Raskausdiabetes

Kuinka usein teidän täytyy mitata sokereita? Minulla on ohjeena kaksi kertaa viikossa 5-6 kertaa päivässä, eli aamupaasto ja aterioiden jälkeen. Edellisessä raskaudessa loppu vaiheessa riitti 4 kertaa päivässä kahdesti viikossa.

Mulla on 2-3 päivänä viikossa 4-5 kertaa päivässä.
 
Radi-diagnoosi paukahti minullekin myöhemmässä sokerirasituksessa, eka testi meni ohi, kun vaihtui juuri sopivasti th neuvolassa, enkä itse tajunnut koko asiaa, että olisi pitänyt mennä siihen rasitustestiin. 2h arvo oli yli rajan, alkuarvo ja 1h arvo oli aivan hyvät. Mittailin 2-3 päivänä viikossa ja muutaman kerran päivässä, eikä ylityksiä tullut kuin kerran, kun söin vähän suklaata jälkkäriksi :bag: En edes kovin erityisesti seuraillut syömisiäni kuitenkaan, ja silti arvot pysyivät kohdillaan, joten ei ollut mitään hätää sokereiden kanssa. Aamujen paastoarvot olivat aina lähempänä neljää kuin viittä.

Koko raskausajan minun piti syödä 2-3 tunnin välein edes jotakin, kun muuten iski huono olo. En tiedä, miten se nyt sitten vaikutti radiin, vaiko mitenkään. Yritin kyllä valita terveellisempiä vaihtoehtoja aina, mutta joskus sorruin herkkuihin.
 
Varasin just ajan sokerirasitukseen. Edellisessä raskaudessa oli arvot normaalit, rasituskoetta ei olisi silloin edes tarvinnut tehdä mutta halusin sukurasituksen vuoksi. Seurasin silti sokereita äitipolin lääkärin ohjeistuksesta loppuraskaudesta kun vauva oli hieman isokokoinen jossain vaiheessa viikkoihin nähden ja syntyi nelikiloisena. Arvot oli kumminkin normaalit koko ajan.

Nyt jännittää ja ounastelen että raskausdiabetes voisi nyt olla edessä. Mulla on paastosokeri noussut muutamassa vuodessa aika paljon, ihan normaaliarvo vielä mutta rajoja lähestyy. Bmi on 20, syön terveellisesti (tosin pääsiäisenä kului hävyttömän paljon suklaata) mutta sukurasite on tosi vahva.. Saa nähdä miten käy..
 
Mulla aloitettiin insuliini vkolla 20 (nyt rv25) ja nyt on kyllä hyvät ja tasaiset sokerit! Selvästi olen virkistynyt myös, kun ei sokerit heittele enää!
 
Tänään aloitin sokerien mittauksen 12 tunnin yöpaaston jälkeen ja mittari näytti 5,7mmol/l.
(Vajaa tunti aamiaisen jälkeen mittari näytteli 9,2mmol/l)
Kolme tuntia aamiaisesta söin lounaan ja tästä tuntia myöhemmin suoritin seuraavan mittauksen. Sain tulokseksi 5,5mmol/l :confused: Mistähän moinen mahtaapi johtua? Aamiaisella tosin nautin hiilaripitoista ruokaa ja lounaalla pelkkää proteiinia ja rasvaa.
 
Itsellä huomasin hiilareiden vaikutuksen sokeriarvioihin, kun raskausaikana jouduin myös mittaamaan 2-3 päivänä viikossa 1-3 kertaa päivässä sokereita. Narahdin sokerirasituksessa siitä 2h arvosta, taisi olla 9.9 silloin. Muutoin koko mittausaikana ei sitten tullut ylityksiä juurikaan, aamun paastoarvo oli aina alle viiden, ja aterioiden jälkeenkin pysyi rajoissa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, mutta silloin vetäisin suklaata enemmän kuin laki sallii :bag: Muuten sitten jos ateria oli kovin hiilaripitoinen, vaikka terveellinen olikin, niin sen kyllä arvoissa huomasi, vaikka eivät mittaustulokset yli rajojen menneetkään. En ole tutustunut kovin tarkkaan yleensäkään verensokereihin ja mikä mihinkin vaikuttaa, joten aika ohueksi jää tämä minun vastaukseni :confused: En ole käynyt missään verensokerimittauksessa synnytyksen jälkeen, joten nykytilanteesta en tiedä yhtään, mikä se on.
 
Rv 28+3 kirjoitettua (kopsasin itseäni elokuisten salaisista) :pitää kiinnittää vielä tarkempaa huomiota siihen, että söisin 3h välein. Aamiaiseen lurautetaan ruokaöljyä 1-2rkl mahdollisesti jaetaan kahteen, etten kerralla syö niin isoa annosta. Menin pöllönä jakamaan annoksen jo tänään kahteen, vaikka lähdin liikenteeseen ja 1,5h jälkeen järkky nälkä! Tuo liikkeelle lähtö heti aamiaisen jälkeen pudottaa sokerit muutenkin... Ei ois tarvinu... Ongelmana on ollut aamupalan jälkeinen vs nousu yli kymppiin. Tää alkoi vkon 27 aikana.
Ruokaöljyn toivotaan hidastuttavan hiilareiden imeytymistä, kun en ole valmis luopumaan mun totutusta puurosta (sis. Kauraleseitä, kaurahiut., mustikoita ja raa'an kananmunan).
 
Eilen kirjoiteltu: Sit syömiseen ja ennekaikkea säännöllisyyteen pitää vaan enemmän kiinnittää huomiota. Pitäis tasan 3h välein syödä. Jos menee 3,5h ni sokru tänäänkin tippui jo 3,9. Huomaan myös, että saa olla paljon tarkempi hiilareiden kanssa. En todellakaan voi syödä ohjeiden mukaisia leipämääriä... Ja aamupala piti jakaa puoliksi. Jos herään aikaisin, niin syön 2aamupalaa...
 
Muokattu viimeksi:
Tänään oli aamupaasto 6,2 ja insuliini menee 14ky iltaisin. Kohta taas joudun kaiketi sitä nostamaan. Nyt rv 29+2. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä suuremmaksi insuliiniresistenssi kasvaa. Mittaan joka aamu sokerit ja vähintään 2x viikossa lounas ateriaparin (ennen lounasta +tunti sen jälkeen), sekä 2xvkossa päivälliseltä. Jos on aikaa ja energiaa mittailen useammin. Nyt kun muutoksia on tehty insuliinin annostuksessa ja olen tarkannut hiilareiden määrää, annoskokoa ja monipuolisuutta (että joka annoksella on proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilareita), niin seuraan mielelläni useammin itsekin, että tiedän miten mun kroppa käyttäytyy. Tavoitteena on että sokerit pysyisivät mahdollisimman tasaisena. Ei tulisi sokrujen laskuja ja nousuja. Se kun vaikuttaa vauvan vointiin synnytyksen jälkeen.
Minkälaiset ohjeet Nurinkehrääjä on saanut? Ja millä raskausviikolla olet?
 
Ei näissä mittaustuloksissa tunnu olevan yhtään mitään järkeä. Jonakin aamuna mittari piippaa 6,0 (vaikka paasto on kestänyt yli 8h) ja kun kokeilet uudelleen samasta sormesta mutta eri liuskalla, lukema onkin 5,7 :inpain: Samoin eri kädet antavat täysin eri lukemia! Koeta siinä sitten luottaa johonkin lukuihin, kun mikään ei täsmää.
Päänvaivaa aiheuttavat myös mittaukset syömisten jälkeen. Täsmälleen samanlaisen aterian jälkeen voi lukema tänään olla 8,0 ja huomenna 4,6 :arghh: Vaikkei mikään ole muuttunut!
Humpuukia ja huijausta sanon minä. Ihmisten kiusaamista koko verensokerihömppä.
 
^voi olla että patteri on hiipumassa mittarista, jos samaan aikaan samasta sormesta mitattuna heittää paljonkin. Onhan liuskojen päivämäärä ok, ettei ole vanhentuneet? Tai itse mittarissa voi myös olla vikaa.

Se että eri päivinä tai vaikka samana päivänä saman aterian kanssa heittää ei ole mikään ihme. Sokeritasapainoon vaikuttaa niin moni muukin asia kun syöminen. Esim. Muut hormonit, liikkuminen, miten olet nukkunut ja vaikka mitä...
 
^voi olla että patteri on hiipumassa mittarista, jos samaan aikaan samasta sormesta mitattuna heittää paljonkin. Onhan liuskojen päivämäärä ok, ettei ole vanhentuneet? Tai itse mittarissa voi myös olla vikaa.

Diabeetikko tuttu osasi kertoa että samasta sormestakin saattaa tulla heittelyä verenkierron takia. Tai jotain vastaavaa :grin Selitti niin tieteellisesti että putosin kärryiltä.
 
Tänään tuli TAYS:sta kutsu kätilö-diabeteshoitajalle ja gynelle. Kutsun mukana tulleiden ohjeiden mukaan pitää jatkaa verensokeriseurantaa, punnita itseään ja pitää ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa vastaanottokäyntiin asti.
 
Mistä ihmeestä hankitte lansetit ja liuskat sokerimittariinne? Tuntuu että olen juossut lähikylien kaikki apteekit läpi, mutta missään ei myydä ko.tarvikkeita :arghh:
 
Kiitos vastauksista! Itse en saanut kuin muutaman neulan ja liuskan aloittaessani mittaukset. Mutta eihän nuo riitä mitenkään pidemmän päälle! Joten ei auta sitten muu kuin maanantaina neuvolasta kysyä.
 
Kiitos vastauksista! Itse en saanut kuin muutaman neulan ja liuskan aloittaessani mittaukset. Mutta eihän nuo riitä mitenkään pidemmän päälle! Joten ei auta sitten muu kuin maanantaina neuvolasta kysyä.

Itsekin sain neuvolasta vain pariksi ekaksi päiväksi neulat ja liuskat, lisää piti itse hakea terveyskeskuksen tarvikejakelusta mihin neuvolan terkkari antoi semmoisen paperisen lähetteen jolla ne sai haettua. :)
 
Meillä myös lisäliuskat ja -neulat haetaan terveyskeskuksen tarvikejakelusta ja ohjeen sain terkkarilta samalla, kun hain mittarin.
 
Kiitos vastauksista! Itse en saanut kuin muutaman neulan ja liuskan aloittaessani mittaukset. Mutta eihän nuo riitä mitenkään pidemmän päälle! Joten ei auta sitten muu kuin maanantaina neuvolasta kysyä.

Hoitotarvikejakelusta pitää saada kaikki, ilmaiseksi. Neuvolasta tehtiin lähete sinne jakeluun. :)
 
Takaisin
Top