Raskausdiabetes

Tänään syntyi meidän prinsessa tyksissä klo 12.08. Aattelin kirjoittaa tyksin toimenpiteistä radi-vauvojen suhteen.
Heti kun pääsin synnytyssaliin kysyin oliko niin et automaattisesti tulee se 10ml lisämaitoa radi-vauvoille ja vastaus oli kyllä. Pyysin saada lääkemitan et voin lypsää maitoa supistusten välissä et voidaan antaa mun maitoa vauvalle. Mut lypsäminen aiheuttikin aina samantien supistuksen! Maitoa tuli kyllä mutta kun en voinut puristaa kuin kerran-kaks ennen kuin supisti taas niin sain vain 5 ml maitoa kunnes oli annettava periks. Synnytys eteni muutenkin nopeesti, ehdin olla alle 1,5 h salissa kun vauva oli jo sylissä.
Vauva imi heti tosi hyvin rinnasta ja kätilö totesi sit kun se lisämaito piti antaa et hän ei sais tehdä näin mutta kun hän näkee ja kuulee et vauva on imenyt hyvin ja tietää et varmasti on saanut imettyä rinnasta jo yli 10 ml niin hän antaa nyt vaan sen 5ml lypsettyä maitoa vaiks pitäis antaa 10 ml. Salissa ei mitattu vs:ää ollenkaan. Synnytyksestä tuli 3h töyteen kun päästiin vuodeosastolle ja vs oli 2,9 kuulemma hyvä. Täällä mitataan 3h, 6h, 9h, 16h, 24h ja 48h. 6h oli 2,7 ja 9h oli 3,5, molemmat kuulemma hyvät.
Eli näin täällä. :)
 
Lisäys vielä edelliseen:
Kysyin osastolla kätilöltä kannattaako vauva syöttää just ennen mittausta vai pitää taukoa ennen mittausta ja sain vastaukseksi ettei sillä ole väliä?!? "Syötä vaan vauvan tahtiin välittämättä koska sokerimittaukset on". Pikkasen outo vastaus mun mielestä... No, tää vauva syö melkein jatkuvasti niin en pystyin edes pitämään taukoa ennen mittausta vaan hänet on kyllä viety suoraan rinnalta pistettäväksi ja tulokset on olleet hyvät. Enää tuo 48h mittaus jäljellä huomenna ja sit saadaan lähteä kotiin.
 
Onnea Janna75 vauvasta! :happy: Ja kiitos kun kerroit käytännöistä :)

Mulla oli tänään toinen painoarvio vauvasta viikoilla 37+6, koska arvot on heitelly (ruokavaliohoitoinen radi) ja neuvola teki lähetteen ä-polille (neuvolan mielestä pitäis alottaa lääkitys).
Edellinen painoarvio rv 35+2 oli 2700g ja tänään siis 37+6 tuli 3600g :wideyed::wideyed::wideyed: ja lääkäri sanoi vielä että käteen vauva tuntuisi kyllä isommalta, semmoset 3700g :eek: Eli mitä hei, melkein KILO tullut tuossa kahdessa ja puolessa viikossa!! Eikö ole vähän huolestuttavaa? Tää lekuri ei kommentoinu sitä mitenkään. Eikä kyllä kommentoinu radiakaan. Itse kysyin sitten että mitkähän ohjeet tän radin mittausten ym.suhteen jatkossa. "Tiukkaa ruokavaliota jatkat ja mittaukset joka päivä aamupaasto ja 1krt/vko koko päivä" that´s it! Ei mitään muuta.
Seuraavan ajan ois antanut rv41+0 :wideyed: mutta puoliso puuttui peliin, kysyi mun nukkumattomuudesta, että eikö äidin jaksaminenkin pitäisi ottaa huomioon.. Aika vaihdettiin sitten la-päivään eli 18.10. Silloin uusi painoarvio ja katsellaan käynnistetäänkö.

Musta tää on vähän kummallista, jäi kyllä vähän huono maku suuhun kun vähän sellanen hälläväliä-asenne tuntui olevan lääkärilä eikä ottanut kantaa oikein mihinkään. Olisiko itse pitänyt vaatia käynnistystä/kontrollia aikaisemmin? Lähinnä jäi mietityttämään toi hirveä painonnousu vauvalla, oon pysyny tiukasti dietissä eikä arvot (ne mitä oon mitannu) ole juurikaan heitellyt ja siitä HUOLIMATTA tuon verran painoa pienessä ajassa :wideyed: Mitä se voi tarkoittaa vauvan kannalta? Vai onko tässä ajateltava että ennemminkin jompi kumpi painoarvio on virheellinen?
 
Alethea: Jompikumpi tai molemmat painoarviot voi olla virheellisiä. En usko tuommoiseen painonnousuun vauvalla kyllä.
 
Jaa, on näköjään saman osaston kätilöilläkin eri käytäntöjä tuon vs:n mittaamisen kanssa. Mun vauva on viety välillä suoraan rinnalta mittaukseen ja nyt kuulin kun eri kätilö sanoi naapurille et nyt olis hyvä koittaa imettää kunnolla ja sit pitää taukoa kun seuraava mittaus on 2h päästä että saatais sellanen paastoarvo.
 
Takaisin
Top