Raskausdiabetes!

future_maman

Silmät suurina ihmettelijä
Hei,

onko joku vielä marraskuisista käynyt sokerirasituksessa? Millaisia tuloksia on tullut teille?

Neuvolantäti soitteli tänään kertoakseen perjantaina tehdyn sokerirasitustestin tuloksista. Valitettavasti minulla
oli ensimmäinen (paasto) tulos juuri rajamain ja sen yli (6,4, kun ilmeisesti 6,3 on suurin sallittu). Olen kyllä tuloksista yllättynyt, kun kenelläkään tuntemallani ei ole radia tai kohonneita arvoja ollut!

Neuvolasta sanoi että joudun aloittamaan verensokerien mittauksen, joka jatkuu aivan raskauden loppuun. Taisin toisessa ketjussakin jo sanoa, että tällaisen todella piikkikammoisen pahin painajainen... Ensi viikolla menen toiseen neuvolaan saamaan ohjeistusta mittauksesta ja muusta. Nyt ei auta kuin vaan toivoa ettei arvot pääse nousemaan!

Hei,

onko joku vielä marraskuisista käynyt sokerirasituksessa? Millaisia tuloksia on tullut teille?

Neuvolantäti soitteli tänään kertoakseen perjantaina tehdyn sokerirasitustestin tuloksista. Valitettavasti minulla
oli ensimmäinen (paasto) tulos juuri rajamain ja sen yli (6,4, kun ilmeisesti 6,3 on suurin sallittu). Olen kyllä tuloksista yllättynyt, kun kenelläkään tuntemallani ei ole radia tai kohonneita arvoja ollut!

Neuvolasta sanoi että joudun aloittamaan verensokerien mittauksen, joka jatkuu aivan raskauden loppuun. Taisin toisessa ketjussakin jo sanoa, että tällaisen todella piikkikammoisen pahin painajainen... Ensi viikolla menen toiseen neuvolaan saamaan ohjeistusta mittauksesta ja muusta. Nyt ei auta kuin vaan toivoa ettei arvot pääse nousemaan!

Ihan vaan tsemppausviestinä, että ei kannata liiakseen huolestua, vaikka tuo paastoarvo sieltä pomppaskin. Itselläni oli toisessa raskaudessa sama homma, mutta arvot pysyivät suht hyvinä koko raskauden ajan, eikä lääkitystä tarvittu missään vaiheessa. Poika oli ihan normi kokoinen, eikä kummallekaan jäänyt mitään oireita. Tosin ymmärrän jos on piikkikammoa, että se harmittaa! Itsellänikin 13. pv. sokerirasitus ja asennoidun jo niin, että todennäköisesti uusii kun on kuulemma yleistä, kun ollut aikaisemmin.

Halusin vaan infota, että vaikka kurjalta tuntuu saada tuo tieto, niin ei välttämättä johda mihinkään vakavampiin juttuihin! Tsemppiä sinulle ❤

Hei,

Mikä arvo sinulla oli niistä kolmesta koholla?

Ihan vaan tsemppausviestinä, että ei kannata liiakseen huolestua, vaikka tuo paastoarvo sieltä pomppaskin. Itselläni oli toisessa raskaudessa sama homma, mutta arvot pysyivät suht hyvinä koko raskauden ajan, eikä lääkitystä tarvittu missään vaiheessa. Poika oli ihan normi kokoinen, eikä kummallekaan jäänyt mitään oireita. Tosin ymmärrän jos on piikkikammoa, että se harmittaa! Itsellänikin 13. pv. sokerirasitus ja asennoidun jo niin, että todennäköisesti uusii kun on kuulemma yleistä, kun ollut aikaisemmin.

Halusin vaan infota, että vaikka kurjalta tuntuu saada tuo tieto, niin ei välttämättä johda mihinkään vakavampiin juttuihin! Tsemppiä sinulle ❤

Kiitos Charm3! Hyvä kuulla että paastoarvosta huolimatta raskaus sujui hyvin :happy:. Piikkikammo tosiaan on kova mutta ymmärrän tietysti että on tärkeää seurata arvoja että mahdollisilta komplikaatioilta/isokokoisuudelta vältyttäisiin. Olisi kiva kuulla sinun tuloksistasi sitten 13. päivän jälkeen!

Kiitos Charm3! Hyvä kuulla että paastoarvosta huolimatta raskaus sujui hyvin :happy:. Piikkikammo tosiaan on kova mutta ymmärrän tietysti että on tärkeää seurata arvoja että mahdollisilta komplikaatioilta/isokokoisuudelta vältyttäisiin. Olisi kiva kuulla sinun tuloksistasi sitten 13. päivän jälkeen!

No sehän siinä onkin tärkeää, että tiedetään missä mennään! Sen vuoksi pidän vaan hyvänä asiana, että näitä seuraillaan!

Tulen sitten loppuviikosta infoilemaan minkä tuomion sain :D

Mulla paastoarvoon auttoi, kun söi iltapalaa tarpeeksi myöhään illalla. Ei ehtinyt sokeri laskea liian alas, jolloin elimistö alkaa vapauttaa sokeria varastosta. Eli ei mitään 12 tunnin paastoa yöllä. Todennäköisesti sulla ei edes normaali aamuna ole sokerit koholla.

Voihan kökkö...
Raskauden aikanen diabetes jälleen... *en tykkää :sad001
Paastoarvo oli 5,5 rasituksessa, kun raja on sen 5,3.
Ja heti, kun se menee yli raja-arvon saa ainakin meilläpäin ylimääräsen lähetteen synnytyssairaalaan ja ajan diabeteshoitajalle.
Veren sokereita joudun nyt itse mittailemaan 3x viikossa 5x päivässä (1.aamupaasto ja sen jälkeen 1h syömisen jälkeen).
Ja jotenkin olin nyt niiiiin varma et ei sitä olisi, kun syön kuitenkin aikas terveellisesti, mutta väärässä olin.
Mut ei tohon ruokavalioon paljon muutoksia kyllä tullut.
Enemmän kaikkea ja useammin, ja oivariini vaihtu Flooraan ja juusto vähän kevyempään.
Ja ihan hyvä, että toi isäntäkii oli mukana kuuntelemassa, niin nyt sekin uskoo, et ei noi kovat rasvat ole oikeesti hyväksi.
Mutta mutta...näillä mennään...ei voi mitään...

Moona, minä en kyllä flooraan vaihtaisi sokerin vuoksi. Voi testata ihan millä mittarilla tahansa, niin aivan sama syötkö voita vai flooraa, ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Mutta kyllä pomppaa sokerit, jos syöt leipää tai perunaa, ihan sama onko täysjyvää vai ei. Diabetes on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, ei rasvan.

Mulle tuleeki sokerirasitus nyt ku sijainen oli sano et pitää alussa käydä. Maanantaina siis rasitukseen on

Moona, minä en kyllä flooraan vaihtaisi sokerin vuoksi. Voi testata ihan millä mittarilla tahansa, niin aivan sama syötkö voita vai flooraa, ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Mutta kyllä pomppaa sokerit, jos syöt leipää tai perunaa, ihan sama onko täysjyvää vai ei. Diabetes on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, ei rasvan.

Se tunne, kun entisenä karppaajana keskustelin tästä asiasta neuvolan tädin kanssa, kuin Jehovan-todistajan kanssa uskonnosta, mutta tällä kertaa neuvolan täti sai minut kyllä käännytettyä, ja ymmärrän nyt, miksi voi oli vaihdettava flooraan, tmv kasvimargariiniin, ja kaikki muutkin tuotteet rasvattomiksi/vähärasvasiksi.

Rasva-aineenvaihdunnalla on oikeesti suuri merkitys koko raskausajan diabeteksessa, niin kuin muulloinkin.
Mutta etenkin raskaana ollessa.
Insuliinin eritys elimistössä moninkertaistuu raskauden aikana hormoonimuutosten vuoksi, ja sen tärkeimpiä kohdekudoksia ovat rasvakudos, lihakset ja maksa, verisuonten ja aivojen ym. lisäksi.
Ja jos just esim. tämä rasvakudos on buukattu täyteen rasvaa, alkaa ylimääränen rasva etsiä paikkaansa muista kudoksista, eikä insuliini pääsekkään siksi erittymään kunnolla, ja voi syntyä insuliiniresistenssi, mikä on oikeesti haitaksi niin äidille kuin sikiöllekin.
Aiheuttaa mm.liikakasvua ja hapenpuutetta sikiölle, mitkä sitten taas aiheuttaa muita komplikaatioita, ja suurta riskiä molemmille sairastua diabetekseen jatkossa.

Että vaikka se sun sokeriarvo näyttäiskin sen rasvasen aterian jälkeen ihan normaalilta, niin sun elimistössä tapahtuu oikeesti paljon muutakin, mistä olisi hyvä tietää.
Ja etenkin silloin, kun olet raskaana, ja raskausdiabetes on todettu.
Ja itellä, tämän diabetekseni syy on todennäköisimmin nimenomaan toi rasva.
Kumpa olisin tiennyt tämänkin jo aikaisemmin, niin ei olisi mahollisesti tähänkään rumbaan tarvinnu edes lähteä??

Ja noista kuiduista...
Kuitupitoinen ruoka tasaa hyvin veren sokeria. Ja vielä paremmin, mitä huonommin ne liukenee veteen. Niin ku esim just ne täysjyväjutut, mitä ne tuputtaa.
Keho joutuu tekemää enempi töitä ja sehän vaikuttaa myös aineenvaihduntaan. Ja etenkin just rasva-aineenvaihduntaan.
Ne lisää myös hyvin kylläisyyden tunnetta ja auttaa suolistoa toimimaan paremmin, ja ehkäisee näin ummetustakii.
Mut niin ku esim minä, joka on herkkä viljojen hiilareille, joudun sitte lisäilemään viljojen sijasta enempi kasviksia, leseitä ja siemeniä ym. ruokiin, että saan myös riittävästi noita kuituja.

Mutta näillä mennään...
Ja tuleepahan väkisinkin syötyä terveellisemmin ja todellakin säännllisemmin ja painoakin vähän tippunut ja turvotuskin vähentynyt. *tykkään :happy:
Eli ei ne vissii ihan väärässäkään ole ollu??

Ja sori, jos kuulosti ihan hirveelle luennolle, mut...ajattelin nyt jakaa jotain, mitä en itsekään ollut oikein kunnolla edes tajunnut. :sorry:

Muokattu viimeksi:
Moona78, hyvä luento! Itse ajattelin huomenna rimpauttaa neuvolaan omista rasituskokeista, jotka oli viime perjantaina. Saan muitakin tuloksia huomiselle tämän päivän verikokeesta. Luultavasti olisivat ottaneet yhteyttä, jos olisivat olleet päin pylleröä.
Isälläni ja äidinäidillä on 2. tyypin diabetes, joten mielellään otin jo tämä viikon 17 alkuun, että onpahan tiedossa, missä itse menee. Mulla on lahjamunasolu-IVF-raskaus menossa ja siksi kohonnut raskausmyrkytysriski. Mielellään kartoittelen riskejä, jos jotain voisi ennakoivasti tehdä.
Katjusha rv. 16+6

Mielenkiintoista luettavaa Moona78. Olen yrittänyt vähän pitää yllä radi-ruokavaliota kun viime raskaudessa oli yksi arvo vähän koholla jonka takia sitten oli raskausdiapetes. Tosin vähän on tullut myös herkkuja syötyä, mutta paljon vähemmän verrattuna viime raskauteen. Muutenkin esikoisen syntymän jälkeen elintavat huomattavasti parantuneet syömisten ja liikunnan osalta. Ja just tällä hetkellä ootan viimeistä verikokeen ottoa sokerirasituksessa.. Tulokset jännittää jo.

Moona, ei vakuuttanut minua. Minulle viljat aiheuttavat väsymystä, turvotusta närästystä, pahentavat ärtyneen suolen oireita ja pitkäaikaisessa käytössä tulee niveltulehduksia. Joten kyllä haitat ovat hyötyjä suuremmat. Kuituja saa pähkinöistä, siemenistä ja kasviksista ilman että täytyy kärsiä oksu kurkussa, sonnat housuissa uneliaana ja kävelykyvyttömänä.

Rasvojen syöminen on myös jotain muuta kuin flooraa. En minäkään voita kilokaupalla syö enkä pekoniin voi edes koskea, kun taas tulee refluksi. Pähkinöistä saa runsaasti rasvoja ja se, mitä pannulle tulee lisättyä voita, ei aiheuta ongelmia.

Ehkä jos syö leipää virallisten suositusten mukaan ja laittaisi päälle voita, se olisi epäterveellistä. Mutta ei sellaisia määriä leipää voi syödä.

Yölento, ihan samoista syistä en itsekään voi syödä viljatuotteita, niin ku kerroinkin etten voi.
Mut kelle sopii mikäkin ja kuka tekee mitenkin...
Jokainen omalla tavallaan.

Asiaa Moona! Diabetes ylipäätänsäkin on niin paljon enemmän kuin sokereiden syynäämistä ja niiden välttämistä. Joskus myös unohtuu, että se sama ruokavalio tekee hyvää kaikille, riippumatta diagnooseista tai rasitusten tuloksista :)

H-an, nimenomaan sama ruokavalio ei sovi kaikille. Noilla neuvoilla oksentaisin loppuraskauden ajan sonnat housuissa. Sepä onkin neuvolassa myös vikana, että jos on erilainen kuin muut, saa ihan itse keksiä, mikä on hyväksi. Onneksi olen kehittynyt siinä jo melko hyväksi. Tosin raskaus tuo oman lisänsä tähän refluksiin. Ei voi syödä edes sitä mitä ennen.

Aina löytyy ihmisiltä allergioita, on keliakiaa ja yliherkkyyksiä. Aina on kuitenkin vaihtoehtojakin, ellei nyt ihan pelkällä pyhällä hengellä eteenpäin porskuta.

Harmi, että kohdallesi on sattunut henkilö, joka ei ole tiennyt asioista niin laajasti ja osannut tarjota vaihtoehtoja.

Niin sitä vaan narahdettiin täälläkin, paastoarvo just sen rajan 5,3 :inpain: muut arvot hyvät mutta silti pitää ruveta verensokeria mittailee ja ens neuvolaan pitää muutama päivä ruokapäiväkirjaa. Inhottavaa, mutta ei voi mitään! Näillä perintötekijöillä tää oli aika arvattavissa.

Yölento, noi täysjyväviljatuotteet oli vain esimerkki hyville ja nimenomaan helpoille terveellisille kuiduille, kuka niitä nyt sit saa syödä ja kuka ei...eli siis niille normaaleille. :happy:
Mut eivätkö siis kasvimargariinitkaan tee sulle hyvää?
Mietin vain kun mainitsit terveellisistä rasvoista vain pähkinät?? Ja tunnut jotenkin niin kovin turhautuneelle.
Mut älä suotta...itekään en voi syödä viljoja, enkä laktoosituotteita, enkä kalaa.
Ja myös perunaa ja riisiä välttelen, kun olen huomannut et ei ne oikein sovi mulle.
Tai jos syön niin iiiiihan vähän vaan, sillä väsymys on mieletön, jos syön liikaa.
Mut onneksi, niin ku h-ankin sanoi, aina löytyy vaihtoehtoja!
Ja nyt kun olen raskaana, ja moni ruoka-aine on kiellettyjen listalla, ja pamahti vielä tämä diabeteskin päälle kaikkien ruokavammaisuuksieni lisäksi, niin taidan kyllä ymmärtääkin vähän sua.
Mut minä sain neuvolasta kaksi aikaa, toisen diabeteshoitajalle ja toisen ravitsemusterapeutille.
Että aikas pihalla olen minäkin, kun moni asia mietitään taas uusiksi.
Ehkä sinäkin voisit päästä?
Jos vaan haluut...
Mut ite haluan vaan tehdä kaiken niin oikein ja hyvin, kuin vaan osaan ja pystyn.
Tää on niin special-vauva mulle...

Ja anteeksi, jos aiheutin sinulle jonkin sortin "oksennusrefleksin", mutta se ei todellakaan ollut tarkoitukseni.
Mut kyllä me pärjätään!
Jotenkin...ja niin ku jo sanoinkin, jokainen omalla tavallaan. :Heartred

Takaisin