Raskausoireet, mitä teillä?

Kaikki. Ennen plussaa:

-rinnat kipeytyi
-alavatsa todella kipeä

Plussan jälkeen:

-pahoinvointi (oksentelua kellon ympäri aina vklta 7 asti, nyt menossa 12. Joskus kun tuntuu että elämä voittaa, niin seuraava päivä onkin kahta kauheampi)
-palelu (ainoastaan saunassa on lämmin)
-kestonuha
-ummetus ja peräpukamat
-väsymys (nukkua voisi jatkuvasti ja kaiken aikaa)
-finnit. paljon. (isoja ja peittävät koko kasvot, ei tee mieli peiliin katsella)
-mielialanvaihtelut (naurusta itkuun nanosekunnissa)
-huimaus
-mausteinen ruoka ei maistu. oikeastaan mikään ei maistu, mutta jatkuvasti on kauhea nälkä

Ihana raskausaika, my ass
 
Oireita yllättävän vähän. Väsyttää ja rinnat arat. Pissattaa ja Kaisaan tavoin kestonuha, niin ja mielialanvaihtelut. Välillä käy pieni pahoinvoinnin aalto, mutta vain kerran olen joutunut pöntön yli kumartumaan. Kaisaa kohtaan tunnen syvää myötätuntoa. Ensimmäiseltä oksensin samalla tavalla yötä päivää ja olin alkuun sairaslomallakin, koska en voinut liikkua kotoa mihinkään. Näköjään raskaudet ovat erilaisia...onneksi!
 
Oireena äklötys vähän milloin sattuu, aamulla oksettaa, ja kaikki voimakkaat hajut (esim. likaisia astioita täynnä oleva tiskikone, erilaiset eritteet) saa yökkäämään. Lisäksi välillä pissattaa tiheästi ja nippailee mahasta. Väsymys on kova, ja tunnun imuroivan kaikki liikkeellä olevat taudit ihteeni. Tissit on kasvaneet niin että olen joutunut hommaamaan kokoa isompia rintsikoita. Mahan en tunnusta turvottavan, mutta housut ahistaa lanteilta. Välillä mietityttää, onko siellä asukkia ollenkaan, kun niin monet on jo puhuneet vauvamasusta, eikä miulla (menossa rv 9+4) kai ole muuta kuin vauvarinnat ja -lantio...[:D]
 
Plaah.. Lievähköä masennusta, pahoinvointia muttei oksentelua, väsyttää niin pirusti välillä, ei saa mitään tarpeellista aikaiseksi ellei ihan TODELLA tsemppaa. Hormoni-itkuja on nyt ollu tällä viikolla muutaman kerran. Rinnat edelleen kipeät, paino on pysynyt aikalailla samoissa lukemissa. Syömiset on tosi heikoilla välillä, appelsiinimehu on pelastus. Näkkäri menee ihan hyvin... Vielä en kyllä sanois että vauvamasua mitenkään näkyvissä, ihan on omat plöskit siinä sojottamassa.
 
Väsymys painaa täällä edelleen.. Pahimmat ällöolot meni onneks pois, mutta en vieläkään pysty juuri muuta syömään, kun hapankorppuja ja hedelmiä. Mutta nehän riittää [;)]

Uutena oireena on tullut ärtyisyys ja mielialan äkilliset heittelyt (voi mies parkaa [:D]).
Yks päivä suutuin miehelle, koska se avas oven liian hitaasti ja myöhemmin kelas jotain ohjelmaa liian hitaasti!! Ohhoijjaa [:D]
Tänä aamuna meni totaalisesti hermot, kun auton päälle oli satanut lunta ja ne piti luonnollisesti harjata pois. Kiukutti mahottomasti!!! Vaikka siis itsehän istuin lämpimässä autossa ja mies harjas lumet [:D] Automatkalla meinasin sitten alkaa itkemään, kun ulkona oli niin kivan näköstä, kun oli paljon lunta.. Ja mä en siis TODELLAKAAN oo mikään kovin hemppistyyppi [:D]
Mies onneks ymmärtää pistää tän kaiken hormonien piikkiin ja lähinnä se vaan naureskelee mulle. Sekin kiukuttaa [:D][:D]
 
Minulle tuli ensimmäisenä oireena vessassa ravaaminen n. viikolla 4-5 ja väsymys. Viikosta 6 lähtien olenkin ollut sairaslomalla pahoinvoinnin takia (nyt menossa RV 10+3.) Aamulla lentää oksennus jos nousee ylös ja alkaa tekemään arkiaskareita (tai nousee esim. käymään vessassa.) Olenkin joutunut pötköttelemään puolille päiville asti mikäli olen oksentamiselta halunnut välttyä, syönyt sängyssä hedelmiä ja juonut vettä. Mutta eihän se pahoinvointi voi siihen loppua vaan huono olo on koko päivän, mm. liikunnasta kuten rauhallisesta kävelylenkistä tulen huonovointiseksi(!!!) samoin syömisestä/juomisesta tai syömättömyydestä... Kahden viimeisen viikon ongelmana on ollut se että vatsa on kasvanut älyttömästi, eikä ruokaa pysty syömään kerralla kuin korkeintaan yhden leivän tai juomaan lasin vettä. Tästä kaikesta seurauksena se että 10 viikon tullessa jouduin tiputukseen terveyskeskukseen (yritin lähteä takaisin työelämään, mutta mikään ruoka/juoma ei pysynyt sisällä vaan tuli välittömästi takaisin, joten lääkäri kehotti tulemaan nesteytykseen.) Litra nestettä suoraan suoneen eikä tullut edes pissahätä. Tämän jälkeen otinkin päiväohjelmaani jääpalojen imeskelyn, muussa muodossa nestettä en saa tarpeeksi koska vatsa täyttyy niin herkästi. Meinaahan tässä jo lannistua kun vitamiinesita, pahoinvointirannekkeista tai nesteytyksestä ei ole apua ja lääkäri on määrännyt lääkkeeksi vain lepoa.

Toivottavasti tämä on tästä helpottamassa. Epätoivon kyyneleet ovat jo monta kertaa vierineet kun kovasti jo kaipaan takaisin ihanaan työhöni ja lenkkeilemään! [:(]

Onhan tässä sitten lievempinä oireina ollut ummetus, itkuisuus ja rintojen aristus, mutta päivät menee lähinnä voidessa pahoin ja itkiessä sitten illat miehelle sitä kun on koko ajan niin paha olo. Mutta elämä voittaa! ...Kai?
 
Hei vaan kaikille!

Toivottavasti Smagu olosi helpottaa vähitellen. Luin mielenkiinnolla viestiäsi, sillä meillä taitaa olla sama laskettu aika. Itselläni tilanne tosin on ihan päinvastainen eli välillä oikein huolestuttaa se, että mitään oireita ole. Tai no, pieniä oireita kyllä, mutta suurimmaksi osaksi en edes muista olevani raskaana. Myös se on huolestuttavaa. Toisaalta tiedän, että osa raskauksista menee näin. Ensimmäinen neuvola ja ultrakin on vasta kahden viikon sisällä. Täytyy vaan toivoa, että kaikki on kunnossa.

Ensimmäisten viikkojen ajan olin väsynyt ja sen jälkeen alkoi ällötys. Monet hajut ja maut tökkivät pahasti, ja pientä pahoinvointia oli, mutta oksentanut en ole. Iltaisin maha on vähän turvonnut ja ennen kaikkea rinnat, uudet alusvaatteet jouduin jo hankkimaan, kun rinnat ovat niin kasvaneet. Mielialavaihteluita olen havainnut ja kovin itkuinen olen ollut. Mutta muuten elämä menee niinkuin ennenkin, liikun ja syön samalla tavalla eikä painokaan ole muuttunut.

Toivotan sydämestäni parempaa vointia teille huonovointisille ja pitäkää minulle peukkuja, että kaikki on masussani kunnossa. Mitään vuotoa tms. ei ole ollut, mutta esikoista odottavana tämä oireettomuuskin huolettaa.

Mansikkainen
 
Oireista hävinnyt aaltoileva etova olo ja tilalle tulleet aristavat ja jokseenkin aika kipeät rinnat tai ennemminkin nännit[&:]. Myös supistelut alkaneet. En ole tuntenut kohdun kasvua tässä raskaudessa, mutta kuns e supistuksessa menee tiukaksi olo on kuin pallon nielleellä
 
No ni...kauan sai nauttia eli lisätään listaan takaisin etova olo ja oksuilu. Jee, jee! Koko päivän ollut käsittämättömän huono olo [:'(]. Eikös tän huonon olon pitäis helpottaa, kun päästään yli 12 viikon? HÄH!?! No tiedän ystävistäni löytyvän pari jotka ovat oksunneet raskauden alusta loppuun asti joka päivä...piristävää [:(]
 
Eikä musu!!
Mä elättelin toiveita, että heti kun 12 viikkoa pamahtaa täyteen, tää ällö olo ja oksentelu loppuu ku seinään![:D] Sä et nyt oikeen tue tätä mun teoriaa..
Toivottavasti kohta alkais helpottamaan!

Mä en ainakaan suostu oksentamaan koko raskautta. En vaan suostu. Pidän vaikka väkisin sisällä [:D][:D]
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Olen käynyt seurailemassa teidän kuulumisia, mutta en ole jaksanut omistani kirjoitella, kun ei ole ollut mitään erikoista, odottelua vaan. [:)]

Luulin, että pahoinvointi jo helpotti tuossa viikon 11 aikana, mutta nyt kun 13. viikko lähti käyntiin, niin oksennushan se sieltä taas tuli kuvioihin. Ehdin jo iloita liian aikaisin, ja kehua ultrassakin, että juu, kyllä nyt selvästi on huonovointisuus helpottanut... Huomasin tosin, että se huono olo hiipii helpommin, jos on syömättä pitkään, ja yllättää sitten erityisesti kesken aterian, joten olen alkanut ottaa eväitä töihin mukaan, että voi välillä haukata jotain pientä.

Väsymystä ei kyllä enää juurikaan ole ainakaan yhtä pahana kuin aikaisemmin, että ehkä tämä tästä pikkuhiljaa.
 
Oireita on ollut kovin vähän. Viime viikolla olinkin jo aivan varma, että ei tässä mitään raskaana olla, mutta onneksi mieli rauhoittui viikonlopun aikana kun rinnat kasvo aivan yht´äkkiä. Rinnat myös aristaa ja wc:ssa saa laukata tiheään. Pahin väsymys alkaa olla jo ohi. Nyt selviän jo ilman päikkäreitä. Mutta...ummetus on muuttanut meillekin. Olikos jollakin hyviä vinkkejä, millä mahan saisi toimimaan pikkaisen sutjakkaammin?
 
Tuo oksentelu ja pahoinvointi, mitä mm. musulla on, ei kuulosta lainkaan kadehdittavalta :/. Itse oksensin ensimmäisestä yötä päivää, mutta se loppui silloin joskus viikolla 13 tai 14 aivan kokonaan. Pidetään peukkuja että helpottaisi.
 
No "lohduttaa" tietää, että pahoinvointini on ihan normaaleissa rajoissa. En ole siis montaa kertaa ihan oksunnut, mutta, kun olotila on sellainen ettei tiedä juostako pöntölle vai ei niin ei tämä jaksa naurattaa. Oman sotkunsa soppaan tuo diabetekseni. Tiedä nyt sitten mitä pistää syömisille, kun ei tiedä pysyykö alhaalla vai tuleeko ylös [:'(]. Plaah. Tämä päivä vaan oli huono päivä.
Onneksi mies palaa huomenna työreissulta niin saa nukkua pitkään aamulla...tai näin minä olen asian suunitellut, että mies on esikoisen aamuhoitovuorossa ainakin seuraavan viikon [;)]
 
Täällä on pahoinvointi nyt ollut jo neljättä päivää poissa täysin =) Kasvavana ongelmana on kasvojeni iho. Normaalisti ihoni on näpytön, ja ehkä välillä pintakuiva. No nyt on näppyjä, ihottumantapaista jopa silmäluomissa, kuivia ja hilseileviä alueita jne.. Koitan puhdistaa kosteuttaa ja kuoria tunnollisesti, mutta toistaiseksi pelastusyritykset on ollu aika turhia. Kaunista.
Muuten aika perus, tissit on kipeet ja hajuaisti supertarkka. Väsymys on siedettävää, vasta illalla tulee simahdus 9 maissa. Jospa sitä vois pikkuhiljaa ajatella urheilevansa taas normaaliin tyyliin, vähän kevennettyinä versioina.
 
Riikka J; mulla on kanssa naama ihan kammottavassa kunnossa! Yleensä iho on suht silee, joskus jotain pientä näppyä leuassa tai otsassa. Mutta nyt; poskissa, nenän alla sekä tietty leuka ja otsa. Ja sitten iho on niin kuiva, että pölinä vaan käy kun naama "irtoilee". Toooosi kiva juttu.
 
väsytys on hieman helpottanut ja huono olokin, mut säännölliset evästystauot pitää edelleen muistaa. Äsken olin yhden asiakkaan kanssa ja meinas kertakaikkiaan lähteä taju; kylmää hikeä puski ja korvissa surisi. Loppu meidän tapaaminen aika lyhyeen ja äkksitä ottamaan välipalaa. :)
 
Raskausoireet ovat täällä hälvenneet nyt kun 14 viikko pyörähti käyntiin (pitäis päivittää toi lilypie uuden LA mukaan) [:)] tällä hetkellä ei edes aina muista olevansa raskaana (mitä nyt pissalla saa rampata) [:D] mulla iho-ongelmiin auttoi kosmetiikan vaihtaminen luonnonkosmetiikkaan (vaihdoin kemikaalien minimoimisen takia mut iho on alkanu voida yhtäkkiä tosi paljon paremmin). Mulla auttoi erityisesti Skinorganicsilta tilattu Canendula balm  joka pelasti kuivuuden ja samalla jotenki eliminoi finnit ja toisesta paikasta tilattu suolasuihke [:D] nyt iho on oikeastaan megahyvässä kunnossa [:D]
 
Täällä loppui etova olo ja valtaisa nälkä kuin seinään viikoilla 11+0 eli viime keskiviikkona. Edelleen kummastuttaa, kun ei tule heti huono olo, jos ei mutusta jotain joka toinen tunti. [:D] Mutta tämä kai kuuluu asiaan. [:)]

Noiden lisäksi uutena muutoksena on tullut kivut kohdussa (?). Eli ensimmäisten viikkojan menkkamaiset kiputuntemukset ovat palanneet. Välillä tuntuu pelkkiä vihlaisuja esim. aivastaessa, mutta välillä kipu on tasaisempaa ja muistuttaa todella paljon menkkojen jomotusta. Tämä ei ole kiva uusi oire, ja hieman on laittanut huolestuttamaan... [:(] Mutta kai nuo on vain jotain kohdun kasvukipuja? Onhan?? [:o]

Myös vatsa alkaa pikkuhiljaa työntyä esiin - jopa tämän vararenkaani keskeltä. [;)] Normaalit housut menee kyllä vielä, mutta sukkahousuissa piti jo vaihtaa äitiysmalliin, kun normisukkikset alkoi ikävästi painaa ja rullautua. Tänään ensimmäistä kertaa (H&M:n halpis-) äitiyssukkahousut jalassa, ja voi että kun ovat mukavat! [:)] Ainoa huono puoli vatsan suhteen on se, että olin toivonut voivani odottaa ensi vuoden puolelle, kunnes tulen ulos kaapista töissä. Nyt vähän epäilyttää, voinko venyttää sinne asti, jos vatsa alkaa tosiaan näkyä...
 
Etova olo jatkuu. Etenkin iltaisin olen aika huonossa kunnossa. Mukaan tullut myös jomottava päänsärky...jee jee [:@]
 
juu nyt menossa rv 11+0 ja aivan järkky olo edelleen. Oksentelen useamman kerran pvs:ssä, huimaa, pyörryttää. nyt jo kk kestänyt tämä hirmuisen huono olo. Eilen oksensin kaupan pihalla ja jouduin kirpparilta juoksemaan ulos oksentamaan. Hengästyn tosi pienestä, kun on yleiskunto romahtanut.Maannut vaan 5vk. Nyt lopetin työtkin, kun en enää kyennyt. Kovasti ultraa odottelen. Labroissa kävin niin natriumit jo liian alhaalla. nyt ens vk mennessä, jos ei nouse arvot ni tiputukseen. Mutta kyl se joskus helpottaa[:)]
 
Täällä loppui ellotus ja muukin oireilu sirkustissejä lukuunottamatta vk 8+. Nyt vk 11+ on alkanut tulemaan uudestaan lievää pahaa oloa, mutta siis todella TODELLA lievää ja vain iltaisin, ja alavatsaa nipistelee.

Naamahan nyt kukkii kuin viimeistä päivää, mutta niin se on tehnyt häiden jälkeen jo ennen plussaamistakin, että tiedä sitten mikä johtuu mistäkin...
 
Takaisin
Top