Raskausdiabetes

Heippa!

Kävin sokerirasituksessa joulukuun puolessa välissä ja 1h arvo oli koholla 0,6, muut arvot ok. Kotiin mittari ja viikon ajan seurantaa ennen aamupaalaa, lounasta ja illallista ja niistä myös tietty 1h arvot. Nyt oon jättänyt tietoisesti hiilareita pois ja olen yrittänyt pitäänäpit irti herkuista :) viimeiseltä kolmelta päivältä arvot olleet ihanteelliset, mutta tammikuun 12. silti äitiyspolille ja sitä ennen ruokapäiväkirjan pitoa ja mittaukset 4 päivän ajalta. Blaah! Nyt on pakko pitää taukoa mittauksissa kun alkaa oleen sormenpäät jo mustelmilla ja kipeät :(

Ihan hyvähän että tutkitaan, massu kun menee neuvolalääkärin mittausten mukaan jossakin yläkäyrien hujakoilla, niin saa äippapolilla ainakin kokoarviota tulevasta murusta :)
 
Mulla oli tänään seurantakäynti äippäpolilla ja voihan vee!
Lapsen painoarvio 1600g :-O ja olen todellakin syönyt "oikein" kolme kertaa on aamun paastoarvo ollu koholla ja se johtuu siitä, että unta on alle 5 tuntia takana..

Mulle neuvot oli, että olet vielä tiukempi ruokavalion suhteen ja nukut joka yö kunnolla. JEP. Eka kyllä hoituu, mutta toi toinen tekee tiukkaa.

Nii ja nyt jos vauveli jatkaa tätä normaalia kasvuaan (~200g/vko), on painoarvio täysaikaisena 4400g - EI KÄY! En todellakaan halua punnata tuon kokoista lasta. Mutta kyllä lääkäri lohdutteli, että jos viikon 36 seurannassa näyttää toi 4 kiloa lähestyvän, voidaan käynnistää synnytys, JOS kohdunkaula on kypsynyt edes vähän (ja onneksi uudelleen synnyttäjällä tuppaa kypsymään :D)

Jatkossa otan 2 kertaa viikossa päiväkäyrän ja kuukauden päästä olisi seurantakäynti. Aikaisemmin saa tulla, jos sokerit usein lähellä raja-arvoja tai supistelee paljon (suuri lapsiveden määrä liittyy tähän rd:seen ja saattaa aiheuttaa supistuksia, kuulemma.).

Että tämmöistä tänne. Mitens teillä muilla?
 
Mulla on selvästi noussut noi sokeriarvot näin raskauden loppua kohden. Paastoarvo oli alkuun kolmosen puolella tai vähän nelosen pintaan, nyt taas lähempänä vitosta tai alkaa jopa vitosella. Taitaa tosin olla mullakin kyse noista hunosti nukutuista öistä, kun esikoinen välillä valvottaa.

Voidaan taas Kaika kirjoitella vuorotellen yökukkujat ketjussa. Olikos meillä sellainen viimeksi? Ainakin kirjoiteltiin öisin vuorotellen :D

Supistusten takia sain saikkua tänään äippäloman alkuun saakka, onneksi en kuitenkaan vuodelepoa, mutta rauhallisemmin pitää ottaa. Tiedä sitten johtuuko supistukset rd:stä vai jostakin muusta. Kohdunkaulalla/ -suulla on jotakin jo tapahtunut, mutta kuulemma vaan sen verran kuin uudelleen synnyttyäjälle on tyypillistä, eikä vielä hälyttävää. Lapsiveden määrästä ei kyllä ole ollut puhetta.

Mulla on kanssa polille kuukauden päästä aika, saas nähdä mitä vauvan painosta silloin sanovat ja käynnistetäänkö aikaisemmin. En minäkään yli nelikiloista millään viitsisi pungeta, vaikka aika iso ja pitkä täti oonkin. Oma paino on pysynyt paaaljon paremmin kurissa tässä raskaudessa kuin viimeksi. Toivottavasti jatkossakin, vaikka jäänkin jo kotiin..
 
No täällä jänskätään kans huomista äippäpolilla käyntiä. Itseäni huolestuttaa tällä hetkellä se, että olen mittaillut arvoja nyt viidettä päivää, kaikki arvot eilisen viimiseen mittaukseen saakka hyviä. Paastot ovat olleet välillä 4.4-5.4. Tuo 5.4 ja 5.3 on tullut kerran ja muut arvot reippaasti niistä alaspäin, 1h arvot olleet välillä 5.2-6.9, kunnes eilen illalla mittasin kauhukseni 8.7!! Sama juttu tänään, paastoarvo oli 4.7 ja 1h arvo sen jälkeen 8.1. Mistä tämmöinen voi johtua? Ateriakokonaisuudet ovat olleet samanlaisia koko ajan ja siksi ihmetyttääkin nuo viimeiset arvot :( Eilen illalla kyllä masinitsin miehelleni että mulla oli jotenkin höntti ja voimaton olo, siihen päälle valvoin vielä aamuyhteen, kun illalla nautittu kahvi valvotti. Yöunet jäi lyhyiksi kun aamulla oli neuvolalääkäri ja piti herätä aikaisin. Terkalta ja lääkäriltäkin kysyin, että voiko kahvi nostaa verensokeria, koska kahvia harvemmin juon ja se eilinen arvo tuli ihan puskista, mutta ei kuulemma nosta. Tässä sitä nyt ihmetellään, että mitä kummaa.

Huominen kyllä jännittää, että millainen painorvio sieltä tulee. Kai se täytyy jättää ne hiilarit ihan oikeasti pois, ja nyt olen minäkin jo tiukentanut ruokavaliota aika rankalla kädellä. Painokin oli tippunut vajaa 2 vkossa 1,9kg. Siispä jatkossa lihaa ja salaattia :)
 
Mene ja tiedä näistä sokereista.
Mulla ei ole koskaan alkanut kolmosella sokeriarvot...heh.

Thilduska: Yökukkujat ketjussa sitten :D!

Mut on totaalisesti yllättänyt, kuinka paljon unen määrä vaikuttaa sokereihin.
 
Äippäpoli takana ja on niiiiin huojentunut olo :) Mitattuja arvoja kehuttiin eikä kätilö ollut yhtään huolissansa muutamasta korkeammasta arvosta. Niin paljon tuli tietoa siltä tädiltä, että kymmenen pistettä ja papukaija-merkki hälle :) Sano että jos neuvolassa oltaisiin osattu ohjeistaa mua enemmän, niin ei olis tarvinnut mennä koko äippäpolille :O No, nyt vaan jatkan mittailua satunnaisesti ja jos tuntuu että tulee normaalista korkeampia, otan seurannan joka aterioilta useamman päivän ajalta ja soittelen sit polille jos arvoissa jotain ihmeellistä.

Vauva ultrattiin ja tällä tänhetkinen painoarvio oli 1750g :) Lopullinen kokoarvio n. 3600g ja kaikki näytti olevan vallan mainiosti. Lapsivettä oli normaali määrä ja vauvakin oli jo ihan oikeinpäin ja aika alas laskeutunutkin. Uuden ajan sain kuitenkin äippäpolin lääkärille rv 37, niin sillon katsotaan uudestaan vielä vähän vauvan kokoa, kun fundus menee keskikäyrän yläpuolella.

Onnellinen odotus voi jatkua :)



 
Takaisin
Top