Raskauskiloja entisten lisäksi, maxi koon mammat!

Täälläkin yksi ylipainoinen esikoisen odottaja, nyt rv 19+1 ja painoa on tullut n.1 kg vasta. Alkuraskauden aikana maistui lähinnä hiilihydraatit ja olen sallinut itselleni herkkuja nykyäänkin. Paino ennen raskautta oli 11 kg yli "ihannepainon". Nyt on liikkuminenkin jäänyt aika vähiin, kun oli ensin sitä väsymystä ja nyt alavatsan ja nivusten kipuilua. Joka päivä tulee kuitenkin pari lenkkiä koiravanhuksen kanssa tehtyä Liikkua pitäisi enemmän, mutta kun ei ole seuraa, niin se on tylsää ja ei innosta.

Kauhea morkkkis iski.. Olen saanut pidettyä koko viikon aika terveellistä linjaa ja koettanut syödä pieniä annoskokoja, mut useammin! Sit eilen päädyin ostaa suklaata ja tänään sipsejä!
Vaikka tiedän, et se ei oo kuoleman synti et silloin tällöin herkuttelee, jotenkin mulle on tullu ihan kauhu siitä , et toivottavasti paino ei nouse tän raskauden aikana!

Mulle on tullut nyt varmaan 5kg... Iha järkkyä. Syömiset on karannut lapasesta. Syön sillei,miten en oo moneen vuoteen syönyt.. Ruoka vaan maistuu, hiilaria tekee mieli.. Pakko yrittää ens viikolla alkaa palaamaan ruotuun... Morkkis on kamala

Tänään oli ensimmäinen neuvola ja otin heti alkuun puheeksi ylipainoni ja kuinka haluaisin apua sen suhteen. Eivät tehneet siis asiasta isoa numeroa ja vaikka paino näytti nyt +1kg, niin se johtui varmasti, kun olin vasta syönyt ja minulla oli vaatteet päällä. Aamupainon kun otan aina pelkässä paidassa ja vessassa käynnin jälkeen ennen aamupalaa.

Nyt pitäisi saada itseään niskasta kiinni ja työnnettyä useammin lenkille. Nyt lopetin ratsastuksen, joten sekin liikunta jää pois.

Mää kans pitkästä aikaa kirjoittelen, ja nyt löyty itselle se sopivin osio... Oon kamppaillu ylipainon kanssa koko ikäni. Kolme v sitten sain pudotettua painon n.60kg (-15kg lähtöpainosta) paikkeille mistä olin tyytyväinen. Siinä se pysyikin - tän vuoden kesään asti. Jostain kummasta kolmen kk aikana pompsahti painoo lisää 9kg (YHDEKSÄN KILOA?!) ja niitä olin pudottelemassa kun plussasin. Paino oli 67kg kun sain plussan.

Nyt on tarkoituksena terveelliset elämäntavat ja runsas liikunta. Viikko sitten neuvolassa sain ilouutisiksi, että ei tarvitse himmailla liikuntaa, syke saa nousta edelleen maximiin, kun kolmen vuoden verran urheilua nyt takana. :) Neuvolassa paino oli 72kg viikko sitten (aamupalan jälkeen ja tietysti vaatteet päällä.. järkytti se silti) ja oma vaaka näytti viime perjantaina 70,9kg. Itkettää... Masentaa. Paino on vaan jotenki tosi vaikee juttu, varsinkin kun tein muutama vuosi sitten niin ison työn. :(

Mulla suurena tukena sivustolla-jota-ei-saa-mainita laihdutusryhmä jota olen vetänyt tämän vuoden elokuusta asti. Pysyy itse edes hieman ruodussa sen ansiosta. :) Mikä teitä motivoi?

Jaa-a. Mä en oikein motivoidu enää mistään, kun en ole saanut mitään muutosta itsessäni aikaan yrityksistä huolimatta. Mäkin oon jossain nettiryhmissä, mutta jotenkin vaan masentaa enemmän kun aina "kaikki muut" onnistuu. :sorry: Varsinkin nyt viimeaikoina, kiitos hormonien. :wacky: Melkeen aloin itkeä kaupungilla kun pitäisi ostaa vaatteita, mutta mistään ei löydy mitään nättiä isoissa koissa. Toisaalta, luulen että mulla olisi sama ongelma pienikokoisenakin. :grin Talvimuoti on aina jotenkin tosi ankeaa.

Mutta joo, en mä hirveästi murehdi tota olotilaa. Joskus vaan on surkeita päiviä. Koitan silti tehdä kaikkea terveellistä ruokaa ja liikkua. Vaikka välillä menisikin läskiksi. :wink Ruoanlaittoon ainakin auttaa se kun koittaa tehdä semmosta "hienoa". Helpompi syödä esim riisiä "oikea" määrä, kun laittaa sen määrän kuppiin ja tekee sen avulla söpön riisikukkulan. :smug: Ja kaikkea tommosta pientä. Liikkumiseen tarvitsisi kyllä jotain tsemppaavaa, varsinkin tälleen pimeään vuodenaikaan. Siihen en ole vieläkään keksinyt mitään apua. :grin

Vinkkinä. Itellä muutama vuos sitten ko ylipainoa oli liikaakin niin hyvänä apuna toimi kiloklubi. Se oli siitä kiva ko se ei suoraan kertonu mitä pitäis syödä vaan kun lisäilit omia syömisiäs sinne niin näki aina, että mitä jää uupumaan, mitä kannattais lisätä ja mitä on syöny hyvin. Tietojen perusteella laski mikä ois normikulutus ja näyttää aina päivittäin onko ylittyny vai jääny alle. Pysty lisäämään tavote painon ja kerto realistisen ajan kauan menee sen saavuttamiseen. Ensimmäinen omale kohale sattunu ei lyttäävä vaan kannustava laihutus "opas".

Mulla on puhelimessa (samsungissa) semmonen appsi, jolla voi tehdä saman. Mutta enhän mä sinne ehdi mitään kirjata. :grin Kerran sain jopa kuukauden verran pidettyä sitä ruokapäiväkirjaa. Enkä taaskaan tiedä missä on vika, kun söin joka päivä 1000-1500 kcal. o_O Kai se sitten on tiukassa kun lapsesta asti ollut pyöreä. :rolleyes: Mutta ainakin puhelimessa olevaa on helpompi käyttää. Ainakin mun. Kulkee aina mukana. :) Mut eiks kiloklubinkin saa nykysin puhelimelle/toimii mobiilissa tosi hyvin? Käytin joskus, mutta saattoi mennä päiviä kun en käynyt koneella, niin merkkaaminen vähän jäi. :oops:

Mutta joo, kuitenkin... Eilen ja tänään tuli käveltyä taas semmoset 10km per päivä. Nyt on sitten toinen jalka ihanan kipeytynyt. :sad001 Ehkäpä pitää istua sohvalla ja nostella käsipainoja. :grin Mä oon tykännyt tosi paljon tommosista nilkka-/rannepainoista jotka laitetaan tarralla kiinni niin pysyvät (nilkan tai) ranteen ympärillä. Ei tarvii pidellä ja voi vaan nostella. :rolleyes: Minäkö laiska? En kai... :grin

Sain personal trainerilta vinkkejä siihen, miten painon saa tippumaan ruokavaliota muuttamalla. Minun paino oli pysynyt samana pari vuotta, vaikka söin kevyemmin. Ongelma olikin siinä, että söin liian harvoin, eli piti syödä useammin ja pieniä annoksia. Piti huijata vatsalaukkua niin, ettei tullut koskaan nälkä. Tämä muutos ruokailurytmiin vaikuttikin niin, että kroppa alkoi vaatia välipaloja useammin.
Myös siitä piti huolehtia, että joka aterialla/välipalalla sai proteiinia. Päivittäinen kalorimäärä ei saa liikkuvalla ihmisellä olla liian pieni, koska silloin mennään säästöliekillä ja palaa lihasmassaa. Ja viimeinen muistamani ohje oli, että iltapalallakin pitää syödä proteiinia, jolloin rasvaa palaa myös yön aikana. Jos syö pelkkiä hiilihydraatteja, niin kroppa polttaa ensin ne ja sitten vasta alkaa polttaa rasvaa. Söin tätä ennen usein iltapalaksi pelkkiä hedelmiä ja niissähän on vaan hiilareita. Näillä muutoksilla sain painoa tippumaan ennen raskautta :)

Kauhulla menin tänään vaa'alle, sillä pe-su tuli mässytettyä kilotolkulla karkkia ja tein sitä lihapiirakkaakin :sad010
Peilistä katsoo vallan paksukainen, mutta painoa oli viikon takaisesta -2kg!

Miten tämä voi olla edes mahdollista?! :woot:
Ei kyllä haittaa ja onhan sitä tullut käveltyä koko viikonloppu noin 12-14km/vrk töissä :) Onneksi puhelimessa on toiminto josta voi seurata omaa liikkumista :)

Kuinkas muilla sujuu?

No kyllä täytyy tunnustaa, että enemmän on tullut herkuteltua kuin liikuttua... No silti tänä aamuna vaaka näytti yllättäen alkulukemia. o_O Välillä on siis ollut jo useampi lisäkilo. Taisi sitten kuitenkin olla turvotusta, vaikka sitä ei näkynytkään. Ei ainakaan niin selvästi kuin joillain mulla täällä on näkynyt! Nyt aloin katsomaan, että kun on vähän piukemmat vaatteet päällä niin meinaa masu olla jo vähän kumpare. Vielä pitäisi silti salata asia (ainakin töissä) pari viikkoa. Täytyy varmaankin vaan kaivella pidempää ja löysempää paitaa päälle... :joyful:

Huh, en halua edes ajatella painoindeksiäni. lähinnä koska kyseinen luku kussut aina kohdallani! Toki nykyisin se varmasti alkaa pitämään paikaansa kun ei tuota lihasmassaa ole enään ekasta raskaudesta jäljellä mitään. esikoisen alussa painoin 74kg ja nyt tässä toisessa 83,5kg eli huimat 10kg jäi vaikka esikoinen jo 2v 6kk.
Viikoa ennen plussausta aloitin itse uudestaan vuosien tauon jälkeen uinnin joka tekee kyllä hyvää ja huomannut jo nyt kehitystä, vaikei ihan kaikkia ole uskaltanut antaa mennä mutta silti pyrkinyt rikkomaan rajojaan. Päätin, että vakio treeneissä käyn niinkauan kuin tuntuu hyvältä vaan. Kun alkaa olot olemaan ettei enään uinnista tule mitään, siiryn vesijumpaan ja vesijuoksuun. Haluaisin kyllä alkaa käymään salilla vähän hakemassa massaan lähinnä yläkroppaan ja käsiin, allit ällöttää!! Mutta työssäkäyvinä vanhempina pitää vähän yrittää jaksottaa näitä menoja tasaisesti...
Itse syön tosi surkeesti kasviksia. Kotiruuassa tosi surkeesti kasviksia käytetään. Niitä haluaisin itse vahvasti lisätä, mutta nyt kun ei itse kerkee tekemään edes ruokaa pahemmin kuin viikonloppuisin joten on tyydyttävä siihen mitä saa.
Nyt sain mieheltäni aktiivisuusmittarin synttärilahjaksi joten tätä on pyrkinyt päivitäin täyttämään vaadittava määrä, ja aika iisisti tulee kun töissä vaan muistaa pysyä liikeessä.
Itsellä tavoiteena lähinnä mahdolisiman pieni painon nousu, peruskunnon nostaminen jotta olisi edes suhteelisen hyvässä hapessa pienen synnyttyä. Esikoisen synnyttyä olin ihan rikki fyysisesti kuukauden päivät joten josko säännöllisyys liikunassa koko raskauden tois nyt helpotuksen synnytyksne jälkeiseen oloon ja palautukseen.

Mä oon ollut niin poikki, että hyvä kun jaksan sängystä nousta. En jaksa edes tehdä ruokaa, oon melkeen täysin miehen kokkailujen varassa (ja mies päivät poissa), liikunnasta en edes puhu...

Paino ei ole noussut, vatsaan on tullut senttejä ja vastaavasti reisistä lähtenyt. Ruokavalio on aivan liian yksipuolinen, hyvin leipäpainotteisesti mennään, kun juuri muuta ei voi vieläkään syödä. Salaattia kun söin, sain kamalan närästyksen. Leivän lisäksi menee perunaa, juustoa, satsumaa, kurkkua, paprikaa, mustikoita ja jugurttia. Yhtenä päivänä kalaa jee jee... Tortilloja muutama kerta, niissäkin vähän rajoitetut täytteet. Hitsi että on ikävä entistä ruokavaliota, mutta ei vaan pysty.

Tänään haluttais salt&vinegar-sipsejä, joita en oo syönyt varmaan kolmeen vuoteen. Se vaatisi kyllä kaupassa käyntiä, joten saattanee jäädä herkut kauppaan...

Oho, mulla on lähtenyt kilo. :eek: No, ei kai se haittaa näin pyöreänä... :grin Tällä viikolla on kyllä tullut käveltyä ihan järkyttävän paljon, ei ihme jos lähtee... Nyt kun on päässyt vauhtiin pitää kyllä koittaa joka päivä käydä kävelemässä tai jotain. Jos oon yhdenkin päivän tekemättä mitään, laiskistun. :confused:

Mä iloitsin siitä et järkyn turvotuksen hiukan tasaannuttua, (+5 kg lähtöpainosta) eilen ei ollut enää kun + 1 kg lähtöpainosta!! Kyl mä vielä senkin saan pois!! Varsinkin nyt kun oon huolella alkanu oksentaa! :D

Meinasin han_sunen tykätä kommentistasi kunnes luin sen loppuun. Siis turvotuksen poistumiselle tykkäys, oksentamiselle epätykkäys.

En tiijä, mutta peilistä tuijottaa omiin silmiin ennennäkemätön matami että hohhoi.. -.-
En oo ikinä ollu näin pullukka :P käyn kyllä päivittäin koiran kans kävelyllä...käveleskelemässä... :P ja teen kauppareissutkin kävellen. Mutta joo, pitäis liikkua "hikisemmin" :P mutta kun ei vaan JAKSA! Kotonakin kun yhden homman saa tehtyä, niin heti pitää olla levähtämässä.. Eilen kun oli suursiivous ja järjestystä vaihdettiin, niin tuntuu että oon vieläkin aivan kuollupoikki sen takia..! Tilanne huomenna 14+0, kai tässä kohta normalisoituu olot ja voi alkaa taas liikumaan ja touhuaan enempiki?!

Ugh.. olo on valtava, kohtu on selkeesti noussu ja nostanu jo sisäelimiä ylemmäs ku ylävattakin ihan pinkee.. kiloja on jo tullu ainakin 5kg, en oo nyt ees uskaltanu käydä vaa'alla ku voi olla tullu jo enemmänkin.
Ajattelin aloittaa uimisen, ku tykkään ja jaksan uida hyvin. Lisäks mulla on ollu kipuja nivusissa ja häpyluussa kävellessä niin että ei oo pitkää lenkkiä pystyny tekeen.
Ruokavaliossakin olis parantamista. :( Mut katotaan mitä sanoo neuvolantäti perjantaina sokerirasituksen tuloksista, torstaina sok.rasituskoe :(

Tänään rv18+0

Uhh. Täällä paino tippunut alkuperäisestä 1,5-2kg.
Ei tule hirveästi lopulta käveltyä, mutta kun ruuat ei oikein tahdo maistua. Tosin perjantaina käytiin hampurilaisilla ja otin tupla-aterian ja lisäksi vielä 1,5 hampurilaista! Mies söi oman aterian ja sen puolikkaan hampurilaisen! :D
Paino ei senkään jälkeen noussut laisinkaan.
Siksi vähän huolestuttaa näinköhän on joku häiriö ruuansulatuskanavassa.

Pelottaa jos taas on pissassa ketoaineita, vaikka olen väkisin yrittänyt syödä kokoajan jotain..

Takaisin