Raskausoireita.

Mä tuossa juuri huolissani lueskelin ja neljänneksellä raskaana olevista naisista on vuotoa alkuraskauden aikana ja silti raskaus päättyy hyvin.

Mies on kai keskenmenosta huolissaan, hoitoalalla ja niitä niin paljon nähneenä... Oli pakko kaivaa statistiikkaa esiin, että sai sen rauhoiteltua. Ainakin toivon että se on huolissaan kun mie hormonihöyryjeni läpi meinaan tulkita noi puheet niin että se toivoo keskenmenoa (vaikka tässä on monta kuukautta yhteistoimin yritetty ja lapsitulevaisuutta suunnitellaan). Käskin sitä ny pitää päänsä kiinni ja raskaana ollaan kunnes toisin kerrotaan. Jos menee kesken niin menee mut siitä stressaaminen ei takuulla ainakaan auta mitään. Varsinkin kun itsellä ei onneksi mitään kipuja tai vuotoja ole, vaikka alkutaipaleella ollaankin...

Verta alkoi tulemaan sitte vähä enemmän... Kävin päivystyksessä jossa ne ultras vatsan päältä... Sikiöpussi näkyi, sykettä ei löytyny, mitä ny ei pitäisikkää näillä viikoilla löytyäkkää... Nyt tälläästä odottelua... Tiedä yhtää mitä tapahtuu... Itkua riittää...
-H

Heippa kaikille :)

Oon uusi täällä ja ekaa kertaa tutustumassa kyseiseen foorumiin.
Itsellä ennestään 9wee poika ja nyt rv5+1. Edellisestä jo sen verran aikaa, että on nuo oireet päässeet unohtumaan ja nyt onkin alkanut mietityttää, että onkohan kaikki kunnossa kun välillä alavatsasta nipistää/vihlaisee :( en muistaisi, että pojasta olisi ollut mitään tämmöstä oiretta.

Mulla kans välillä vihloo alamahaa..Lukiin netistä niin kuuluu ilmeisesti asiaan eikä oo vaarallista tai kerro siitä, että kaikki ei ois kunnossa :) Monillaki kuulosti olevan nipistelyä ja vihlontaa alkuraskaudessa. Joku puhu jollain palstalla, että vois olla jotain kohdun kasvukipuja??

Niin nämä sanoo että kohtu kasvaa ja kohdun kiinnikkeet venyy. Minullakin vihloo. Välillä ei tunnu mitään, välillä tuntuu jos tunnustelee, välillä ei voi olla huomaamatta vihlomista. Toisilla voi kovatkin kivut olla normaaleja, mutta tietty jos alkaa kippuraan vääntämään tai särkylääkettä kaipaamaan, on syytä mennä lääkäriin tarkistamaan tilanne.

Kiitos vastauksista :)

Mulla lähinnä tuntemukset on sellaisia, että ihan kuin olis kauan pidätellyt pissahätää ja siitä tullut vatsa kipeäksi tai ihan kuin olis "vatsalihakset" revähtäneet :O ihme tuntemuksia...

Onkos teistä muuten kukaan käynyt esim. yksityisellä ultrassa ennen varsinaista ultra-aikaa? Mä mietein jos menisin sinne katsomaan etukäteen, että kaikki on hyvin, mutta missä vaiheessa sinne kannattais mennä, et ultrassa jo näkyisi jotakin?

Täällä ultrataan viikoilla 12-13 ja siihen asti ajattelin odotella. Nopea googletus antaa keskenmenon riskiksi sydämensykkeen näkyessä 9,4% rv 6 jälkeen, 4,2% rv 7 jälkeen, 1,5% rv 8 jälkeen ja 0,5% rv 9 jälkeen. Jos olisin menossa varhaisultraan varaisin sen varmaan viikolle 8-9 ni syke näkyy varmasti ja voi vähän turvallisemmin mielin jo olla sen jälkeen.

En oo osannu mieltää raskausoireiks mut miulla on myös alaselkä ja lonkka kipee sekä tosiaan tuota tunnetta kuin ois treenannu vatsalihaksia liikaa. Plus miun moottoripyöräkypärä tuntuu liian pieneltä ja tekee päänsärkyä, alkoi jo ennen kuin plussasin. Liekö pää turvonnu vai selkäkipu tuntuu myös niskassa ja säteilee tms.

Ehkä pitää siis vain sinnitellä sitten ainakin sinne viikolle 8 asti :)

Juuri puhuin neuvolatädin kanssa kun sain varattua ensimmäisen käyntiajan sinne ja hän sanoi kanssa, että nuo alavatsatuntemukset kuuluvat asiaan....jos alkaa vuotoa tulla, niin sitten kannattaa hakeutua lääkäriin. On vaan niin outoa kun edellisestä lapsesta ei tullut juurikaan mitään oireita :)

Ensimmäisenä raskausoireena huomasin kipeytyneet ja pinkeät rinnat. Sitten alkoi jatkuva näläntunne ja tihentynyt virtsaamisen tarve. Erilaiset tuntemukset alavatsassa ja alaselässä myös herätti epäilyjä. Plussasin, kun kuukautiset olivat viikon myöhässä, kun normaali kierron pituus se 28päivää.
Nyt olen rv7, eikä pahoinvointia ole esiintynyt heikotusta lukuunottamatta, välillä töissä väsyttää normaalia enemmän, kun nyt olen vähentänyt kahvin juontia...mites muilla menee kahvin kanssa, tuleeko juomisesta mitään tai oletteko vähentäneet kuinka paljon?
Erilaisia mielitekoja on myös. Ja välillä itkuttaa! Vatsaa turvottaa myös täällä ja varsinkin iltaa kohden. Taitaa olla melko yleinen oire. ;-)

Mun on tullut juotua kahvia kyl samalla lailla ku tähänki asti eli n. 5 kuppia päivässä.. Pitäskään vähentää..:dontknow

Mä oon vähentänyt yhteen kahteen kuppiin päivässä. Mieli tekis kahvia, energiajuomaa ja kolaa koko ajan, ja ekan viikon kiinnittymisestä ehdin niitä vetääkin kun en vielä tiennyt (eipä olis näkynyt testissäkään silloin). Ois ihan mukavaa jos ei kahvi maistuis tai ei tekis mieli sitä yhtään mut päin vastoin alusta asti himottanut vain enemmän.

Mulla on myös hurja himo kolaan :D Kahvia sen sijaan en ole jotenkin uskaltanut juoda ollenkaan, cocista otan välillä pari huikkaa miehen lasista. Oon vähän jotenkin ylivarovainen tai jotain :D

Mulla on mennyt tämä alku ihan erilailla kuin viimeksi. Ekassa raskaudessa tiesin jo ennen plussausta että paksuna ollaan, ku oli niin hirvittävät alavatsan krampit siinä kiinnittymisen ajankohtana, että ei se voinut olla muuta. Piti oikein pysähtyä ja kumartua, kun niin järkyttävä kipu se oli. Tätä kakkosta odoteltiin neljä kuukautta ennen ku tärppäs, ja aina muka oli jotain raskausoireita pariki viikkoa ennen mahdollisia menkkoja, mutta menkat aina alkoi. Nyt sit kun tärppäs, niin ei ollut mitään oireita! Päivää ennen menkkoja alkoi menkkajomotus ja aattelin että huomenna ne alkaa, mutta eipäs alkaneetkaan. Sykkeen hurja nousu lenkillä on ollut kyl molemmissa raskauksissa paljastava oire ;) Nyt parin päivän ajan tullut hetkellinen huono olo, mut heti kun oon syönyt niin se on hävinnyt. Kiva, pitää töissä syödä joka välis hedelmiä sitten taas. Aaltoileva väsymys on myös vallannut, sekä iltaisin turpoava alavatsa ja vilu. Muuten olo on aika mainio! :)

Mä olen myös vieroittanut itseni kofeiinista kertarysäyksellä, samoin kaikista limppareista. Mä en sokerilimppareista niin tykkää ja light-juomien E-numerot hiukan hirvittävät suurissa määrissä. Tietty niitä vois juoda vähän, mutta arvatkaa kauanko mulla sellainen 1,5l pullo jääkaapissa säilyisi... Yllättävän hyvin on sujunut tämä vieroitus, yhden päivän päänsärkyä ja se oli siinä. Viime raskauden alussa kun jätin kofeiinin pois niin pää tuntui sattuvan päiväkausia.

Ultraan menen kun viikkoja on menkoista laskettuna 7+2. Silloin saattaa kyllä oikeasti olla jotain 6+5, mutta sydämen sykkeen pitäisi silloinkin näkyä. Haluan käydä tarkistamassa että on kiinnittynyt jonnekin muualle kuin sektiohaavan tai kohdunkaulan päälle. Ja jotenkin olen saanut päähäni että ovuloin viime kierrossa kahdesti, joten senkin takia olisi hyvä mennä... ;)

Raskausoireet on taas kohdun vihlontaa lukuunottamatta vähenemään päin. Tai sitten alan olla tottunut niihin. Huomasin muuten, että pystyn oikeastaan syömään vaan salaatteja, marjoja, hedelmiä, jugurttia ja leipää. Toivottavasti ruokavalio ei kavennu niin paljon kuin viimeksi, jolloin pystyin syömään vain hedelmiä ja maustamatonta jugurttia. Yritä siinä sitten olla "narahtamatta" raskaudesta, kun ruokavalio on naurettavan kapea.

Mä en yleensä kotona juo colaa tai energiajuomia ollenkaan. Colaa oon ostanu kotiin varmaan neljä kertaa koko vuoden aikana, energiajuomia on kaapissa kun tuli pidemmälle ajomatkalle ostettua vaan ei tullutkaan juotua. Niihin en onneks ehtiny koskea vaikka colaa ostinkin. Mäkin juon aina light-versioita, ja vaikka kuinka olis muka turvallisia ni en raskauden aikana kyllä aio juoda yhtään. Muutenkin pyrin välttämään kaiken maailman kemikaaleja minkä pystyn ja nyt en sit edes ripsiväriin ajatellu koskea. Kahvia on menny yleensä se 3-4 kuppia päivässä, nyt 2. Aamukahvista en luovu...

Vadelmanmakuinen vissy on nyt sit se suosikki"limsa". Ja oon ostanu 2 dl purkkeja täysmehua makeanhimoon.

Munki lemppari vissy on vadelma, sitä on menny jo monta monta litraa :D Kahvista ei pysty kokonaan luopumaan, varsinkaan aamukahvista ku tuntuu ettei herää ilman sitä mutta pitää vähän vähentää. Viikon päästä varhaisultra, ei malttas odottaa! :)

Mä ajattelin etten luopuisi aamukahvista, mutta ylläri ylläri aamukahvi on mulla yks etovan olon aiheuttaja. Pakon sanelemana oon nyt ollu pari päivää ilman ja odotin hirvittävää päänsärkyä, mutta onneks (koputtaa puuta) siltä on vältytty...

Kuulin varhaisultrasta myös sellaista, että maha-asukin ikä pystytään paremmin määrittämään rv 8:lla. Samoin sykettä on vaikeampi löytää aiemmilla viikoilla ja säikäyttää turhaan, joten siksi kärvistellään ja odotellaan ultraa rv8 asti:)

Mulla on myös oireet tasoittunut, tosin mahan nippailua ja pientä kipuilua on, mutta ei mitään kestämätöntä. Tosin rinnat on vähän enemmän arat ja turvonneet (tästähän mies tykkää laughing7)

Innostuin lueskelemaan noita kätilön vastauksia. Siellä on myös puhuttu alkuraskauden kivuista yms ja tämän perusteella ainakin kuuluvat asiaan :)
http://forum.vau.fi/forums/kysy-kätilöltä.1020/

Joku mainitsi tuon kahvin... itse oon ihan kamala kahvikissa ja oikein pahaa tekee haistaa kahvia ku ei viitsi juoda ku maks muutama kupillista per päivä... :( Viime yönä näin jopa unta iiiisosta taivaallisne hyvästä kahvikupillisesta... Huoh... eikä enää kauaa tarvii oottaa et saa taas juoda niin paljon ku haluu. :P

Takaisin