Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vapsu

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuiset 2025
Hei, ajattelin aloittaa tällaisen ketjun. Näitä on aina niin kiva lukea 😄

Eli mitä oireita oli ennen plussaa ja mitä plussan jälkeen?

Aloitan omista.

Ennen plussaa:
Menkkamaiset kivut
Alavatsan nippailu
Myöhäinen hyperstimulaatio (ivf hoidoista, kuulemma enteilee usein plussaa)
Palelu, lämmön nousu 0,3-0,5 astetta
Etova olo, ruokahaluttomuus
Jano
Flunssainen olo, nuha ja kurkun karheus
Vatsan turvotus
Hajuherkkyys
Lievä huimaus
Yöllinen kylmähikikohtaus (yhden kerran)

Plussan jälkeen:
Alavatsan tuntemukset, jomottelut, pistely
Palelu ja lämmöt koholla jatkuu
Huono olo, melkein kaikki ruoka ällöttää
Nälkä mutta ruoka ei maistu
Jatkuva pissahätä
Itken herkästi
Mieliteot (esim pakko oli saada Pancho Villan remudippiä, mies vei mut 120km päähän syömään kun siellä on lähin Pancho 😂 en erityisemmin oo tosta dipistä aiemmin pitänyt, sillai ihan ok mutta viikonloppuna himoitsin sitä enemmän ku mitään)
Väsymys
Rintojen arkuus ja nännit jotenkin erilaiset
Hengästyn helposti
Röyhtäily
Nivusissa tuntemuksia
Paljon unia öisin

Monenlaisia oireita ollut ja on 😂 kaikki ei oo onneks ollu kerralla, sanoisinko että aaltoilevasti tulee ja menee. Välillä ei oo yhtään mitään oireita ja sitten hetken päästä tuleekin täyslaidallinen vaikka ja mitä 😂

Ennen plussaa:
Alavatsan jomottelu ja turvotus
Rintojen arkuus
Palelu
Lievä flunssainen olo

Plussan jälkeen:
Alavatsan jomottelu ja turvotus
Rintojen arkuus
Palelu
Hengästyminen
Jatkuva nälkä
Hajuaistin herkistyminen
Aamuyön unettomuus

Oirelista varmasti jatkuu kun viikkoja tulee lisää😁

Ennen plussaa:
Mahan nippailuja
Palelu
Flunssainen olo

Plussan jälkeen
Huono olo, jos tulee liian pitkä väli ruokailuun
Mahan lempeät tuikkailut ja repäisykivut
Lisääntynyt virtaamisen tarve
Hengästyminen
Arat nännit

Ennen plussaa:
Dpo 5 kohdalla menkkajomoa ja jännää kihelmöintiä alavatsassa. Sanoinkin puolisolle, että nyt muuten jotain tapahtuu. Nämä oireet hävisivät muutaman päivän päästä kokonaan ja plussaan asti oireena ainoastaan järjetön röyhtäily mennen tullen ja palatessa.😅

Plussan jälkeen:
Kevyt painon tunne alavatsassa.
Röyhtäily.
Väsymys.

Nyt toki alkaa oireet voimistua ja rintojen arkuus tullut mukaan peliin. Tänään 4+3. Plussasin siis selkeän plussan jo aika aikasin eli 3+5. Jännittää kovasti, että onkohan kaikki hyvin. Ensimmäisestä kyse, niin ei ole vertailupintaa näihin oireisiin.

Mulla menossa nyt 5+2 ja väsymys on aivan järkyttävää. Meinaan nukahtaa kesken työpäivän ja illalla makaan sohvalla silmät ristissä tai nukun. Aamuisin herään pirteänä mutta sitä pirteyttä ei kestä kuin parisen tuntia ja loppupäivä ihan koomassa. Etova olo on myös pahentunut, nyt se on lähes koko ajan, oksentanut en ole. Teen töitä etänä ja mulla on liukuva työaika, joten olen välillä laittanut koneen kiinni ja levännyt ja myöhemmin jatkanut töitä, mutta silti päivät jää vajaaksi kun ei vaan jaksa. Työ on tosi stressaavaa ja työt kasaantuu jos ”lusmuilee”. Inhottavaa myös miinustunteja ottaa tuntipankkiin kun pitäisi joskus ne jaksaa tehdä takaisinkin. Muiden oireiden kanssa onneksi pärjää paremmin…

Miten te muut pärjäätte väsymyksen ja huonon olon kanssa töissä?

Täällä menossa 5+0 ja oireeet huhuuuu? Eipä ole mitään muuta kuin vähäsen arat rinnat ja pissalla pitää käydä vähän useammin. Katellaan koska jotain uutta ilmenee. Olis kiva saada joku superhajuaisti :D Oon töissä toimistorottana ja hyvin vapaasti voin pitää myös etäpäiviä, että jos pahoinvointi tai paha väsymys alkaa, niin mua ei toimistolla näy eikä kuulu.

Mullekin kelpais vinkit, miten töissä parhaiten selviää kuvotuksen ja etovan olon kanssa 🤢

Muutamana päivänä tässä on ollut tosi huono olo aamulla ja toimistolle on pitänyt mennä. Miten nää onkaan sattunut just lähipäiviin 😅 Eilen olin jo ihan varma, että mun on pakko kertoa omalle tiimille siks etten pysty peittämään huonovointisuutta, mutta sit vaan jatkuvasti pieniä huikkia vettä ja pastillin imeskelyä ja jotain pientä purtavaa niin lopulta olo tasottui.

Mulla tänään 4+2, mutta plussasin jo maanantaina, eli aika varhain. Oireita toki myös oli, eli rintojen arkuutta, levottomat jalat, yöhikoilu, yölliset vessakäynnit. Hieman mietityttää tuo, että voiko noin selkeät oireet olla jo noin varhain.

Olo pysynyt muuten viikon edetessä samana, mutta päänsärky on tullut vaivaksi ja sen myötä toisinaan heikotusta. Tätä en muista edellisessä raskaudestani olleen.

Viime raskauden eka kolmannes koostui lamauttavasta pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Toivon niin, ettei sama toistu tässä. Silloin muistan pahoinvointiin auttaneen turkinpippureiden imeskelyn, mutta nykyään ei salmiakkia ja lakristia kai sovi syödä. 😩 esikoinen on vuosimallia 2013 ♥️ ja ruokasuositukset siitä kyllä muuttuneet.

Kaikki sympatiat pahoinvoinnista kärsiville ♥️ Jostain luin b6 vitamiinin mahdollisista helpotuksista ja toki jos pahoinvointi (oksentaminen) rajua, niin löytyy ilmeisesti nykyään hyviä ja turvallisia lääkkeitäkin siihen.

Minäkin muuten turkinpippureita söin ennen plussaa ja plussan jälkeenkin vielä huonoon oloon ennen kuin tajusin että hetkinen, eipä niitäkään saa syödä. Tutkin asiaa ja Namituvan salmiakki käy ja niitä kävinkin ostamassa ja välillä kun heikottaa olen sellaista imeskellyt. Ei ihan turkinpippureille vedä vertoja mutta menee paremman puutteessa 😅

Minäkin muuten turkinpippureita söin ennen plussaa ja plussan jälkeenkin vielä huonoon oloon ennen kuin tajusin että hetkinen, eipä niitäkään saa syödä. Tutkin asiaa ja Namituvan salmiakki käy ja niitä kävinkin ostamassa ja välillä kun heikottaa olen sellaista imeskellyt. Ei ihan turkinpippureille vedä vertoja mutta menee paremman puutteessa 😅
Hei hyvä kuulla tästä. Laitan korvan taa, jos tuleekin tarve 😅

Mulla ainut oire ennen plussaa oli kuiva suu! Ihan todella ärsyttävää muuten, enkä tosiaan tajunnut, että on raskausoire ennen kun menin työterveyteen valittamaan asiasta 😂

En ole kyllä oloa seuraillut ennen testiä, kun ei ollut edes mielessä, et olis vihdoin voinut tärpätä. Rinnat on ollut arat, mut ne on usein myös ennen menkkoja!

Mullakin tänään vasta 4+2, mutta plussan sain jo viime viikon tostaina eli kans tosi varhain🙂 Ennen plussaa oireita ainakin ihan hirvee itkusuus, kuiva suu, nukkumattomuus, rintojen kipeys ja ihan järkyttävä alaselän jomotus😩

Nyt sit plussan jälkeen tullu jo aika voimakas pahoinvointi ja närästys niin että yöt alkaa oleen aika hirveitä makuullaan jo… ja oikeestaan pahoinvointia ja närästystä on 24/7. Mukana tullu myös ihan järkyttävät päänsäryt sekä ruokahaluttomuus.

Hei!
Mulla on 3+6. Ensimmäinen haalea väri tuli testiin torstai aamuna. Ensimmäiset oireet tuli eilen. Vähän voimattomuutta ja lievää etomista koko päivän. Illalla semmonen väsymys, että oisin voinut kuolla. Väsymys jatkui aamulla. Pääsin ylös vasta klo 10. Kun yleensä nousen n. Klo.8. Ei mitään muita oireita oikein. Turvottaa jonku verran, mutta niin muutenki eri syistä. Aamun ja edellis illan väsymys ja kylmä tuli yllätyksenä.

Ennen plussaa toinen rinta oli kipeänä, olin vähän itkuisempi kun tavallisesti ja vähän menkkamaista alavatsakipua.
Plussan jälkeen nipistelyä vatsanpohjassa, pissahätä tavallista useammin, heräilen yöllä pissalle. Tänään ollut lievää pahoinvointia, ei oksentelua mutta etovaa oloa.

Hiphei tänään tuli tissikipu 😅 ei onneks paha, mutta on tämä vähän erilainen kuin muuten kierrossa. Turvottanut on aika paljon. Sitä mulla on kyllä muutenki. Väsymys onneksi väistyi sen eilisen aamun jälkeen. Tänään vaan oon järjestäny itselleni hirveän työputken. Aamuvuoro 06-14, sitten yks pikku juttu yritykseen ja sitten keikkayövuoroon klo.18... toivottavasti ehdin hetken edes nukkua. Enpä tiennyt tätä sopiessa, että olen raskaana. Eikä voi kahviakaan lipittää

Muoks. Myös ummetus taisi saapua. Yövuorostakin selvitty kunnialla. Pitääpä alkaa lisäämään kuituja ruokaan.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin uusia oireita saapunut. Ummetus vaivannut jo useamman päivän. Eilen illalla oli jalat aivan järkyttävän kipeät, sitä en tiedä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta. Mutta sellaiset kuin olisi saanut kylmää/lihassärky ennen flunssaa, ei tiennyt miten päin olla. Ja eilen sydän muljahti jotenkin ikävästi 3 kertaa 😨 eka kerta tapahtui töissä kesken palaverin, yhtäkkiä sydän alkoi hakata tuhatta ja sataa, käsiin nousi kylmähiki ja sitten yhtäkkiä sydän muljahti ja heti sen jälkeen tykyttelyt loppui. Illalla kotona kävi vielä kaks kertaa sama muljahdus mutta ilman sydämen tykyttelyitä. Neuvolassa pitää varmaan mainita näistä muljahduksista, etenkin jos vielä tulee 😬

Mulla on tosi epäileväinen olo, koska oireet tosiaan todella vähäisiä verrattuna edelliseen raskauteen. Ainoat oireet on rintojen arkuus, yölliset vessakäynnit ja kohdun jomottelu. Odotin/odottelen, että alkaisi pahoinvointi ja väsymys vaivaamaan, mutta tietenkin olen tyytyväinen, jos ilman niitä pääsisi. Hieman vaan kyllä vaivaa tämä ’oireettomuus’.

Täällä uutena oireena ummetus. Ei kiva😒 Vatsan turvotuksen ja jatkuvan nälän lisäksi ei oikeastaan muita oireita tällä hetkellä.

Täällä muuttunut kanssa olot😁 Vähän vielä flunssa mutta ei niin pahasti... onneks ei enää niin kuivat limakalvot ja kurkku kuin hetki sitten 💪🏻 Kokoajan pitää puputtaa jotain ja eilen oli kyllä PMS tyylistä kiukkupuuskaa havaittavissa, kun olin nukahtanut sohvalle ja mies huuteli nostamaan pyykkiä 🤣🙆🏻‍♀️

Takaisin