Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

Vapsu

Satasella mukana keskusteluissa
Hei, ajattelin aloittaa tällaisen ketjun. Näitä on aina niin kiva lukea 😄

Eli mitä oireita oli ennen plussaa ja mitä plussan jälkeen?

Aloitan omista.

Ennen plussaa:
Menkkamaiset kivut
Alavatsan nippailu
Myöhäinen hyperstimulaatio (ivf hoidoista, kuulemma enteilee usein plussaa)
Palelu, lämmön nousu 0,3-0,5 astetta
Etova olo, ruokahaluttomuus
Jano
Flunssainen olo, nuha ja kurkun karheus
Vatsan turvotus
Hajuherkkyys
Lievä huimaus
Yöllinen kylmähikikohtaus (yhden kerran)

Plussan jälkeen:
Alavatsan tuntemukset, jomottelut, pistely
Palelu ja lämmöt koholla jatkuu
Huono olo, melkein kaikki ruoka ällöttää
Nälkä mutta ruoka ei maistu
Jatkuva pissahätä
Itken herkästi
Mieliteot (esim pakko oli saada Pancho Villan remudippiä, mies vei mut 120km päähän syömään kun siellä on lähin Pancho 😂 en erityisemmin oo tosta dipistä aiemmin pitänyt, sillai ihan ok mutta viikonloppuna himoitsin sitä enemmän ku mitään)
Väsymys
Rintojen arkuus ja nännit jotenkin erilaiset
Hengästyn helposti
Röyhtäily
Nivusissa tuntemuksia
Paljon unia öisin

Monenlaisia oireita ollut ja on 😂 kaikki ei oo onneks ollu kerralla, sanoisinko että aaltoilevasti tulee ja menee. Välillä ei oo yhtään mitään oireita ja sitten hetken päästä tuleekin täyslaidallinen vaikka ja mitä 😂

Ennen plussaa:
Alavatsan jomottelu ja turvotus
Rintojen arkuus
Palelu
Lievä flunssainen olo

Plussan jälkeen:
Alavatsan jomottelu ja turvotus
Rintojen arkuus
Palelu
Hengästyminen
Jatkuva nälkä
Hajuaistin herkistyminen
Aamuyön unettomuus

Oirelista varmasti jatkuu kun viikkoja tulee lisää😁

Ennen plussaa:
Mahan nippailuja
Palelu
Flunssainen olo

Plussan jälkeen
Huono olo, jos tulee liian pitkä väli ruokailuun
Mahan lempeät tuikkailut ja repäisykivut
Lisääntynyt virtaamisen tarve
Hengästyminen
Arat nännit

Ennen plussaa:
Dpo 5 kohdalla menkkajomoa ja jännää kihelmöintiä alavatsassa. Sanoinkin puolisolle, että nyt muuten jotain tapahtuu. Nämä oireet hävisivät muutaman päivän päästä kokonaan ja plussaan asti oireena ainoastaan järjetön röyhtäily mennen tullen ja palatessa.😅

Plussan jälkeen:
Kevyt painon tunne alavatsassa.
Röyhtäily.
Väsymys.

Nyt toki alkaa oireet voimistua ja rintojen arkuus tullut mukaan peliin. Tänään 4+3. Plussasin siis selkeän plussan jo aika aikasin eli 3+5. Jännittää kovasti, että onkohan kaikki hyvin. Ensimmäisestä kyse, niin ei ole vertailupintaa näihin oireisiin.

Mulla menossa nyt 5+2 ja väsymys on aivan järkyttävää. Meinaan nukahtaa kesken työpäivän ja illalla makaan sohvalla silmät ristissä tai nukun. Aamuisin herään pirteänä mutta sitä pirteyttä ei kestä kuin parisen tuntia ja loppupäivä ihan koomassa. Etova olo on myös pahentunut, nyt se on lähes koko ajan, oksentanut en ole. Teen töitä etänä ja mulla on liukuva työaika, joten olen välillä laittanut koneen kiinni ja levännyt ja myöhemmin jatkanut töitä, mutta silti päivät jää vajaaksi kun ei vaan jaksa. Työ on tosi stressaavaa ja työt kasaantuu jos ”lusmuilee”. Inhottavaa myös miinustunteja ottaa tuntipankkiin kun pitäisi joskus ne jaksaa tehdä takaisinkin. Muiden oireiden kanssa onneksi pärjää paremmin…

Miten te muut pärjäätte väsymyksen ja huonon olon kanssa töissä?

Täällä menossa 5+0 ja oireeet huhuuuu? Eipä ole mitään muuta kuin vähäsen arat rinnat ja pissalla pitää käydä vähän useammin. Katellaan koska jotain uutta ilmenee. Olis kiva saada joku superhajuaisti :D Oon töissä toimistorottana ja hyvin vapaasti voin pitää myös etäpäiviä, että jos pahoinvointi tai paha väsymys alkaa, niin mua ei toimistolla näy eikä kuulu.

Mullekin kelpais vinkit, miten töissä parhaiten selviää kuvotuksen ja etovan olon kanssa 🤢

Muutamana päivänä tässä on ollut tosi huono olo aamulla ja toimistolle on pitänyt mennä. Miten nää onkaan sattunut just lähipäiviin 😅 Eilen olin jo ihan varma, että mun on pakko kertoa omalle tiimille siks etten pysty peittämään huonovointisuutta, mutta sit vaan jatkuvasti pieniä huikkia vettä ja pastillin imeskelyä ja jotain pientä purtavaa niin lopulta olo tasottui.

Takaisin