Raskausdiabetes

Mä oon kans ollu laiska mittailemaan, aamupalan jälkeen nousee helposti. Vituttaa et ainoo millä pysyy hyvänä on munat ja ruisleipä. Mä oon niitä ihmisiä joiden aamupalan pitää olla helposti syötävää ja liukuaasti alas menevää kuten puuroa tai muroja. Mutta nyt puuro nostaa yli rajan vaikka sen kanssa söisi proteiinia:meh:
 
Teethän puuron veteen? Mulla diabeteshoitaja sanoi, että aamulla pitäisi välttää maitotuotteita sillä nostavat sokereita liikaa silloin.

Flunssa, tulehdus ja huonot unet sekä väsymys kaikki nostavat sokereita.

Mulla näyttäisi siltä, että iltaa kohden paastosokerit ei laske tarpeeksi. Aamupalan ja lounaan yhteydessä ovat ok, mutta päivälliselle mennessä paasto on koholla ja sama iltapalalla vaikka ruuan jälkeiset arvot ovatkin kohdillaan. Eiköhän se Metformiini nyt viimeistään napsahda, noin kuukautta aiemmin kuin esikoista odottaessa, mutta olin varautunut siihen.

Hmmm. Miksi muuten Panda-da mittaat yöllä arvot, kun käyt syömässä? Tosin se yöllä syöminen voi vaikuttaa aamuarvoihin. Itsekin kyllä olen käynyt jotain yöllä haukkaamassa, varsinkin jos iltapala tulee syötyä tosi aikaisin.
 
Mä oon kans ollu laiska mittailemaan, aamupalan jälkeen nousee helposti. Vituttaa et ainoo millä pysyy hyvänä on munat ja ruisleipä. Mä oon niitä ihmisiä joiden aamupalan pitää olla helposti syötävää ja liukuaasti alas menevää kuten puuroa tai muroja. Mutta nyt puuro nostaa yli rajan vaikka sen kanssa söisi proteiinia:meh:
Mites joku rahkaan tehty smoothie? Leseitä tms. sekaan niin tulee kuitua ja proteiinia, sekaan vaikka pari pähkinää/öljyä/lesitiiniä rasvaksi? Mä teen välillä välipalaksi kun on helppo ja nopea syödä.

Musta on taas jännä miten eri lailla näitä seuraillaan eri paikoissa, mulle on sanottu että muita paastoarvoja ei tarvi ottaa kun aamu, aterian jälkeisiä mittailen silloin kun muistan. En tiedä olisiko sitten erilainen ohjeistus jos ylityksiä olisi ollut jossain muuallakin kun tuolla aamulla..
 
Teen puuron veteen, täytyy koittaa syödä ilman maitoa...

Smoothieta voisi kyl kokeilla.

Mulla paastot pysyy alle 5 vaikka oisin 12h syömättä. Ongelma on nimenomaan aterianjälkeiset, siksi niitä seurataan mun kohdalla tarkemmin. Jäin sokerirasituksessakin kiinni juuri siitä 1h-arvosta.
 
Minua jotenkin järkyttää kuinka "löysästi" te mittaatte tai että ei ole niin paniikkia jos jää mittailut pois. Itse otan joka aamu paastot ja joka aterian jälkeiset ja ihan joka ikinen päivä. En vaan kestä sitä syyllisyyden tuntoa mikä tulee kun unohdan vaikka mitata. Aina on kello soimassa ruuan jälkeen.
 
Mulla dm-hoitaja neuvoo 2 vkon välein miten haluaa mun mittailevan + sitten omat lisät tarvittaessa. Tällä hetkellä hänen ohjeensa on 3 aamuarvoa (paasto+ruuan jälkeinen) ja 2 päiväkäyrää/vko.

Meillä olleen pöpösirkuksen aikana tuli nukuttua ja syötyä huonosti ja miten sattuu sekä muutenkin tulehdus päällä jolloin mittaukset ja arvot oli mitä sattuu minkä hoitaja ymmärsi tilanteeseen nähden hyvin ja käski tehdä uuden kunnon 2 vkon satsin terveenä.

Itse sain lääkäriltä kehuja, kun olin mittaillut kunnolla ja olinkin hämilläni, sillä tein vain kuten käskettiin.
 
Minua jotenkin järkyttää kuinka "löysästi" te mittaatte tai että ei ole niin paniikkia jos jää mittailut pois. Itse otan joka aamu paastot ja joka aterian jälkeiset ja ihan joka ikinen päivä. En vaan kestä sitä syyllisyyden tuntoa mikä tulee kun unohdan vaikka mitata. Aina on kello soimassa ruuan jälkeen.

Ohjeistus minkä viimeksi sain diabeteskätilöltä oli että muutaman kerran viikossa aamupaasto ja parina päivänä joku aterian jälkeinen. Esimerkiksi iltapalan jälkeisiä ei tarvitse kuulemma mitata. Lääkäriltä tuli kiitosta hyvistä arvoista kun kontrollissa käytiin. Jos noissa arvoissa ei ole mitään häikkää ollut ja seurannan mukaan kaikki on ok, niin eiköhän sitä voi sen ammattilaisten ohjeistuksen mukaan mennä? Ei siitä tarvitse järkyttyä.
 
Mulla on ohjeena mitata joka toinen päivä ja tehdä ruokapäiväkirjaa min. Viideltä päivältä kahden viikon aikana. Kipeenä tai jos on poikkeusohjelmaa saa skipata mittailut ja muun hössötyksen. Yritän olla potematta tätä liikaa. Arvot pysyneet hyvin ihan tavallisella ruokavaliolla eli viimeiset ja ainokaiset ylitykset 4 kpl ovat tulleet liki 1,5 kk sitten...
 
Minua jotenkin järkyttää kuinka "löysästi" te mittaatte tai että ei ole niin paniikkia jos jää mittailut pois. Itse otan joka aamu paastot ja joka aterian jälkeiset ja ihan joka ikinen päivä. En vaan kestä sitä syyllisyyden tuntoa mikä tulee kun unohdan vaikka mitata. Aina on kello soimassa ruuan jälkeen.

No koska se ei ole maailmanloppu, jos joskus jää mittailut välistä. Ja tätä hokee myös kaikki mun neljä eri diabeteshoitajaa + lääkäri. Vauvan koko ei pompsahda yhdessä yössä. :rolleyes: Tietysti jos jäisi vaikka kahden viikon ajalta mittailut kokonaan, niin siinä ajassa sokerit voi jo ehtiä kohota niin, että on haittaa myös vauvalle. Jokaisella meillä radilaisella on yksilölliset ohjeet, että miten usein mitataan, eikä eri ohjeita voi verrata keskenään, koska eri ihmisillä on eri arvot koholla. Esim. mulla ei oo ongelmana aterian jälkeiset arvot vaan paastoarvot. Myöskään liian usein ei kannata mitata, koska ainakin meilläpäin liuskojen tarve lasketaan tosi tarkasti, ja niitä saa aika hintsusti ylimääräisiä, eli mitään "hupimittailuja" ei saa tehdä, tai muuten pitää ostaa niitä liuskoja omakustanteisesti.

Sulla on Blackwood kyllä todella tiheät mittailut, jos otat joka aamu paasto ja kaikkien aterioiden jälkeen, ja joka päivä! :eek: Mulla on kuitenkin 2 x insuliinit päivässä, ja ohjeistus mitata joka aamu paasto, aamupalan jälkeinen 3 x vko, ja kerran viikossa koko setti, eli ennen ja jälkeen jokaisen aterian. Mutta nämä voi osua eri päiville, esim. ma ennen lounasta, ti lounaan jälkeen, pe ennen päivällistä ja la päivällisen jälkeen. Ja sitten jos arvioidaan insuliinin määrää uudestaan niin pyytävät joitain lisämittauksia. Joita en aina saa kyllä tehtyä, syystä tai toisesta, mutta en ole ottanut siitä sen enempää stressiä, koska ei ole tullut mitään kritiikkiä diabeteshoitajilta. Luotan siihen, että terveydenhoitoalan ammattilaiset pitää mulle sitten kurinpalautuksen jos en heidän mielestään mittailee tarpeeksi ahkerasti, turha ottaa asiasta stressiä sitä ennen, tai kärsiä tunnontuskia :grin
 
No siis toki jokainen mittaa niinkuin on ohjeet annettu. Enhän minä sillä. Jotenki kauhistelin vain sitä miten harvoin teitä on ohjeistettu mittaamaan.
Meidän paikkakunnalla saa tehä "hupimittauksia". Sain liuskapurkkeja mukaan hoitovälinevarastolta 10 kpl ja neuvola sano, että kun ne loppuu niin kirjoitetaan lisää.
 
Mun dm-hoitaja oli laskenut jonkin määrän liuskoja mitä pitäisi mennä... Just otin uuden purkin ja kaks jäi vielä... Mies sanoi kyllä, että mittaile rauhassa, jos loppuu kesken eikä lisää saa niin otetaan häneltä tai ostetaan diabeteskaupasta. Alkuun katsoin, että lansetteja olisi koko loppuajaksi, mutta eipä niitäkään ole enää jäljellä kuin 7 viikoksi.. Siitäkin mies sanoi, että turhaa muutamaa lansettia pyydellä, otetaan häneltä... Kätevää, kun molemmilla on samanlaiset mittarit ja reikäkoneet. Nytkin mies lainasi multa purkin liuskoja, kun oli itse unohtanut tilata niitä itselleen lisää.
 
Mä taas aattelen et jos ei oo ylityksiä tullu mittauspäivien aikana ja syöt joka päivä suurinpiirtein samoin niin miksi mitata joka päivä joka aterian jälkeen.
Mut kaikilla tosiaan oma suunnitelma radin seurannassa, varmasti kunkin kotikunta ja neuvola vaikuttaa tähän asiaan.
 
Loppua kohti voi alkaa ylityksiä tulemaan, kun vauvan kasvuspurtti alkaa ja käyttää insuliinia siihen, jolloin oma insuliinituotanto ei enää riitäkään. Mulla kävi esikoisen kanssa näin. Rv 33 alkoi arvot heittelemään niin, että aterian jälkeen arvot ei enää tippuneetkaan vaikka söinkin ihan samalla tavalla kuin aiemmin. Sen vuoksi kannattaa seurailla varsinkin loppua kohti vähän tarkemmin niitä arvoja.
 
No minulla taas tuntuu tasaantuvan nämä arvot loppua kohden. Ei oikein mistään ruuasta enää ylity arvot vaikka herkuttelenkin välillä. Siltiki ohjeet on, että joka päivä mitattava.
 
Tänään oli taas diabeteshoitajan (ja lääkärin) käynti. Alkuviikosta oli nostettu insuliinoannoksia ja olisi pitänyt mittailla sokereita ahkerasti nää pari päivää että näkee vasteen, mutta en oo saanu kaiken tän koulustressin ja pätkäunien takia kuin aamupaastot ja yhden ateriaa ennen-arvon mitattua... :nailbiting: Nolotti vähän mennä sinne lähes tyhjän vihon kanssa, mutta sainkin vaan vuolaasti kehuja (ja kiitosta :wideyed:) kun olen niin hienosti hoitanut tätä raskausdiabetesta ja painokaan ei ole noussut raskauden aikana. Vähän oli kiusallinen olo noista ylistyksistä, kun olen parin viime viikon aikana kuluttanut lukemattomia konvehtirasioita, käynyt mäkissä ainakin pari kertaa viikossa ja unohtanut mitata sokereita :confused: No mutta ei onneksi näy nämä mun elämäntavat vauvan painossa (ainakaan vielä), nätisti kasvoi keskikäyrällä, paino nyt vähän alle 2 kg :joyful:
 
Toistaiseksi pysynyt rajat ihan Ok, vaikka joulun aika kyllä ollut herkkujen kanssa haastavaa
 
Eipä neuvolassa paljoa kysellä arvoista. Ilmeisesti luottavat, että ilmoittelen, jos arvot eivät pysy kurissa.
 
Vähän ihmetyttää, kun nyt on tosi monena iltana peräkkäin ollut iltapalaa edeltävät paastoarvot aika korkeita, vähintään 5,7 ja jopa 7,3! Mikä on mun mielestä paastoarvoksi jo tosi korkea... Mutta tänään kun lähettelin noita arvoja diabeteshoitajalle, niin sieltä tuli vain viestiä että arvot hyviä, lähetä lisää mittailuja taas viikon päästä :wideyed: Ilmeisesti ne aamupaasto arvot on jotenkin merkittävämpiä, koska niihin puututaan heti kun menee kahtena aamuna yli 5,5 rajan...
 
Ja näin taas vältin taas lääkityksen .Huhhuh. Aikaisemmin söin aamulla nalle ruispuuroa ja munia ja illalla hapankorppua reilulla täytteellä. Aamupaastot oli 5.5-5.8. nyt vaihdoin nämä toisinpäin niin aamupaastot on yhtäkkiä 4.8-5.2. samalla laski koko päiväkäyrän arvot ja minä nukun patemmin. Voiko kuidulla olla oikeasti näin paljon vaikutusta?
 
Tämä RADI on ollut kyllä sekava setti tässä raskaudessa.

Joulu sotki syömiset tai oli muuten hyvä hetki sokereiden nousulle... Sain tiukan ohjeen, ettei oma paino saa nousta yli 9 kg. Huomenna (helmi/19) on käynnistys ja paino noussut yht 5 kg, lapsi kasvanut keski/yläkäyrillä. Eli näiden mukaan eivät aloittaneet lääkitystä. 1kk sitten sanoivat, että nyt lääkkeet olisivat tulleet, mut viimeisen kk aikana ne ei enää ehdi vaikuttaa, sopiva annostus ei ehdi löytyä. Ei aloitettu. Olo ja paino ok, heittoja/kohoja n 0,1 - 0,2 normaalista poiketen 1h jälkeen ruuasta. Ehkä 2-3x viikossa. Ei kovin usein kuitenkaan, eikä isosti. Ihan satunnainen paasto voinut olla koho, mutta todella harvoin. Mitannut paaston + 3x 1h ruuan jälkeen joulukuusta asti, päivittäin.

On tietenkin ikärasite ja BMI 25, ihan hyvä että seurasivat tilannetta. Verenpaineet olleet alhalla, vasta nyt viimeviikoilla ollut jtn kohoja.

Aamupala/iltapala ruisleipä ja juusto, tee
2/3 raskautta iltapalana vesi/maito mixattu puuro ja voita, yöllä banaani. Hetkeen ei ollut yöllä nälkä, mutta viime viikot mennyt Arlan natural yog vähän. Arvot silti ok.

Murot jäi pois, huippulukemat vaikka maitoa en syönyt loppuun asti... vaaleaa leipää menee 1 siivu tumman ohella mutta pelkät croissantit räjäyttää pankin... 1xkk pizza/burgeri, mutta kun koko annos ei mahdu, arvot pysyneet aisoissa. Pizzan lopun syö kyllä seuraavana päivänä...

Muuten tavallista ruokaa, mutta pienehköjä annoksia. Omenaa, appelsiinia ja yog välipaloina, paljon vettä. Toivon, että nämä loput jää tavaksi myöhemmin, mutta edelleen tuntuu hassulta cruisaa herkkujen ohi, ostamatta. Suklaata menee rivi/kaksi jos on pitänyt saada lapseen liikettä. Mutta hyvin se on liikkunut. Ongelmaa ollut tässä lopussa kun iltavirkkukirppu onkin vaihtanut aikoja - päivällä härveltää ja illalla chillaa?! Hassu tyyppi! Ennen oli iltaheiluja.

Oli hyvä lukea teidän tarinoita. Aika erilainen ote eri neuvoloiden ohjeistuksissa?
 
Takaisin
Top