Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo samalta kuulostaa, mulla tosin aamusin lentää myös laatta. Itsekin mietin lääkitystä, mutta mietityttää sen riskit kun sitä ei vissiin kovin keveästi anneta? Pää vaan hajoaa jos tää kestää viikkoja 😭 ensimmäinen raskaus enkä osannut näin pahaa odottaa. Samalla miettii, kun ei oo vielä mitään takeita että kaikki menee hyvin, että toivottavasti ei kärsi ihan "turhaan" 💔
Ihan kamalaa. Mulla oli todella paha pahoinvointi rv 4+4-16+0.

Mulle annettiin kyllä resepti primperaniin, mutta en koskaan aloittanut sitä. Tuntui ahdistavalta sen lääkkeen haittavaikutukset ja tieto siitä, että läheinen söi niitä samoja syöpähoidoissa.

Mutta kyllä todelliseen pahaan oloon lääkkeet saa. Bonjesta ja Xonvea on kehitetty raskauteen, toisin kuin primperan. Turha sen pahan olon kanssa on kärvistellä, vaikka itsekin kuuluin ensimmäisen kanssa sarjaan "minähän en lääkkeitä syö, kärsin vauvani takia". Ja minähän kärsin 😅

Noi lääkkeet on vaan ihan törkeän hintaisia. Luokkaa 2,5-10 euroa päivä, riippuen kumpaan lääkkeeseen menee, ja kuinka suuri annos vaaditaan. Noi lääkkeet on sellaisia, joita syödään säännöllisesti, eikä vain tarvittaessa. Näin ollen minimiannos maksaa 75€/kk. Toki, pahan olon kanssa eläminenkin on ihan kamalaa.

Mulla on ihan pinkeät ja kipeät tissit jo 😁 Ja etovaa oloa pitkin päivää ja yökkäys refleksi tulee kans tosi helposti. Kaikkea sitä pitääkin kestää 🙊

Ihan kamalaa. Mulla oli todella paha pahoinvointi rv 4+4-16+0.

Mulle annettiin kyllä resepti primperaniin, mutta en koskaan aloittanut sitä. Tuntui ahdistavalta sen lääkkeen haittavaikutukset ja tieto siitä, että läheinen söi niitä samoja syöpähoidoissa.

Mutta kyllä todelliseen pahaan oloon lääkkeet saa. Bonjesta ja Xonvea on kehitetty raskauteen, toisin kuin primperan. Turha sen pahan olon kanssa on kärvistellä, vaikka itsekin kuuluin ensimmäisen kanssa sarjaan "minähän en lääkkeitä syö, kärsin vauvani takia". Ja minähän kärsin 😅

Noi lääkkeet on vaan ihan törkeän hintaisia. Luokkaa 2,5-10 euroa päivä, riippuen kumpaan lääkkeeseen menee, ja kuinka suuri annos vaaditaan. Noi lääkkeet on sellaisia, joita syödään säännöllisesti, eikä vain tarvittaessa. Näin ollen minimiannos maksaa 75€/kk. Toki, pahan olon kanssa eläminenkin on ihan kamalaa.

Sori nyt on kyllä pakko korjata, ettei primperania käytetä itse syövän hoidossa, vaan nimenomaan pahoinvoinnin hoitoon/estoon esimerkiksi syöpähoitojen yhteydessä ja on pahoinvointilääke siinä missä muutkin… 🙈

Sori nyt on kyllä pakko korjata, ettei primperania käytetä itse syövän hoidossa, vaan nimenomaan pahoinvoinnin hoitoon/estoon esimerkiksi syöpähoitojen yhteydessä ja on pahoinvointilääke siinä missä muutkin… 🙈
Joo, kirjoitin vähän oikaisten

Mutta ainakin sitä käyttänyt kutsui sitä pahaksi myrkyksi, ja haittavaikutuslista ei ollut kovin houkutteleva. Plus raskaana olevat on sanonut, että ennemmin estää oksentamisen, eli on paha olo, muttei pysty oksentamaan.

Mutta missään nimessä en tarkoita, etteikö sitä voisi kokeilla, kun tietty sopii raskaanaoleville, muuten sitä ei olisi määrätty

Primperan on taitaa myös olla ensimmäinen vaihtoehto, jota määrätään syöpähoitojen aiheuttamaan pahoinvointiin. Puolisolla määrättiin tosi voimakkaaseen pahoinvointiin jo rauhoittavia sekä psykoosilääkkeitä, kun muut ei auttanut.

Primperan taitaa olla myös aika yleinen matkapahoinvointiin määrättävä lääke. Mä sain sitä vatsatautiin Kreikassa apteekista ilman reseptiä 😅

Varmasti voi siis hyvillä mielin syödä sitä, jos tarve vaatii 😊

Mikä teillä muilla on yleisvointi?
Mulla on ihan älytön väsymys ja pyörrytys koko ajan että oikeesti nytkin mietin pystynkö tekemään töitä. 🙈 Pysyykö sakset kädessä ja leikkaanko tukkaa oikein. Ihan kammottava olo.
Hirvittää vaan näin yrittäjänä jos joutuu jo tässä vaiheessa sivuun töistä hetkellisesti.

Miten saisi tän pyörrytyksen pois?

Tää alkuraskauden väsymys on kyllä yllättänyt taas täysin. Mieskin yllättyi kun joka ilta 9 jälkeen sängyssä ja nukahan heti 😆 sit korkeat sykkeet vaivaa. Salilla hankala tehdä kun ei tartte kun vähän kyykätä ja sykkeet katossa, hengästyttää ja välillä oikeen pyörryttää😓😆

Täällä arat nännit ja välillä orastavaa etovaa oloa. Ei paha kuitenkaan. Mutta tänään sitten on tullut hieman ruskeaa vuotoa, joka tietysti nyt pelottaa. Mulla on kyllä tullut sitä aiemmissakin raskauksissa ja kummallakin kerralla kaikki on mennyt hyvin loppuun asti. Mutta kyllä tää joka kerta säikäyttää ja toivoo vaan, ettei ylly kunnon vuodoksi... Koska tämähän voi enteillä keskenmenoa, tai sitten ei. Onko kellään muulla ollut alkuraskaudessa rusehtavaa vuotoa/rusehtavaa limaa?
Mäkin omasta kokemuksesta tiedän, että voi enteillä keskenmenoa. :Grimacing Face: Ja mulla siis tullut myös ensin punertavaa vuotoja parina iltana ja ne pari päivä tuli sit ruskeaa vuotoa.. Nyt ei oo tullut pariin päivään.

Mikä teillä muilla on yleisvointi?
Mulla on ihan älytön väsymys ja pyörrytys koko ajan että oikeesti nytkin mietin pystynkö tekemään töitä. 🙈 Pysyykö sakset kädessä ja leikkaanko tukkaa oikein. Ihan kammottava olo.
Hirvittää vaan näin yrittäjänä jos joutuu jo tässä vaiheessa sivuun töistä hetkellisesti.

Miten saisi tän pyörrytyksen pois?
Itellä auttanut salmiakkipastilli. Verenpaineet muuten aivan liian matalalla. Syön aina yhden silloin tällöin pitkin päivää. Sen verran pieni määrä lakritsaa et en usko olevan vaarallista. Tollai pieni karkkirasia on tosiaan kestänyt jo viikon. Helppo kun mahtuu laukkuun mukaan. Pyörrytys/heikotus iskee meinaan välillä ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Mulla on kans ihan järkyttävää väsymystä! Tuntuu että aamulla menee tunteja oikeasti herätä ja virkistyä, töissä saa tsempattua, mutta iltapäivästä puhti onkin sit kokonaan poissa loppuillan. 🫩😴

Odottelen kauhulla tuota väsymystä, se oli mulla edellisessä raskaudessa "suurin" oire. Toistaiseksi oon jaksanut touhuta hyvin taaperon kanssa, vaikka meillä on menossa joku unitaantuma, jonka vuoksi yöt ovat levottomia.

Eilen ja tänään alkoi mullakin voimakkaampi väsymys ja lievä kuvotus, RV 5+0. Saa nähä mitä tästä tulee ja miten töissä selviää nukahtamatta pystyyn 🧐😅

Nyt jo meinaa olla väsymystä ja hiukan pahoinvointikin on jo ilmoitellut itsestään. Mun pitäisi palata töihin syys-lokakuun vaihteessa niin varmaan mukavaa, nun oireet pahimmillaan, jos menee yhtään samalla kaavalla kuin ensimmäinen raskaus😅

Täällä eilen pahoinvointi yltyi ja alkoi muistuttaa aiempia raskauksia joissa hyperemesis gravidarum.
Aloitin lääkärin kirjoittaman xonvea-lääkkeen pahoinvointiin ja närästyslääkkeen. Otin illalla aloitusohjeen mukaan 2 tbl. Nukuin kuin tukki. Aamulla herätessä olin melko tokkurainen 🤣mutta pahoinvointi tiessään. Ja pysynyt käytännössä poissa koko päivän! (Kun on muistanut ajoissa syödä jotain)Töissäkään en voinut huonosti vaikkakin oli haavanhoitoja yms. Jospa ei tarvisi lääkitystä enempää nostaa, mahdollisuus olisi kostaa iltaisin 2tbl, aamulla 1tbl ja päivällä 1tbl jos pahoinvointi alkaa jälleen nostaa päätään. Tällä hetkellä oon hyvin toiveikas tän lääkkeen suhteen. Ois mahtavaa olla työkuntoinen tässä raskausaikanakin😂

Mulla on viime viikon oireina ollut turvonneet tissit ja maha 😄 Pahoinvointipäiviäkin on ollut taas muutama, mutta ei onneksi noin pahoja kuin mitä olette kuvanneet. Lähinnä ällötystä ja kuin matkapahoinvointia.

Rinnat muuttuneet hieman aroiksi (4+6). Selkä- ja vatsakivut jatkuvat.

Täällä eilen pahoinvointi yltyi ja alkoi muistuttaa aiempia raskauksia joissa hyperemesis gravidarum.
Aloitin lääkärin kirjoittaman xonvea-lääkkeen pahoinvointiin ja närästyslääkkeen. Otin illalla aloitusohjeen mukaan 2 tbl. Nukuin kuin tukki. Aamulla herätessä olin melko tokkurainen 🤣mutta pahoinvointi tiessään. Ja pysynyt käytännössä poissa koko päivän! (Kun on muistanut ajoissa syödä jotain)Töissäkään en voinut huonosti vaikkakin oli haavanhoitoja yms. Jospa ei tarvisi lääkitystä enempää nostaa, mahdollisuus olisi kostaa iltaisin 2tbl, aamulla 1tbl ja päivällä 1tbl jos pahoinvointi alkaa jälleen nostaa päätään. Tällä hetkellä oon hyvin toiveikas tän lääkkeen suhteen. Ois mahtavaa olla työkuntoinen tässä raskausaikanakin😂
Mä sain tänään kanssa lääkityksen voimakkaaseen pahoinvointiin. Toivon niin että siitä on apua, viimenen viikko on ollut ihan hirveä. Illalla ekat tabletit.

Toivotaan, että kaikki pahasta pahoinvoinnista kärsivät sais apua siihen! Itsellä vaan sellaista semihuonoa oloa eikä edes koko ajan ja se jo vie voimia päivästä.

Takaisin