Ravinto- ja ruoka-asiat

Minä jätän siemenet linnuille!
No ei vaineskaan. :p
Hurjan terveellisiähän ovat mutten oo ite koskaan niihin mieltynyt. Ei siis tarvitse tuota hirveämmin pohtia.

Mutta se minua kyllä jaksaa hämmästyy että mitähän kaikkea tässä kohta enää saa syödä, kun näitä suosituksia vaan kiristetään ja yks jos toinen onkin taas epäkelpoa syötävää. :joyful:

Mä oon syönyt siemeniä tähän asti salaatissa ja joqurtissa, mutta pitääpä alkaa sit niitäkin välttelemään.

Samaa mietin minäkin... Helpompi ja lyhyempi lista tulis sallituista ruoka-aineista nykyään :D Aika terveinä noita lapsia on syntyny jo ennen kuin suosituksia on edes tullut niin miten nykyään lähes kaikki on kielletty. Joo onhan se totta että tietämys on lisääntynyt vuosien saatossa ja ollaan saatu näillä varmasti ainakin joiltakin osin vähennettyä ikäviä raskauden aikana tapahtuvia komplikaatioita mitkä on saattanut johtua sairastumisista yms, mutta nykyään tuntuu nää kaikki ruokailusuositukset olevan aika tiukkoja (oli raskaana tai ei)

Tää on jännä kun mulle neuvolatäti ohjeisti noissa ruokajutuissa jo ekalla käynnillä et pitäis jättää siemenet syömättä, paitsi jos esim leivän päälle niitä on laitettu. Mullekaan ei ollut ongelma kun en niitä muutoin syökkään kuin jos sämpylöissä on :) Eniten harmittaa vieläkin HK:n maksamakkara, mozzarella ja metukka. Mut onneks ollaan jo yli puolen välin ja näen jo valoa (myönnetään et metukka siivuja siellä kyl näkyy) tunnelin päässä. Kyl tää tästä :D

Mä oon jättäny kaikki leikkele makkarat pois, normaalisti käytin leivän päällä mut nyt oon korvannu ne kurkulla ja tomaatilla. En usko, että on paluuta enää raskaudenkaan jälkeen :eek:

"Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g. Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa".
Mulla on tälläkin hetkellä maksamakkara jääkaapissa :)

Joo suositukset tuntuis tiukkenevan ja osa tietty senkin takia että tietoa kertyy, mutta taitaa tosiaan myös kertyä koko ajan muutakin.. siis esim raskasmetalleja petokaloihin ja maaperään. (*muoks* tietty lähinnä maaperän osasta toiseen kun niitä louhitaan kalliosta ja päätyvät kasvien kasvumaahan jne) Ei tota ongelmaa oo varmaan tossa määrin edes ollut olemassa vielä joku aika sitten.. maapallo ei oo entisensä.

Mut onneks ollaan jo yli puolen välin ja näen jo valoa (myönnetään et metukka siivuja siellä kyl näkyy) tunnelin päässä. Kyl tää tästä :D
Mulla siellä tunnelin päässä on salmiakkia :hilarious: Just miehelle sanoin, että synnytyksen jälkeen elän varmaan pari kuukautta pelkällä salmiakilla ja lakritsilla. Varsinkin lakritsijäätelöä on tehnyt nyt ihan kamalasti mieli, mutta mies ei pidä siitä, niin en viiti kokonaista pakettia ostaa pakkaseen, kun sit se tulis syötyäkin itse ja litra ei taida olla yksi annos :grin Mä muuten söin metwurstia lämpimissä leivissä, toivottavasti se oli tarpeeksi kuumaksi lämmitettyä.

Ruokatunnustuksia: Mitenköhän monta annosta pannukakkua on sallittu viikossa näiden ravintosuositusten mukaan, oon tehnyt tällä viikolla jo kahdesti kun ekan pellillisen söin ihan itsekseni.. :sorry:

Minä oon myös jättänyt kaikki leikkeleet ja makkarat pois leivän päältä, tuskin palaavat. :shifty:

Älä välitä Lemonia, minä söin pellillisen mokkapaloja, kehtaanko ees tunnustaa. :smiley-angelic006

Synnärille lähtee myös minulla mukaa lakritsaa! Ja ah salmiakkia. Oi oi.. Sitä päivää odotellessa. :wink

Hellu mulla tuo maksamakkaran himo on niin suuri ollut jo lapsesta lähtien, että jos sitä jääkaapissa on, niin en pysty olla syömättä. Teen vain leipiä leipien perään ja vedän sitä jopa lusikalla suoraan sieltä pötköstä... siksi on pakko jättää suoraan kauppaan koko maksamakkara, musta ei olis hillitsemään itteäni sen kanssa. Samoten menee metukka, syön välilä niitä ihan vaan paljaalteen jääkaapista... Mozzarellaa sitten tungetaan vähän sinne tänne ja tonne ja vielä vähän tuonne :D Lakritsa on myös herkkua, mut sen pystyn hyvin hillitsemään ja voin ostaa kotiin vaikka litran jätskipaketin kun tiedän et pystyn kyllä hyvin syödä kapean slaissin kerrallaan enkä joka päivä :)

Muilla lähtee synnärille salmiakkia ja lakritsia, voisi ite ottaa paketin metukkaa sellaisenaan syötäväksi :D :''D

Mulla ei nyt jostain syystä salmiakki ja laku ole aiheuttanut vieroitusoireita niinkuin esikoisesta. Salmiakkia kaipaan irtokarkkien sekaan ja pännii kun kaikissa karkkipusseissa on aina salmiakkia ja mies ei niihin koske pitkällä tikullakaan. Niin jääpä karkkipussit sitten kauppaan kun ei niitä salmiakkeja kerta ole pakko saada. Laku on mielessä sen verran että synnärille sitä kyllä lähtee mukaan, mutta vielä ei mitään pakkosaadalakua-hetkeä ole tullut onneksi :) laku on kyllä herkkua, tuore reijällinen pandan laku, mmmmmm... :)

Mulla oli varmaan joku muukin ajatus tässä mut se nyt katos...

Mä oon kyl syöny muita leikkeitä paitsi metukoita.. :O pitääkö kaikki leikkeleet jättää?

Aneska, kyllä mä olen syönyt sellaisia leikkeleitä, jotka on valmistusvaiheessa kuumennettu kunnolla, metvursti ei ole sellainen, eli se lihamassa on lykätty raakana kuoriin ja kypsytetty siinä, ja muistaakseni kuitenkin kylmäsavustettu, sen takia se on riskilistalla. Olettaisin, että esim. kinkkuleikkeleet on kypsennettyjä.

Mäkin oon syönyt normaali leikkeleitä. Ja salmiakkia ja lakuakin silloin tällöin, tosin mulla on verenpaineet hyvät. Eikös niitä siksi just pidä välttää, että saattavat kohottaa paineita?

Sen takia ja lisäksi lakritsiuutteen, jota on molemmissa, on todettu aiheuttavan suurina määrinä lapsille ainakin keskittymishäiriöitä. En muista mihin muuhun se oli tutkimuksissa yhdistetty. En ole kyllä onnistunut itsekään olemaan kokonaan syömättä salmiakkia, se on mulle vaan heikko kohta.

Aneska ei toki kaikkia leikkeleitä tarvitse jättää kunhan on vaan kuumassa kypsennettyjä.
Mulle vaan ei jostain syystä enää maistu niin siksi olen itse ne jättänyt pois. Tykkään syödä mielummin reilulla kurkulla, tomaatilla ja juustolla :happy:

Takaisin