Raskausoireet

Olen ollut huolissani, kun mulla ei oireita hirveästi ole, mutta tulipas taas todettua että väärässä ollaan. Nimittäin aivan uutena juttuna, mitä ei ole kyllä missään raskaudessa ollut vielä tässä vaiheessa on tämä unettomuus. En saa unta, vaikka koko päivän taas haukotellut ja tuntenut oloni tosi väsyneeksi. Heti kun alkaa iltajuttuja tekemään, niin väsymys katoaa samantien ja nytkin toista tuntia maannut sängyssä, eikä väsymyksestä ole tietoakaan. Tätä on jatkunut siis jo useamman päivän, mutta nyt vasta aloin miettiä asiaa tarkemmin. Hetken googlettelun jälkeen tuli opittua, että tämä voi joillain kuulua alkuraskauden oireiluksi. Enpäs ollut ajatellutkaan, että voisi johtua raskaudesta. Olen pikemminkin ihmetellyt miksi nyt on energiaa näin paljon iltaisin, kun esikoisen kohdalla väsymys oli sitä että menin klo 18 viimeistään yöunille 😂

Mä kans jännitän, et miten käy pahoinvoinnin kaa. Eka raskaus, joka on jatkunu näin pitkälle (6+0), niin en tiedä mitä odottaa. Toistaseks ollu joinain päivinä sellasta pahoinvointia, joka tuntuu ikäänku möykkynä kurkussa mut kaukana, et laatta lentäis. Ois kyl kiva, et pahoinvointi ei ainakaa häiritsis arkea :)
Esikoisen kohdalla ensimmäisen kolmanneksen pahoinvointi oli mulla vain etovaa oloa. Vähän kuin ois ollut kevyt krapula 😅 Sellaista, että sen huomasi, muttei se tekemistä rajoittanut. Pidetään peukkuja, että sinullakaan ei pahoinvointi yltyisi kovin kauheisiin sfääreihin 😊

Täällä vaihteeksi oireetonta. Eilen ei niin mitään mitä olisi voinut oireeksi tulkita. Oon nukkunutkin paremmin kun pitkiin aikoihin😅 Mä jotenkin ajattelen että ne etovat olot on mulla se, mistä tiedän kaiken olevan hyvin. Yhtenä päivänä oli, sitten ei taas mitään.. Muutama päivä odottelua ja sitten varmaan tehtävä vielä viikkodigi, että onko edennyt 3+ asti.

Tänään 4+3 ja meinas kyllä monesti tulla oksennus kurkkuun ja yökkisin kun piti töissä putsata yhden lapsen oksennus lattialta. 🤢 toinen lapsikin kysyi meinaanko oksentaa, sanoin vaa että "een tässä vaan vähän huono olo"😅😂
Pihalla keinuessa myös huomasin ettei pysty enää keinumaan kun alavatsassa muljahtelee kohtu inhottavasti, siitäkin tuli vaa huono olo🫠
Mulla ei tuntunut missään kun lapsi oksensi eilen mun syliin. 😂

Tänään 3+6 eli alkaisi normaalisti menkat tänään tai huomenna, mutta onneksi viivat on vahvistuneet ja oireetkin enemmän raskauteen sopivia, vaikka eilen kyllä oli niin hämäävän menkkamaiset kivut, että vähän jo hirvitti. Tänään ei kuitenkaan enää ole jomotusta ollut. Toiseen rintaan on ilmestynyt super terävä ja kova pistävä kipu, kuin joku venyisi ja repeäisi siellä kohta. Tämän muistan kyllä edellisestä raskaudesta myös. 😄

@Edenn onpa jännä oire! Yleensä kuullut, että tuo unettomuus on enemmän aamuyöllä heräilyä ja sitä ettei saa enää unen päästä kiinni kuin sitä, että ei tulisi uni lainkaan 😆 Mutta oireet nyt voi kai olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä! Mulla on ollut kans näitä lyhyitä unia tässä aika paljon. Oura huutaa, että lämmöt ja sykkeet korkealla ja univelkaa kertyy 😆 Voi miten kiva 🤣

Pahoinvointia ei mullakaan ole ollenkaan, koira oksentelee nyt melkein päivittäin jotain kun on antibioottikuurilla, eikä paljon sen yrjöt hätkäytä. Ei oo myöskään mitään hajuherkkyyttä ym. Ehkä täytyy vaan nauttia tästä oireettomuudesta kun sitä vielä on 🌈

Mulla ei tuntunut missään kun lapsi oksensi eilen mun syliin. 😂

Tänään 3+6 eli alkaisi normaalisti menkat tänään tai huomenna, mutta onneksi viivat on vahvistuneet ja oireetkin enemmän raskauteen sopivia, vaikka eilen kyllä oli niin hämäävän menkkamaiset kivut, että vähän jo hirvitti. Tänään ei kuitenkaan enää ole jomotusta ollut. Toiseen rintaan on ilmestynyt super terävä ja kova pistävä kipu, kuin joku venyisi ja repeäisi siellä kohta. Tämän muistan kyllä edellisestä raskaudesta myös. 😄
Mullakin suihkussa nänneihin tulee tommonen viiltävä kipu jos vesi osuu niihin, mut muuten mulla ei mitään tissi kipua ollu missään raskaudessa. Kaikki oireet alkaa siinä 6-7rv, et sitä odotellessa.
Molemmat ollut poikia, niin toivotaan jos nyt olisikin tyttö kun vähän erilainen tämä alkuraskaus 🤭

@Edenn ja @Ness

Mä täällä kans jokaista normaalista poikkeavaa analysoin, et onko oire. Eilen olin tosi väsynyt, mut toki yritän kääntää yövuorosta pois ja jännitin iskän vierailua. Illalla yhtä äkkiä kesken lautapelien mun toinen puoli naamaa helahti ihan punaseks. Illalla olikin sit jo krapulainen olo ja yökötti🤣 tehtiin kompromissi eilisen ruuan suhteen ja mies teki suht neutraalia ruokaa etten alkais voimaan pahoin, niin ei vielä tarvinnu paljastaa raskautta.😅

@Edenn onpa jännä oire! Yleensä kuullut, että tuo unettomuus on enemmän aamuyöllä heräilyä ja sitä ettei saa enää unen päästä kiinni kuin sitä, että ei tulisi uni lainkaan 😆 Mutta oireet nyt voi kai olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä! Mulla on ollut kans näitä lyhyitä unia tässä aika paljon. Oura huutaa, että lämmöt ja sykkeet korkealla ja univelkaa kertyy 😆
Joo niinpä, en ois osannut yhdistää raskauteen ilman googlettelua. Mutta nähtävästi hormonit voi vaikuttaa näinkin. 😅 Esikoisen kohdalla tää unettomuus alkoi vasta loppuvaiheessa, mutta se on tietysti loogistakin kun alkoi olla jo fyysisesti hankalaa löytää hyvä nukkumisasento yms. 🙈

Taas ilmaantui yksi ihana oire, ikenet vuotaa verta! Ai että, näin aikaisinko siitäkin pääsee nauttimaan!

Pitääpä testaa noita rannekkeita jos tulee tarvetta!
Mulla on kans ollu nyt sellasta et saatan vaik herää aamuyöllä enkä saa enää unta, tai illalla vaikee nukahtaa. Ja todellaki oon jo univelkanen valmiiks ku tosiaan vielä yöimetän. 😅 (pitää se kyllä saada loppumaan jollain ilveellä!)

Siis mä nyt kyllä väkisinki vähän oon alkanu miettimään et onko tää ihan normaalia et mulla on näin hyvä olo? Kuitenki joku 6+jotain viikko menossa ja tuntuu et kai pitäs olla huonompi olo tähän mennessä. Mun mielestä mulla myös oli huonompi olo viime viikolla ja nyt on ollu pari oudon hyvää päivää…? Voiko kaikki olla silti hyvin?
Mun ainoot oireet nyt on että pitää syödä aika usein ja jos menee liian kauan ni tuntuu et on kiire syyä tai tulee tosi etova olo. Ja kauppakeskuksessa ihmettelin miten haistin tyyliin ihmisten kodin hajun ku ne käveli muutaman metrin päässä musta. 😂 Myös jos ajattelen jotain ruokia joskus tai joku puhuu vaikka jostain ravintolasta ni tulee hillitön himo saada syödä hyviä ruokia. 🤩 Ja ei kyllä makee normaalisti maistu. Mutta oon ollu tosi ihmeissäni et oon pari päivää pystyny juua puoli kuppia kahvia ja joskus syömään jonku suklaapallon tms?! Voiko raskaana muka pystyä tollaseen? Ja närästyski helpottanu tosi paljon?! Vai voiko se oikeesti auttaa et oon ottanu ravintolisiä ja esim rautaa ja folaattia 🤔

Onko täällä muita kellä ois hyvä olo, tai oireet helpottanu välillä ja silti kaikki hyvin vauvalla?

Siis mä nyt kyllä väkisinki vähän oon alkanu miettimään et onko tää ihan normaalia et mulla on näin hyvä olo? Kuitenki joku 6+jotain viikko menossa ja tuntuu et kai pitäs olla huonompi olo tähän mennessä. Mun mielestä mulla myös oli huonompi olo viime viikolla ja nyt on ollu pari oudon hyvää päivää…? Voiko kaikki olla silti hyvin?
Mun ainoot oireet nyt on että pitää syödä aika usein ja jos menee liian kauan ni tuntuu et on kiire syyä tai tulee tosi etova olo. Ja kauppakeskuksessa ihmettelin miten haistin tyyliin ihmisten kodin hajun ku ne käveli muutaman metrin päässä musta. 😂 Myös jos ajattelen jotain ruokia joskus tai joku puhuu vaikka jostain ravintolasta ni tulee hillitön himo saada syödä hyviä ruokia. 🤩 Ja ei kyllä makee normaalisti maistu. Mutta oon ollu tosi ihmeissäni et oon pari päivää pystyny juua puoli kuppia kahvia ja joskus syömään jonku suklaapallon tms?! Voiko raskaana muka pystyä tollaseen? Ja närästyski helpottanu tosi paljon?! Vai voiko se oikeesti auttaa et oon ottanu ravintolisiä ja esim rautaa ja folaattia 🤔

Onko täällä muita kellä ois hyvä olo, tai oireet helpottanu välillä ja silti kaikki hyvin vauvalla?
Voihan ne oireet helpottaa välillä ja tulla takas. Eka hormonit muuttuu tosi paljon ja sit ku tottuu toho raskauteen ni varmaa hellittää oireetkin ja sit taas ku viikot nousee ni varmaa ne oireetkin tulee, ei välttämättä samanlaisina ku oli. Mulla ollu aina vaa siitä 6/7viikosta sinne 15rv saakka pahoinvointia ja sen jälkeen ei mitään. Etova olo tuli jos ei muistanu syödä tarpeeks useesti, mut sitäkään ei tullu ku söi parin tunnin välein. Jotain vihlasuja hengästymistä oli mut ei sen ihmeempää.

5+2 ja aivan jäätävä flunssa alkoi tänään, tuli ihan täydellä rytinällä päälle. Olen aivastellut ja niistänyt koko päivän, päätä ja koko naamaa särkee. Kuumetta ei vielä ole, mut varmaan sekin kohta tulee 😅 Monihan sanoo, että saa alkuraskaudessa heti kauheen flunssan 😆

5+2 ja aivan jäätävä flunssa alkoi tänään, tuli ihan täydellä rytinällä päälle. Olen aivastellut ja niistänyt koko päivän, päätä ja koko naamaa särkee. Kuumetta ei vielä ole, mut varmaan sekin kohta tulee 😅 Monihan sanoo, että saa alkuraskaudessa heti kauheen flunssan 😆
Mulla oli sillo flunssa varmaa ku oli hedelmöittynyt! Ja sitä kesti viikon kauhee kurkkukipu ja nuha😩

Täällä myös nuhainen olo nyt jatkunut jo kolmatta viikkoa 😯 Mulla muutenkin hormonit vaikuttaa nenän tukkoisuuteen, niin tuntuu että helpottaako ollenkaan.

Myös repäisykipuja on edelleen aivastaessa ja äkillisissä liikkeissä.
Samoin nälkä tulee nopeasti. Tuntuu että syön koko ajan 😂

Ja myös mielialat vaihtelee hurjan nopeasti laidasta laitaan 🫣 Myös väsymys vaivaa. Eli onhan näitä oireita kun oikein rupeaa miettimään 😅

Mutta Pahoinvointi, oi mikä se on? Kumpa pysyisikin poissa. Nyt siis 6+0 ja viime raskaudessa olin jo 6+5 osastolla tiputuksessa. Toistaiseksi ei vielä tietoa moisesta, mutta tätä olenkin työstänyt paljon. Salaisella puolella sitten tarkemmin 🫣

Nyt olisi se hetki käsillä, kun kuukautiset viimeistään alkaisivat. Nyt iltaa kohden on ollut todella menkkakramppimaisia kipuja ja viiltelyä. Saas nähdä miten käy! Viivat on vahvistuneet kyllä koko ajan ja tiedän, että on normaalia saada kuukautiskipuja muistuttavaa kipua, mutta tämä on aika voimakasta ja aaltoilevaa, kuin menkkakrampit. Kovat googlettelun perusteella ihan normaalia, mutta tarvittaessa pitäisi käydä näytillä, ettei ole kohdunulkoinen. Ei muuta kuin parasetamolia ja odottelua sitten vain. 🫣

Muokattu viimeksi:
Lievää huonovointisuutta ollut nyt parin viikon ajan, joinain päivinä voimakkaampaa ja sit joinain päivinä ei lainkaan. Alkuun häiritsi joka päiväinen päänsärky mutta se on helpottanut. Nää on ihan uusia oireita mitä ei edellisessä raskaudessa ollut

Täällä myös mystistä unettomuutta, illalla vaikeuksia nukahtaa vaikka koko päivän väsyttänyt ja yöllä saatan herätä ja pysyä hereillä tunnin tai kaksi 😴
Onko muut huomanneet että oireet olisi johonkin tiettyyn aikaan päivästä erityisen pahat? Huomaan että "aamupahoinvointi" on itsellä pahimmillaan klo 19-> 🤢🤢

Takaisin