Raskausdiabetes

Meillä KYSin alueella oli se verensokerikäyrä, mikä piti tehdä 1vrk ajalta. Sitten on pitänyt mittailla 3-4krt/vko aamupaasto ja joku aterian jälkeinen arvo. Eli ei paha :) Sitten täällä on semmoinen digihoitopolku, jossa voi suoraan mobiilisovelluksesta syöttää mittaustuloksia. Sieltä on sitten diabeteskätilö viestein yhteydessä sopivin väliajoin myös. Tosi hyvä käytäntö!
 
Mä sain kerralla hoitajalta setin "jolla pitäis pärjätä loppuun saakka" ja jos ei pärjää niin saa etsiä käsiinsä neuvolasta tai terveyskeskuksesta kenet tahansa niin antavat lisää.

Diagnoosista kolme viikkoa ja arvot pysyneet suht hyvinä pelkällä ravintomuutoksilla. Iltapalan proteiinin muistaminen on mun heikkous joka nostaa aamun arvoja heti jos on jäänyt vajaaksi.
 
Nyt on alkanut heittää arvot sekä paastoissa että aterioiden jälkeen. Otin yhteyttä digipolussa hoitajaan, joka varasi lääkäriajan ensi viikolle. Hoitaja suoraan arvioi, että iltainsuliini alkaisi...

Arvot olleet tosin mielestäni niukasti koholla. Paastot esim. 5,5-6,2 ja vaan kerran ollut tuon yli 6. Tavoite se alle 5,5. Katsotaanhan mitä lääkäri sanoo sitten.

Vauva kasvoi viime kontrollissa keskikäyrällä.
 
Onko joku saanut jättää sokerirasitustestin väliin ja korvata sen omilla mittauksilla? :anyone
Minä sain jättää sokerirasituksen väliin. Oksensin litkut terveyskeskuksen lattialle. Soitin melkeen itku kurkussa neuvolaan, etten pysty niin sanoivat ettei tarvitse. Sain mittarin ja seurailin kotona itse. Sain myös radi diagnoosin omien mittaustulosten perusteella. Insuliinitkin olisin saanut jos olisi tarvinnut. Ihana hoito oli....:happy: Enää en edes yritä sokerirasitusta
 
Takaisin
Top