Raskausmyrkytys

Persikka

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin nyt pistää pystyyn tästä tärkeästä aiheesta oman ketjun. Ajatukset lähti niin kovin laukkaamaan kun lueskeli muista ketjuista mm kyseisestä aiheesta ja muusta mikä voi mennä "vikaan". Eli mitä odottajan tulee ottaa huomioon ja seurata, että mahdollinen raskausmyrkytys huomattaisiin ajoissa. Millaisia oireita siihen liittyy?

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Verenpaineen nousu, päänsärky, näköhäiriöt, turvotus, ylävatsakivut, proteiinia(valkuaista) erittyy virtsaan, nopea painonnousu..tulis näin äkkiseltään mieleen-
kaikkia oireita tuskin kenellään on (??), mutta tuo paineennousu ja turvotus lienee ne ensin havaittavat.
päänsärkyä koin myös viime raskauden jälkeen muutaman päivän, kun paineet nousi entisestään synnytyksen jälkeen..(laskivat normaaliin n 6 viikkoa synnytyksestä-pahoissa tapauksissa saattaa mennä vuosikin tasaantumiseen.)

Ja niitä vakavuusasteita on sitten monia, ystävälläni oli ekassa raskaudessa todella raju raskausmyrkytys jossa paineet nousi jo 20 viikolta ja vauva lopulta leikattiin ulos 34 viikolla-olivat kaksiviikkoa osastolla ennen ja jälkeen synn..

Neuvolassa kyllä seurataan noita ensimerkkejä- mutta jos tuntee oireita itse, on se yhteys neuvolaan tai tässä viimeviikoilla jopa synnytyssairaalaan ihan kohdallaan.
 
Terveisiä tayssista. Tulin siis eilen korkean alapaineen takia käymään synnytyspäivystyksessä ja jättivätkin minut sitten sisälle. Paineet noin 92/130 paikkeilla, illalla laski kyllä 83/130. Mutta siis syy osastolle jäämiseen oli pissassa proteiinia kolmella plussalla. Muita myrkytyksen oireita minulle ei ole, verikokeet hyvät ja mahassa kaikki oli kunnossa. Tytöllä painoa 2400g (35+2). Nyt on vuorokausipissan keräys käynnissä ja sit huomen aamulla selviää sen tulokset, kuinka paljon todellisuudessa sitä proteiinia kehittyy. Lääkäri pelotteli mut eilen jo tyyliin, että synnytyshän voidaan käynnistää vaikka huomenna, mutta enköhän täältä kotiin lähde vielä ihan yksin. Nyt juuri kävi hoitaja ja minulla aloitettiin verenpainelääkitys. Toivotaan että paineet tasaantuu ja pissakaan ei tuota ongelmia. Mutta ainakin joudun kovaan tarkkailuun loppuviikoiksi myrkytysepäilyn takia.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
Onko nuo luvut nurin päin eli alapaine eka ja sit yläpaine? vai onko sulla yläpaineet noin hurjan alhaset? Mulla on nyt kotimittauksissa ollut 133/87 ja nousu on mun normaalitasoon jo tosi suuri ja tätä vaan seuraillaan edelleen. Lisäks koko ajan pissassa protskut 1 tai 2+ päivittäin näen tähtiä ja just oli taas turvotus niin paha et tasan viikossa 2kg noussut paino. Mun on käsky lähtee sairaalaan jos tulee pääkipeäksi tai jos ei enää pissata. Mä oon kohtuullisen jäätävän näkönen kun kaikki tää turvotus on naamassa ja käsissä, en saa käsiä nyrkkiin ja hyvä et saa silmät auki :sad001
 
Joo laitoin ne vahingossa väärinpäin eli alapaine on tota 90 luokkaa..mulla ei tosiaan suurempaa turvotusta eikä näköhäiriöitä, sanoinkin tänään hoitajalle että voisim lähteä juoksulenkille, niim hyväksi tunnen oloni. Sen takia onkin jotenkin tyhmä maata täällä, toki tärkeää tutkia. Täällä osastolla tasan kaikki muut puuskuttaa ja voihkivat aina kun nään jonkun. Niim tulee semmonen olo että olen niim väärässä paikassa. Toivottavasti pissajuttu selviäis, verikokeissa ei kumminkaan merkkejä myrkytyksestä.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
Aiheeseen niin kauheasti liittymättä, mä olen luullut et paineet merkitään alapaine/yläpaine eli mun tapauksessa esim. 75/125 tai 80/130. Ihan kuin neuvolakortissakin olis noin päin.
 
Pitäis kyllä merkitä ensin yläpaine ja sitten alapaine, tosin kyllä sen nyt ymmärtää kumpi on kumpi vaikka ois toisin päin merkitty.

Tsemppiä teille, joilla on oireita ja paineet koholla! Itse ajattelisin, että parempi vaan mennä synnärille tarkistettavaksi, jos yhtään epäilyttää onko kaikki kunnossa.

Omat paineet on kanssa olleet vähän koholla noissa neuvolan mittauksissa (tai 130/80 tasoa, ennen ollut 120/70), mutta mä luulen että se johtuu osittain siitäkin, että terkka aina mittaa ne heti kun saavun (ja yleensä tulen kävellen vähän myöhässä pinkoen niin nopeasti kuin pääsen) ja se juttelee mulle samalla (paineita mitatessahan potilas ei saisi puhua), niin on varmaan vähän korkeammat kuin jos mitattaisiin ihan oikeaoppisesti. Pissa kuitenkin ollut ihan ok kuulemma. Mulla on ollut myös oikealla ylävatsakipua tosin aika usein viime viikoilla, mutta itse luulen se johtuvan siitä että oikea munuaisallas todettiin sattumalta laajentuneeksi ultratessa muutama viikko sitten. Koitin tästä kysyä kanssa terkalta, mutta se oletti mulla olevan vain närästystä.

Mutta siis, mä en epäile itselläni raskausmyrkytystä vaikka paineet on olleet vähän korkeat. Olen kyllä kohtalaisen valppaana, jos oireita rupeaa ilmaantumaan.
 
Mä en siis edes tiedä mikä on oikea merkintätapa, kun ei ole paljon tarvinnut mittailla tai miettiä niitä aikasemmin:) lääkityksen johdosta äsken paineet ihan normaalit..

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
juu ainakin duunissa merkatiin ylä/alapaine ja sillai meille joskus koulussakin opetettiin :) mulla lähtötaso on ollu yläpaineet hitusen päälle 100 ja alapaineet hitusen päälle 70 et siihen nähden rupee olee hiukan korkeet. Mulla on tänään kädetkin niin turvoksissa ettei erota rystysiä ollenkaan kun koittaa laittaa kädet nyrkkiin, nää ei tosin edes mene nyrkkiin. Nooh tätä oloa kuitenkin vielä sietää, sillon ku odotin esikoista niin olo oli karmeempi ja oireetkin oli pahempia
 
Itekin kävin osastolla viime viikolla kaks yötä toksemia-epäilyn vuoksi. Proteiinit ollu jo pari viikkoo kahdella plussalla ja sit ke-iltana pukkas vielä ylämahakivun. Paineet kokoajan luokkaa 110/60, pulssi 100 pintaan.. Otetiin verikokeita ja vuorokausivirtsankeräys. Ylämahakipukin hävisi. Pe pääsin kotiin jatko-ohjeena kerätä su taas pissat ja viedä labraan ja soitella tulokset synnäriltä. Tänään sit soittelin ne tulokset ja kätilö oli ihan ihmeissään miks mulle ei oltu annettu muita jatkohoito-ohjeita ku pissan keräys, kun mulla oli verikokeissa trombosyytit laskussa nii niitä pitää tarkkailla. Aiko aamulla kysyä lääkäriltä ja soitella sitten mulle. Erehyin lukeen googlee ja aloin pelätä hellp(?)-oireyhtymää ja ylämahalipukin palasi, mut kätilö sano puhelimessa et ei oo mitää akuttia hätää ja mainitsi myös käynnistämisen jossain välissä, niin odottelen sitten vain huomista puhelua. Ylämahakipuki tais olla kuviteltua kun hävisi pois. :) Uskon et oon hyvässä hoidossa :) (Ja valmiina synnyttämään)
 
Nyt on käyty taas labrassa sappia ja maksa-arvoja tihrustamassa, turvotus on ihan jäätävää varsinkin käsissä ja naamassa. Nyt aamusta oli paineet melkein 140/90 tasolla, huomenna olis taas käynti huuhaa neuvolassa...kutittaa ihan turkasesti nahkaa käsistä ja vattasta nyt jo ihan koko ajan ei enää pelkästää iltasin ja öisin, niin ja noi levottomat jalat ja kädet on alkanu muuttuu väännöstä jo vähän karamppaavan oloseks, tulis vaan ulos niin pääsis takas normaalimpaan olotilaan. Näitä hiton näköhäiriöitäkin on monta kertaa päivässä ja iana vaan seuraillaan, seuraillaan.....
 
Kuulostaapa inhottavalta, odecca! Ootko vielä saanut tuloksia noista sappi- ja maksa-arvoista? Luulis, että tuollaiset oireet ainakin otetaan jo neuvolassakin tosissaan.
 
Noi oireet on ollu seurana jo monta viikkoa :/ maksa-arvot oli viimeks 350 kun sais olla vaan 45, sappi on ollu kans koholla mutta ei älyttömästi ja näistä mitä tänään kävin antaa ei oo tuloksia vielä, en tiiä et saanko ne huomenna neuvolassa vai soittaako tuolta äitipolilta oma kätilö ne vastaukset. Melkein toivon et olis arvot noussu niin käynnistettäs jo, mul on niin monta viikkoa ollu jo tosi nihkee olo niin alkais pikkuhiljaa riittää tää raskaana olo, toki vauvan kannalta parempi jos arvot ei ole noussut, mut mä haluisin jo synnyttää.
 
Minut käynnistettiin eilen toksemia epäilyn takia, tänään nyt 37+0. Vielä ei ole tapahtunut oikeastaan mitään. Mulla kumminkin arvot hyvät, ei turvotusta ja paineetkin nyt olleet ok. Ainoastaan pissa kahdella plussalla, mut vuorokausikeräyksessä proteiinigrammataso noususuhdanteinen. Ja tosiaan mitään kipuja tai näköhäiriöitä ei ole ollut. Jännittää millon alkaa tapahtua:)

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
Tsemppiä synnytykseen! :)
Toivottavasti pian alkaisi tapahtumaan :p
 
Hieno kuulla että käynnistykseenkin voi päästä toksemiaepäilystä!
Ei vaan aina ymmärrä miksi jokin oire on toista merkittävämpi näissä käynnistysasioissa? tuntuu että niin monien annetaan odottaa vaikka kuinka pitkään pre-eklapsiaoireiden kanssa. kaiketi tuo proteiinigrammatason nousu sitten on sieltä vaarallisemmasta päästä?

Toivottavasti Ilo13 lähtee pian synnytys vauhtiin! kovasti voimia koitokseen!
 
Kiitos tsempeistä. Tayssisaa tähän suhtaudutaan tosi vakavasti ja lääkäri sanoikin että ne ei halua että mulle tulisi muita oireita vaan saisin synnyttää hyväkuntoiseina. Tilanne kun kuukemma voi tässä taudissa muuttua merkittävästi parissakin tunnissa. On tämä hassua kun toissayönä närästi ekan kerran ja eilen supisti ekan kerran:) tyttö jo melkein kolme kiloa että on jo onneksi hyvänkokoinen.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
Mulle tämä raskausmyrkytys on vähän vieras asia ja ihan vähän pelkään, että tulee vielä mullekin (mullakin tänään rv37). Mutta Ilo13, mikä oli se syy, että halusivat käynnistää? Siis mitä oireita sulla on/oli?
 
Toivottavasti olet jo synnytyssalissa, etkä kerkeä suppareilta vastaamaan. :D
 
Täällä sitä odotellaan edelleen kunnon supistuksia, nyt olisin kyllä jo valmis siirtymään:) joudun kerämään pissaa koko ajan ja aina kerran vuorokaudessa siitä katotaan proteiinin gramma määrä ja se on ollut mulla koko ajan noususuhdanteinen. Onhan mun alapaine kohonnut lähtötilanteesta n.77--> 90. Mutta periaatteessa ei mitään muuta. Päivystykseen tulin toissa viikonloppuna kun alapaine kävi lähellä 100 ja sillon sitten huomasivat ton proteiinin.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla
 
Takaisin
Top