RD-Raskausdiabetes

Itse joudun varmasti taas sokerirasituskokeet käymään, oman iän ja sukurasitteen takia. Edellisessä raskaudessa onneksi pysyi kaikki arvot rajojen alla, toivotaan, että pysyy nytkin!
 
Mulla kokemus toisessa raskaudessa radista, ruokavaliolla mentiin. Olen normaalipainoinen, 1h ja 2h tunnin arvot oli poikkeavat. Normikokoinen vauva syntyi kuitenkin.
 
Täällä on rasitus edessä sukurasitteen ja iän puolesta. Ilmeisesti kaikki yli 25-vuotiaat odottajat joutuu rasitukseen?
 
Se on paikkakuntakohtanen miten laittavat rasitukseen. Täälä tais juurinkin olla niin että kaikki yli 25v
 
Oiskohan se käypä hoito -suositusten mukaan, että sukurasitteet, ikä (yli 25), liian iso bmi ja/tai aiemmin sairastettu radi on ainaki syitä lähettää sokerirasitukseen. Mutta näissä on tosiaan uskomattoman isoja paikkakuntakohtasia eroja.
 
Nykyään aika paljon useemmin laitetaan keskiraskaudessa sokerirasitukseen koska rupeaa syntymään niin paljon ns sokerivauvoja(yli4kg). Aina ei tietenkään ole sokereista kyse. Viime raskaudessa neuvolan täti sano että lähes kaikki laitetaan nykyään varmuuden vuoksi. Et jos tässä alku raskaudessa joutuu niin silloin yleensä johtuu geeneistä tai muista.
 
Itse en joutune tälläkään kerralla sokerirasitukseen, koska uudelleensynnyttäjänä lähtö BMI on alle 25, suvussa ei ole riskiä diabetekseen ja aiemmat vauvani ei yli 4,5kg eli makrosomisia. Uudelleensynnyttäjissä oli muistaakseni ikä alle 40v, jos nuo edellä mainitut toteutui. Yli 40v uudelleensynnyttäjät joka tapauksessa rasitukseen.
 
Sokerirasitus aamulla käyty, maanantain neuvolassa kuulee tulokset. Oon kyllä ihmeissäni jos ei tule diagnoosia.
 
Kolmessa edellisessä raskaudessa radi ollu kaikissa, ja kyllä ihmettelisin itekin jos ei nytkin olisi. Paastot mulla on aina ollu kunnossa, mutta siitä toisesta kärähtänyt nipin napin aina, ja joutunu seurantaan. Dämit!
Mä en niin millään jaksaisi alkaa taas mittailemaan ja seurailemaan noita sokereita, mutta minkäs teet, jos niin käy.
Ite mitattuna sokerit ollu ihan ihanteelliset ainakin tähän asti. Täytyy ens kuun alkuun varata se aika kunhan toi meidän oma terveyskeskus aukeaa lomaltaan...
 
Tehdäänkö sokerirasitustesti siis rutiininomaisesti melkein kaikille? Meillä on sukurasite, mutta muuten ei kyllä riskitekijöitä. Jos ainoana oireena on "sokeria virtsassa", niin miten sen tietää?
 
Sokeri virtsassa ei välttämättä tarkota vielä mitään. Mulla oli aina sokeria virtassa, mutta sokerirasituksessa ei löytyny mitään.
 
Lisään vielä, että pissa tutkitaan jokaisella neuvolakäynnillä liuskatestein, josta käy ilmi onko virtsaan erittynyt sokereita tai proteiineja. Toisilla sokerit ns pääsee läpi, eikä oo merkki radista, toisilla se voi olla syy tehdä sokerirasitus (uudestaan). Proteiinit taas voi viitata virtsatietulehdukseen tai etenkin loppuraskaudessa raskausmyrkytykseen, mutta joskus proteiinitesti näyttää plussaa huonon alapesunkin takia. Mutta näitä siis seurataan läpi koko raskauden.
 
Testiin menossa parin viikon päästä...tuo syömättömyys/juomattomuus ottaa kyllä tiukille. Vanhemmilla 2.tyypin diabetes ja oma painoindeksi koholla. Onhan se toki hyvä mitata.
 
Verensokerimittarin ja ohjeiden kans kotiin, kuten arvelinkin
Paastoarvo oli yli riskirajan. Nyt seuraillaan
 
Minulle ei tehdä tota sokerirasitusta kun painoindeksi hyvä ja ikä kuulemma on ne ratkaisevat asiat. Ja kun aikaisemmin olen synnyttänyt pieniä lapsia. Jos tulee tarvetta jatkossa niin sitten voi tehdä sokeritauti käy testin. Näin neuvolassa sanottiin.
 
Takaisin
Top