Raskausdiabetes

Stytti56

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!
Mulla todettiin raskausdiabetes ja oon siis kyllä myös ylipainoinen. Ahdistaa, jos sikiölle tulee se makrosomia.. :( mun ruokavalio ei oo parhaasta päästä, mut ei myöskään älyttömän huono. Oon jo monia muutoksia tehny esimerkiks vaihtanut vähärasvasempiin ja kasvorasvatuotteisiin, leivät vaihtunu ja ruokailujen välit yms kaikkea.
Onko kellään kokemuksia radista ja miten ootte toiminut? Jos pitää herkkupäivän tai kaks viikossa, mut muuten syö tosi hyvin, niin edistääkö se sitä makrosomiaa vai täytyykö tässä alkaa hirveen tiukalle ruokavaliolle täysin :( kertokaa kokemuksia!
 
Hei! Neuvolasta antavat kyllä ohjeet ruokavalioon ja normaali pieni herkuttelukin on ok. Verensokeriahan mitataan monta kertaa päivässä ja jos ruokavalio ei riitä niin lääkitys on mahdollinen. Miulla oli loppuraskaudessa sokerit koko ajan vähän koholla eikä lääkitykseen lähdetty. Omalla kohdalla vaikutti eniten omaan jaksamiseen ja lisäksi lihoin paljon. Lapsi oli toki syntyessään vähän keskivertoa isompi, mutta ihan normaalin rajoissa. Hän on kasvanut ja kehittynyt oikein hyvin ja on nyt reilu 1,5 vuotias reipas taapero. Syömisiä kannattaa katsoa terveelliselle tolalle, mutta tosiaan pulla silloin tällöin ei vaikuta mihinkään. 😊 Itselläkin oli vuosikontrollissa kaikki ok.
 
Moi! Taitaa olla tosi henkilökohtaista, kuinka paljon pitää tehdä muutoksia radin takia. Toiset myös tarvitsee lääkityksen ja toiset ei. Itselläni aamupalan jälkeiset arvot oli ne "vaikeimmat". Lähinnä niin, että jos en tehnyt aamupalan jälkeen mitään, oli arvot koholla. Jos puuhailin vaikka kotitöitä tai leikin esikoisen kanssa (jotain missä en vain istu aloillani), arvot oli hyvät. Päivällä niitä ei mikään heilauttanut liiaksi. Isänpäivänä söin mutakakkua ja sen jälkeen istuin juttelemassa vieraiden kanssa ja arvot oli hyvät.

Mittaillessa sen sitten näkee miten on paras toimia ja neuvolasta saa ohjeet. 😊 Perusterveellinen ruokavalio oli muistaakseni ihan hyvä. Pastasta ja leivästä taisivat sanoa, ettei niiden kannata olla vaaleinta höttöä vaan runsaskuituisempaa.
 
Mulla on molemmista lapsista ollut Radi. Ensimmäisen kohdalla herkuttelu oli holtitonta ja säännöllistä joten hän oli lievästi makrosominen syntyessään. Nyt 4.v hoikka poika kuitenkin. 💙 Kasvoi aluksi plussa käyrällä, mutta tasoittui keskikäyrälle oisko ollut just 4 vuotiaana…

Kuopuksen kohdalla opin sen, että herkkupäivä kerta viikkoon ja muuten suhteellisen hyviä valintoja. Sokerit meni yli silloin tällöin muttei haitannut mitään kun jäi muutamiin kertoihin. Sain metformiinin avuksi ja 3.2kg pari päivää vajaa lasketusta ajasta hän syntyi, ❤️
 
Moi!
Mulla todettiin raskausdiabetes ja oon siis kyllä myös ylipainoinen. Ahdistaa, jos sikiölle tulee se makrosomia.. :sad001 mun ruokavalio ei oo parhaasta päästä, mut ei myöskään älyttömän huono. Oon jo monia muutoksia tehny esimerkiks vaihtanut vähärasvasempiin ja kasvorasvatuotteisiin, leivät vaihtunu ja ruokailujen välit yms kaikkea.
Onko kellään kokemuksia radista ja miten ootte toiminut? Jos pitää herkkupäivän tai kaks viikossa, mut muuten syö tosi hyvin, niin edistääkö se sitä makrosomiaa vai täytyykö tässä alkaa hirveen tiukalle ruokavaliolle täysin :sad001 kertokaa kokemuksia!
Herkkupäivä tai kaksi ei omalla kohdallani vaikuttanut mitenkään ja juuri sillä lailla kuopus pysyi normaalikokoisena masussa. Esikoisen kohdalla tosiaan söin miten huvitti pitkin viikkoa..

Jos tuntuu vaikeita, eikä sokerit meinaa pysyä niin vaadi ajoissa metformiini. Se auttoi itseäni valtavasti
 
Raskausdiabetesta hoidetaan sen mukaan mikä tarve on raskauden edetessä. Suosittelen kyllä syömään ohjeistuksen mukaisesti ja sen mikä pitää verensokerit tasaisena.

Ylipaino ei aina vaikuta raskausdiabeteksen saamiseen, itse olen normaalipainoinen, mutta silti sain tabletti +insuliini lääkityksen. Sillä aamunpaastot eivät pysyneet rajoissa. Meillä tuli aivan normaalipainoinen vauva, vaikka kovasti peloteltiin isokokoisuudella.
 
Mulla on molemmissa raskauksissa ollut radi. Ruokavaliohoitoisia molemmat, toistaiseksi. Satunnaisesti joku arvo ylittynyt mutta pääasiassa pysyvät hyvinä. Ekan raskauden aikana olin tosi tarkka ja stressasin ruokavaliosta tosi paljon, mutta lapsi syntyi alle 3 kiloisena viikko ennen laskettua aikaa. Nyt en ole jaksanut syödä ihan yhtä terveellisesti ja tähän asti ylityksiä verensokerissa tullut harvemmin kuin ekassa raskaudessa, mutta näin raskauden loppua kohti mentäessä pitää selkeesti vähän enemmän panostaa että pysyy arvot rajoissa.
 
Minäkin itseni tähän pulinaan tungen. Kävin tänään sokerirasituksessa ja 2h-mittauksestahan se pomppasi. Runsaan ylipainon takia vähän aavistelinkin tätä, mutta silti jotenkin kauhea pettymys itseen. Jospa se tästä kuitenkin ja ehkä tämä nyt motivoi tekemään vähän parempia valintoja syömisten suhteen.
 
Onko kukaan joutunut uudestaan rasitukseen arvojen takia? Olen (tai ennen raskautta olin) normaalipainoinen ja kävin normaalisti sokerirasituksessa. Kaikki arvot olivat rajoissa (paasto 4.9, 1 h 3.9 ja 2 h 4.5), mutta paastoarvo oli kuulemma hieman huolestuttava, joten joudun rasitukseen vielä uudestaan.

Nykyään paaston viitearvo on 5.3, mutta aiemmin se oli 4.5 (?), joten siksi neuvolan terkka teki uuden lähetteen. En ymmärrä kuitenkaan, miksei pelkän paastosokerin mittaaminen riitä, sillä nuo tunnin ja kahden arvot eivät kai ole kovin heikot? Olen raskausviikolla 28 ja paino on noussut kyllä jo vähän yli viisi kiloa (5.3 tms), mihin neuvottiin kiinnittämään huomiota. Siirryin syömään radiruokavalion mukaisesti mutta 1600 kalorissa ja 160 grammassa hiilaria pysyminen vaatii kyllä aika paljon nälän sietämistä. 😔
 
Monelle tehdään sokerirasitus 2 kertaa monesta eri syystä ihan rutiinisti :) Jos olet normalipainoinen ja painoa tullut rv 28 vain 5kg niin en kyllä kalorimäärää lähtisi rajoittamaan ainakaan ennenkuin oot sokerirasituksessa käynyt :)
 
Onko kukaan joutunut uudestaan rasitukseen arvojen takia? Olen (tai ennen raskautta olin) normaalipainoinen ja kävin normaalisti sokerirasituksessa. Kaikki arvot olivat rajoissa (paasto 4.9, 1 h 3.9 ja 2 h 4.5), mutta paastoarvo oli kuulemma hieman huolestuttava, joten joudun rasitukseen vielä uudestaan.

Nykyään paaston viitearvo on 5.3, mutta aiemmin se oli 4.5 (?), joten siksi neuvolan terkka teki uuden lähetteen. En ymmärrä kuitenkaan, miksei pelkän paastosokerin mittaaminen riitä, sillä nuo tunnin ja kahden arvot eivät kai ole kovin heikot? Olen raskausviikolla 28 ja paino on noussut kyllä jo vähän yli viisi kiloa (5.3 tms), mihin neuvottiin kiinnittämään huomiota. Siirryin syömään radiruokavalion mukaisesti mutta 1600 kalorissa ja 160 grammassa hiilaria pysyminen vaatii kyllä aika paljon nälän sietämistä. 😔
Itselläni ei ole ollut vastaavaa kokemusta, mutta ajattelin kuitenkin vastata.
Minulla on noussut paino suunnilleen saman verran kuin sinulla tuossa vaiheessa, ehkä jopa vähän enemmän, eikä kukaan terkka (ollut 3 eri terkkaa) ole koskaan sanonut siitä yhtään mitään. Ja lähtöpaikka ollut lievän ylipainon puolella. Minulla oli keskimmäisen lapsen sokerirasituksessa paastoarvo 5,1, eikä kukaan sanonut siitäkään yhtään mitään, rasitustulos oli normaali.
Ihmettelen tuota neuvolan huolestumista, sillä eihän sinun paastoarvo ole kovin lähellä tuota rajaa, joka on kuitenkin nykyään korkeampi, vaikka ennen ollut alempi.
Nälkä raskausaikana ei ole mukava asia, ja itse varmaan söisin kuitenkin vähän enemmän, kun kerran ei radia ole todettu. Mutta en tietenkään ole ammattilainen, peilaan vain omaan kokemukseen. Mutta siihen verrattuna tilanteesi on aivan normaali, eikä minun terkkani olisi lähettänyt sinua noilla arvoilla toiseen rasitukseen.
Kaikkea hyvää raskausaikaan! Ihan normaalilta kuulostaa, eikä todennäköisesti mitään huolestuttavaa ole meneillään. ❤️
 
En ymmärrä, miten noilla arvoilla tai painonnousulla olisi mitään huolestuttavaa. Nuo 1 h ja 2 h arvothan ovat suorastaan loistavat ja reilu 5 kg lisäpainoa rv 28 mennessä on normaali/pieni painonousu.

En missään nimessä aloittaisi radiruokavaliota näillä spekseillä ja suhtautuisin kriittisesti uuteen rasitukseen...
 
Kiitos kaikille kannustavista ajatuksista! ❤️

Luulen, että painosta huomautettiin siksi, sillä kilot ovat käytännössä tulleet kahden edellisen neuvolakerran välissä, siis niin että painoa on tullut ensin +2 kg ja sitten vielä toiset kaksi eli neljä kiloa kahdeksan viikon aikana.

Miten te muut paljon liikkuvat (ja radiruokavaliota noudattavat) muuten olette ratkaisseet hiilihydraattien määrää? Minulle 160-180 g tuntuu aika vähältä, tai tuntuu ettei kestävyystreeneihin riitä energiat. Juoksen siis lajinani ja teen lisäksi voimatreeniä vapailla painoilla/painonnostoa. Juoksun kanssa kyllä vain enää hölkkään lyhyempiä lenkkejä, ”pitkikset” eivät enää ole kovin pitkiä vaan max. 10 km.
 
Minulla todettiin kans radi. Jos söisin tuon yleisen raskausdiabetes ohjeen mukaisesti, en jaksaisi yhtään mitään. Harrastan paljon liikuntaa, joten kulutus on suuri. Kävin ravitsemusterapeutilla, jossa katsottiin ruokavaliota ja kulutusta ja tehtiin sne perusteella sellainen viitteellinen ohjeistus minun tilanteeseeni sopivaksi. Olen syöynyt tuon terapeutin ohjeistuksen mukaan, eikä ylityksiä ole tullut, eikä ole nälkääkään tarvinnut nähdä :) Tosiaan, jokaisella yksilöllistä, mutta lähinnä itselläni olen huomannut sen, että hiilarit kannattaa valita ehdottomasti täysjyvänä. Vaalea, liian prosessoitu höttö hiilarina nostaa sokereita roimasti.
 
Takaisin
Top