että annosta nostetaan vain ja ainoastaan jos oireet oikeesti tosi paljon pahenee. On hyvä et hän tavallaan kasvaa ulos tosta annoksesta.

Mitä noihin kiinteisiin ruokiin tulee, niin ei ole kuulemma kiirettä kokeilla uusia.

Jos me nyt saadaan se mustikka otettua takasin, eikä se aiheuta muuta kun lieviä iho-oireita, niin mennään jonkun aikaa sillä. Kuulemma ihan sama mitä me kokeillaan, mutta banaanista sanoi, että sitä ei kannata ihan ensimmäisten joukossa, ja viljoja voidaan sitten joskus vuoden iässä, jos tahdotaan ennen sitä niin riisi tai tattari. Kuulemma melkein varmaa, että on jollekin kotimaiselle viljalle allerginen, ei kuulemma niitä kannata kokeilla vielä ja jos nyt jotain tahtoo niin kaura. Eli me nyt koitetaan saada tähän muutama kasvis ennen vuoden ikää, toisen ikävuoden aikana sitten kokeillaan ahkerammin ja 3 ikävuoden aikana meillä voi olla jo melko monipuolinen ruokavalio.

Ehkä mä nyt alan pikkuhiljaa hyväksyä tän asian, vaikka edelleen tekee tavallaan kipeetä lukee, miten muut jotkut Seven ikäiset syö jotain desin annoksia jo ja valikoimissa on jo kymmeniä kasviksia, viljoja ja lihaa ja kaikki sopivat ja he pystyvät suhtautuun näihin ruokajuttuihin leppoisasti ilman stressiä. Pakko sanoa, että olen siitä kateellinen, vaikka ei siis se minulta pois ole et toisten asiat on hyvin. Tahtoisin vaan saada siitä kiinteiden syömisestä sellasen uuden jutun meidän arkeen. Mutta pääasiahan tässä on et Severi kasvaa ja kehittyy normaalisti tuolla Neocatella, ei sen puolesta ole mitään hätää vaikka muuta ruokaa ei vielä ole.
 
Voimia vaan kaikkille allergioista kärsiville. Meillä vielä tissitellään joten allergioista ei tietoa, mutta seurasin läheltä serkun lapsen allergiaa vauva aikana, loppujen lopuks tällä pikkuiselle ei käynyt kuin poronliha ja vadelmamehujäätelö. Mutta nykyisin jo voi syödä lähes kaikkea.
 
Vesimeloni, kiva kuulla, että teillä oli mukava lääkäri tällä kertaa. Oli ilmeisesti ihan onnistunut käynti? On tuo kyllä melkoinen homma etsiä sopivien ruoka-aineita moni allergiselle lapselle. Voimia! Oliko toi allergiapoli muuten julkisen vai yksityisen?

Meillä syödään juurikin 1/2-1 desin annoksia, mutta tuntuu että toi poika hoikistuu silti silmissä. :( Osa kiinteistä pysyy sisällä, mutta nyt oon alkanut miettiä että imeytyykö ne ollenkaan.. Kiinteiden lisäämisen myötä kakkaakin on alkanut tulla 3-4 kertaa päivässä.
 
^ joo, niinhän se on että ne allergiat yleensä väistyy 3 ikävuoteen mennessä suurin osa. Oma kikkailunsa siinä on sit jos ei koskaan voi koko perhe syödä samoja ruokia, mut niin se meillä kotonaki meni, toinen sisko allerginen kalalle, maidolle + yleisallergisoiville hedelmille ja kasviksille, toinen kans monille hedelmille ja kasviksille, sit äiti on keliaakikko JA kasvissyöjä ja meidän isä ei tykänny kasvisruuasta. emoticon

 
Hei, toi mun edellinen vastaus oli Reetalle :)

Niin, Kalina, joo ihan hyvä käynti oli, tosin eipä me sinänä sieltä mitään niin uutta saatu, mitä nyt tuota mielenrauhaa siitä kun lääkäri sanoi että poika on kasvanut ja kehittynyt hyvin, on jäntevä ja kiinnostunut ympäristöstä, vaikka niitä kaikkia oireita ei saada pois niin ne eivät kuitenkaan vaikuta kehitykseen. Aika on oikeestaan ainoa, mikä saa ne oireet sit joskus kokonaan pois.

Tuo oli julkisen puolen allergiapoli, silloin kun käytiin niissä maitoaltistuksissa niin lääkäri antoi meille heti ajan 3kk päähän et just nähtäis miten ruuat on sopinu ja onko tullu muita ongelmia jne.

Kyllä mun mielestä te tarvisitte jonkun avun tuohon juuri sen takia että se paino ei tuu pituuden mukana, se on selvä merkki siitä, että jotain poikkeavaa on. Uskonpa että siihen löytyy teilläkin syy ja saatte joko vaihtoehtoisen ruuan tai lääkityksen tai molemmat ja tilanne helpottuu! Tiedän miten ahdistavaa siinä vaiheessa on kun ei ole vielä mitään diagnoosia tai varmuutta mistään, että tuleeko tähän apua jne., mut voin kertoo et kyllä lääkärit ottaa tuon painon kehityksen hidastumisen ihan vakavasti otettavana merkkinä siitä et on refluksia tai allergiaa tai jotain muuta mihin on kiinnitettävä huomiota.
 
Huh, taas ollut sellainen puklupäivä, ettei tosikaan. Vai lasketaanko oksennuksenhajuiset puklut pukluiksi vai oksennukseksi? Voiko olla, että uusi kiinteä ruoka lisää pulautteluja? Poika ei suostu makuuasentoon lainkaan, kun vatsahapot tulee heti suuhun. Ollaan syöty eilen ja tänään päärynäsosetta (kaupan, oli eka kaupanruoka..). Yleensä tämä ei suostu olemaan kantoliinassa, jos ollaan paikoillaan, mutta nyt nököttää tässä, vaikka istun koneella. Röyhtäilee tässäkin.. Maistettiin tänään myös parsakaalia, mutta tätä oksupuklua oli jo ennen sitä. Mutta tosiaan vain maidon jälkeen puklaa.. Tosi kivaa tämä kiinteiden syöminen muutenkin.. Ennen puklut oli mukavan valkoisia, mutta nyt on sateenkaariväritys tuossa ÄP:n makuupussissa, vaikka muutama päivä sitten sen pesin :(
 
sista81, meilläkin jotkut ruoka-aineet tuntuivat kerryttävän enempi ilmaa masuun kun toiset. Tällaisia ovat olleet esim. kukkakaali, parsakaali ja maissi. Röyhty tuli välillä aikamoisella voimalla ja joskus myös varren kanssa (liittyi ilmeisesti siihen voimaan, jolla ilma poistui?). Millaisen ajan kuluttua syömisestä teillä nuo puklut tulevat? Minä yleensä olen pitänyt sellaisen puolituntisen, "masun tasoittelutauon" syömisen päälle, ennen kuin mennään edes vaipan vaihtoon tai lattialle telmimään. Niitä pukluja saattaa tulla tasoittelusta huolimatta, mutta tämä tuntuu taas liittyvän pinnistelyyn ja äheltämiseen lattialla, kun yritetään kääntyä toiseen suuntaan, nousta konttausasentoon tms... Entä kummin päin toimit, annatko ensin maidon ja sitten soseen vai toisin päin? Oletko huomannut, että tuolla järjestyksellä olisi jotain vaikutusta asiaan?

Käsitteletkö noita puklutahroja mitenkään ennen pesukoneeseen laittamista? Minä en nimittäin ole jaksanut ihan päivittäin pesukoneessa pestä likan täkkiä, makuupussia tai minkä päällä hän nyt sitten telmiikään, olen vain heti pyyhkäissyt puklun pois (joskus kuivalla, joskus taas viileällä vedellä kostutetulla harson kulmalla), ja vasta ennen koneeseen laittoa olen kostuttanut selvät tahrakohdat (ne värilliset) kylmällä vedellä, hieronut sappisaippuaa ja nakannut koneeseen ja avot! puhdasta tuli. Ei ole edes mustikasta jäänyt muistoja...
 
Takaisin
Top