RD-Raskausdiabetes

5anna

Jostain jotain jo tietävä
Vielä ehkä aikasta mutta ajatuksenvaihtoa,kokemuksia raskausajan diabeteksestä. itsellänihän on molemmista ollut ja usko että se kulkee tämän kolmannenkin kanssa. Ruokavaliohoitoinen on molemmista ollut ja sokrut pysyny aisoissa. jännittää nyt vähän kun oli viimeraskaudessa niin hilkulla että lääkitystä ei aloitettu,että nyt varmaan tulee.no sen näkee.mä kyllä toivon pääseväni mah pian testeihin. ei enää 4,5kg babyä..onneks hällä oli sokerit kunnossa.
 
Mä sain viime raskaudessa tuomion. Ihan ruokavalio hoidolla mentiin kun vain yksi arvo oli rajalla. Diabetestä suvussa, joten sokerirasitustestit muutenkin taas edessä.
 
Saa nähä joutuuko itekin nyt sokerirasitukseen. Täälä se tehään kaikille yli 25v syksyllä tulis tuo 25 täyteen. Saa nähä.
 
Minulla oli ekassa raskaudessa. Viimeinen arvo heitti yhdellä että sain diagnoosin. Ruokavaliolla hoitu mutta ei mulla kertaakaan arvot mennyt mittauksissa yli. Olin jonkun verran ylipainoinen että luulen että vaikutti asiaan. Edellisessä raskaudessa ei ollut ollenkaan. Saa nähdä iskeekö nyt.
 
Mulla ollut molemmissa raskauksissa, suvussa esiintyy 1-tyyppiä ja 2-tyyppiä. Ruokavaliohoidolla menty molemmissa ja kaikki mennyt ok
 
Sokerirasituksissa oon käyny molemmissa aiemmissa raskauksissa, muttei oo radia napsahtanu. Ylipainoa on kuitenkin sen verran reippaasti, että sen kun yhdistää iän karttumiseen niin lienee kuiteskin vaarana saada se tällä kierroksella. Sokerirasitukseen joudun kuitenkin varmasti jo heti siinä 12-16 viikoilla vai millon se eka ajankohta noille yleensä onkaan. Inhaa hommaa.
 
Mullaki oli ruokavaliohoitoinen. Eiköhän se sieltä taas napsahda. Viimeks oli paastoarvosta kiinni ku se oli yhdellä rajan yli :/ kammottaa se rasitus, kun meinasin pyörtyä ja oksentaa siellä. Pitää kyllä pyytää päästä suoraan lepohuoneeseen tällä kertaa.
 
Mulla oli viimeksi sokerirasitus erinomainen, tosin se tehtiin niitä suositusviikkoja edeltävällä viikolla. Loppua kohden makeanhimo räjähti ihan käsiin, ja neuvolasta sanottiin ettei pitäisi häiritä vauvaa kun sokerirasitus oli ollut ok, raskauskiloja tosin tietty lisää. Neiti syntyi sitten kuitenkin viikkoihin nähden ylikokoisena (viikolla 37 ja paino reilut 4 kg) ja joutui matalien verensokereiden takia letkuruokintaan. Kysyin silloin asiasta, ja sanoivat että varsin mahdollista että olisi kehittynyt radi vielä loppuraskaudessa sen sokerirasituksen jälkeen. Tässä raskaudessa tehdään ilmeisesti rasitus ainakin pariin otteeseen, ja yritän pitää makeanhimon edes jokseenkin kurissa vaikka tulokset olisikin normaalit.
 
Kaks tuntia. Siinä otetaan eka verikoe, sit juodaan litku, sit tunnin ja kahden tunnin päästä uudet verikokeet.
 
Meillä ei ainakaa edes lasillista vettä saa juoda :bored: olikohan että alta puoli lasia. Niin että suu kostuu.
 
Neuvolasta sanoivat että joudun myös sokerirasitukseen. Vähän ehkä jännittää kun olen kunnon sokerihiiri.. nyt olen kyllä vähän vähentänyt normaalin verrattuna :D
 
kurjaa mutta kiva että on vertaistukea. sitä tarvitsee varmasti myöhemmim kun tämä todetaan.

oon yrittänyt nyt hieman jo rupee kattoo syömisiä.karkki ja herkkulakon aloitin,kerran viikossa vain :). koitan syödä paljon kasviksia ja vähemmän niitä sokereita nostavia peruna,pasta...
 
Mä olen melko varma että kärähtää siellä sokerirasituksessa. Sitä odotellessa
 
Saa nähä joutuuko itekin nyt sokerirasitukseen. Täälä se tehään kaikille yli 25v syksyllä tulis tuo 25 täyteen. Saa nähä.

Ote en joutunut vaikka oli esikoista odottaessa 25 ja täyttämässä 26. Toivon, että en joudu nytkään.
 
Sain neuvolasta pyynnön käydä kaksi kertaa raskauden aikana sokerirasitustestissä. Loppuraskauden testi on ilmeisesti meidän kunnassa kaikille ensisynnyttäjille ja toiseen pitää mennä, koska omalla isälläni on diabetes. Neuvolasta ainakin sanottiin, että saisi juoda vettä ennen testiä, eikä puhunut edes mitään vesimäärästä. Ravinnotta vain 10-12 tuntia. Eri ohjeita selkeästi.
 
Radi on sen verran yleinen juttu, niin vaikka itekin inhoon sokerirasitusta, niin onhan se tosi hyvä käydä kattomassa, ettei tuu mitään yllärisokerivauvaa synnärillä, joka ei ehkä mahdukaan ees syntyy alakautta. Eli mieluummin ite ainakin toivoisiniin sokerirasitusta kuin aattelisin sitä pahana, ihan oman ja erityisesti vauvan terveyden takia. Eiks radi voi huonontaa istukan toimimistakin?
 
Ei aina oireile. Ite narahdin viimeraskaudessa radista kun oli paastoarvo vähän yli rajan. Korjaantui pelkällä että aloin syömään 4kertaa päivässä. Et nyt on hyvä laittaa ateriarytmit kuntoon.
 
Takaisin
Top