Raskaushepatoosi

Katsim

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä kellään todettu raskaushepatoosia?
Minulla todettiin raskaushepatoosi tällä viikolla (rv 34). En osannut lainkaan ajatella, että tuo kutina olisi sitä, koska minulla ei kutissut varsinaisesti jalkapohjat ja/tai kämmenet, vaan suurimmaksi osaksi kutisi maha, rinnat ja käsivarret. Kutina ei ollut hirveän häiritsevää muuta kuin parina päivänä (joilloin suihkuttelin itseäni ja laitoin aloe vera geeliä). Sain heti lääkkeet ja olen nyt tarkassa seurannassa. Ensi viikolla selviää, tehoaako lääkkeet.
Muistakaa, että jos teillä alkaa minkäänlainen epämääräinen kutina, niin mainitkaa neuvolassa, josta annetaan lähete maksa-ja sappikokeisiin. Itse mainitsin kutinasta neuvolassa sivulauseessa puolivahingossa ja onneksi neuvolan täti pisti heti verikokeisiin.

 
Just perjantaina kävin labrakokeissa hepatoosiepäilyn takia. maksa-arvot sain jo tietää ja ne olivat ihan normaalit.Sappiarvot saan vasta maanantaina. Käskivät nyt viikonlopun ajan seurata erityisen tarkasti vauvan liikkeitä.

Kummissa arvoissa sulla oli häikkää?
 
Mulla oli molemmissa häikkä, maksa-arvot 419 (raja kait 40) ja sappi 24,5 (raja 10). Sanoivat, että ei maksa niinkään ole paha vaikka olisikin koholla, mutta sappi on tärkeämpi. Mulla sappi oli kuitenkin melko lievästi koholla, jos menee sinne 40-50 tasolle niin ymmärrykseni  mukaan joutuu osastolle. Mutta ottavat kyllä tosi vakavasti heti, jos on vähänkään koholla.  Mulla oli to ja pe KTG ja maanantaina menen taas KTG:hen. Vaaveli on onneksi liikkunut hyvin ja kun sain juteltua lääkärin ja kätilön kanssa perjantaina, omakin olo parani ja en ole ihan paniikissa koko ajan. Mulle kanssa oli viikonlopun neuvo liikkeiden tarkka seuranta ja herkästi soitto sairaalaan, jos siltä tuntuu.

Toivotaan, että sulla ei ole sappiarvot koholla ja voit jatkaa raskautta huolehtimatta hepatoosista.Tsemppiä!
 
Täällä kävi niin onnellisesti, että sappiarvotkin olivat normaalit.

Jaksamista sinulle! Onneksi asia huomattiin niin pystyt saamaan parasta seurantaa.
 
Täällä kanssa ollut muutamana päivänä kutinaa, varsinkin öisin kun herää, niin käsivarsia kutittaa. Päivisin taas kutittaa lähinnä niskaa ja mahaa. Sain lähetteen verikokeisiin, huomenna pitäisi mennä ja iltapäivästä saa jo tietää maksa-arvot. Katsotaan miten käy...
 
käyn loikkaroimassa tuolta tammikuisista :) aattelin kertoa oman kokemuksen kutinasta.

mulla siis alkoi viikko ennen laskettua aikaa ihan järjetön kutina. ensin kutisi jalat ja kädet ja yhtenä yönä kämmenet ja jalkapohjat, mistä säikähdin totaalisesti, kun muistelin, että raskaushepatoosin oireina on just niiden alueiden kutina. sain seuraavana päivänä neuvolaterkkarilta lähetteen maksa- ja sappiarvoverikokeisiin, missä kävin sitä seuraavana päivänä. ekat tulokset sain jo samana iltapäivänä (muistaakseni alat-arvo), mikä oli normaali ja seuraavana päivänä asat-arvo, mikä sekin oli normaali.

kutina ei rauhoittunut ollenkaan enkä saanut sitä kuriin millään. neuvolaterkkari pyöritteli vaan päätä ja arveli kutinan jotenkin johtuvan raskaushormoneista. ostin aina vaan rasvaisempaa perusvoidetta (lopulta sitä rasvaisinta apobasea) ja lopulta tuskastuneena ja lasketun ajan ylittäneenä kyselin allergialääkkeistä. ehdin ostaa kahdet allergialääkkeet, joista toista ehdin aloittaa (olikohan se jotain setiritsiiniä tms. mitä saa raskaana ollessa käyttää, vaikka paketissa toisin sanotaankin).

kutina rauhoittui vasta vauvan synnyttyä rv 42+2 eli kärsin siitä kutinasta melkein neljä viikkoa.

 
Juu, väärä hälyytys oli, sappihapot oli normaalit :)

della_79, eli siis kutinaa voi olla vaikkei tuota hepatoosia olisikaan. Aika pitkään jouduit sitä kestämään, toivottavasti itsellä ei pahene tämä kutina tästä!
 
joo eli nähtävästi voi kutista ilman raskaushepatoosiakin. mun terkkari ei osannut sanoa mitään, miksi kutisee ja konsultoituaan pitempään palvellutta kollegaansa se vaan sanoi, että raskaushormonit voi aiheuttaa kutinan. mulla seurattiin myös verenpainetta ihan viimeisillä viikoilla ennen synnytystä ja koska se oli terkkarin mielestä koholla, se konsultoi synnärin lääkäriä, joka oli sitä mieltä, että neuvolaseuranta riittää ja yliaikakontrollissa rv 41+5 ne oliki sitä mieltä, että verenpaine on normaali (taisi olla 140/80 tjs.)

se kutina oli kyl jotain ihan hirveää, ei saanut yöllä nukuttua (niinku ei muutenkaan saa enää loppuraskaudesta) eikä ihon rasvaaminen auttanut kuin hetkellisesti, kunnes taas kutisi. kattelin sillon mun pesuaineetki läpi, mut koska niissä ei ollu mitään muutosta, en usko et se kutina ois johtunu niistä. ruokavaliossakaan ei tapahtunut mitään outoa, joten sekään ei selittänyt. ja kutina tosiaan loppui vasta, kun tyttö syntyi. mä jouduin kärsimään siitä helvetillisestä kutinasta tosiaan aika kauan ja toivon, ettette te joutuisi kitumaan niin kauaa. jouduin tosiaan ihan loppuaikana käyttämään perusvoiteita kosteusvoidetyyppisesti eli iltaisin suihkun jälkeen rasvaamaan koko ihon ja yöllä rasvailin niitä kutisevia spotteja
 
Olen iloinen ja helpottunut, sappiarvot olivat laskeneet lääkkeillä tasolle 14! Vauva liikkuu ja "möngertää" ihanan paljon ja olen luottavainen. Ensi viikolla on taas verikokeet ja tarkastetaan taso, missä silloin mennään. Lääkäri vahvisti, että joka tapauksessa minä tulen synnyttämään viimeistään laskettuna päivänä eli raskautta ei päästetä yhtään yli.

Mahtavaa, ettei teillä muilla kutina ole johtunut hepatoosista. Sehän on todella harvinainen, mutta kutinan yltyessä kannattaa tarkastaa arvot varmistaakseen, ettei kyseessä ole kyseinen tila.
 
Täältä löytyy sinulle katsim sielunsisko!
Itselläni todettiin hepatoosi tässä raskaudessa rv31 jälkeen, jo toisen kerran.
aika harvinainen vaiva tosiaan mutta 2/2 raskaudessa olen itse sen saanut vaivakseni.

esikoista odottaessa minulla alkoi eräänä perjantai-iltana hirveät kutinat käsissä ja jaloissa, osasin sillon jo aavistaa mistä on kyse mutten ymmärtänyt miten vakavasta asiasta oli kyse ja sinnittelin vaivan kanssa maanantaiseen neuvolakäyntiin asti. terveydenhoitajani oli kamala ämmä joka suhteessa ja yllättäen ei ottanut minua yhtään tosissaan ja sanoi vaan että laita rasvaa mutta tivasin niin kauan että hän laittoi minut verikokeisiin. seuraavana aamuna menin verikokeisiin ja odottelin sairaalassa vastauksia muutaman tunnin. kun menin äitipolille kuulemaan tulokset niin minulle läväytettiin heti suoraan päin naamaa että nyt on arvot niin korkeella että synnytys pitää käynnistää heti. meinasin pudota tuolilta. en ollut ollenkaan varautunut seillaiseen kun kotoa lähdin ja piti vain verikokeilla käydä. no jäin sairaalaan ja synnytystä alettiin käynnistellä tiistai-aamulla 11 aikaan, mutta moneen kertaan lääkkeitä laitettiin ja iltaa kohden alkoi sitten tapahtua. ti-ke välisenä yönä 4.31 syntyi terve poika rv38+6. 

tässä raskaudessa homma menikin sitten niin että olin siinä 30vk tietämillä osastolla tiputuksessa supistusten takia ja hepatoositaustan vuoksi lääkäri halusi sillon kontrolloida maksa-arvot ja sappihapot. alat arvo oli silloin 64 ja sappihapot 5. kävin siitä 2 viikon päästä kontrollissa ja alat sama 64 ja sappihapot 11 eli olivat sen kahden viikon aikana jo lähteneet nousemaan. vaikka arvot eivät tuon korkeemmalla olleetkaan sain lääkityksen heti silloin koska raskaus oli kuitenkin vasta tuossa vaiheessa ja oli selvää että sama tilanne on kehittymässä kun edellisessäkin raskaudessa. sen jälkeen olen käynyt verikokeilla ja polilla lähes kerran viikossa, yhden kerran oli pidempi väli kun kaikki näytti niin hyvältä.
Itselläni hepatoosin lisäksi on silti muutakin. kasvuhidastumaepäily jonka takia vauvaa mittaillaan melkeen sen kerran viikossa ja nyt vielä todettiin että lapsivettä on tosi vähän. lapsiveden määrääkin on mittailtu monta viikkoa jo mutta nyt sitten todettiin että sitäkin on kyllä vähän. liikkeitä pitää laskea koko ajan kun tuo hepatoosi ja lapsiveden liian vähäinen määrä ovat molemmat isoja riskejä.
Sinulle on siis sanottu että synnytät viimeistään laskettuna aikana? :o 
en tiedä mitkä asiat siihen sitten vaikuttavat, ehkä se kun minulla tämä vaiva todettiin jo toistamiseen ja niin aikaisessa vaiheessa ja lääkityksenkin jälkeen arvot ovat vielä nousseet mutta minulle sanottiin muutamia viikkoja sitten että tulen synnyttämään jo huhtikuussa kun oikea la olisi 13.5 mutta kuulemma jo huhtikuussa 37-38 viikkojen välissä, eikä kuulemma missään nimessä päästetä yli 38. viikon. siitä olen kyllä onnellinen. olen todella väsynyt näihin vastoinkäymisiin ja huoliin mitä tuntuu tulevan koko ajan lisää. ja kaiken raskaimmaksi tämän asian tekee pieni esikoiseni joka on vajaa 1v 3kk vanha. hänen takiaan olen pahoillani kun tämä vaikea raskaus vie kaikki voimani ja toivoisin että tämä vauva jo syntyisi ja voisin vihdoin olla taas oma itseni! ei raskausajan pitäisi olla näin vaikeaa :/
Mutta olen päässyt jo näin pitkälle, tänään jo 35 viikkoa täynnä! joten kyllä vielä sen pari viikkoa jaksaa rutistaa itsestään irti :)
 
Mua alkoi nyt huolestuttaa. Kerran neuvolassa raavin masuani, ja heti neuvolantäti kiinnitti huomiota ja kysyi kutittaako muualta. Sanoin ei kun ei sillä hetkellä muualta kutittanutkaan. Nyt kun näitäkin täällä lueskelin kun kämmeniä tänään kutitti niin tuli mieleen että mitä jos onkin jotain häikkää.

Jotenkin oon aina kuvitellu että jos on se hepatoosi niin ihan kokoajan kutittaa kamalasti jokapaikasta?

Mua kutittaa aika paljon jus selkää ja mahaa ja sitä on ollu aika kauan jo. Ja nyt on muutamana päivänä kutittanut yhtäkkiä jalkapohjaa ihan kamalasti ja nyt tänän aamuna noita kämmeniä.

Pitäisköhän tässä huolestua? Odotella nyt huomiseen ja soittaa neuvolaan? Vai voiko olla niinkin että pitäis jo tayssiin soittaa heti tänään?

Vauva kuitenkin liikkuu ihan kivasti vaikka vähän on hiljasempikin välillä.
 
kyllähän se kannattaa kutinan vuoksi pyytää se lähete verikokeisiin, onhan se vauvan terveys kuitenkin niin tärkeä asia. mun terkkari laittoi mulle heti lähetteen kun puhuin kutinasta, ja mulla onneksi selvisi, ettei kyse ollut raskaushepatoosista. raskaana ollessaan pitää kuitenkin pelata varman päälle ja miettiä omaa ja vauvan terveyttä eli parempi otattaa vaikka turha näyte kuin miettiä et oisko ollut raskaushepatoosi ja jos on raskaushepatoosi, pääsee ainakin ajoissa hoitoon sen kanssa.

mun tapauksessahan kyse ei ollut raskaushepatoosista, vaan kutina jatkui verikokeiden tulosten selvittyäkin ja loppui vasta synnytyksen jälkeen.
 
Mulla kans kutisee joskus mahaa ja muualtakin, mutten oo koskaan ressannu sen olevan hepatoosia. Maha kutisee kyllä senkin takia, että iho venyy ja paukkuu tai iho on kuiva tai pesuaine "väärää". Ja eikös hepatoosin kuiten tarvita muitakin oireita, ko pelkkä kutina...?!
 
Mull on kans maha kutissu jo monta kuukautta.. Mut jalkapohjat pari viikkoa joka ikinen yö. Kun käyn veskissä raapin jalkoja :D Käsiä nyt ei juur o kutissu, eikäpä oikeen muualtakaan ko ihan satunnaisesti joskus. Mitä ne muut oireet sit on???


 
Mulla ei ihan pienimmästä päästä toi kutina oo. Ja tuntuu että on vaan pahentunu pikkuhiljaa. Soitan huomenna neuvolaan niin eiköhän se selviä :)
 
Sori vauveli, sekotin nyt tohon toksemiaan eli mulla sama pää, kesät talvet 
 
Youngwoman, hienoa, että sinä saat oman vauvelisi jo viimeistään rv 38. Minäkin tahtoisin, ettei tarvitsisi pelätä ja olla huolissaan. Kysyin viimeksi lääkäriltä, että miksei me vain voida ottaa poikaa massusta ulos, ettei tarvitse pelätä. Lääkäri vastasi, että vielä en ole minä eikä poikakaan siihen valmiita. Ja aina arvioidaan tapauskohtaisesti, miten edetään. Toki, tämän viikon veriarvot katsotaan taas ja edetään sitten tulosten mukaan. Haluaisin kyllä, että saisin synnyttää viim rv 38, kuten sinäkin ja yksi lääkäri siitä viikosta jo mainitsikin, mutta tämä viimeinen toppuutteli hieman. Varmaan siksi, kun arvot oli niin hyvin tippuneet. Mutta minulla on kyllä luottavainen olo, kutina on hävinnyt melkein kokonaan ja poika liikkuu ihan mahdottoman paljon. Liikelaskentaa ei todellakaan tarvitse tehdä. Mietin jo, että nukkuukohan poika ollenkaan :) 

Murukas ja Vauveli, ottakee iisisti. Käytte verikokeissa ja sen jälkeen huoli on ohi eikä asiaa tarvitse enempää miettiä. Raskaushepatoosi todetaan vain noin 1%:lla odottavista äideistä. Kutinaa on paljon monenlaista, minullakin oli noin puolivälissä kova kutinassa mahassa ja se johtui ilmiselvästi siitä että maha venyi ja paukkui. Myös jotkut voiteet aiheuttivat kutinaa. Monella ystävälläni on ollut koviakin kutinoita ihan loppuraskauteen asti ja silti ei ole ollut hepatoosia. Mielestäni tärkeintä on tiedostaa asia ja käydä ottamassa verikokeet ja saada sitä kautta varmuus, ettei ole sitä itteänsä.

Ihanaa ja aurinkoista raskausaikaa teille kaikille! Nauttikaa!
 
Itsellä tosiaan ton esikoisen odotusaikana ei ollut minkäänlaista kutinaa muuten paitsi vatsaa kutitti kun iho venyi. sitten todella äkisti 38 viikon jälkeen alkoi jalkojen syrjiä ja kämmeniä kutittaa niin että raavein itseni lähes verille ja siinä vaiheessa arvot olivatkin sitten jo tosi korkeita. kannattaa kyllä tuollaisista kutinoista kertoa neuvolassa.
tässä raskaudessa kutinaa ei ole ollut ollenkaan koska lääkitys aloitettiin heti kun huomattiin pientäkin nousua arvoissa ja lääkityksen ansiosta arvot ovat pysyneet sen verran alhaalla että ei ole vaivannut mitenkään. paitsi omaa mieltä :/

Katsim itsekin olen koittanut aiemmin kysellä että koska vauva nyt sitten syntyy ja monesti on sanottu että ei ole aika puhua siitä vielä. yksi lääkäri sitten sanoi tuon 37-38viikkojen välillä mutta sen jälkeen ei ole kyllä kukaan taas ottanut kantaa asiaan että empä nyt siitäkään ole sitten niin kovin varma. paitsi mielestäni se on kyllä yleinen käytäntö että synnytys käynnistetään viim. 38 viikolla. ja tässä kai se syy "Raskaushepatoosissa on todettu kuitenkin odottamattomia sikiökuolemia etenkin lähellä laskettua aikaa ja synnytys pyritäänkin käynnistämään viimeistään 38. raskausviikolla. Em. sikiöriskien takia tila vaatii tiivistä seurantaa äitiyspoliklinikalla."
että aion kyllä itse sanoa jos sitä ruvettaisiin puhumaan että ei sittenkään vielä sillon käynnistetä että ei kai tässä ruveta vauvan hengellä leikkimään. välillä tuntuu että vähän ihme jahkailua tuolla polilla aina. minulla on nyt perjantaina aika rv35+5 ja sillon kyllä olettaisin että saisin jo tietää käynnistyksen ajan, tai vähän pakko se olisi, kun on noin pieni toinen lapsi kotona niin ei se ihan niin helposti sitten onnistu yhtäkkiä sairaalaan jäädä. no, ehkä perjantaina jotain sitten selviää :)
 
Noni nyt on sitten tänä aamuna käyty verikokeissa.Huomiseen menee varmaan maksa arvojenkin tulokset, kun siellä oli niin kamala ryysis. Mutta tuloksia nyt odotellessa.
 
Takaisin
Top